-10- tekst. Amendement. De raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 30 november 1995, en kennis genomen hebbende van het voorstel: Evaluatie Wet Voorzieningen Gehandicapten, nr. SO/14 overwegende dat: - wij het belang ondersteunen van de invoering van het collectief vervoers systeem; - regionale afstemming een belangrijke randvoorwaarde is; - het collectief vervoerssysteem wordt ingevoerd vanuit het besef, dat ook in de toekomst invulling gegeven moet kunnen worden aan de zorgplicht binnen het beschikbare budget; - in de regio zich een verscheidenheid aan opvattingen aftekent m.b.t. de wijze waarop wordt omgegaan met de besluitvorming KAPs. Voor gehandicapten zal daardoor een aanzienlijk verschil in verstrekkings niveau ontstaan; - dit probleem zich nadrukkelijk aftekent in de relatie tot de gemeente Halsteren; - wij met uw college van mening zijn dat de invoering van een collectief vervoerssysteem van groot belang is; - de gevolgen n.a.v. de ontstane situatie onmogelijk in te schatten zijn; besluit dat: van het voorstel Evaluatie Wet Voorzieningen gehandicapten, nr. SO/14, punt 4 van het besluit van de agenda wordt afgevoerd, en vooralsnog af te zien van de besluitvorming, om zo als een der grootste mee-participerende gemeenten in gewestelijk verband onderlinge afstemming te bewerkstelligen. En gaat over tot de orde van de dag. Het amendement is getekend door de heren Linssen, A.J. van Es, Jouvenaz, Van Linden en mevrouw Van Oorschot en maakt deel uit van de beraadslagingen. De heer SMITS: Voorzitter, het komt niet zo vaak voor dat we een onderwerp behandelen, waar aardig wat geld in de pot zit en vervolgens daar beleid op losgelaten moet worden. Dat is hier dus wel het geval. Als ik terug kijk naar de commissie dan zijn er eigenlijk vier belangrijke onderwerpen die de aandacht vragen. Dat zijn: de eigen bijdrage, de verhuis kosten, het primaat bij verhuizen en het primaat openbaar vervoer. Dat zijn de onderwerpen waar de discussie om ging. Als ik die naloop, dan hebben we het eerst over de eigen bijdrage. De commissie heeft voorgesteld om dat tot 0 te reduceren. Dat is door het college overgenomen. In principe vindt de VVD wel dat een eigen bijdrage belangrijk zou kunnen zijn om een bevesti ging te kunnen krijgen van de noodzaak van de voorziening. Maar als we de getallen hier naast elkaar zetten van de opbrengst die dat oplevert, en de kosten die gemoeid zijn om dat te onderzoeken en uit te voeren, dan staat dat in geen verhouding. Dus wat dat betreft zijn we akkoord met deze wijzi ging. De verhuiskosten zijn van 3.000,naar 6.000,verhoogd. Dat ontmoet geen bezwaar bij de VVD. Punt 3, het primaat van verhuizen. De Stichting Overleg Gehandicapten heeft daar wat moeite mee. Daar zijn we in de commissie wat dieper op ingegaan. Het probleem is eigenlijk dat, als een huis voor een aantal guldens gewij zigd is om te voldoen aan de handicap van iemand, dan de mogelijkheid er zou kunnen zijn dat iemand daar verplicht naartoe moet verhuizen. Het probleem, wat er speelt, is dan eigenlijk dat er een economisch belang, een financieel belang afgewogen moet worden tegen het sociaal belang van de mensen waar het om gaat. Dat zijn natuurlijk vergelijkingen die erg moeilijk liggen. Waar ligt die grens? Wij hebben daar wat dieper op doorgepraat in de commissie. Op een bepaald moment vielen er toch een paar bedragen. Veranderingen van -11- 40.000,— tot 50.000,— rechtvaardigen dan wel om wat druk uit te oefenen om toch te verhuizen. We zijn ervan overtuigd geraakt, en de sfeer in de commissie was ook zodanig, dat dit geheel in de vorm van maatwerk geleverd moet worden. Dat moet per individu bekeken worden en we zijn het daar hartgrondig mee eens. Dan het primaat van het openbaar vervoer, het collectief vervoer. Dat heet het Kleinschalig Aanvullend Personenvervoerssysteem. Richting Streekgewest is de VVD akkoord. Wij gaan dus 624,— op tafel brengen om dat collectieve vervoer een kans te geven. Dat levert dus een uitbreidingsmogelijkheid voor het vervoer en een uitbreiding van de doelgroepen. Daar kunnen we alleen maar positief over zijn. Daar leveren we 624,— voor. Bergen op Zoom doet dat dan in het voorstel, 312,van de gehandicapten en 312,uit de reserves. Wij vinden dat na alle verhalen, discussies en vergaderingen, die er zijn geweest, een goed compromis. We staan daar achter. Dus wat dat betreft voor de VVD geen probleem. Het enige vervelende is dat nu blijkt dat onze buurgemeente Halsteren naar het Streekgewest toe dezelfde houding aanneemt, ook 624,maar die haalt die 624,— volledig uit de reserves. Dus er komt over 1 jaar een probleem aanzetten, want onze buurgemeente doet het dus anders dan wij. Ik kan mij nu al voorstellen dat wij dan de zwartepiet toegeschoven krijgen, omdat wij het net iets anders hebben geregeld. Dat vind ik jammer. Waarom had dat van tevoren niet beter overlegd kunnen worden? Voorzitter, nog even verder pratend over dat vervoer, met de problemen van de SOG nog steeds in gedachten. Als we dat openbaar vervoer, die KAPs dus organiseren dan vergroot dat de actieradius op de wat verdere afstand. Maar als dat het primaat krijgt en de mogelijkheid voor mensen wordt ontnomen om de andere vervoermiddelen toegewezen te krijgen, zoals in artikel 3.1 staat de buitenwagen, de elektrische buitenwagen en aanpassing aan eigen auto, wordt de actieradius op kortere afstanden, dus vanuit het eigen huis, weg genomen. Wij kunnen het gevoel van dat probleem, als dat de inhoud van het primaat van de Stichting Overleg Gehandicapten is, goed aanvoelen. Het verhaal is eigenlijk dat wij bij dat collectief vervoer over een KAPs praten, daar staat aanvullend in de naamgeving. Als we op bladzijde 10 bij de verordening kijken dan worden deze bijzondere vervoermiddelen, zoals de buitenwagen en de elektrische wagen voor de korte afstanden, ook aanvullend genoemd. Mijn vraag is eigenlijk, wie vult nu wat aan? De een de ander of de ander de een? Het is allebei aanvullend. Wat we echt graag van het college zouden willen horen, is de garantie dat de aanvullende vervoersvoorzieningen voor de kortere afstand, de actieradius rond het huis, op eenzelfde wijze uitgevoerd gaan worden. Dan hebben wij daar verder geen problemen mee. Voorzitter, dan in antwoord op het CDA, die over het leerlingenvervoer een opmerking maakte en dat er onder wil betrekken. Ik denk dat we daar sym pathie voor moeten hebben, in principe wel. Maar deze hele materie heeft een open eind en daar ben ik een beetje bang voor. Zo'n open eindconstructie, om daar meteen alles aan te hangen, dat zou ik liever af willen wachten. Het college heeft dat wel opgevangen, want onder 5 geeft ze eigenlijk aan dat ze beleid in deze richting wil voeren en ons voorstellen wil leveren in de toekomst. Daar heb ik vrede mee. Als dat nader uitgelegd en toegelicht wordt, we zijn weer even verder en het past in het geheel, dan hebben we daar sympathie voor, maar dan willen we wat meer gegevens hebben. Tot zover voorzitter. De heer WOLTJER: Voorzitter, de fraktie van Groen Links is verheugd dat de eigen bijdrage voor de voorzieningen vervalt en dat de overschotten gereser veerd worden voor waar ze voor bestemd zijn. Wij hopen dat het vooralsnog blijft in waarvoor ze bestemd zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 340