moeten worden aangewezen.
Ik denk dat het dat is wat mij betreft.
De heer WOLTJER: Ik zit het woord negatief op te zoeken. Ik
denk dat wij gesproken hebben over het feit dat er vaak effec
ten zijn, het kunnen zowel positieve als negatieve effecten
zijn. Wij spreken niet van negatieve effecten dacht ik.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: De portefeuille Welzijn is van
avond uitgebreid met een aantal onderwerpen die niet direct
bij Welzijn behoren, maar daar nu vanavond onder vallen. Dit
zijn de onderwerpen die betrekking hebben op het wijk- en
buurtbeheer, huisvesting maatschappelijk werk, de 1-loket-
functie. Deze onderwerpen zal ik in de behandeling meenemen
alsmede de daarbij behorende moties.
Zowel bij Welzijn als bij Maatschappelijke Zorg staat er het
komende begrotingsjaar heel wat te gebeuren. De speerpunten
van dit college, daar was specifiek om gevraagd, in de porte
feuille zoals ik die net heb verwoord, zijn met name de leef
baarheid in de wijk in het bijzonder, maar ook in Bergen op
Zoom in zijn geheel en de ontwikkeling van het economisch
beleid, de voorzitter heeft daar al op gewezen, met daarin
specifiek in dit geval het beleidsterrein toerisme en recrea
tie. Waarom noem ik speciaal totale leefbaarheid van de wij
ken. Omdat het naar de mening van het college niet beperkt mag
blijven tot alleen wijk- en buurtbeheer, hoe breed dat ook
moge zijn. Wij vinden dat met name ook gekeken moet worden
naar wijkaanpak, recreatiemogelijkheden in de wijken, het
onderwijs, de schone wijk en het integraal veiligheidsbeleid.
Ik denk dat als je dat allemaal koppelt je pas kunt praten
over leefbaarheid in wijken.
Verschillende fracties zijn ingegaan in hun eerste termijn op
het wijk- en buurtbeheer. De CDA-fractie verwoordde hierin,
naar mijn mening, ook het uitgangspunt van het college, name
lijk wijk- en buurtbeheer heeft alleen een kans van slagen als
het voor en door de wijk is, met de gemeente in een ondersteu
nende rol en geen leidinggevende rol. De gemeente faciliteert.
De gemeente kan dat echter alleen als ook de interne organisa
tie zich daarvoor heeft toegerust. Zowel de afdeling stadsbe
heer als sociale zaken, alsook welzijn zullen tot goede inter
ne afspraken moeten komen, zodat de vragende wijkbewoner de
gemeente in feite als 1 loket aantreft. In december zal u in
de commissie en de raad een nota worden aangeboden met als
titel "Integraal wijk- en buurtbeheer". Ik denk dat daarin
voldoende informatie staat en de mogelijkheid u geboden zal
worden om uitgebreid daarover van gedachten te wisselen. Wij
staan voor dat wij in ieder geval experimenteel starten in de
wijk Oost, zoals u al eerder is toegezegd met een aanspreek
punt in de wijk. Er is op dit moment al een container ge
plaatst bij de Kastanje, dus daar zal verder gevolg aan gege
ven worden. Daarvoor zullen incidenteel alvast middelen be
schikbaar gesteld worden uit de post t.w.s.s.v. Afhankelijk
van de resultaten, ik denk dat we heel goed moeten kijken hoe
een en ander vorm zal krijgen, zal dan de beslissing genomen
moeten worden of doorgaan überhaupt goed is, of doorgaan goed
is op de weg zoals die ingeslagen is of dat je op een andere
20
ÏSn buurtbeheer om moet gaan en hoe je dan tot
tuïLï? Yerdelin9 van middelen kunt komen, struc-
anrtïJo c-9- budgettair neutraal zoals ook door een aantal
andere fracties is aangegeven. Ik denk dat het goed is derhal-
voor andere vragen die daar allemaal betrekking op
te ve?wijzena.r toekomstige commissievergadering in december
vS^di^rol^iL116^ Wi^en buurtbeheer staan, naar de mening
collegede withuizen. Dat brengt mij naar het vol-
u .te bespreken agendapunt, het programma sociaal
vai ïït™* Sn c*lturele ontwikkelingen en daar onderdeel
hïSl Sen .a]?art raadsvoorstel aangeboden het
besluit betreffende de subsidiëring van de samenlevingszorg.
Ten aanzien van het raadsbesluit waren er door de lijst Lins-
sen voorafgaand aan de vergadering een aantal vragen gesteld
offlcl®el de voorbereiding voor een amendement dat
elPPen maandag hebben ingetrokken. Ik denk dat het goed
hf*. ^a^V°nd op uw raa<3sbankjes ook het antwoord van
ïo S S0bben neer9elegd, omdat uit de vragen die ook van
de heer Franken van het CDA kwamen bleek dat een aantal vragen
Cblllfnde led?n van de raa<* gesteld werden. Je kunt
v inforntatie maar centraal neerleggen, zodat het
™Svf°nrïr?eev 7an ,de besluitvorming hier vanavond deel uit
maakt. Ik denk dat eén centraal punt goed is om hier duidelijk
beooTSÏi^n^r611-' alS WS Praten over functionering en
\n Jet kader van personeelsbeleid. Het is goed om
beel duideli3k te stellen dat het toezicht op de
functionering en beoordeling van het bij de stichting SVW
aangestelde personeel uiteraard in eerste instantie een taak
K rjVW-bestuur 1S ei? d<r accommodatiebesturen als het gaat
mor, r,?e?ee ar*v.Alleen indien daarbij onoverkomelijke proble
men ontstaan is het op aangeven van het SVW-bestuur, dat moet
®rin? zl4?n' dan de verantwoordelijkheid van het SAZO-be-
onloLinifn becbnisch wekgever om met personeeltechnische
oplossingen te komen. Met name de heer Franken vroeg daar nocr
v!nS Ttar,envhe\Staat °°k in de brief letterlijk zo aangege-
w?i*on echter dat het goed is u daar nogmaals op te
w j. j zen
?mmSen^^-Perl0deJZal heel hard <?ewerkt moeten worden aan de
implementatie van de structuur bij de accomodatiesHet neer-
vfïSv?? I™ etn structuur en bet ermee werken zijn twee
verschillende zaken. In december a.s., dat hadden wij in de
al aa^egeven, zullen we hiervoor met een apart
waarin we aangeven hoe we daar tot implementa
tion Kwelke kosten daar eventueel mee gemoeid
k dP%n f iebeStU7 ZUllen de spil *oeten zi^n en
zeker de spil moeten zijn als we ook gaan praten over wijk- en
£00r; We moeten 0PPassen dat we niet allemaal verschil
lende structuren naast elkaar gaan krijgen.
ï?aaY ,ïaa.r ook heel hard aan gewerkt moet worden is het
goed omschrijven van de agogische produkten. We hebben met u
ttltSP^°hïf-v U ïatr voorjaarsnota als instrument voor
gebruiken om taken in het maatschappelijk veld aan te
oelfok Vi"n F nodig dat er op basis van uw maatschap-
S?oduktPn h1^-W°°rting alS raad gaat *ebeuren n,et agogische
produkten hier in Bergen op Zoom.
21