de bewoners, als ik het zo mag zeggen, kunnen worden gehuis vest. Met het eerste onderdeel heeft het college totaal geen moeite. Als er vanuit de raad aan het college gevraagd wordt, ga praten met de betreffende instanties die hiermee te maken hebben en probeer er op een of andere manier uit te komen, dan denk ik dat we dat moeten doen. Dat moet je altijd proberen te doen als je ergens een gaatje ziet. Wanneer er echter dwingend wordt opgelegd te kijken naar één oplossing, namelijk de oplossing die fractie Linssen voorstaat, dan hebben wij daar wel problemen mee. Dat kunt u zich ook wel voorstellen denk ik. Dat zou betekenen dat we teruggaan met het ingezette beleid, door de meerderheid van de raad onderschreven, met betrekking tot de stedebouwkundige opzet. Ik denk dat je daar niet naar terug moet. Dat moet je ook als raad zelf niet willen als je daar in meerderheid een besluit over genomen hebt. De situatie is op dit moment zo dat er, naar ik heb begrepen, een 4-tal huishoudens is die daar nog steeds woont. Dat is een procedure die op dit ogenblik uitgevochten wordt voor de rechter.Dat is nooit een prettige situatie, geen situatie die je moet nastreven. Ik denk dat geen enkele partij daar tevreden mee is, ook de woningstichting niet. AJ-S motie, ik zeg dat nogmaals, bedoeld is in die zin dat het college met de partijen moet gaan praten, dan graag. Gaat de motie zo ver dat we moeten gaan zoeken naar de oplossing die de fractie Linssen voorstaat, namelijk kijk naar die 4 wonin gen, dan denk ik dat het college daar moeite mee heeft. Dat past niet in de lijn zoals die uitgezet is en dat zou ook heel vreemd zijn in de richting van degenen die allemaal weg zijn op dit moment. Dat moeten wij ons goed realiseren. Het zou in feite betekenen dat al degenen die weg zijn_gegaan, vrijwillig of misschien wel gedwongen door de omstandigheden, plotseling horen we gaan toch maar het beeld van de Antwerpsestraatweg handhaven en we laten dat zo. Dat is niet te verkopen door de gemeente en dat is ook niet te verkopen door de woningstich ting. Ik denk dat ik de motie dus moet ontraden als het gaat over de dubbele betekenis die de motie blijkbaar heeft, maar dat we de motie uiteraard over willen nemen wanneer er gezegd wordt; college zorg dat je met de partijen weer rond de tafel gaat zitten. De heer LINSSEN: Stel dat de motie niet wordt aangenomen, dan weerhoudt u niets om toch het initiatief te nemen tot het gesprek met de vier partijen. Stel dat de motie niet wordt aangenomen, dan denk ik dat zo'n initiatief door de porte feuillehouder altijd kan worden genomen. De reden waarom de motie door ons ingediend is, is met name omdat we nu tot een snelle oplossing willen komen. Juridisch kan de zaak erg lang worden opgehouden. Wil je nu toch het een en ander door laten gaan, dan is dat bijvoorbeeld een oplossing. Wij dachten dat het zelfs stedebouwkundig, de historische wand aan de Antwerp sestraatweg handhaven, verantwoord is. Het is heel wat beter dan een gat met een heleboel blik als je over de Antwerpse straatweg gaat. Wij hebben alleen maar geprobeerd met deze motie snel tot een oplossing te komen. De heer JANSSEN, wethouder: Het risico dat we nu gaan lopen is 48 natuurlijk dat we heel uitgebreid ingaan op de stedebouwkundi ge complicaties van het voorstel van lijst Linssen. Ik wil dat eigenlijk niet doen. Er zitten nogal wat complicaties aan, want je krijgt om kort te zeggen in feite dezelfde achterkant situatie als er nu is, parkeren achter een aantal woningen, verstopt daar waar ze eigenlijk niet verstopt zouden moeten zijn. Dat is het grote probleem natuurlijk als het om de stedebouwkundige vraag gaat. Er zijn nog een aantal andere opmerkingen ook. Nogmaals, het college is denk ik helder. Praten zeker, maar niet in de richting zoals lijst Linssen het nu voorstelt. Dan kom ik bij een aantal opmerkingen die Groen Links gemaakt heeft over een aantal volkshuisvestingsaspecten. Ik vertaal de opmerkingen maar even vrij, die waren de huren zijn hoog, mis schien wel te hoog, er is leegstand en komt er iets terecht van doorstroming en hoe zit het met de scheefheid. In volkshuisvestingsland werken we al jaren met een volks huisvestingsplan, waar de gemeente aan de hand van dat plan probeert het volkshuisvestingsgebeuren in onze stad handen en voeten te geven. Dat moet je natuurlijk regelmatig toetsen en kijken of we nog op de goede weg zitten. Dat doen we regelma tig en hebben we recentelijk ook gedaan door medewerking te verlenen aan een regionaal woningmarktonderzoek en een locaal woningmarktonderzoek. U heeft van de resultaten van die onder zoeken kennis kunnen nemen, want ze zijn in het Praathuis ter visie gelegd. Ze zijn alleen nog niet door ons verwerkt, in die zin dat we het naast het VOP hebben gelegd. Kort beschou wend daarover kom ik tot de conclusie dat er in Bergen op Zoom sprake is van een dure scheefheid van ongeveer 3%. Dat is alleszins redelijk te noemen, laag te noemen. Dus te veronder stellen dat in Bergen op Zoom de huren te hoog zijn gaat het college zeker te ver. Om te suggereren dat de huursubsidie binnenkort wel afgeschaft gaat worden, zoals Groen Links deed, gaat ons ook te ver. We kunnen vooruitlopen op de discussie die plaats gaat vinden in december, wanneer we deze nota's aan de orde stellen. Ik denk dat dat weinig zin heeft. Het enige dat ik nog wil opmerken is dat je als overheid naar deze aangelegenheid zakelijk moet kijken, maar ook met zorg moet kijken en dat we dat van plan zijn. Vandaar ook dat wij willen voorstellen om een monitoringssyteem op te zetten, zodat we het wel of niet scheef laten zijn van het bezit in onze stad goed in de gaten kunnen houden. De heer WOLTJER: Ik denk dat 30% van het inkomen moeten beste den aan wonen fors is. De VOORZITTER: Een ogenblik, als raadsleden met elkaar willen praten kunnen ze dat misschien in de ruimte hiernaast doen, dan kunnen de anderen door met vergaderen. De heer WOLTJER: Ik denk dat 30% erg veel te noemen is. Als ik kijk naar wat de woningmarkt, ook de sociale woningmarkt, op dit moment kost en de huren die opgebracht moeten worden aan de hoge kant zijn wat natuurlijk in het hele land zo is, en als ik vanavond dan ook hoor dat de 90 naar 95% norm voor 49

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 323