-26-
geven, zou je kunnen zeggen, van 1.670,min de 312, De 312,
plus de 312— uit de pot wordt in de vorm van natura aan de mensen aange
boden in de vorm van een chipkaart, waarmee ze een taxi in kunnen. Daar
wordt dan, afhankelijk van het aantal keren dat ze rijden, het bedrag afge
haald en dat wordt vervolgens naar..
De heer J. VAN ES: Die chauffeur loopt niet op een chipkaart, die moet je
geld in zijn handen drukken. U begrijpt mijn vraag nog steeds niet.
In het geval van Bergen op Zoom is het duidelijk. Wij maken 624,over
per gehandicapte, die wij hebben.
De heer JANSSEN: Nee, dat doen wij niet, dan heeft u het niet goed begrepen.
Wij maken dat bedrag niet over. Wij geven hem of haar een kaart ter waarde
van 624, Daar kan hij een x aantal kilometers op rijden. Iedere keer
als hij met die kaart gaat rijden, wordt die kaart in de computer gestopt en
gaat er bij wijze van spreken een strip af. Die strip kan door het bedrijf
in rekening worden gebracht bij de gemeente Bergen op Zoom of Roosendaal
enz.. Zo werkt het systeem. Als iedereen er gebruik van maakt en iedereen
gaat maximaal gebruik maken van zijn stripkaart, dan geeft Bergen op Zoom
aan het eind van het jaar dus, als we 1000 gehandicapten zouden hebben 1000
x dat bedrag van 624, Hebben ze dat niet gedaan, dan krijgt dat ver
voersbedrijf een aantal strippen minder uitbetaald.
Als dus bij wijze van spreken niemand er gebruik van maakt, wat niet te
verwachten is, dan wordt er dus niks overgemaakt aan dat bedrijf. Het
bedrijft loopt het risico.
De heer BOOGAART: Hoe houd je daar dat systeem in de hand? Je bent daar met
een systeem aan het werken, dat vind ik wel een andere vraag.
De VOORZITTER: Daarom doen we dit 2 jaar, om te kijken of dit aanslaat.
Daarna zul je moeten afwegen en zal ook het bedrijf afwegen of het met dit
systeem doorgaat. Ik heb begrepen dat bij andere gemeenten, die hiermee
werken, inderdaad de eerste 6 maanden tegenvallend waren, maar dat daarna
toch dit systeem beter is aangeslagen.
Ik denk dat we een waardevol systeem, zoals dat hier ligt, met elkaar een
kans moeten geven. Dat is hetgeen waar het voorstel op neerkomt. Geen zeker
heden, maar wel gewoon iets doen wat waardevol is, waarvan je zegt, en
kennelijk ook als onderneming, "het is de moeite waard om daar een risico
voor te nemen." Dit was uw afsluiting, wethouder?
De heer JANSSEN, wethouder: Als aanvulling, voorzitter. In de notitie staat
ook dat we, juist om dat systeem dragend te krijgen, er natuurlijk voor
moeten zorgen dat we de nodige informatie aan de desbetreffende personen
geven. Dat zal na verloop van tijd, is de verwachting, zijn positieve uit
werking hebben. Dan staat het systeem voor niet 2 jaar maar voor veel
langer. Dan kunnen we juist in de toekomst iets garanderen aan de gehandi
capten. Dat is het hele eieren eten van dit verhaal. Vandaar ook dat wij
vinden, met allerlei omwegen en ingangen, dat we u het amendement van Lijst
Linssen moeten ontraden.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik kom tot een afronding van deze discussie.
Dan kom ik als eerste aan het amendement A II, om het in stemming te
brengen. Ik heb stemverklaringen gehoord van Lijst Linssen voor het
amendement. Ik meen ook van de heer J. van Es van GB/S?
De heer J. VAN ES: Voorzitter, op grond van het laatste antwoord wat ik
gekregen heb, onthoud ik mijn steun aan het amendement.
-27-
De VOORZITTER: Ik heb nog niets gehoord van de heer Claes en de heer Van der
Steen.
De heer CLAES: Ik ben tegen, voorzitter.
De heer VAN DER STEEN: Tegen, voorzitter.
De VOORZITTER: Dames en heren, dan concludeer ik dat met stemmen voor van
Lijst Linssen en stemmen tegen van de overige raadsleden dit amendement is
verworpen.
Ik kom dan tot de besluitvorming over het raadsvoorstel in zijn totaliteit.
Ik geef dan met spijt nog even aan dat in de Verordening Voorzieningen
Gehandicapten, in de toelichting Algemeen op bladzijde 2, nog gelezen moet
worden 1 april 1995. Ik kom dan tot de stemming over het raadsvoorstel zelf.
Ik heb van niemand van u gehoord dat u tegen wilde stemmen. Ik concludeer
dat een unanieme raad met dit raadsvoorstel akkoord gaat. Ik denk dat het
een belangrijke zaak is dat we dit zo af kunnen sluiten.
Verordening Toeslagen en verlagingen Algemene Bijstandswet.
Nr. SO/15^
De heer WOLTJER: Voorzitter, de fraktie van Groen Links is blij met de
toezegging dat in het kader van de bijzondere bijstand naar rato financiële
ruimte wordt gemaakt voor co-ouderschap. Wel vinden wij het jammer dat er
niet gekozen is voor verruiming van de mogelijkheden tot bijverdienste van
de d. categorie. Dit mede in het kader van de nieuwe plannen van de heer
Melkert ter bestrijding van armoede. Maar in totaliteit kunnen wij instemmen
met het voorstel.
De VOORZITTER: Nog anderen in eerste termijn? Neen.
Heeft wethouder Stuart nog behoefte om te reageren? Neen.
Dan concludeer ik dat met dit voorstel wordt ingestemd.
12. Beleidsregels rolluiken en zonweringen.
Nr. SOB/34.
De VOORZITTER: Bij dit voorstel wijs ik u op de gewijzigde pagina 2, arti
kel 5.
Mevrouw KAMMEIJER: Voorzitter, wij zijn blij met de wijziging die wordt
aangebracht, waarbij subsidie op slagvast glas tot 150,per m2 wordt
opgetrokken. Dat betekent een verdubbeling. Wij vinden dat een heel goede
zaak. Wij hebben daar ook heel nadrukkelijk om gevraagd bij de behandeling
in de commissie. Je stimuleert als gemeente duidelijk de toepassing van
slagvast glas. De redenen, waarom wij daar voorstander van zijn, hebben wij
al in de commissie aangegeven. Het is niet alleen veel en veel goedkoper,
vier keer goedkoper dan doorzichtige rolluiken, maar bovendien is het
esthetisch. Het is veiliger en bovendien staan verzekeringsmaatschappijen
daar volledig achter en vergoeden ook zaken, wanneer er sterren in het glas
ontstaan.
Een bezwaar, wat in de commissie werd genoemd, dat potentiële inbrekers niet
konden zien dat het dan om slagvast glas ging, zou je kunnen ondervangen
door het plaatsen van stickers. Dat schijnt in andere gemeenten uitstekend
te werken, heb ik mij laten vertellen. Dus er ligt nog een suggestie.
Wij vinden in wezen dat je het hele aanbrengen van rolluiken, die doorzich
tige rolluiken, moet ontmoedigen. Ik denk dat dat door de wijziging, die in
de verordening is aangebracht, ook zal gebeuren.