3sr zzr*?*?
- 54 -
boven de begrote bedragen en dat in feite in de praktijk heft
budgetrecht van de Gewestraad achteraf in plaats van vooraf" word
uitgeoefend. Ik hoop enige beperking daardoor in de blijdschap val
Groen Links te kunnen ontdekken.
De heer AERTSSEN: Op dat laatste wil ik toch nog even ingaan. D|>
heer Dieten heeft het over gevoelens. Ik kan namens mijn fractii
zeggen dat wij op zich goede gevoelens hebben bij een goed milieu
beleid en dat wij daar best een prijs voor willen betalen. In diL
zin moet u dat met de rug tegen de muur ook niet al te letterlii»
nemen. Als het de prijs waard is zullen wij graag betalen. Waar Ui
een heel slecht gevoel aan heb overgehouden is het feit, daar doel:
de heer Bolsius ook op, dat wij achteraf nu met een rekening worden
geconfronteerd. Ik kan me toch nauwelijks voorstellen dat ook eei
partij als Groen Links het acceptabel vindt dat je achteraf gecom
fronteerd wordt met een nota en zegt, ja beste mensen, sorry he'
is allemaal fout gelopen, wilt u alstublieft nog een keer u|
portemonnee trekken. Ik denk dat je als gekozene het daar zonden
meer erg moeilijk mee moet hebben. Wat dat betreft vind ik hel
verwijt van de krokodilletranen niet echt terecht.
Ik ben vergeten en dat wil ik dan toch nog even doen in eerstl
termijn een compliment te maken aan de mensen die dan toch maar d(
zaak hebben onderzocht en tot de conclusie zijn gekomen dat eerë
aantal zaken fout is gelopen. Zo mag ik dat toch wel stellen, dent
Een derde punt wat ik nog even wil aanhalen is dat ik van dl
portefeuillehouder heel schoorvoetend een lichte verklaring hel
noarn?SÏ 25?? Ï"°.e.1-Lljk het allemaal was etc. Voor mij was hel i
til van\Z* Vï l3 H maar lk Vind dat We daar dan in de delegal
Eet" "er „uTenR t™ Sen °PmerKing tS *aken' "l
vSoflït betekent^ook"
beetie zoraen mast scherp omdat ik mij ook eer 1
over de benadering 1S S0n overstaP naar een tweede kwestie, J
ren moet worden berekend. kosten via een optie op contractu-
ik niet mie™ v^ten^ OVer *nde~ versleuteling. Daar
betekent d^p^sis^^^ii3 "if het d' 4
gemeente in zijn budgettaire reparatiegerekend- Dat ma9 dan e&
het uurtarief betalen en dit- ,P -i f zeggen, alsjeblieft wilt 1
een reële financiële' bemerkina3fnaakstelle«d ^ien. Dat is tod
uitvoerders. g opzichte van verschillend'
- 55 -
Dé VOORZITTER: Als er dan minder uren worden afgenomen en er
onderbezetting is dan moet je naar je mankracht kijken. Dat is
hetgene wat er staat. Daar moet je met je formatie rekening mee
houden
De heer DIETEN: Ik maak mij dus zorgen over een aantal brillen
waarmee dan naar de zaken gekeken kan worden. Hoe kan ik dat
beoordelen Dat kan ik niet anders beoordelen dan in het perspec
tief van de vragen en antwoorden die een groepje van 4 mensen uit
deze raad gesteld heeft in de richting van het Streekgewest en die
de heer Withagen zo welwillend was mij informeel ter inzage te
geven
De heer WITHAGEN: U bent een kiezer. U hebt de delegatie gekozen.
Ik heb gemerkt dat mensen die mij gekozen hebben niet over alle
informatie beschikten. Wie zou ik dan zijn om die informatie niet
ter beschikking te stellen.
De heer DIETEN: Dat heeft u dan op een informele wijze gedaan.
Daaruit concludeer ik dat er bijvoorbeeld heel scherp gekeken wordt
naar de vraag of er voor deskundigheidsbevordering, 2, 2.5, 3, 3.5%
beschikbaar gesteld kan worden in zo'n high-tech bedrijf in zo'n
grote ontwikkeling ja of nee. Als dat de invalshoeken worden
waarmee we de discussie straks aangaan over taakstellend uurtarief,
dan ga ik mij toch weer zorgen maken.
Het tweede heeft te maken met de vraag is de blijdschap van Groen
Links over het feit dat het zo gelopen is als het gelopen is
terecht. Nee, voorzitter, wij vinden dat het niet zo had moeten
lopen. Wij vinden dat bij de start van de Regionale Milieu Dienst
er een reële discussie op basis van reële prijzen van de grond had
moeten komen en dat er bij de start fouten gemaakt zijn. Die vragen
zijn niet onderkend. Ik heb sterk de indruk dat sommigen die fouten
hadden kunnen onderkennen en hadden moeten onderkennen. Tegelijker
tijd denk ik dat deze raad, althans de raad in haar vorige samen
stelling inderdaad vanwege de complexiteit van de toestand etc.
daarover niets te verwijten valt. Om dan vervolgens de verwijten
volledig bij anderen te leggen en zelf, met een zekere mate van
agressie toch ook in de publiciteit, het Streekgewest op dit punt
te bejegenen, dat gaat mij weer wat ver. In die context heb ik
gepraat over krokodilletranen. Je zit natuurlijk altijd met deze
complicatie in een situatie van verlengd locaal bestuur. Daarom
maakte ik ook even een opmerking over de terugkoppeling. We kunnen
wel zeggen dat wij er erg veel greep op moeten houden dat wij daar
de macht blijven uitoefenen, blijven controleren, maar ik - mis
schien heeft dat te maken met mijn specifieke situatie als niet
aanwezige in de Gewestraad - heb minstens zoveel moeite met de
bescheiden wijze waarop de terugkoppeling juist naar deze gemeente
raad en deze gemeenteraadscommissies plaatsvindt. Ik had graag
gezien dat de ophef die naar buiten gebracht is dat die net zo
intensief ook tot discussies had geleid in de commissie financiën,
in de commissie milieu waar ik beide deel van uitmaak, zodat ik
inderdaad niet nog gisteravond of eergisteravond had moeten vragen
neiar wat hebben jullie eigenlijk allemaal gevraagd en wat hebben
Duilie nu eigenlijk allemaal voor antwoorden gekregen.
De heer BOLSIUS: Wat in dat verband toch interessant is, is de gang
van zaken zoals de heer Dieten die kennelijk ervaren heeft. Ik neem
an dat hij vanuit zijn ervaringsbeeld praat. Daar moeten toch een