-42- zorgen dat het bedrijf als zodanig optimaal funktioneertWaardoor je ook bedrijfszekerder kunt werken, voordeliger kunt werken en dus de kosten niet hoger op laat lopen. Wij hebben ervoor gekozen om dat hoofd van het bedrijfsbureau tijdelijk in dienst te nemen totdat de effekten van de her indeling bekend zijn. Dat kost geld. Dat zal op een of andere manier terug moeten komen. Wij denken dat het logisch is dat je dat terug laat komen in de tarieven. De opmerking, die de heer Muller maakt over, de nieuwe wagens kunnen enige uitstel dulden, dat had hij tenminste begrepen van de adviseur, is niet helemaal juist. De aanschaf van nieuwe wagens betreft de volledige ver nieuwing van de conventionele wagens. Die kunnen nog enige tijd worden uitgesteld, maar niet de vernieuwing van de opbouw. Die kunnen niet uitge steld worden, die moeten we morgen, bij wijze van spreken, in bedrijf hebben. Wat overigens ook al niet lukt, omdat ze nog in produktie genomen moeten worden. Dat de tarieven gelijk blijven, is, denken wij, ondanks het feit dat je niet overgaat tot het aanschaffen van de nieuwe Gesinks voor de binnenstad, toch een terechte zaak. Wij kunnen het met u eens zijn als het gaat om de stort- rechten, die iets zouden kunnen veranderen. Ik heb in de gauwigheid even laten berekenen wat dat voor het tarief zou kunnen betekenen. Als je niet gescheiden gaat inzamelen in de binnenstad, wat dus het oorspronkelijke voorstel was, dan zou dat een tariefverlaging, zo even snel gerekend, kunnen zijn van om en nabij 0,55. Je hebt namelijk een hoge stortkosten te betalen als je niet gescheiden gaat inzamelen in de binnenstad. Dat komt dan in de totale tariefstelling voor de hele binnenstad uit op ongeveer 0,55. Dus dat zou, als de raad daar op staat, een aanpassing van het tarief moeten of kunnen zijn. De heer MULLER: Voorzitter, maar er zijn natuurlijk toch nog andere facetten die een rol spelen buiten de stortingstarieven. Als je op de normale wijze gaat inzamelen, zoals wij dat thans doen, dan is daar veel minder tijd mee gevorderd. De tractiekosten, zoals jullie dat noemen, zijn veel lager en dat zal ook doorberekend moeten worden. De heer JANSSEN, wethouder: U heeft in de stukken kunnen lezen dat het al of niet gescheiden ophalen van vuil in de binnenstad qua tijd nauwelijks invloed heeft. Dat heeft alles te maken met de binnenstad als zodanig, de opbouw van de binnenstad, de kleine straten, het vaak draaien en keren. De tijd, die je zou winnen om niet gescheiden op te halen, is niet noemens waardig. De VOORZITTER: Zijn dat niet discussies die aan de orde komen, als wij, op basis van wat er onder besluit 5 staat, over de toekomst gaan praten? De heer JANSSEN, wethouder: Dat denk ik wel, voorzitter. De VOORZITTER: In eerste termijn is het belangrijk, in hoeverre is het noodzakelijk dat wij nu dit besluit nemen en wat zijn daar de redenen van. Op de verdere toekomst komen wij binnen afzienbare tijd, en dat vraagt u terecht, nog uitgebreid met elkaar terug. De heer MULLER: Voorzitter, de kwintessens van het hele voorstel zijn de tarieven. De tarieven worden opgebouwd uit kosten en die worden doorberekend aan de burgers. Als wij zien dat wij hier andere investeringen doen, dan moeten er naar mijn smaak ook andere tarieven uitkomen. De heer JANSSEN, wethouder: In het stuk staat helder verwoord weergegeven op -43- bladzijde 3 hoe de tariefverhoging is opgebouwd. Heel helder. De Arbo- maatregelen kosten extra 19,44. De personeelskosten uitbreiding formatie 3,42. De stijging van de stortkosten 13,90. De efficiecy-korting vanwege een aantal zaken is dan 11,71, dat gaat er weer af. Dan kom je aan het bedrag, zoals het hier staat. Dat heeft dus als zodanig niets te maken met het wel of niet aanschaffen van deze wagens. Een laatste opmerking, er is nog een vraag gesteld van, hoe reageert u als college op de punten 1,2 en 5? Ik heb net al duidelijk gemaakt dat de nieuwe richtlijnen in de wetgeving ons noodzaken om u voorstel 1 te doen. Dat moeten we in ieder geval hand haven. Het bedrijfszekerder maken van de reiniging, door een bedrijfsbureau in te stellen met een hoofd bedrijfsbureau blijft in alle gevallen een nood zaak, denken wij. Over de tariefstelling heb ik net al iets gezegd. Bij 5 denken we datgene gedaan te hebben, wat u ons in de commissie financiën gevraagd heeft. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, ik wil ook graag benadrukken dat, naar aanleiding van de discussies in de commissies, wij ons natuurlijk gerealiseerd hebben dat het nodig is om je eens goed te bezinnen op dit hele verhaal. Daar moet je een jaar voor gebruiken, maar in dat jaar moet er wel verder gewerkt kunnen worden. Het voorstel wat u nu voor u heeft liggen, is erop gericht om in 1996 in ieder geval die bedrijfsvoering te kunnen voortzetten naar behoren. Daar horen voorstel 1 en 2 bij, maar ook 3, zijn we tot de conclusie gekomen, omdat voor een behoorlijke bedrijfsvoering het absoluut nodig is dat die opbouwen worden vervangen, anders dan kun je er gewoon vanuitgaan dat we dat hele jaar lang materialen zullen moeten inhuren. Dan kom ik bij het tarief. Dat inhuren heeft onmiddellijk effekt op het tarief, want dat zijn extra kosten die niet begroot zijn. Al het andere, de vervanging van materieel, zit in de begroting. Dat heeft geen consequenties voor het tarief. Wij hebben daar overigens ook helder over opgeschreven dat de desinvestering, vanwege het vervroegde afschrijven van die opbouwen, ten laste van de egalisatiereserve gaat. Dat kost natuurlijk wel geld, maar dat zie je niet in de tarieven en dat voor de vervanging van de voertuigen, zelfs die conventionele voertuigen, gewone kredieten zullen worden aange vraagd, waarvoor ruimte is in de begroting en waarvoor de gereserveerde investeringen zijn aangegeven tot een bedrag van 1,2 miljoen gulden. Dus als je die conventionele voertuigen niet vervangt, dan kan het tarief, met de kapitaallasten daarvan, wellicht omlaag zelfs. Zo zit het in elkaar. Maar de druk op de tarieven wordt veroorzaakt door inhuren. Dat heeft onmiddellijk effekt. Dat kost gewoon lappen en garen. De kosten voor het voorstel, zoals ze nu zijn gedaan, die zitten in de begroting en zijn dus verdisconteerd in de tarieven. Ik moet erbij zeggen dat je, als we die opbouwen niet mogen vervangen, de efficiency-korting wel op je buik kunt schrijven, want 5% efficiency-korting is ingeboekt vanwege de verbetering van de opbouwen. Ik herhaal, voorzitter, we kunnen er nog 3 weken mee wachten, maar willen wij naar behoren huisvuil ophalen dan moeten we die besluiten nemen. De VOORZITTER: Dames en heren, dat wat de eerste termijn van het college betreft. Dan komen we nu aan de tweede termijn. De heer MULLER: Voorzitter, ik heb behoefte aan een korte schorsing. De VOORZITTER: Hoe lang had u gedacht? 5 Minuten. Dan is de vergadering voor 5 minuten geschorst. Daarna ga ik kijken hoe laat dit voorstel afgerond is en of wij vanavond de agenda afmaken of dat wij morgen terugkomen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 356