bijzondere bijstand naar beneden gaat en er steeds minder ruimte is voor de mensen met het laagste inkomens, dan maak ik mij, denk ik, terecht bezorgd. De heer JANSSEN, wethouder: Als u praat over 30% van het inkomen besteden aan huur, dan is dat een gegeven waar we in Nederland mee werken. Het geeft ons geen beleidsvrijheid om daar verandering in aan te brengen. Ik heb alleen beweerd dat uit de huidige gegevens, die ook u ter beschikking^ staan, n-j-* het regionale en locale woningmarktonderzoek, blijkt dat wij in Bergen op Zoom geen dure scheefheid hebben, zoals weieens wordt verondersteld en u ook min of meer in uw woorden legde in de tweede termijn. We zijn met het beleid enige jaren geleden gestart. Dat heeft tot resultaat gehad dat we in onze stad op de goede weg zijn. We moeten proberen dat ook vol te houden Graffity. Even een opmerking in de marge misschien, die even vanuit de zijde van het CDA om commentaar vraagt. Binnenkort zal u een plan van aanpak bereiken als het gaat om de graffity bestrijding in de binnenstad. Ik denk dat dat in de november maar misschien ook wel in de december commissievergadering is. Het CDA heeft met name gevraagd naar de graf f itybestri jdmg in de buitenwijken. We zullen, zeker als het gaat om de graffity- bestrijding in de binnenstad enige leerprocessen moeten onder gaan, dat is begrijpelijk. In dat leerproces zullen we probe ren in het kader van buurt- en wijkbeheer de graffitybestrij- ding ook in de wijken aan te gaan pakken. Voordat het zover is gaan we in ieder geval, daar waar het gaat om kwetsende tek sten, meteen met de spuit erop af, in dit geval dan de spuit die het moet verwijderen. Dan kom ik bij mijn rondje stad meer buiten de bebouwde kom, bij de Auvergnepolderwaar het CDA een opmerking over gemaakt heeft en impliciet eigenlijk ook de WD. De vraag hierover betrof de bezorgdheid van het CDA over het voldoendebeschik baar hebben van bedrijventerreinen of industrieterreinen. Het CDA zei terecht, het gaat hier natuurlijk wel over een stukje grond dat niet van Bergen op Zoom is maar van Halsteren. U weet ondertussen, via allerlei geschriften, dat de gemeentebe sturen van Halsteren en Bergen op Zoom regelmatig bij elkaar komen om het eenwordingsproces zo goed mogelijk vorm te geven. Wij kijken niet alleen naar het in elkaar schuiven van ambte lijke apparaten en naar, zoals collega Stuart net zei, het in elkaar schuiven van tarieven en dat soort zaken, maar ook naar gewoon concrete onderwerpen. Een van die concrete onderwerpen betreft bouwlocaties van woningen en natuurlijk ook van indus trieterreinen. Het onderwerp is dus op dit moment ambtelijk m behandeling als het gaat om de industrieterreinen en dan met name de Auvergnepolder. Daar moet een structuurschets met betrekking tot de Auvergnepolder uit voortkomen. We denken dat dat in de loop van het volgend jaar, niet vroeg in het jaar maar wat later in het jaar, zijn vorm kan krijgen. Om kort te zijn, de Auvergnepolder heeft wel degelijk de aandacht van het college en wel in samenspraak met Halsteren, want je praat wel over buurmans grond. De laatste opmerking gaat over motie nr. 5, de kynologenclub, 50 ingediend door de WD. Daar vraagt de WD al het mogelijke te doen om binnen drie maanden een passende ruimte te vinden binnen de grenzen van Bergen op Zoom voor de kynologenclub. Zij voegt daaraan toe, of in overleg met de omringende gemeen ten. Wanneer we een terrein zoeken voor de kynologenclub, dan betreft dat zo goed als zeker het buitengebied. In het buiten gebied een locatie zoeken is niet eenvoudig, zeker niet omdat er geen terreinen zijn die het mogelijk maken om daar zomaar een kynologenclub op te zetten. Dat betekent dus altijd een bestemmingsplanwijziging. Een bestemmingsplanwijziging laten plaatsvinden in het buitengebied is niet eenvoudig, dat weet u uit vorige situaties. De provincie is nogal kritisch op alles wat in het buitengebied gebeurt. We zullen eerst samen met de provincie goed moeten kijken naar terreinen die daarvoor in aanmerking komen. Over welke terreinen in aanmerking komen hebben we enig idee. De afspraak is op dit moment gemaaktdat bij het eerstvolgende overleg dat regelmatig plaatsvindt tussen de ambtenaren van Bergen op Zoom en de provincie dit onderwerp aan de orde komt. Dan blijft natuurlijk altijd nog het probleem van eigendomssituatie, want het zal vermoedelijk op het eigendom van een ander gaan plaatsvinden. De motie zelf vraagt al het mogelijke te doen, dat is de intentie. Daar zijn wij in feite al mee bezig. Als ik de motie zo vertaal, dat ik binnen drie maanden u op de hoogte stel van de vorderingen die op dat moment hebben plaatsgevonden De heer WITHAGEN: Bij wijze van interruptie. Ik vind dit fractie-overleg van de WD schitterend, maar met alle respect, dat doen we toch in fractiekamers. Dit had toch in de fractie kamer moeten gebeuren voordat de motie werd ingediend. Zit ik er nu naast Ik weet het niet. De heer VAN DER KALLEN: Het is hetzelfde als ik bij het CDA met haar wethouders zie, dus een rondje WD mag van mij ook wel een keertje. De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk dat het college niets anders kan doen dan een motie behandelen. Dat doe ik op de plaats waar dat hoort en dat is in deze zaal. Als dit zich dan met name richt op de fractie waar ik onderdeel van uitmaak, dan is dat zo. De heer LINSSEN: Het was toch makkelijker geweest als u een paar maanden geleden onze brief al had beantwoord, dan was het antwoord er ook al geweest. De heer JANSSEN, wethouder: Zo simpel ligt het niet. Ik zou de motie willen overnemen in die zin dat ik binnen drie maanden de commissie op de hoogte breng van de resultaten van het onderzoek dat wij laten plaatsvinden. Ik denk dat ik daarmee ongeveer alles behandeld heb wat ik zou moeten behandelen. De VOORZITTER: Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er nog een zaak is die we hebben laten liggen, namelijk de vraag van D66 over de noodzaak tegelijk met een plan van aanpak jeugdzorg 51

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 324