De heer WOLTJER: Dat betekent dat er minder ruimte is voor kwijtschelding Heb ik dat goed De heer STUART, wethouder: Nee, u moet zich de discussie herinneren die wij hier vorige maand gehad hebben. Door de kwijtscheldingsregeling zoals die thans geldt dienen we de uitgekeerde bedragen over 1995 in de begroting aan te passen, wat leidt tot een zwaar begrotingsbeslag, maar door de invoe ring - zoals we hebben afgesproken - van de nieuwe regeling per 1 januari 1996 zullen de kwijt te schelden bedragen weer lager zijn dan in 1995 en zich bevinden op het niveau zoals dat thans in de begroting 1996 is opgenomen. We gaan dan uit van berekening betalingscapaciteit op jaarba sis, openstaande belastingaanslagen meenemen bij berekening van de betalingscapaciteit, verhoging van de kwijtscheldings norm van 90 naar 95% en dat zal dan naar verwachting leiden tot een verlaging van 23% van de uitgekeerde bedragen. De heer WOLTJER: Ik denk dat die berekening wel klopt, maar dan klopt mijn berekening dat er minder ruimte is voor kwijt scheldingen ook De heer STUART, wethouder: Dat klopt ook. De kern van onze discussie vorige maand was ook, ik hoop dat u zich dat herin nert, dat wij een tamelijk ruimhartig beleid gevoerd hebben. Dan kom ik aan de portefeuille Sociale Zaken en voor een enkel onderdeel ook Maatschappelijke Zorg. Sociale Zaken wordt natuurlijk in 1996 beheerst door de invoe ring van de nieuwe Algemene Bijstandswet. Ik denk dat het ons een genoegen doet om te kunnen vaststellen dat dat schip nog steeds op koers ligt. De verordening is in inspraak geweest en kan in november aan de raad worden aangeboden. Het beleidsplan 1996 is de inspraak ingegaan en kan in december aan de raad worden aangeboden. Het ziet er naar uit dat we de afhandeling netjes voor 1 januari halen. Inmiddels is de organisatie druk doende om zich de nieuwe programmatuur, nieuwe apparatuur enz. eigen te maken. Men is zichzelf en elkaar aan het helpen om met de nieuwe spullen per 1 januari te kunnen werken. Door de CDA-fractie is een opmerking gemaakt met betrekking tot de alternatieve werkgelegenheid in relatie ook tot wijk en buurtbeheer. Ons college beziet de mogelijkheden van alter natieve werkgelegenheid heel breed. Het gaat om het verrichten van taken in de samenleving, dat is de term die we gebruikt hebben. Vanzelfsprekend is wijk- en buurtbeheer dan één van de mogelijkheden waar je aan kunt denken en waaraan ook feitelijk gedacht wordt. Dan is een vraag gesteld, of althans tot uitdrukking gekomen in een motie, door de WD-fractie met betrekking tot ver blijfsgerechtigden en inburgeringscontracten. Nu is het zo dat verblijfsgerechtigden die een uitkering ontvangen van de gemeente reeds te maken hebben met voorwaarden die aan die uitkering gesteld worden. Men krijgt de voorwaarde opgelegd bijv. om een cursus Nederlands te volgen. Bij niet nakomen van die verplichtingen is sanctie op de uitkering mogelijk, reke ning houdend met de concrete situatie van de betreffende 18 persoon en rekening houdend met de regels die daarvoor gesteld zijn. Voor verblijfsgerechtigden die geen uitkering van de gemeente hebben is het op vrijwillige basis mogelijk om con tracten te sluiten, maar er is op dit moment geen sprake van een afdwingbare situatie. Op grond van het project nieuwkomers gebeurt dat al wel. Op termijn, naar verwachting 1-1-1998, zal er dan pas een wettelijke basis zijn om dat af te dwingen. Wij richten ons thans voor deze groep op de voorbereiding van die regelgeving en zien eigenlijk, gezien de praktijk, geen aan leiding om daarop vooruit te lopen. De facto gebeurt er mate rieel voor een belangrijk deel al wat er in de motie gevraagd wordt. Wij denken dat de motie om die reden eigenlijk overbo dig is. Dan nog een paar vragen van de fractie van Groen Links, nee eerst nog een van de WD-factie met betrekking tot het minder hedenbeleid, motie nr7. Wij hebben met elkaar afgesproken dat uitgangspuntbij het minderhedenbeleid is dat dat zoveel mogelijk door middel van facetbeleid invulling gegeven moet worden in het kader van een integraal minderhedenbeleid overi gens Soms vereist dat toch op bepaalde terreinen een speci fieke aanpak, u vraagt om een beleidsnota in het tweede kwar taal 1996. Het ligt inderdaad in het voornemen van het college om in het tweede kwartaal 1996 met een geactualiseerde be leidsnota, we hebben er wel een maar die moet geactualiseerd worden, te komen. Ik denk dat we daarmee volledig tegemoetko men aan wat er in de motie gesteld wordt. Dan de vragen van de fractie van Groen Links. Er wordt gevraagd bij elk voorstel een minima-effectrapportage en een milieu-effectrapportage op te nemen. Ons college ziet het als haar taak om bij voorstellen die aan de raad worden aangeboden de onderwerpen zoveel mogelijk integraal te benade ren. Bij de afwegingen die aan de voorstellen voorafgaan zullen dan ook steeds al die aspecten, waaronder eventuele gevolgen voor het milieu en ook voor de minima onderdeel van die afweging zijn. Dat maakt, naar onze overtuiging, afzonder lijke paragrafen wij elk voorstel overbodig. Wij hebben er in elk geval geen behoefte aan. Overigens bestrijden wij het door de fractie van Groen Links geopperde idee als zou het zo zijn dat vrijwel alle besluiten negatieve gevolgen zouden hebben voor de minima. Voorzover de gemeente de lasten voor de burgers veroorzaakt wordt nadrukke lijk met de belangen van de verschillende doelgroepen rekening gehouden. Anderzijds wordt getracht om gevolgen die anderen veroorzaken mee te laten wegen in specifiek beleid, zowel op het terrein van de Algemene Bijstandswet als bij het minimabe leid. Tenslotte een vraag van Groen Links met betrekking tot het handhaven van het budget voor projecten nieuwe initiatieven voor minderheden. Daarvan hebben wij de indruk dat de raad luid en duidelijk besluiten hierover heeft genomen bij de behandeling van de voorjaarsnota. Wij hebben besloten om dat budget niet te handhaven om reden dat hiervoor niet echt een feitelijke bestemming was aangegeven. We hebben met elkaar afgesproken dat we aan dat soort potjes onvoorzien binnen de marge van de begroting geen behoefte hebben. Als er zich concrete situaties voordoen, dan zal er een concrete dekking 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 308