- -58 -
door.
24. Herziening tarieven standplaatsgelden woonwagens.
Nr. BD-Fin/04
25. Voorstel tot wijziging van deGemeenschappelijkeRegel int
Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten fHNG)
Nr. BD-Fin/06
26. Herziening tarieven leaes abonnement raadsnotulen
Nr. BD-Fin/07
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden df
voorstellen 24, 25 en 26 aangenomen.
27. Vrijstelling parkeerbelastingen.
Nr. BD-Fin/11
De heer VAN DE WATER: Twee vragen. In de eerste plaats of hiei
overleg geweest is met het Stedelijk Overleg Gehandicapten. Ter
tweede of in dit onderzoek, gedaan op verzoek van D'66, of toet
overwogen kan worden of in de toekomst invaliden ook gebruik kunnei
maken van de Lindenbaangarage
De heer JANSSEN, wethouder: Over dat laatste. U vraagt of we dit
kunnen overwegen. Dat wel natuurlijk. Of het kan, daar moeten wf
eens naar laten kijken. Daar kan ik zo niet ja op zeggen. Ik neei
die vraag graag mee.
De VOORZITTER: Het eerste punt, is daar overleg geweest
De heer JANSSEN, wethouder: Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
De heer VAN DE WATER: Ik denk dat het toch belangrijk is omdat ei
toch maatregelen in deze verordening staan die anders zijn dal
voorheen.
De VOORZITTER: Wij zullen er in ieder geval voor zorgen dat met
geïnformeerd wordt wat de achtergronden hiervan zijn.
28. Aanpassing legestarieven Bestuursdienst, afdeling Buraerzakeib.
Nr. BD-Fin/13
De heer DIETEN: Onze fractie was verrast over wat op de laatsti
pagina staat over het tegemoetkomen aan de gegevensbehoefte van df
kerken. Er staat, ik citeer even: "na overleg tussen onze burgemees'
ter en het bisdom Breda stellen wij u voor om enigszins aan df
hierdoor ontstane problematiek tegemoet te komen." Dat resulteert
dan in een tarief van f 1,- per informatie, waar volgens mijn best'
kennis van de laatste wijziging van de legesverordening het staff
daardtarief f. 10,- is. Ik heb er twee vragen bij. Ten eerste wal
is precies de rol van een burgemeester in een dergelijke affair*
Wat heeft dat te maken met uw portefeuille. De tweede vraag is hoe
nu juist de portefeuille doorbroken wordt, heeft dat de relatie met
de scheiding tussen gemeenten en kerken in ons land. De vervol?
vraag is dan, hoe moet ik het woord enigszins tegemoetkomen uitle?
gen als het een tegemoetkoming is van f. 10,- naar f. 1,- v01?
informatie. U kunt begrijpen dat wij, zowel met de procedure
-59--
hier gevolgd is als met het nominale effect niet erg tevreden zijn
en dat wij daar grote vraagtekens bij zetten.
De VOORZITTER: De burgemeester had hiermee te maken omdat burger
lijke stand en zaken van paspoorten etc. en leges onderdeel van
haar portefeuille is.
De heer DIETEN: Waarom is dat niet in de commissie APPZ behandeld.
De VOORZITTER: Is dit voorstel daar niet geweest Dat is bij de
commissie Financiën geweest.
De heer DIETEN: Omdat het leges zijn die onder Financiën vallen.
De VOORZITTER: Okay. In het kader van vragen die er leefden en het
kunnen beschikken over informatie en het gebruik wat er veelvuldig
werd gemaakt door bepaalde instellingen heeft er overleg plaatsge
vonden om de mogelijkheden en onmogelijkheden aan te geven. Puur op
basis van zakelijke argumenten is dit besluit genomen. Als iemand
incidenteel voor zo'n dienst komt dan kost zo'n handeling een
bepaald bedrag. Komt een instelling op een gegeven moment met een
grote hoeveelheid dan is daar in verhouding veel minder werk aan
verbonden en op basis daarvan hebben we, rekening houdend met
hoeveel inspanning een lager bedrag bepaald. Het is een soort
quantumkorting. Op die manier is naar redelijkheid en billijkheid,
op basis van voorstellen vanuit de afdeling burgerzaken, dit
bekeken en zijn we tot dit tarief gekomen.
Dat is de achtergrond en er is wel degelijk nog een scheiding
tussen kerk en staat en het is niet een oneigenlijke subsidiëring
van kerkelijke instellingen.
De heer DIETEN: Ik neem dat voor kennisgeving aan en het zal voor
mij geen argument zijn om tegen het voorstel te stemmen.
De VOORZITTER: Dan constateer ik dat u met dit voorstel kunt
instemmen
29. Wijzigen gemeentebegroting:
Begroting 1994
232 Tijdelijke personele maatregelen Archiefdienst 6.500
233 Aanstellen marktmeester/controleur in vaste dienst 51.184
234 Transportkostenverzekering en decentrale WA-verz21.073
Begroting 1995
002 Aanbrengen alarmsysteem in de Muziekschool 6.000
003 Verdelen stelposten"Tijdelijke personele maatregelen"
en "Vacature-winst" div
004 Aanschaf redset op tankautospuit Brandweer 17.520
005 Tijdelijke personele maatregelen I.Z.Bestuursdienst 4.533
006 Brandveiligheidsvoorzieningen schoolgebouwen 70.000
007 Toetsen afd.Reiniging aan landelijke normen 22.267
008 Instellen eerste onderzoek naar klachten waterstand 21.000
Zonder beraadslagingen wordt accoord gegaan met de begrotingswijzi
gingen
30. Voorgestel<i wordt de volgende stukken voor kennisgeving aan te