-4-
wordt niet veroorzaakt door de draaideur, maar door de breedte tussen de
verschillende pilaren.
De heer WOLTJER: Is het door de breedte of door de plaats waar de
konstruktie van de draaideur wordt neergezet?
Mevrouw DEMMERS, wethouder: U vroeg of het breder kon dan het nu is. Dat kan
niet. Wat kan aan breedte zit er nu tussen. Dat is maximaal wat de mogelijk
heden zijn.
Je hebt inderdaad bredere deuren, waardoor je met gehandicapten, met name
rolstoelen erdoor kan, maar dat wordt beperkt door de situatie zoals De
Maagd nu eenmaal gebouwd is, met pilaren aan de voorzijde en halverwege de
schouwburg.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, in het algemeen is de opmerking van
de heer Franken natuurlijk juist. Budgettair is het een ander verhaal. Het
lijkt erop dat een voordeel, wat hier op de exploitatie zou kunnen ontstaan,
een betere verhouding in de begroting brengt op het gebied met energie
gebruik, want het ziet er naar uit dat we dat een beetje naar de zuinige
kant geraamd hebben. In het algemeen duikt natuurlijk het vraagstuk op van
kapitaallasten in de begroting van De Maagd. Wij hebben immers de investe
ring uit reserves betaald. De uitdaging voor de toekomst wordt om die begro
ting te gaan belasten met kapitaallasten, zodanig dat we straks aan ver
vangingsinvestering kunnen denken. Maar op dit moment is er, budgettair
gesproken, eigenlijk geen voordeel te behalen.
De VOORZITTER: Nog behoefte aan een tweede termijn? Neen, dan concludeer ik
dat de raad akkoord gaat met dit voorstel.
7. Technisch en ingrijpend onderhoud gymlokaal school De Scheldetuin, Maas
laan 10.
Nr. WE/36.
8Vervanging bordstelling l.o.m. school De Regenboog.
Nr. WE/37.
9. Aanpassing nieuwbouw gymnastieklokaal Lodijke ter verruiming van de ge
bruiksmogelijkheden voor (sport)verenigingen.
Nr. WE/44.
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstel
len aangenomen.
10. Evaluatie Wet Voorzieningen Gehandicapten.
Nr. SO/14
De VOORZITTER: Dames en heren, u heeft, gezien de wijziging op het raads
voorstel, begrepen dat het nader beraad, naar aanleiding van de discussie in
de commissie, vruchten heeft afgeworpen. Wethouder Stuart zal die graag
toelichten.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, de beraadslagingen in de commissies
hebben ertoe geleid dat we in het college nog eens gediscussieerd hebben
over de voorstellen die uit de commissie zijn gekomen. Die hebben ertoe
geleid dat we kunnen instemmen met een wijziging, die erin voorziet dat de
eigen bijdrage vervalt. Dat is in het nieuwe besluit dan ook tot uitdrukking
gebracht. Vervolgens hebben we ons gebogen over het onderdeel reserves en
-5-
voorzieningen. Daarvan zouden we gaarne, zoals we dat ook in de commissie
financiën hebben overwogen, afspreken om voorlopige overschotten te reser
veren, maar een verder oordeel pas te vormen in samenhang met de nota
reserves en voorzieningen, die in aantocht is.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik kom naar de raad. Wie wenst daarover het
woord?
De heer VAN OERS: Voorzitter, de Wet Voorzieningen Gehandicapten had en
heeft veel aandacht van de CDA-fraktie. Deze aandacht heeft zich in het
kader van de aan de orde zijnde evaluatie vertaald in een uitvoerige
bijdrage van onze fraktie, die in de commissie sociale zaken cum annexis aan
de orde is gesteld.
Tijdens die commissiebehandeling hebben wij een zestal voorstellen gedaan en
een viertal aanbevelingen gegeven. Ik zal mij in deze eerste termijn
kortheidshalve beperken tot het nogmaals noemen van de voorstellen, dus
zonder de onderbouwing, zoals die tijdens de commissiebehandeling is gege
ven.
Ten aanzien van het voorstel om de risicoreserve te maximaliseren op 3 mil
joen gulden het volgende. De portefeuillehouder heeft net al aangegeven wat
ermee gaat gebeuren. Wij wachten in ieder geval die notitie af over reserves
en voorzieningen, maar het zal, ook mede gelet op onze bijdrage in de
commissie, het college niet bevreemden dat de CDA-fraktie ervoor staat en
gaat de WVG-gelden ten goede te laten komen aan de doelgroep van deze wet.
Dan krijg je nog 5 voorstellen, waarvan er 1 betrof -en dan moet ik al in de
verleden tijd praten- het afschaffen van de eigen bijdrage in het kader van
de WVG. Waarbij ik er wel van uitga dat dat wel de ingangsdatum 1 april 1995
heeft, zoals feitelijk met alles is gebeurd.
Het tweede voorstel, wat wij gedaan hebben, is het ten laste van de WVG-
gelden afschaffen van de eigen bijdrage voor het leerlingenvervoer voor het
zogeheten ZMLK-MLK- en LOM-kinderen met ingang van 1 januari 1996, danwel
zodra wet- en regelgeving dit mogelijk maakt.
Het derde voorstel was het doen van een onderzoek naar extra mogelijkheden
tot vervoer buiten het werkgebied van het KAPs en hierover voor 1 april 1996
een voorstel aan de raad te doen.
Het vierde voorstel was het onderzoeken van de mogelijkheden tot het op
richten van een clusterdienst voor ouderen en gehandicapten, waarbij o.a.,
met de nadruk op o.a., WVG-gelden worden ingezet en hierover voor 1 april
1996 een voorstel aan de raad te doen.
Het vijfde voorstel, een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om
aanvullend op reeds bestaande mogelijkheden en in samenwerking met de
woningstichtingen te komen tot een integraal huisvestingsbeleid voor de
doelgroep van de WVG en hierover voor 1 april 1996 een voorstel te doen aan
de raad.
Feitelijk zijn dat voorstellen die al een invulling zijn van ook het streven
van het college, om resterend geld op enig moment vast te stellen, de hoogte
van dat bedrag vast te stellen en dat in te zetten voor collectieve zaken,
die ten gunste van de doelgroep komen.
Het fraktie-overleg na de commissiebehandeling heeft ook nog een voorstel
opgeleverd en wel het volgende. Het gaat erom een onderzoek in te stellen
naar de mogelijkheden om te komen tot verbeteringen aan de inrichting van de
openbare ruimten, met als doel de mogelijkheden tot deelname aan het
maatschappelijk verkeer door de gehandicapten te verbeteren. Dit alles met
inzet van WVG-gelden, maar aanvullend op reeds bestaande mogelijkheden en
middelen. Aan ons laatste voorstel verbinden wij geen gewenste termijn van
afwerking, omdat wij uw college hiermee enigszins overvallen, maar ook omdat
het voorstel als zodanig eigenlijk konstante aandacht verdient.