-42-
zorgen dat het bedrijf als zodanig optimaal funktioneertWaardoor je ook
bedrijfszekerder kunt werken, voordeliger kunt werken en dus de kosten niet
hoger op laat lopen. Wij hebben ervoor gekozen om dat hoofd van het
bedrijfsbureau tijdelijk in dienst te nemen totdat de effekten van de her
indeling bekend zijn. Dat kost geld. Dat zal op een of andere manier terug
moeten komen. Wij denken dat het logisch is dat je dat terug laat komen in
de tarieven.
De opmerking, die de heer Muller maakt over, de nieuwe wagens kunnen enige
uitstel dulden, dat had hij tenminste begrepen van de adviseur, is niet
helemaal juist. De aanschaf van nieuwe wagens betreft de volledige ver
nieuwing van de conventionele wagens. Die kunnen nog enige tijd worden
uitgesteld, maar niet de vernieuwing van de opbouw. Die kunnen niet uitge
steld worden, die moeten we morgen, bij wijze van spreken, in bedrijf
hebben. Wat overigens ook al niet lukt, omdat ze nog in produktie genomen
moeten worden.
Dat de tarieven gelijk blijven, is, denken wij, ondanks het feit dat je niet
overgaat tot het aanschaffen van de nieuwe Gesinks voor de binnenstad, toch
een terechte zaak. Wij kunnen het met u eens zijn als het gaat om de stort-
rechten, die iets zouden kunnen veranderen. Ik heb in de gauwigheid even
laten berekenen wat dat voor het tarief zou kunnen betekenen. Als je niet
gescheiden gaat inzamelen in de binnenstad, wat dus het oorspronkelijke
voorstel was, dan zou dat een tariefverlaging, zo even snel gerekend, kunnen
zijn van om en nabij 0,55. Je hebt namelijk een hoge stortkosten te
betalen als je niet gescheiden gaat inzamelen in de binnenstad. Dat komt dan
in de totale tariefstelling voor de hele binnenstad uit op ongeveer 0,55.
Dus dat zou, als de raad daar op staat, een aanpassing van het tarief moeten
of kunnen zijn.
De heer MULLER: Voorzitter, maar er zijn natuurlijk toch nog andere facetten
die een rol spelen buiten de stortingstarieven. Als je op de normale wijze
gaat inzamelen, zoals wij dat thans doen, dan is daar veel minder tijd mee
gevorderd. De tractiekosten, zoals jullie dat noemen, zijn veel lager en dat
zal ook doorberekend moeten worden.
De heer JANSSEN, wethouder: U heeft in de stukken kunnen lezen dat het al of
niet gescheiden ophalen van vuil in de binnenstad qua tijd nauwelijks
invloed heeft. Dat heeft alles te maken met de binnenstad als zodanig, de
opbouw van de binnenstad, de kleine straten, het vaak draaien en keren. De
tijd, die je zou winnen om niet gescheiden op te halen, is niet noemens
waardig.
De VOORZITTER: Zijn dat niet discussies die aan de orde komen, als wij, op
basis van wat er onder besluit 5 staat, over de toekomst gaan praten?
De heer JANSSEN, wethouder: Dat denk ik wel, voorzitter.
De VOORZITTER: In eerste termijn is het belangrijk, in hoeverre is het
noodzakelijk dat wij nu dit besluit nemen en wat zijn daar de redenen van.
Op de verdere toekomst komen wij binnen afzienbare tijd, en dat vraagt u
terecht, nog uitgebreid met elkaar terug.
De heer MULLER: Voorzitter, de kwintessens van het hele voorstel zijn de
tarieven. De tarieven worden opgebouwd uit kosten en die worden doorberekend
aan de burgers. Als wij zien dat wij hier andere investeringen doen, dan
moeten er naar mijn smaak ook andere tarieven uitkomen.
De heer JANSSEN, wethouder: In het stuk staat helder verwoord weergegeven op
-43-
bladzijde 3 hoe de tariefverhoging is opgebouwd. Heel helder. De Arbo-
maatregelen kosten extra 19,44. De personeelskosten uitbreiding formatie
3,42. De stijging van de stortkosten 13,90. De efficiecy-korting vanwege
een aantal zaken is dan 11,71, dat gaat er weer af. Dan kom je aan het
bedrag, zoals het hier staat. Dat heeft dus als zodanig niets te maken met
het wel of niet aanschaffen van deze wagens.
Een laatste opmerking, er is nog een vraag gesteld van, hoe reageert u als
college op de punten 1,2 en 5?
Ik heb net al duidelijk gemaakt dat de nieuwe richtlijnen in de wetgeving
ons noodzaken om u voorstel 1 te doen. Dat moeten we in ieder geval hand
haven. Het bedrijfszekerder maken van de reiniging, door een bedrijfsbureau
in te stellen met een hoofd bedrijfsbureau blijft in alle gevallen een nood
zaak, denken wij. Over de tariefstelling heb ik net al iets gezegd. Bij 5
denken we datgene gedaan te hebben, wat u ons in de commissie financiën
gevraagd heeft.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, ik wil ook graag benadrukken dat,
naar aanleiding van de discussies in de commissies, wij ons natuurlijk
gerealiseerd hebben dat het nodig is om je eens goed te bezinnen op dit hele
verhaal. Daar moet je een jaar voor gebruiken, maar in dat jaar moet er wel
verder gewerkt kunnen worden.
Het voorstel wat u nu voor u heeft liggen, is erop gericht om in 1996 in
ieder geval die bedrijfsvoering te kunnen voortzetten naar behoren. Daar
horen voorstel 1 en 2 bij, maar ook 3, zijn we tot de conclusie gekomen,
omdat voor een behoorlijke bedrijfsvoering het absoluut nodig is dat die
opbouwen worden vervangen, anders dan kun je er gewoon vanuitgaan dat we dat
hele jaar lang materialen zullen moeten inhuren.
Dan kom ik bij het tarief. Dat inhuren heeft onmiddellijk effekt op het
tarief, want dat zijn extra kosten die niet begroot zijn. Al het andere, de
vervanging van materieel, zit in de begroting. Dat heeft geen consequenties
voor het tarief. Wij hebben daar overigens ook helder over opgeschreven dat
de desinvestering, vanwege het vervroegde afschrijven van die opbouwen, ten
laste van de egalisatiereserve gaat. Dat kost natuurlijk wel geld, maar dat
zie je niet in de tarieven en dat voor de vervanging van de voertuigen,
zelfs die conventionele voertuigen, gewone kredieten zullen worden aange
vraagd, waarvoor ruimte is in de begroting en waarvoor de gereserveerde
investeringen zijn aangegeven tot een bedrag van 1,2 miljoen gulden.
Dus als je die conventionele voertuigen niet vervangt, dan kan het tarief,
met de kapitaallasten daarvan, wellicht omlaag zelfs. Zo zit het in elkaar.
Maar de druk op de tarieven wordt veroorzaakt door inhuren. Dat heeft
onmiddellijk effekt. Dat kost gewoon lappen en garen.
De kosten voor het voorstel, zoals ze nu zijn gedaan, die zitten in de
begroting en zijn dus verdisconteerd in de tarieven. Ik moet erbij zeggen
dat je, als we die opbouwen niet mogen vervangen, de efficiency-korting wel
op je buik kunt schrijven, want 5% efficiency-korting is ingeboekt vanwege
de verbetering van de opbouwen.
Ik herhaal, voorzitter, we kunnen er nog 3 weken mee wachten, maar willen
wij naar behoren huisvuil ophalen dan moeten we die besluiten nemen.
De VOORZITTER: Dames en heren, dat wat de eerste termijn van het college
betreft. Dan komen we nu aan de tweede termijn.
De heer MULLER: Voorzitter, ik heb behoefte aan een korte schorsing.
De VOORZITTER: Hoe lang had u gedacht? 5 Minuten. Dan is de vergadering voor
5 minuten geschorst. Daarna ga ik kijken hoe laat dit voorstel afgerond is
en of wij vanavond de agenda afmaken of dat wij morgen terugkomen.