halen. Wij denken dat je dat min of meer tegelijk moet doen om
een te grote belasting die op zou kunnen treden in de Kerk
straat, Huybergsestraat of de Hoogstraat daarmee weg te halen.
Met andere woorden, er komt nogal wat om de hoek kijken voor
dat je een en ander hebt gerealiseerd. Nadrukkelijk willen we
erbij zeggen dat het in het voornemen van het college ligt om
datgene wat hier in de motie staat, namelijk het vrijmaken van
de Fortuinstraat zoals dat plaatsvindt in de St.Joseph-
straat, WouwsestraatZuivelstraatte realiseren. Alleen het
tijdstip waarop, nl. voor 1 januari, is voor ons om praktische
redenen gewoon niet haalbaar. Wij moeten ook, alleen al vanwe
ge de wet, de tijd nemen om dit te realiseren. Als de indie
ners van de motie bedoeld hebben te zeggen, college ga nu niet
wachten tot alles klaar is in februari 1996 met het in werking
laten treden of uitvoeren in deze zin van het autovrijmaken
van de Fortuinstraat, dan zegt het college daar kunnen wij mee
accoord gaan. Wij zijn, als dat de mening is van de raad,
bereid om zo snel mogelijk een en^ ander in gang te zetten.
Voortvarend in gang te zetten en niet echt/ te wachten totdat
het beleidsplan 1996 is aangenomen. Voor 1 januari krijgen wij
dat echt niet voor elkaar.
De heer LINSSEN: In die richting wilden wij ook een voorstel
doen. Wij hadden, daarom moet ik het nu al melden, bij die
motie in die zin een wijziging willen hebben wat de ingangsda
turn betreft, omdat ik ook denk dat 1 januari toch wel wat te
vroeg is. We zouden moeten denken aan bijv. met ingang van het
zomerseizoen. Je hebt dan toch ook wat tijd zodat de onderne
mers er zich op kunnen voorbereiden. Je moet nu wel een datum
noemen. Je zou dan kunnen noemen 1 april of 1 mei. Ik ga
ervanuit dat datgene wat in de motie staat uitsluitend met
betrekking tot de winkeluren is. Dan het antwoord wat de wet
houder geeft van, ja er komt nogal wat bij kijken, we moeten
eens kijken naar de kosten van de technische oplossing.
Zoals u wellicht weet hebben wij een paar jaar geleden een
zelfde poging gedaan om de Fortuinstraat af te sluiten en de
oplossing inderdaad te vinden vanuit de Kerkstraat, Hoogstraat
richting Grote Markt. Het voorstel haalde het toen niet, maar
we hebben toen wel gevraagd het mee te nemen en er rekening
mee te houden. Er is toen de toezegging gedaan dat de Fortuin-
straat op een gegeven moment dicht zou gaan. Dat moment dient
zich nu aan, want we hebben een belofte gedaan, en er zal in
ieder geval naar gekeken worden wat dit financieel zou kunnen
betekenen. Dat betekent dus dat er in die tijd helemaal niets
meer gedaan is met die toezegging c.q. belofte.
Mevrouw KAMMEIJER: Ik neem aan dat er inderdaad al een bepaal
de kostenraming voor is gemaaktHet staat ook niet voor niets
in het beleidsplan binnenstad, neem ik aan.
De heer JANSSEN, wethouder: Het staat in het beleidsplan 1996
en zoals u weet hebben wij daarover nog niet met u gecommuni
ceerd. Ook niet over de kosten en die hebben wij zelf ook nog
niet helemaal helder. Waar het in feite om gaat is, hoe werk
je het technisch uit. De bus heeft gezorgd voor een speciale
inrichting van de Kerkstraat/Huybergsestraatheeft ook ge-
44
zorgd voor een inrichting van de Hoogstraat. Er zal toch een
en ander gewijzigd moeten worden. Dat kost iets en daar zullen
kredieten voor moeten worden gevraagd want die zitten niet in
de begroting 1995. Dat betekent dat we daar in ieder geval mee
terugmoeten naar de raad. Mag ik even een reactie geven op de
opmerking van de heer Linssen toen hij over de motie sprak.
Het is de bedoeling van het college om daar in ieder geval
voortvarend mee aan de gang te gaan. Als de raad stelt dat het
voor de zomer moet, dan kan dat voor de zomer.
Mevrouw KAMMEIJER: Kunt u concreet een datum noemen
De heer VAN DER KALLEN: Het uitgangspunt van de raad was 1
januari, althans van de indieners van de motie. De heer Lins
sen spreekt nu over voor de zomer. Dat geeft nogal erg veel
ruimte. U hebt aangegeven dat u het niet voor 1 januari kan,
maar ik veronderstel dat u wel hebt bekeken op welke datum het
dan wel procedureel mogelijk is.
De heer JANSSEN, wethouder: Reëel is dat ik vanaf dit moment,
zeker rekening houdend met de zaken die ik al naar voren heb
gebracht, zoals ook de gesprekken die met de B.B.A. moeten
worden gevoerd, al zijn die voor een deel natuurlijk al wel
gevoerd, want we gaan niet zomaar iets in het beleidsplan
binnnenstad schrijven, er spoed achter zet. Als het gaat om
wanneer zullen we die lus eruithalen, wanneer we moeten we de
verkeersmaatregelen in werking zetten, dan heb ik daar 3 tot 4
maanden voor nodig.
De heer LINSSEN: Dan kunnen we uitgaan van de datum 1 april of
1 mei.
De heer JANSSEN, wethouder: Voor mij wel. Het is alleen de
vraag of de raad dat ook vindt.
De heer MULLER: Een concrete vraag hierover. De wethouder zegt
heel voortvarend verkeersmaatregelen toe. Mijn vraag daaraan
gekoppeld is, hij sprak in het begin over de zogenaamde twee
trapsraket, of ik aan mag nemen dat de verkeersmaatregelen dan
zodanig zijn dat de parkeerfunctie op de Grote Markt voorals
nog gehandhaafd blijft, totdat het alternatief er is.
De heer LINSSEN: Dat willen wij ook. De parkeerfunctie op de
Grote Markt moet er blijven totdat er een alternatief is.
De heer JANSSEN, wethouder: Toen ik het had over die twee
trapsraket bedoelde ik dat.
De heer AERTSSEN: Het verhaal van de tweetrapsraket hebben wij
natuurlijk ook in onze motie onderkend, want wij hebben zelfs
gezegd dat het autovrij maken van de Markt wel even op zich
zal laten wachten. Dat is voor ons geen voorwaarde. Ik heb het
antwoord gehoord. Er zijn meerdere interrupties geweest. Ik
denk dat het voor de indieners van belang is dat er in ieder
geval door het college dan nu een datum wordt genoemd en niet
wordt gezegd op zo kort mogelijke termijn. Ik vind dat essen-
45