3sr zzr*?*? - 54 - boven de begrote bedragen en dat in feite in de praktijk heft budgetrecht van de Gewestraad achteraf in plaats van vooraf" word uitgeoefend. Ik hoop enige beperking daardoor in de blijdschap val Groen Links te kunnen ontdekken. De heer AERTSSEN: Op dat laatste wil ik toch nog even ingaan. D|> heer Dieten heeft het over gevoelens. Ik kan namens mijn fractii zeggen dat wij op zich goede gevoelens hebben bij een goed milieu beleid en dat wij daar best een prijs voor willen betalen. In diL zin moet u dat met de rug tegen de muur ook niet al te letterlii» nemen. Als het de prijs waard is zullen wij graag betalen. Waar Ui een heel slecht gevoel aan heb overgehouden is het feit, daar doel: de heer Bolsius ook op, dat wij achteraf nu met een rekening worden geconfronteerd. Ik kan me toch nauwelijks voorstellen dat ook eei partij als Groen Links het acceptabel vindt dat je achteraf gecom fronteerd wordt met een nota en zegt, ja beste mensen, sorry he' is allemaal fout gelopen, wilt u alstublieft nog een keer u| portemonnee trekken. Ik denk dat je als gekozene het daar zonden meer erg moeilijk mee moet hebben. Wat dat betreft vind ik hel verwijt van de krokodilletranen niet echt terecht. Ik ben vergeten en dat wil ik dan toch nog even doen in eerstl termijn een compliment te maken aan de mensen die dan toch maar d( zaak hebben onderzocht en tot de conclusie zijn gekomen dat eerë aantal zaken fout is gelopen. Zo mag ik dat toch wel stellen, dent Een derde punt wat ik nog even wil aanhalen is dat ik van dl portefeuillehouder heel schoorvoetend een lichte verklaring hel noarn?SÏ 25?? Ï"°.e.1-Lljk het allemaal was etc. Voor mij was hel i til van\Z* Vï l3 H maar lk Vind dat We daar dan in de delegal Eet" "er „uTenR t™ Sen °PmerKing tS *aken' "l vSoflït betekent^ook" beetie zoraen mast scherp omdat ik mij ook eer 1 over de benadering 1S S0n overstaP naar een tweede kwestie, J ren moet worden berekend. kosten via een optie op contractu- ik niet mie™ v^ten^ OVer *nde~ versleuteling. Daar betekent d^p^sis^^^ii3 "if het d' 4 gemeente in zijn budgettaire reparatiegerekend- Dat ma9 dan e& het uurtarief betalen en dit- ,P -i f zeggen, alsjeblieft wilt 1 een reële financiële' bemerkina3fnaakstelle«d ^ien. Dat is tod uitvoerders. g opzichte van verschillend' - 55 - Dé VOORZITTER: Als er dan minder uren worden afgenomen en er onderbezetting is dan moet je naar je mankracht kijken. Dat is hetgene wat er staat. Daar moet je met je formatie rekening mee houden De heer DIETEN: Ik maak mij dus zorgen over een aantal brillen waarmee dan naar de zaken gekeken kan worden. Hoe kan ik dat beoordelen Dat kan ik niet anders beoordelen dan in het perspec tief van de vragen en antwoorden die een groepje van 4 mensen uit deze raad gesteld heeft in de richting van het Streekgewest en die de heer Withagen zo welwillend was mij informeel ter inzage te geven De heer WITHAGEN: U bent een kiezer. U hebt de delegatie gekozen. Ik heb gemerkt dat mensen die mij gekozen hebben niet over alle informatie beschikten. Wie zou ik dan zijn om die informatie niet ter beschikking te stellen. De heer DIETEN: Dat heeft u dan op een informele wijze gedaan. Daaruit concludeer ik dat er bijvoorbeeld heel scherp gekeken wordt naar de vraag of er voor deskundigheidsbevordering, 2, 2.5, 3, 3.5% beschikbaar gesteld kan worden in zo'n high-tech bedrijf in zo'n grote ontwikkeling ja of nee. Als dat de invalshoeken worden waarmee we de discussie straks aangaan over taakstellend uurtarief, dan ga ik mij toch weer zorgen maken. Het tweede heeft te maken met de vraag is de blijdschap van Groen Links over het feit dat het zo gelopen is als het gelopen is terecht. Nee, voorzitter, wij vinden dat het niet zo had moeten lopen. Wij vinden dat bij de start van de Regionale Milieu Dienst er een reële discussie op basis van reële prijzen van de grond had moeten komen en dat er bij de start fouten gemaakt zijn. Die vragen zijn niet onderkend. Ik heb sterk de indruk dat sommigen die fouten hadden kunnen onderkennen en hadden moeten onderkennen. Tegelijker tijd denk ik dat deze raad, althans de raad in haar vorige samen stelling inderdaad vanwege de complexiteit van de toestand etc. daarover niets te verwijten valt. Om dan vervolgens de verwijten volledig bij anderen te leggen en zelf, met een zekere mate van agressie toch ook in de publiciteit, het Streekgewest op dit punt te bejegenen, dat gaat mij weer wat ver. In die context heb ik gepraat over krokodilletranen. Je zit natuurlijk altijd met deze complicatie in een situatie van verlengd locaal bestuur. Daarom maakte ik ook even een opmerking over de terugkoppeling. We kunnen wel zeggen dat wij er erg veel greep op moeten houden dat wij daar de macht blijven uitoefenen, blijven controleren, maar ik - mis schien heeft dat te maken met mijn specifieke situatie als niet aanwezige in de Gewestraad - heb minstens zoveel moeite met de bescheiden wijze waarop de terugkoppeling juist naar deze gemeente raad en deze gemeenteraadscommissies plaatsvindt. Ik had graag gezien dat de ophef die naar buiten gebracht is dat die net zo intensief ook tot discussies had geleid in de commissie financiën, in de commissie milieu waar ik beide deel van uitmaak, zodat ik inderdaad niet nog gisteravond of eergisteravond had moeten vragen neiar wat hebben jullie eigenlijk allemaal gevraagd en wat hebben Duilie nu eigenlijk allemaal voor antwoorden gekregen. De heer BOLSIUS: Wat in dat verband toch interessant is, is de gang van zaken zoals de heer Dieten die kennelijk ervaren heeft. Ik neem an dat hij vanuit zijn ervaringsbeeld praat. Daar moeten toch een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 32