dat l-loket dan ook, ik denk dat ik dat ook uit uw vragen
blijkt, voor alle hulpvragen als een na te streven doel. Ik
denk dat dat ook de vraag is die zowel lijst Linssen als de
WD gesteld hebben. Wij hopen dan medio 1996 met concrete
voorstellen naar de commissie en raad te kunnen komen.
Onderwijs.
In 1996 zullen we heel hard bezig moeten zijn met alles wat te
maken heeft met de decentralisatie. Dit zowel wat betreft de
harde sector, als we praten over de huisvesting, als de zachte
sector als we praten over locaal onderwijsbeleid. De start is
gemaakt. We zijn op dit moment bezig om met enerzijds de
besturen van primair onderwijs en anderzijds de rectoren/di
recteuren van het voortgezet onderwijs samen een project op te
stellen hoe we in de komende twee maanden en het volgend jaar
tot een opzet kunnen komen van een beleidsplan en hoe we dat
vorm zullen gaan geven in verordeningen. Ik heb u toegezegd
dat wij zullen proberen in december a.s. de commissie daar een
stuk voorlichting over te geven aan de hand van een extern
iemand die een en ander zal komen toelichten. Dit om de raad
op de hoogte te brengen van al datgene waar u eerdaags over
zult moeten gaan beslissen en wat daaraan voorafgaat en wat
ook de risico's en verantwoordelijkheden zijn die u als raad
naar u toe gekregen heeft vanuit het ministerie.
Als we verder kijken naar het onderwijs, dan heeft de CDA-
fractie een vraag gesteld over het leerlingenvervoer. Zij
bevestigt ook onze opmerkingen dat wat wij opgeschreven hebben
gebaseerd is op de huidge wetgeving. Wij zijn ook zeker niet
wars van landelijke ontwikkelingen, alleen zijn we nog niet
zover dat we van landelijke ontwikkelingen, die nu nog niet in
wetgeving uitgemond zijn, gebruik kunnen maken. We zullen zeer
alert, samen met u, volgen wat de mogelijkheden daarin zijn.
Het hele leerlingenvervoer is behoorlijk in discussie op
allerlei gebied, niet alleen ten aanzien van de eigen bijdrage
maar ook ten aanzien van hoever je moet gaan met leerlingen
vervoer en moet je dat alleen aanbieden aan kinderen die geen
keus hebben of moet je het ook aanbieden aan kinderen die wel
een keus hebben zoals nu gebeurt. Nu wordt er geen onderscheid
gemaakt. Dat zijn discussies die op dit moment in de Tweede
Kamer volop spelen. We zullen dat ook heel nauwgezet volgen.
De heer WITHAGEN: Als er wetgeving komt per 1 januari, dat was
de bedoeling van het landelijk beleid, met name voor de groep
van ZMLK, LOM en MLKdus de groep waar duidelijk sprake is
van leerlingen die niet over de keuzemogelijkheid beschikken
en werkelijk aangewezen zijn op groepsvervoerbent u dan als
college bereid om dan te overwegen om dat onder de WVG-werking
te brengen. Wij vinden dat daar een doelgroeprelatie ligt. Dat
is eigenlijk de kern van onze vraag geweest.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Wij hebben die kern ook als zoda
nig opgepakt, alleen de wetgeving op 1 januari 1996 is nog
niet exact bekend op al zijn merites. Wij hebben nogmaals
nagevraagd hoever het ermee is, of er al voldoende gegevens
zijn om daarop vooruitlopend al met een uitspraak te komen.
Ik denk dat het goed is dat wij met u afspreken dat, op het
24
moment dat die wetgeving enige duidelijkheid biedt, we naar de
commissie terugkomen en kijken in hoeverre eventueel middelen
van de WVG die daar inderdaad voor bestemd zouden kunnen zijn,
daarvoor aangewend zouden kunnen worden.
De heer BOOGAART: Bedoeld u daarmee dat de wet verandert of de
mogelijkheden binnen de wet. De wet zal moeten veranderen wil
dat ooit kunnen.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Daar is men dus mee bezig. De wet
op het leerlingenvervoer staat op dit moment ter discussie in
de Tweede Kamer op een aantal facetten, de wijze voor welke
groep die wet bestemd moet blijven, maar dat niet alleen, ook
hoe zit het met de eigen bijdrage, wat zijn de afstanden en
ook hoe zijn eventuele koppelingen te maken met WVG en leer
lingenvervoer. Dat geldt ook straks voor de ouderenvervoerre-
geling die ook in dat hele kader meegenomen moet worden. Ik
denk dat de heer Janssen daar nog wel even op terugkomt omdat
dat ook ten aanzien van het collectief vervoer weer aan de
orde komt-Dat heeft dus met een grote groep te maken.
De heer WITHAGEN: De eigen bijdrage voor deze groep die door
de wetgever verplicht is ingevoerd in het verleden dreigt
ontkoppeld te worden. Dat vinden wij een heel goede zaak,
gekoppeld aan het feit dat dan de WVG in the picture komt. Ik
heb van de portefeuillehouder begrepen dat ze bereid is om dan
in het college die koppeling te leggen. Ik denk dat dat vol
doende is. Het gaat dus typisch om die eigen bijdrage van de
groep die qua doelgroep heel dicht bij de WVG doelgroep ligt.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Sterker nog, die er eigenlijk
onder horen. Ik denk dat het goed is om op dat moment ook naar
de consequenties te kijken, om hoeveel kinderen gaat het, over
wat voor bedragen hebben we het dan en hoe brengen we dat
onder. Ik denk dat het een goede zaak is om even af te wachten
wat er verder gaat gebeuren.
U heeft ook nog een vraag gesteld ten aanzien van de uitbrei
dingsmogelijkheden voor beroepsopleidingen. Wij hadden toege
zegd dat te onderzoeken. U vroeg wanneer komt dat onderzoek
dan. We hebben hard gewerkt en willen u dat in de commissie
van november aanbieden, zodat we daar in de commissie over
kunnen praten. Sneller kan het echt niet.
De drie M's. Dat zijn niet de snoepjes waar we het over hebben
als we over M en M's praten, maar wij praten natuurlijk over
de drie M's als we praten over de culturele tempel hier in
Bergen op Zoom, vind ik, de Markiezenhof, de Maagd en de
Muziek- en balletschool.
Even op volgorde. Als we naar de muziekschool kijken, dit zal
het komende jaar in het kader staan van de besluitvorming van
uw raad. We hopen in december een voorstel te doen over het
samengaan van KCBK, muziekschool en het cultureel gedeelte van
de Botte Hommel, namelijk het popgebeuren. We willen dat doen
in een totaalplan. Dat betekent dat daarbij aangeboden zal
worden het volledige formatieplan, de uitwerking in de cao, de
totale herhuisvesting in de vorm van bedragen waarvoor het
25