De heer WOLTJER: Dat betekent dat er minder ruimte is voor
kwijtschelding Heb ik dat goed
De heer STUART, wethouder: Nee, u moet zich de discussie
herinneren die wij hier vorige maand gehad hebben. Door de
kwijtscheldingsregeling zoals die thans geldt dienen we de
uitgekeerde bedragen over 1995 in de begroting aan te passen,
wat leidt tot een zwaar begrotingsbeslag, maar door de invoe
ring - zoals we hebben afgesproken - van de nieuwe regeling
per 1 januari 1996 zullen de kwijt te schelden bedragen weer
lager zijn dan in 1995 en zich bevinden op het niveau zoals
dat thans in de begroting 1996 is opgenomen.
We gaan dan uit van berekening betalingscapaciteit op jaarba
sis, openstaande belastingaanslagen meenemen bij berekening
van de betalingscapaciteit, verhoging van de kwijtscheldings
norm van 90 naar 95% en dat zal dan naar verwachting leiden
tot een verlaging van 23% van de uitgekeerde bedragen.
De heer WOLTJER: Ik denk dat die berekening wel klopt, maar
dan klopt mijn berekening dat er minder ruimte is voor kwijt
scheldingen ook
De heer STUART, wethouder: Dat klopt ook. De kern van onze
discussie vorige maand was ook, ik hoop dat u zich dat herin
nert, dat wij een tamelijk ruimhartig beleid gevoerd hebben.
Dan kom ik aan de portefeuille Sociale Zaken en voor een enkel
onderdeel ook Maatschappelijke Zorg.
Sociale Zaken wordt natuurlijk in 1996 beheerst door de invoe
ring van de nieuwe Algemene Bijstandswet. Ik denk dat het ons
een genoegen doet om te kunnen vaststellen dat dat schip nog
steeds op koers ligt. De verordening is in inspraak geweest en
kan in november aan de raad worden aangeboden. Het beleidsplan
1996 is de inspraak ingegaan en kan in december aan de raad
worden aangeboden. Het ziet er naar uit dat we de afhandeling
netjes voor 1 januari halen. Inmiddels is de organisatie druk
doende om zich de nieuwe programmatuur, nieuwe apparatuur enz.
eigen te maken. Men is zichzelf en elkaar aan het helpen om
met de nieuwe spullen per 1 januari te kunnen werken.
Door de CDA-fractie is een opmerking gemaakt met betrekking
tot de alternatieve werkgelegenheid in relatie ook tot wijk
en buurtbeheer. Ons college beziet de mogelijkheden van alter
natieve werkgelegenheid heel breed. Het gaat om het verrichten
van taken in de samenleving, dat is de term die we gebruikt
hebben. Vanzelfsprekend is wijk- en buurtbeheer dan één van de
mogelijkheden waar je aan kunt denken en waaraan ook feitelijk
gedacht wordt.
Dan is een vraag gesteld, of althans tot uitdrukking gekomen
in een motie, door de WD-fractie met betrekking tot ver
blijfsgerechtigden en inburgeringscontracten. Nu is het zo dat
verblijfsgerechtigden die een uitkering ontvangen van de
gemeente reeds te maken hebben met voorwaarden die aan die
uitkering gesteld worden. Men krijgt de voorwaarde opgelegd
bijv. om een cursus Nederlands te volgen. Bij niet nakomen van
die verplichtingen is sanctie op de uitkering mogelijk, reke
ning houdend met de concrete situatie van de betreffende
18
persoon en rekening houdend met de regels die daarvoor gesteld
zijn. Voor verblijfsgerechtigden die geen uitkering van de
gemeente hebben is het op vrijwillige basis mogelijk om con
tracten te sluiten, maar er is op dit moment geen sprake van
een afdwingbare situatie. Op grond van het project nieuwkomers
gebeurt dat al wel. Op termijn, naar verwachting 1-1-1998, zal
er dan pas een wettelijke basis zijn om dat af te dwingen. Wij
richten ons thans voor deze groep op de voorbereiding van die
regelgeving en zien eigenlijk, gezien de praktijk, geen aan
leiding om daarop vooruit te lopen. De facto gebeurt er mate
rieel voor een belangrijk deel al wat er in de motie gevraagd
wordt. Wij denken dat de motie om die reden eigenlijk overbo
dig is.
Dan nog een paar vragen van de fractie van Groen Links, nee
eerst nog een van de WD-factie met betrekking tot het minder
hedenbeleid, motie nr7. Wij hebben met elkaar afgesproken
dat uitgangspuntbij het minderhedenbeleid is dat dat zoveel
mogelijk door middel van facetbeleid invulling gegeven moet
worden in het kader van een integraal minderhedenbeleid overi
gens Soms vereist dat toch op bepaalde terreinen een speci
fieke aanpak, u vraagt om een beleidsnota in het tweede kwar
taal 1996. Het ligt inderdaad in het voornemen van het college
om in het tweede kwartaal 1996 met een geactualiseerde be
leidsnota, we hebben er wel een maar die moet geactualiseerd
worden, te komen. Ik denk dat we daarmee volledig tegemoetko
men aan wat er in de motie gesteld wordt.
Dan de vragen van de fractie van Groen Links.
Er wordt gevraagd bij elk voorstel een minima-effectrapportage
en een milieu-effectrapportage op te nemen. Ons college ziet
het als haar taak om bij voorstellen die aan de raad worden
aangeboden de onderwerpen zoveel mogelijk integraal te benade
ren. Bij de afwegingen die aan de voorstellen voorafgaan
zullen dan ook steeds al die aspecten, waaronder eventuele
gevolgen voor het milieu en ook voor de minima onderdeel van
die afweging zijn. Dat maakt, naar onze overtuiging, afzonder
lijke paragrafen wij elk voorstel overbodig. Wij hebben er in
elk geval geen behoefte aan.
Overigens bestrijden wij het door de fractie van Groen Links
geopperde idee als zou het zo zijn dat vrijwel alle besluiten
negatieve gevolgen zouden hebben voor de minima. Voorzover de
gemeente de lasten voor de burgers veroorzaakt wordt nadrukke
lijk met de belangen van de verschillende doelgroepen rekening
gehouden. Anderzijds wordt getracht om gevolgen die anderen
veroorzaken mee te laten wegen in specifiek beleid, zowel op
het terrein van de Algemene Bijstandswet als bij het minimabe
leid.
Tenslotte een vraag van Groen Links met betrekking tot het
handhaven van het budget voor projecten nieuwe initiatieven
voor minderheden. Daarvan hebben wij de indruk dat de raad
luid en duidelijk besluiten hierover heeft genomen bij de
behandeling van de voorjaarsnota. Wij hebben besloten om dat
budget niet te handhaven om reden dat hiervoor niet echt een
feitelijke bestemming was aangegeven. We hebben met elkaar
afgesproken dat we aan dat soort potjes onvoorzien binnen de
marge van de begroting geen behoefte hebben. Als er zich
concrete situaties voordoen, dan zal er een concrete dekking
19