- -58 - door. 24. Herziening tarieven standplaatsgelden woonwagens. Nr. BD-Fin/04 25. Voorstel tot wijziging van deGemeenschappelijkeRegel int Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten fHNG) Nr. BD-Fin/06 26. Herziening tarieven leaes abonnement raadsnotulen Nr. BD-Fin/07 Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden df voorstellen 24, 25 en 26 aangenomen. 27. Vrijstelling parkeerbelastingen. Nr. BD-Fin/11 De heer VAN DE WATER: Twee vragen. In de eerste plaats of hiei overleg geweest is met het Stedelijk Overleg Gehandicapten. Ter tweede of in dit onderzoek, gedaan op verzoek van D'66, of toet overwogen kan worden of in de toekomst invaliden ook gebruik kunnei maken van de Lindenbaangarage De heer JANSSEN, wethouder: Over dat laatste. U vraagt of we dit kunnen overwegen. Dat wel natuurlijk. Of het kan, daar moeten wf eens naar laten kijken. Daar kan ik zo niet ja op zeggen. Ik neei die vraag graag mee. De VOORZITTER: Het eerste punt, is daar overleg geweest De heer JANSSEN, wethouder: Dat weet ik eerlijk gezegd niet. De heer VAN DE WATER: Ik denk dat het toch belangrijk is omdat ei toch maatregelen in deze verordening staan die anders zijn dal voorheen. De VOORZITTER: Wij zullen er in ieder geval voor zorgen dat met geïnformeerd wordt wat de achtergronden hiervan zijn. 28. Aanpassing legestarieven Bestuursdienst, afdeling Buraerzakeib. Nr. BD-Fin/13 De heer DIETEN: Onze fractie was verrast over wat op de laatsti pagina staat over het tegemoetkomen aan de gegevensbehoefte van df kerken. Er staat, ik citeer even: "na overleg tussen onze burgemees' ter en het bisdom Breda stellen wij u voor om enigszins aan df hierdoor ontstane problematiek tegemoet te komen." Dat resulteert dan in een tarief van f 1,- per informatie, waar volgens mijn best' kennis van de laatste wijziging van de legesverordening het staff daardtarief f. 10,- is. Ik heb er twee vragen bij. Ten eerste wal is precies de rol van een burgemeester in een dergelijke affair* Wat heeft dat te maken met uw portefeuille. De tweede vraag is hoe nu juist de portefeuille doorbroken wordt, heeft dat de relatie met de scheiding tussen gemeenten en kerken in ons land. De vervol? vraag is dan, hoe moet ik het woord enigszins tegemoetkomen uitle? gen als het een tegemoetkoming is van f. 10,- naar f. 1,- v01? informatie. U kunt begrijpen dat wij, zowel met de procedure -59-- hier gevolgd is als met het nominale effect niet erg tevreden zijn en dat wij daar grote vraagtekens bij zetten. De VOORZITTER: De burgemeester had hiermee te maken omdat burger lijke stand en zaken van paspoorten etc. en leges onderdeel van haar portefeuille is. De heer DIETEN: Waarom is dat niet in de commissie APPZ behandeld. De VOORZITTER: Is dit voorstel daar niet geweest Dat is bij de commissie Financiën geweest. De heer DIETEN: Omdat het leges zijn die onder Financiën vallen. De VOORZITTER: Okay. In het kader van vragen die er leefden en het kunnen beschikken over informatie en het gebruik wat er veelvuldig werd gemaakt door bepaalde instellingen heeft er overleg plaatsge vonden om de mogelijkheden en onmogelijkheden aan te geven. Puur op basis van zakelijke argumenten is dit besluit genomen. Als iemand incidenteel voor zo'n dienst komt dan kost zo'n handeling een bepaald bedrag. Komt een instelling op een gegeven moment met een grote hoeveelheid dan is daar in verhouding veel minder werk aan verbonden en op basis daarvan hebben we, rekening houdend met hoeveel inspanning een lager bedrag bepaald. Het is een soort quantumkorting. Op die manier is naar redelijkheid en billijkheid, op basis van voorstellen vanuit de afdeling burgerzaken, dit bekeken en zijn we tot dit tarief gekomen. Dat is de achtergrond en er is wel degelijk nog een scheiding tussen kerk en staat en het is niet een oneigenlijke subsidiëring van kerkelijke instellingen. De heer DIETEN: Ik neem dat voor kennisgeving aan en het zal voor mij geen argument zijn om tegen het voorstel te stemmen. De VOORZITTER: Dan constateer ik dat u met dit voorstel kunt instemmen 29. Wijzigen gemeentebegroting: Begroting 1994 232 Tijdelijke personele maatregelen Archiefdienst 6.500 233 Aanstellen marktmeester/controleur in vaste dienst 51.184 234 Transportkostenverzekering en decentrale WA-verz21.073 Begroting 1995 002 Aanbrengen alarmsysteem in de Muziekschool 6.000 003 Verdelen stelposten"Tijdelijke personele maatregelen" en "Vacature-winst" div 004 Aanschaf redset op tankautospuit Brandweer 17.520 005 Tijdelijke personele maatregelen I.Z.Bestuursdienst 4.533 006 Brandveiligheidsvoorzieningen schoolgebouwen 70.000 007 Toetsen afd.Reiniging aan landelijke normen 22.267 008 Instellen eerste onderzoek naar klachten waterstand 21.000 Zonder beraadslagingen wordt accoord gegaan met de begrotingswijzi gingen 30. Voorgestel<i wordt de volgende stukken voor kennisgeving aan te

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 34