Je zou haast kunnen zeggen eigenlijk niet te doen als qe kiqkt naar de omvang van de percelen. De kwaliteit van de percelen heeft namelijk vaak te maken met de omvang, de grootte. Als we daar een grote trekker die behoefte heeft aan een groot aantal vierkante meters in zouden plaatsen, dan is dat niet eenvoudig en in ieder geval niet de wens van de grote trekkers zelf. Dit houdt overigens niet in dat wij landelijke filialen proberen tegen te houden. Er bestaan dikke boeken over de landeliqke filialen, de ketens, de franchisebedrijven enz. Daarin zitten enorme verschillen als het gaat om kwaliteit van winkels. Het is zo dat, zeker ook met behulp van de centrummanager, op dit moment gekeken wordt welke onderdelen van die ketens kunnen wij proberen te plaatsen in het historische hart van de bin nenstad. Daar wordt nadrukkelijk naar gekeken. Het college heeft in ieder geval op dit moment het standpunt dat we op moeten passen het kind niet met het badwater weg te gooien, namelijk het historisch zo belangrijke hart van de binnenstad als het ware open te breken door grote trekkers op die plaats mogelijk te maken. Ik kan me ook goed voorstellen dat lijst Linssen daar nog een uitgebreide discussie met ons over wil hebben als we het gaan hebben over het beleidsplan 1996 als dat in januari, februari aan de orde komt. Dat is in ieder geval de insteek die het college heeft gekozen. Overigens niet zo vreemd want die insteek is natuurlijk al jarenlang gekozen en overigens ook door, zoals ik het nu tenminste begrepen heb, door MGH. De heer LINSSEN: Bij interruptie. De wethouder heeft voor een groot deel wel gelijk, maar er doet zich nu een unieke situa tie voor, we gaan reshuffelen. U hebt gelijk, grote qongens en grote filiaalbedrijven zijn op zichzelf al eigenwijs, maar we kunnen ze in principe nu kietelen doordat je in feite ook met je parkeergarageverhaal zit en dat je daardoor wel een situa tie zou kunnen krijgen waardoor je tot een andere invulling kan komen. Ik denk dat je dat heel goed samen moet brengen, want waar zijn de grote jongens en filiaalbedrijven wel gevoe lig voor, ze zijn met name gevoelig voor de combinatie met het parkeren. Dan denk ik dus wel even aan de Stenen Tuin en dan denk ik dus wel aan het oude postkantoor in de Zuivelstraat De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk, als u uw woorden uit de tweede termijn zo toelicht, dat we een heel eind biq elkaar kunnen komen. Wij zullen daar uitgebreid van gedachten over gaan wisselen als wij het over het beleidsplan zelf gaan hebben. Dan kom ik aan een onderwerp dat ook in de binnenstad ligt en dat is de Fortuinstraat en de motie die nr. 11 heeft meegekre gen. De motie vraagt, als ik het even in mijn eigen woorden zeg, zorg ervoor dat per 1 januari de Fortuinstraat wordt afgesloten en hij hetzelfde regime krijgt als de Wouwsestraat en de Zuivelstraat en de St. JosephstraatOverigens denk ik, toen ik de motie goed doorlas, dat daar waar gesproken wordt over de vrijdag bedoeld wordt de vrijdagavond. Dus dat gelezen moet worden maandag t/m vrijdag en op de vrijdagavond. De heer AERTSSEN: Ik heb het zo geformuleerd om toch duidelijk 42 te laten zijn dat het exact om hetzelfde regime gaat De heer JANSSEN, wethouder: Dan begrijpen wij elkaar goed. De heer AERTSSEN: Dan wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat er een klein foutje in de motie is geslopen, waar men mij opmerkzaam op heeft gemaakt. Er staat het autovrij maken, maar bedoeld wordt natuurlijk de Fortuin straat per 1 januari 1996 vrij te maken van gemotoriseerd en fietsverkeer De heer WITHAGEN: Voorzitter, kunnen we dat even herhaald krijgen want ik heb het niet kunnen horen. De VOORZITTER: Als we aan de motie toe zijn zullen we daar nog even aandacht aan besteden. De heer JANSSEN, wethouder: De tekst van de motie zal op dat moment heel helder moeten worden geformuleerd. Laten we proberen hier een reactie op te geven van de zijde van het college. In het beleidsplan binnenstad 1996, althans het concept, heeft u kunnen lezen dat het college ook van mening is dat wij met de Fortuinstraat iets moeten. Als je over lussen hebt, dan heb je het natuurlijk ook over de lus van de Fortuinstraat die onderdeel uitmaakt van 't Vierkantje. Het college heeft gemeend een soort tweetrapsraket te moeten hanteren in deze. Wat bedoelen we daar in feite mee Dat wanneer wij spreken over de lus van 't Vierkantje en we be trekken daar ook even de Grote Markt bij, het zo zou moeten zijn dat wanneer we de Fortuinstraat gaan afsluiten, dat niet direct betekent dat de Markt parkeervrij moet zijn. We denken dat daar een tweetrapsraket in moet worden gebracht. Die laatste trap, het parkeervrij maken van de Grote Markt zouden wij, dat is ook het voorstel in het concept beleidsplan 1996, eigenlijk pas kunnen laten plaatsvinden op het moment dat er een goed alternatief geboden is. Terug even naar de motie. De motie gaat over de Fortuinstraat an sich. Daar wordt gevraagd, college doet u dat maar even voor 1 januari 1996. Dat is toch een probleem. Waarom is dat een probleem. Omdat er nogal wat aan vastzit. Alleen al het nemen van verkeersmaatregelen bijvoorbeeld. Dit is een zaak waar je toch even over moet nadenken. Waar heb ik het dan over. Niet zozeer over het neerzetten van een paar paaltjes en het ophangen van een bord, maar met name hoe houd je de Markt, op het moment dat de Fortuinstraat is afgesloten, bereikbaar. Daar moet je ver keersmaatregelen voor nemen. Tegen het nemen van verkeersmaat regelen kunnen bezwaren worden gemaakt zoals u weet. Wil je die hele zaak dus aflopen, dan betekent dat dat je er enige tijd voor nodig hebt om dat de realiseren. Dan komt er nog wat bij. Op het moment dat je de Markt op een andere manier laat aanrijden zullen daar toch technische uitwerkingen moeten plaatsvinden. Er moet een kostenberaming gemaakt worden, daar moeten kredieten voor gevraagd worden want die zitten niet in de begroting. Ook dat kost al weer enige tijd. Degenen die het concept beleidsplan 1996 bestudeerd hebben weten ook dat het college voornemens is om de B.B.A.-bus naar de Markt eruit te 43

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 320