-32- Op die manier voorkom je misschien dan een wat langere procedure. Toch denken we dat het goed is om in een overlegsituatie met ondernemers te komen tot de beste oplossing. Die kan in ieder geval slagbestendig glas zijn en in een ander geval een mooi schuifhek zijn. De VOORZITTER: Dames en heren, de tweede termijn. Mevrouw Kammeijer, nog behoefte? Mevrouw KAMMEIJER: Ja, voorzitter, en wel om het historisch besef van de heer Van der Kallen even op te frissen. Rolluiken zijn niet historisch en luiken voor de portieken nog minder. Maar de heer Smits maakt mij attent op een zeer oud ambacht, dat van de smid, die al in de Middeleeuwen smeedijze ren hekken smeedde om have en goed te beveiligen. Ik ben blij met de toezegging van de wethouder dat de woorden smeedijzeren hekken in de verordening opgenomen zullen worden. Voorzitter, verder zijn wij akkoord. De heer AERTSSEN: Voorzitter, de wethouder heeft gezegd, wij denken die problemen voor te blijven door een heel goede voorlichting. Daar heb ik vertrouwen in. We zien wel hoe het er over ongeveer een jaar bij staat. Ik hoop inderdaad dat in verband met die detaillering we niet dezelfde kant uitgaan als bijvoorbeeld met de winterterrassen, zoals ik net zei. Ik ben optimistisch, dus we wachten het af. Voorzitter, ik zal op aanraden van een kenner mijn vocabulaire aanpassen en alleen nog maar spreken van slagbestendig glas in de toekomst. De heer Van Linden wijs ik nog op een ander model snelkraak, die ik pas nog van een juwelier heb mogen vernemen. De kraak met de haak, zoals je dat noemt. Je slaat een haak aan het rolluik aan de voorkant en je snokt dat er met een auto uit. Dat is dus tegelijkertijd weer het nadeel van een rolluik aan de voorkant. Er zijn dus tegen rolluiken aan de gevel ook nog wat bedenkingen aan te brengen, heb ik inmiddels begrepen. De heer WOLTJER: Voorzitter, ik kan me eigenlijk een beetje aansluiten bij de heer Van der Kallen van de BSD. Hij zegt dat het niet alleen om de his torische binnenstad gaat, want wat dat betreft zouden we veelvuldige reklame zowel legaal als illegaal ook snel moeten verwijderen. Maar de sociale veiligheid en de leefbaarheid in de stad wordt ermee vergroot. De heer VAN LINDEN: Voorzitter, ik ben erg content met de toezegging van de wethouder dat overleg met de ondernemers gevoerd zal worden, ingeval daar conflicten over ontstaan. En dat de strengere eisen in wezen alleen de monumentale panden betreft, want die werden met name genoemd. Ik wil toch nog even wijzen op de stadspeiling, waar duidelijk uit blijkt dat de burgers van Bergen op Zoom zich helemaal niet zo veilig voelen. Dat is er misschien de oorzaak van dat veel particulieren zich op die manier gaan beveiligen. Daar moeten we dan ook een beetje rekening mee houden, vind ik. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, de toezegging, die ik net deed in de richting van D66, om het smeedijzeren hek op te nemen, zal uiteraard gestand worden gedaan. We moeten nog een precies bekijken waar dat opgenomen gaat worden in de concrete richtlijnen. Op bladzijde 9 denk ik dat het zou kunnen bij punt e. Maar als u mij toestaat, passen we dat later in. De heer Van Linden zegt iets, wat niet helemaal klopt. Wij stellen eisen voor het aanbrengen van beveiligingsmiddelen. Bij monumentale panden zullen die strenger zijn dan bij niet monumentale panden. Maar het is niet zo dat we even heel eenvoudig over niet monumentale panden heen gaan lopen en daar -33- niet onze eisen zullen stellen. Maar bij monumentale panden zijn ze strenger, dat is duidelijk. De VOORZITTER: Dames en heren, dan zijn we hiermee aan het eind gekomen van deze discussie. Bij artikel 5 wordt na mJ glas ook het woord kunststof toe gevoegd. Er vindt nog ergens een toevoeging plaats voor wat betreft smeed ijzeren hekken. Met die toevoegingen concludeer ik dat dit voorstel zich mag verheugen in een eenstemmige raad wat betreft het akkoord gaan met het stuk. Doelmatigheidsonderzoek afdeling Reiniging. Nr. SOB/77. De VOORZITTER: Bij dit agendapunt heeft u een notitie aan de gemeenteraad van 29-11-1995 aangetroffen, met daarbij een gewijzigd raadsvoorstel. Dat zal nog toegelicht worden door wethouder Janssen. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, in de wandelgangen en tijdens de schorsing heb ik begrepen dat een aantal van u dit gewijzigde besluit toch wel wat laat op hun tafeltjes hebben aangetroffen. Vandaar dat ik zal proberen om aan te geven wat gewijzigd is en waarom we het gewijzigd hebben. In zowel de commissie financiën als in de commissie stadsbeheer is uitvoerig gediscussieerd. Niet zozeer over de tarieven en de verhoging ervan en de reden van de verhoging, maar met name is gediscussieerd over het vervangen of het nieuw aanschaffen van de 2-compartimentenwagens. We hebben ook begrepen dat de beide commissies wat moeite hadden om in een keer een hele klap te maken door zoveel mogelijk 2-compartimentenwagens aan te schaffen. We kunnen ons, gezien de discussie in de commissies, daar ook best iets bij voorstellen. Dat de commissie zegt, we moeten proberen wat in de verdere toekomst te kijken. Zijn wij in het verleden nou allemaal wel goed bezig geweest? Als je die vraag stelt, dan kun je als commissie terecht de opmerking maken, moet je dan volledig doorgaan met het aanschaffen van die 2-compartimentenwagens? Vandaar dat wij, gehoord hebbend die gevoelens in de commissie, gezegd hebben, laten we daar wat mee doen en dus een deel van ons voorstel terug nemen, dat in dat verlengde ligt. Wat nemen wij dan in feite terug? Dan nemen wij terug het verhaal of het voornemen van het college, om 2 conven tionele wagens als het ware te hernieuwen en 1 in de zin van een 2-compar- timentenwagen, die dan met name bedoeld zou zijn voor de binnenstad. Want dan ga je in feite iets nieuws doen. Iets nieuws toevoegen, waarvan je je afvraagt, moeten wij daar wel mee doorgaan? Toch hebben we gemeend om de 2 oude Hallers, die bij wijze van spreken iedere dag in de garage staan omdat ze niet funktioneren, wat betreft hun opbouw, dus niet het chassis zelf, wel te moeten vernieuwen. Doen we dat namelijk niet, dan komen we onherroepelijk in bedrijfsproblemen. Dan zullen we regelmatig met grote stoornissen terug moeten naar de remise. Dat geeft grote ergernissen in de stad, omdat je je route niet kunt afmaken. Dat geeft wrijving natuurlijk ook bij het personeel, dat met die wagen al zolang zit te klungelen. Dan zorg je, door het aanschaffen van die 2 uitsluitend op bouwen, er in ieder geval voor dat het systeem kan blijven werken, zoals we denken dat het moet werken; efficiënt en zo goed mogelijk. Wij denken dat wij door dit tóch voor te stellen de openingen houden naar de toekomst, door niet die ene conventionele nu al op voorhand te gaan her nieuwen. Tegelijkertijd denken we dat we het systeem, voor zolang dat nog nodig is, want u ziet dat wij ook punt 5 hebben veranderd, rollende moeten

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 351