-30- een nog zwaardere granaat etc.. Dezelfde toestanden maak je ook mee in inbrekersland, want die mensen moeten ook de kost verdienen. Dus ze komen met alle mogelijke schitterende toestanden. De allernieuwste, die in Nederland veel opgang doet, is de snelkraak. Dat betekent dat ze met een auto dwars door het kunststof of het glas heen rammen om de winkel leeg te halen. We hebben dus eerst gezien dat dezelfde winkels voorzien moesten worden van alarminstallaties. Die kunnen rustig afgaan, want daar trekken deze jongens zich niks vanaan. Nu zijn de winkeliers of door de verzekering gedwongen, of door ervaring en schade en schande wijs geworden, hebben ze voor 10 duizenden guldens die dingen aan de gevel gehangen. Dat zou dus nu allemaal weer vervangen moeten worden door slagbestendig glas/kunststof, terwijl daar het nut eigenlijk nog niet zo van bewezen is. Ik vraag me af of de eisen van dat glas, die de verzekeringen daaraan stel len, zijn betrokken in de overwegingen. Of hebben wij ons bij de bezoeken aan andere steden ineens laten leiden omdat we daar het licht gezien hebben? We hebben een periode van 3 jaar, waarin de zaak in gang gezet wordt. De wethouder heeft ons in de commissie in antwoord op onze vragen gezegd dat binnen 5 jaar alles, wat er hangt zonder vergunning, verwijderd is.. Wat er met vergunning hangt, kan eventueel met subsidie vervangen worden. Ik vind dat een klein beetje een rare zaak, want stel je voor dat er dingen hangen zonder vergunning die wèl voldoen aan de eisen. Daarnaast is het zo dat er binnen de afgelopen 3 jaar nieuwe rolluiken, die wellicht niet voldoen aan de nieuwe eisen, met vergunning zijn opgehangen. Moeten die dan nu al na een periode van 3 jaar verwijderd worden? De heer JANSSEN, wethouder: Kunt u dat laatste nog even herhalen, want dat ging even te snel. De heer VAN LINDEN: Ik ken iemand, die bijvoorbeeld vorig jaar met vergun ning rolluiken aan de gevel heeft gehangen, die waarschijnlijk niet voldoen aan de eisen die nu gesteld worden. Moeten die binnen 3 jaar verwijderd worden? Dat is de vraag. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, door alle discussie en vooral door de toevoeging van dat smeedijzeren hek van D66 heb ik toch behoefte om te reageren. Ik vond het oorspronkelijk best een aardig voorstel en de wijzi gingen ook. Maar als men begint over de historische kwaliteit van smeed ijzeren hekken, dan zeg ik, gesloten luiken zijn historisch heel normaal. Mevrouw KAMMEIJER: Maar geen rolluiken, mijnheer Van der Kallen. De heer VAN DER KALLEN: Historische gesloten luiken van hout zijn historisch volkomen normaal. Alleen omdat het nu rolluiken zijn geworden, vinden we het klaarblijkelijk niet meer mooi en vinden we het klaarblijkelijk niet histo risch. Ik denk dat, als je praat over historisch, je moet praten over gesloten luiken. Nee, er zijn een heleboel sociale aspekten, buiten esthe tische aspekten die belangrijk zijn. In die zin ondersteun ik het voorstel en niet omdat het wel of niet past in de historische kwaliteit van onze stad, want historie wordt ook nu gemaakt en ook door het gebruik van rol luiken. De VOORZITTER: Nog iemand anders in eerste termijn? Neen. Dan is het woord aan wethouder Janssen. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, een deel van de vragen zijn natuur lijk al in de commissie gesteld en ook beantwoord. Maar laat ik ze maar even langs proberen te lopen. -31- De opmerking van de heer van der Kallen over de historie van een en ander. Hij gaf zelf ook al aan, we doen het niet om historisch te zijn, maar we doen het om een heleboel andere redenen ook. Als je dan toch een veilig heidssysteem aanbrengt, probeer het dan, op het moment dat je dat aanbrengt, op een dusdanige wijze in te passen in de historische stad, dat het goed uitkomt. Ik denk dat dat de intentie is van het hele verhaal. Ook de intentie van de opmerking van mevrouw Kammeijer, die blij is met de ver hoging van het bedrag voor slagbestendig glas. De vraag of smeedijzeren hekken, of toevoeging in die zin, zou kunnen plaatsvinden, ik denk dat dat wel kan. Het is natuurlijk altijd een situatie van overleg, die optreedt op het moment dat iemand voor een vergunning komt voor een dusdanige beveiliging. Dan kan zeker in die overlegsituatie een opmerking meegegeven worden dat zeker daar, waar het gaat om portieken, men moet proberen te denken in smeedijzeren hekken. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, dat kunt u zich voorstellen. Maar die opmerking kan op zijn minst gemaakt worden. De opmerking van de heer J. van Es met betrekking tot artikel 5, daar heeft u natuurlijk gelijk in. Wij kunnen dat keurig toevoegen. Overigens, en misschien wist hij dat niet eens, maar het bedrijf, waar hij het toevallig over had, geeft morgen een voorlichting over een of andere glassoort, die blijkbaar in deze heel erg goed kan funktioneren. Er schijnt een soort van symposium of hoorzitting over te zijn. Overigens gaat daar de gemeente naartoe om eens te kijken hoe dat dan gaat funktioneren. In de richting van de heer Aertssen, die een paar opmerkingen heeft over woningen. Deze concrete richtlijnen zijn in eerste instantie bedoeld voor de winkelstraten, zoals vermeld. Uiteraard heeft hij gelijk wanneer hij vraagt om op onze hoede te zijn, als het gaat om woningen. Ook daar kun je met het gebruik van bepaalde beschermingssystemen in de vorm van luiken of hekken bezig zijn je historische straten, die in de rest van de binnenstad aanwezig zijn, te verpesten. Daar, waar ze illegaal hangen, zullen ze in ieder geval in de gaten gehouden moeten worden en zal een soort van aanschrijving moeten plaatsvinden. In de richting van de heer Van Linden, die het heeft over, hoe gaan we nu om met rolluiken, die illegaal hangen maar wel voldoen. Dat is niet zo moei lijk. Die schrijf je een briefje en zeg je, kom, vraag gauw een vergunning aan, want die krijg je dan zo. Er zijn natuurlijk meer zaken die meetellen wanneer een bedrijf, dat zonder vergunning een rolluik heeft opgehangen, die vergunning krijgt, want het moet helemaal historisch passen in monumentale panden. Zo eenvoudig is het niet. Maar voldoet het volledig, dan krijgt hij keurig zijn toestemming. Bedrijven, die toestemming hebben gekregen in het recente verleden en die niet voldoen aan de richtlijnen, vallen onder de subsidieverordening, zoals we die hier hebben neergelegd. Dus die kunnen gebruik maken van de bedragen, zoals die hier zijn genoemd. Een laatste opmerking in de richting van de heer Aertssen. Hij vraagt zich toch echt af, ben je nu niet bezig om ondernemers te frustreren als je deze mogelijkheden allemaal openlaat? Ik denk dat dat een kwestie is van elkaar goed informeren. U weet dat wij over deze richtlijnen een informatie-avond hebben gehouden. Er waren heel wat ondernemers bij aanwezig. De MGH kent deze richtlijnen ook en heeft er op aangedrongen. Wanneer iemand met een rolluik in de binnenstad zou willen beginnen, dan moet hij zo snel mogelijk op de hoogte gesteld worden van onze wensen en eisen. Je zou het ook kunnen omkeren. Je zou op een eenvoudige manier een folder kunnen maken en die bij iedere ondernemer in de bus doen. En zeggen van, kijk, als u ooit eens van plan bent een en ander te doen, dan zijn dit onze richtlijnen. Houd er rekening mee dat wij opteren voor het mooiste, maar dat er andere mogelijkheden zijn die alleen wat moeilijker in te passen zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 350