dat l-loket dan ook, ik denk dat ik dat ook uit uw vragen blijkt, voor alle hulpvragen als een na te streven doel. Ik denk dat dat ook de vraag is die zowel lijst Linssen als de WD gesteld hebben. Wij hopen dan medio 1996 met concrete voorstellen naar de commissie en raad te kunnen komen. Onderwijs. In 1996 zullen we heel hard bezig moeten zijn met alles wat te maken heeft met de decentralisatie. Dit zowel wat betreft de harde sector, als we praten over de huisvesting, als de zachte sector als we praten over locaal onderwijsbeleid. De start is gemaakt. We zijn op dit moment bezig om met enerzijds de besturen van primair onderwijs en anderzijds de rectoren/di recteuren van het voortgezet onderwijs samen een project op te stellen hoe we in de komende twee maanden en het volgend jaar tot een opzet kunnen komen van een beleidsplan en hoe we dat vorm zullen gaan geven in verordeningen. Ik heb u toegezegd dat wij zullen proberen in december a.s. de commissie daar een stuk voorlichting over te geven aan de hand van een extern iemand die een en ander zal komen toelichten. Dit om de raad op de hoogte te brengen van al datgene waar u eerdaags over zult moeten gaan beslissen en wat daaraan voorafgaat en wat ook de risico's en verantwoordelijkheden zijn die u als raad naar u toe gekregen heeft vanuit het ministerie. Als we verder kijken naar het onderwijs, dan heeft de CDA- fractie een vraag gesteld over het leerlingenvervoer. Zij bevestigt ook onze opmerkingen dat wat wij opgeschreven hebben gebaseerd is op de huidge wetgeving. Wij zijn ook zeker niet wars van landelijke ontwikkelingen, alleen zijn we nog niet zover dat we van landelijke ontwikkelingen, die nu nog niet in wetgeving uitgemond zijn, gebruik kunnen maken. We zullen zeer alert, samen met u, volgen wat de mogelijkheden daarin zijn. Het hele leerlingenvervoer is behoorlijk in discussie op allerlei gebied, niet alleen ten aanzien van de eigen bijdrage maar ook ten aanzien van hoever je moet gaan met leerlingen vervoer en moet je dat alleen aanbieden aan kinderen die geen keus hebben of moet je het ook aanbieden aan kinderen die wel een keus hebben zoals nu gebeurt. Nu wordt er geen onderscheid gemaakt. Dat zijn discussies die op dit moment in de Tweede Kamer volop spelen. We zullen dat ook heel nauwgezet volgen. De heer WITHAGEN: Als er wetgeving komt per 1 januari, dat was de bedoeling van het landelijk beleid, met name voor de groep van ZMLK, LOM en MLKdus de groep waar duidelijk sprake is van leerlingen die niet over de keuzemogelijkheid beschikken en werkelijk aangewezen zijn op groepsvervoerbent u dan als college bereid om dan te overwegen om dat onder de WVG-werking te brengen. Wij vinden dat daar een doelgroeprelatie ligt. Dat is eigenlijk de kern van onze vraag geweest. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Wij hebben die kern ook als zoda nig opgepakt, alleen de wetgeving op 1 januari 1996 is nog niet exact bekend op al zijn merites. Wij hebben nogmaals nagevraagd hoever het ermee is, of er al voldoende gegevens zijn om daarop vooruitlopend al met een uitspraak te komen. Ik denk dat het goed is dat wij met u afspreken dat, op het 24 moment dat die wetgeving enige duidelijkheid biedt, we naar de commissie terugkomen en kijken in hoeverre eventueel middelen van de WVG die daar inderdaad voor bestemd zouden kunnen zijn, daarvoor aangewend zouden kunnen worden. De heer BOOGAART: Bedoeld u daarmee dat de wet verandert of de mogelijkheden binnen de wet. De wet zal moeten veranderen wil dat ooit kunnen. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Daar is men dus mee bezig. De wet op het leerlingenvervoer staat op dit moment ter discussie in de Tweede Kamer op een aantal facetten, de wijze voor welke groep die wet bestemd moet blijven, maar dat niet alleen, ook hoe zit het met de eigen bijdrage, wat zijn de afstanden en ook hoe zijn eventuele koppelingen te maken met WVG en leer lingenvervoer. Dat geldt ook straks voor de ouderenvervoerre- geling die ook in dat hele kader meegenomen moet worden. Ik denk dat de heer Janssen daar nog wel even op terugkomt omdat dat ook ten aanzien van het collectief vervoer weer aan de orde komt-Dat heeft dus met een grote groep te maken. De heer WITHAGEN: De eigen bijdrage voor deze groep die door de wetgever verplicht is ingevoerd in het verleden dreigt ontkoppeld te worden. Dat vinden wij een heel goede zaak, gekoppeld aan het feit dat dan de WVG in the picture komt. Ik heb van de portefeuillehouder begrepen dat ze bereid is om dan in het college die koppeling te leggen. Ik denk dat dat vol doende is. Het gaat dus typisch om die eigen bijdrage van de groep die qua doelgroep heel dicht bij de WVG doelgroep ligt. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Sterker nog, die er eigenlijk onder horen. Ik denk dat het goed is om op dat moment ook naar de consequenties te kijken, om hoeveel kinderen gaat het, over wat voor bedragen hebben we het dan en hoe brengen we dat onder. Ik denk dat het een goede zaak is om even af te wachten wat er verder gaat gebeuren. U heeft ook nog een vraag gesteld ten aanzien van de uitbrei dingsmogelijkheden voor beroepsopleidingen. Wij hadden toege zegd dat te onderzoeken. U vroeg wanneer komt dat onderzoek dan. We hebben hard gewerkt en willen u dat in de commissie van november aanbieden, zodat we daar in de commissie over kunnen praten. Sneller kan het echt niet. De drie M's. Dat zijn niet de snoepjes waar we het over hebben als we over M en M's praten, maar wij praten natuurlijk over de drie M's als we praten over de culturele tempel hier in Bergen op Zoom, vind ik, de Markiezenhof, de Maagd en de Muziek- en balletschool. Even op volgorde. Als we naar de muziekschool kijken, dit zal het komende jaar in het kader staan van de besluitvorming van uw raad. We hopen in december een voorstel te doen over het samengaan van KCBK, muziekschool en het cultureel gedeelte van de Botte Hommel, namelijk het popgebeuren. We willen dat doen in een totaalplan. Dat betekent dat daarbij aangeboden zal worden het volledige formatieplan, de uitwerking in de cao, de totale herhuisvesting in de vorm van bedragen waarvoor het 25

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 311