-4- wordt niet veroorzaakt door de draaideur, maar door de breedte tussen de verschillende pilaren. De heer WOLTJER: Is het door de breedte of door de plaats waar de konstruktie van de draaideur wordt neergezet? Mevrouw DEMMERS, wethouder: U vroeg of het breder kon dan het nu is. Dat kan niet. Wat kan aan breedte zit er nu tussen. Dat is maximaal wat de mogelijk heden zijn. Je hebt inderdaad bredere deuren, waardoor je met gehandicapten, met name rolstoelen erdoor kan, maar dat wordt beperkt door de situatie zoals De Maagd nu eenmaal gebouwd is, met pilaren aan de voorzijde en halverwege de schouwburg. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, in het algemeen is de opmerking van de heer Franken natuurlijk juist. Budgettair is het een ander verhaal. Het lijkt erop dat een voordeel, wat hier op de exploitatie zou kunnen ontstaan, een betere verhouding in de begroting brengt op het gebied met energie gebruik, want het ziet er naar uit dat we dat een beetje naar de zuinige kant geraamd hebben. In het algemeen duikt natuurlijk het vraagstuk op van kapitaallasten in de begroting van De Maagd. Wij hebben immers de investe ring uit reserves betaald. De uitdaging voor de toekomst wordt om die begro ting te gaan belasten met kapitaallasten, zodanig dat we straks aan ver vangingsinvestering kunnen denken. Maar op dit moment is er, budgettair gesproken, eigenlijk geen voordeel te behalen. De VOORZITTER: Nog behoefte aan een tweede termijn? Neen, dan concludeer ik dat de raad akkoord gaat met dit voorstel. 7. Technisch en ingrijpend onderhoud gymlokaal school De Scheldetuin, Maas laan 10. Nr. WE/36. 8Vervanging bordstelling l.o.m. school De Regenboog. Nr. WE/37. 9. Aanpassing nieuwbouw gymnastieklokaal Lodijke ter verruiming van de ge bruiksmogelijkheden voor (sport)verenigingen. Nr. WE/44. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstel len aangenomen. 10. Evaluatie Wet Voorzieningen Gehandicapten. Nr. SO/14 De VOORZITTER: Dames en heren, u heeft, gezien de wijziging op het raads voorstel, begrepen dat het nader beraad, naar aanleiding van de discussie in de commissie, vruchten heeft afgeworpen. Wethouder Stuart zal die graag toelichten. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, de beraadslagingen in de commissies hebben ertoe geleid dat we in het college nog eens gediscussieerd hebben over de voorstellen die uit de commissie zijn gekomen. Die hebben ertoe geleid dat we kunnen instemmen met een wijziging, die erin voorziet dat de eigen bijdrage vervalt. Dat is in het nieuwe besluit dan ook tot uitdrukking gebracht. Vervolgens hebben we ons gebogen over het onderdeel reserves en -5- voorzieningen. Daarvan zouden we gaarne, zoals we dat ook in de commissie financiën hebben overwogen, afspreken om voorlopige overschotten te reser veren, maar een verder oordeel pas te vormen in samenhang met de nota reserves en voorzieningen, die in aantocht is. De VOORZITTER: Dames en heren, ik kom naar de raad. Wie wenst daarover het woord? De heer VAN OERS: Voorzitter, de Wet Voorzieningen Gehandicapten had en heeft veel aandacht van de CDA-fraktie. Deze aandacht heeft zich in het kader van de aan de orde zijnde evaluatie vertaald in een uitvoerige bijdrage van onze fraktie, die in de commissie sociale zaken cum annexis aan de orde is gesteld. Tijdens die commissiebehandeling hebben wij een zestal voorstellen gedaan en een viertal aanbevelingen gegeven. Ik zal mij in deze eerste termijn kortheidshalve beperken tot het nogmaals noemen van de voorstellen, dus zonder de onderbouwing, zoals die tijdens de commissiebehandeling is gege ven. Ten aanzien van het voorstel om de risicoreserve te maximaliseren op 3 mil joen gulden het volgende. De portefeuillehouder heeft net al aangegeven wat ermee gaat gebeuren. Wij wachten in ieder geval die notitie af over reserves en voorzieningen, maar het zal, ook mede gelet op onze bijdrage in de commissie, het college niet bevreemden dat de CDA-fraktie ervoor staat en gaat de WVG-gelden ten goede te laten komen aan de doelgroep van deze wet. Dan krijg je nog 5 voorstellen, waarvan er 1 betrof -en dan moet ik al in de verleden tijd praten- het afschaffen van de eigen bijdrage in het kader van de WVG. Waarbij ik er wel van uitga dat dat wel de ingangsdatum 1 april 1995 heeft, zoals feitelijk met alles is gebeurd. Het tweede voorstel, wat wij gedaan hebben, is het ten laste van de WVG- gelden afschaffen van de eigen bijdrage voor het leerlingenvervoer voor het zogeheten ZMLK-MLK- en LOM-kinderen met ingang van 1 januari 1996, danwel zodra wet- en regelgeving dit mogelijk maakt. Het derde voorstel was het doen van een onderzoek naar extra mogelijkheden tot vervoer buiten het werkgebied van het KAPs en hierover voor 1 april 1996 een voorstel aan de raad te doen. Het vierde voorstel was het onderzoeken van de mogelijkheden tot het op richten van een clusterdienst voor ouderen en gehandicapten, waarbij o.a., met de nadruk op o.a., WVG-gelden worden ingezet en hierover voor 1 april 1996 een voorstel aan de raad te doen. Het vijfde voorstel, een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om aanvullend op reeds bestaande mogelijkheden en in samenwerking met de woningstichtingen te komen tot een integraal huisvestingsbeleid voor de doelgroep van de WVG en hierover voor 1 april 1996 een voorstel te doen aan de raad. Feitelijk zijn dat voorstellen die al een invulling zijn van ook het streven van het college, om resterend geld op enig moment vast te stellen, de hoogte van dat bedrag vast te stellen en dat in te zetten voor collectieve zaken, die ten gunste van de doelgroep komen. Het fraktie-overleg na de commissiebehandeling heeft ook nog een voorstel opgeleverd en wel het volgende. Het gaat erom een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om te komen tot verbeteringen aan de inrichting van de openbare ruimten, met als doel de mogelijkheden tot deelname aan het maatschappelijk verkeer door de gehandicapten te verbeteren. Dit alles met inzet van WVG-gelden, maar aanvullend op reeds bestaande mogelijkheden en middelen. Aan ons laatste voorstel verbinden wij geen gewenste termijn van afwerking, omdat wij uw college hiermee enigszins overvallen, maar ook omdat het voorstel als zodanig eigenlijk konstante aandacht verdient.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 337