ook een gemeentelijk beleid te formuleren met als doel tot een integraal beleid te komen. Dat betreft, heb ik begrepen, ook een heleboel instellingen, zo ca. 60 instellingen van jeugd zorg, die op verdere afstand van ons zijn. Ik stel voor dat wij in de commissie Maatschappelijke Zorg hierop terugkomen en daar de mogelijkheden aangeven om in 1996 te komen tot zo'n beleidsplan en een plan van aanpak en misschien ook de onmoge lijkheden maar dat we er daar inhoudelijk over verder praten. De heer BOLSIUS: Er zit toch wel enige tijdsdruk achter. Op dit moment wordt er gewerkt aan het plan van aanpak, gegeven de vraag die aan de politie in deze gesteld is. Straks ligt het plan van aanpak er en het is toch gebruikelijk dat een plan van aanpak wordt afgeleid van geformuleerd beleid. Dat was de reden waarom wij zeiden, laat het nu hand in hand gaan. U hoeft wat betreft die 60 instellingen en projecten^ toch niet zo beducht te zijn dat u ze allemaal aan tafel krijgt, want een deel van die projecten worden door dezelfde instellingen behandeld en er is op zit moment een V0J_ in Roosendaal die in het kader van het provinciale beleid in deze al heel wat bundelt. Er zijn zelfs projecten in Oosterhout die al tot een intake-adres zijn gekomen. Dat zijn allemaal dingen die wel licht in één beleidsparagraaf tot uitdrukking kunnen komen. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Misschien is het goed hier nog enige aanvullende opmerkingen te maken. De heer BOLSIUS: Dit is geen fractie-overleg. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Het is misschien goed aanvullend op te merken dat we op zich de vraag heel goed begrijpen, maar graag in de commissie Maatschappelijke Zorg even terugkomen om met u de vraag daadwerkelijk goed te formuleren. Op het moment namelijk dat je een plan van aanpak hebt, is het handig om dit af te leiden van een nota van beleid, maar je kunt het ook andersom doen. Je kunt zeggen, wat wil je bereiken, daarop is het plan van aanpak gebaseerd, en daar zou je vervolgens dan een afgeleide nota van beleid op kunnen formuleren. Het is wel zo dat het voor mij wat ver ging nu, we hebben dat heel kort gesloten, om een datum te noemen wanneer dit gerealiseerd zou kunnen worden.Vandaar de terugverwijzing naar de commissie Maatschappelijke Zorg, waarna in overleg met de dienst gekeken kan worden op welke termijnen wij met een degelijk stuk naar commissie en raad kunnen komen, want anders zit ik iets te beloven wat handen noch voeten heeft. Ik denk niet dat we op die manier met elkaar samen moeten werken. De VOORZITTER: Ik ga nu deze tweede termijn van het college afronden. Er is om een schorsing gevraagd om u nader te bera den over het amendement en de moties. De standpunten van het college zijn iedereen duidelijk Dan zie ik u graag over 25 minuten weer terug. Als u eerder klaar bent is dat ook geen enkel probleem. Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 22.30 uur. 22.55 uur. 52 De VOORZITTER: Dames en heren, als u allen uw plaats weer wilt innemen, dan gaan wij verder met deze vergadering. Na deze schorsing wil ik graag deze vergadering met u voort zetten. Allereerst met de vraag of uw beraad over amendement en moties mogelijk geresulteerd heeft in intrekking van een amendement of moties gezien het advies van het college. Als u, gezien het advies van het college of voortschrijdend inzicht gekomen bent tot wijzigingen in de teksten, dan wil ik die per motie daarna aan de orde stellen als wij alle moties verder met elkaar doorlopen. Om in een keer alle redacties te gaan doen is, denk ik, ook niet helemaal helder. In eerste instan tie dus de vraag of het amendement en de moties zoals die er liggen worden gehandhaafd, of dat sommige fracties behoefte hebben om enige moties in te trekken. De heer SMITS: Dan eerst de WD-motie, motie nr. 3, dat is de motie over de inburgeringscontracten. We hebben de argumenten van de wethouder gehoord. Het is blijkbaar erg moeilijk om vooruit te lopen op de wetgeving. Wij zijn van plan deze motie in te trekken. Motie nr. 4 over het samengaan Maagd, Muziekschool en Markie zenhof. Deze ging over een onderwerp dat door het college al op de rol was gezet. Dat hebben we naar voren gehaald. We hebben de mededeling gekregen dat een belangrijk deel van de motie door de wethouder wordt overgenomen. Zij belooft ons voldoende informatie op korte termijn te verstrekken om het verloop van het verdere beleid op afstand vorm te geven. Deze motie is dan ook niet meer nodig. De heer VAN DER KALLEN: Kunt u bij de volgende moties gewoon zeggen of u ze handhaaft of dat ze worden ingetrokken De heer SMITS: Worden de pantoffels van de heer Van der Kallen zo warm dat hij naar huis moet De heer VAN DER KALLEN: Ik heb voor de verandering schoenen aan. De heer SMITS: We zijn bij motie 5, deze gaat over de kynolo- genclub. Het college heeft dit overgenomen, dus hebben wij geen behoefte meer aan de motie. Motie 6 is heel wat anders. Daar hebben wij erg veel moeite mee.Dat loopt al minstens sinds september 1994.Daar is her haaldelijk om gevraagd. Wij hebben sterk de indruk dat in de tussentijd heel weinig gebeurd is. Nu wordt opgesomd welke problemen er allemaal zijn en wat allemaal nog onderzocht moet worden. Wij begrijpen, als dat punt er nu is dat er nog veel onderzocht moet worden,dat dat heel moeilijk is in die korte tijd. Ze heeft beloofd het toch nog binnen deze zittingsperio de af te handelen. We moeten daar dan wat ruimhartig in zijn. We trekken, ondanks het feit dat we er veel moeite mee hebben, deze motie toch in. Motie 7 is overgenomen. De VOORZITTER: En dus ook ingetrokken 53

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 325