proces zit. Er wordt namelijk ook naar werkprocessen gekeken
of je voor het bereiken van een bepaald proces dat allemaal
wel zult moeten doen. Verder of wij bepaalde produkten willen
hebben dat is een vraag, en doen wij niet teveel is een poli
tieke vraag dit betreft. Hoe we tot dat produkt komen, het
kijken naar het proces, gebeurt ook in dat kader, dat is één
van de projecten in het kader van het I&A—projeet. heet
I&A, informatie en automatisering, maar het is eigenlijk veel
meer heel kritisch naar de bedrijfsvoering kijken. Het soort
zaken als, is dat nu een efficiente manier om tot dat produkt
te komen, komen daar wel degelijk aan de orde.
De heer WITHAGEN: Wij wachten met genoegen en enige spanning
de rapportage af, want we hebben de laatste tijd erg veel
berichten vernomen.
De VOORZITTER: Dan zullen we daarover naar aanleiding van de
voortgangsrapportage spreken
D66 vraagt terecht aandacht voor het bevorderen van het draag
vlak van het I&A-project op de werkvloer. Ook wij realiseren
ons dat een veranderingsproces pas echt waar wordt als je er
gewoon voor zorgt dat het gedrag van medewerkers meeverandert
Met name het middenkader speelt daar een cruciale rol bij. Bij
veel organisaties en dat is ook bij het bedrijfsleven het
geval,speelt momenteel het probleem dat de top redelijk weet
waar men heen wil, maar dat men dat toch niet vertaald krijgt
naar het draagvlak aan de basis. Dat is gewoon absoluut nodig
wil je tot implementatie komen. Communicatie is een belangrijk
middel bij het bevorderen van het draagvlak, waar hebben we
dat meer gehoord, maar een nog krachtiger hulpmiddel is om
medewerkers bij de vormgeving van het veranderingsproces te
betrekken. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van werkgroepen,
maar die werkgroepen moet je dan wel duidelijke opdrachten
meegeven. Er wordt gewerkt aan een plan van aanpak gebaseerd
op beide uitgangspunten. Dat laatste is daarvoor essentieel.
Op die manier zullen we daar dus vorm aan geven.
U heeft ook aandacht gevraagd voor de vertaling van resultaten
van het I&A-plan naar de gemeentelijke organisatiestructuur.
Een van de thema's van het I&A-plan is een outputgerichte
organisatie. Een organisatie is er om produkten en diensten te
leveren. Werkprocessen moeten, daar komt dat punt weer, geana
lyseerd worden zodat de output op de meest efficiënte manier
bereikt wordt. De output moet leidend zijn bij de inrichting
van onze organisatie. In het I&A-project zijn er meerdere
deelprojecten die bij verschillende sectoren spelen en op het
herontwerp van die processen zijn gericht. Daarom is ook in
het bestuurlijk overleg herindeling met Halsteren afgesproken
dat de hoofdorganisatiestructuur van Bergen op Zoom uitgangs
punt is voor de nieuwe organisatie, tenzij - ik benadruk
tenzij - vanuit het I&A-traject de wens en de noodzaak tot
aanpassing blijkt. Die vertaalslag zal dus gemaakt worden.
De heer BOLSIUS: Dat is tevens eigenlijk ook wat de heer Van
Es vroeg, namelijk leer ook vanuit de huidige procesgang en
trek daar je lessen uit ten aanzien van niet alleen die pro
cessen maar vooral ook naar de structuur waarin die processen
14
moeten plaatsvinden. Dat is een onderwerp waar de heer Van Es
terecht een opmerking over maakte. Ik ben blij met de toezeg
ging dat dat verder onderwerp van studie is.
De VOORZITTER: Ik denk dat ik daarmee aan het einde kom van de
beschouwingen over de hoofdpunten van beleid mijn portefeuille
betreffend.
De heer WITHAGEN: Mag ik nog een vraag stellen over de leeg
staande gebouwen.
De VOORZITTER: Daar zal wethouder Janssen zo op ingaan.
Ik ga nu naar de heer Stuart.
De heer STUART, wethouder: Voor wat betreft de portefeuille
financiën zal het jaar 1996, dat is wel duidelijk geworden,
beheerst worden door wijzigingen van de financiële verhou
dingswet enerzijds en de gemeentelijke herindeling anderzijds.
Bergen op Zoom is net als in 1984 een van de gemeenten die
klaarblijkelijk heel slecht in het verdeelmechanisme zit. In
1984 gingen we structureel 5 miljoen gulden vooruit, nu zitten
we weer voor een aanzienlijke bijstelling. Dat toont aan dat
wij buitengewoon slecht in het verdeelmechanisme hebben geze
ten en wat dat betreft kijken wij natuurlijk met heel veel
belangstelling uit naar de besluitvorming in de Tweede Kamer.
Bundeling van krachten van de zogenaamde voordeelgemeenten,
zulks in antwoord op een vraag van de CDA-fractie, heeft reeds
plaatsgevonden. De voordeelgemeenten hebben een gezamenlijke
actie ontketend die onder andere een folder heeft opgeleverd
die wij bij de stukken voor de commissie financiën zullen
leggen van deze maand. U heeft ook in de krant kunnen lezen
dat tientallen burgemeesters van gemeenten zich vervoegd
hebben bij de Tweede Kamer. U ziet dat bundeling heeft plaats
gevonden dat werkt
Voor wat betreft de herindeling moeten wij ervan overtuigd
zijn dat 1996 een buitengewoon zwaar jaar wordt voor de beide
organisaties. Het komen tot één begroting, het komen tot één
subsidieverordening en het komen tot één tariefstelsel zijn
echt heel omvangrijke klussen. Wij hebben niet de indruk dat
het herindelingsproces voor wat betreft de rechtszekerheid van
gesubsidieerde instellingen tot ook maar enige wijziging zou
kunnen leiden. Zorgvuldigheid van bestuur blijft natuurlijk
geboden. Er is, denken wij, ook geen aanleiding om onder
invloed van zo'n herindelingsproces nu meerjarenafspraken te
maken met gesubsidieerde instellingen. Behoorlijk bestuur, de
algemene wet bestuursrecht, bepaalt gewoon ten aanzien van die
gesubsidieerde instellingen ook je handelen. In 1996 zullen
wij aan een gezamenlijke begroting en aan een gezamenlijke
subsidieverordening moeten werken. Dat komt allemaal vanzelf
in 1996 aan de orde. De facto zal het er wel toe leiden dat in
relatie met gesubsidieerde instellingen voor 1997 niet zo gek
veel zalveranderen ten opzichte van 1996. Ik heb de stellige
overtuiging dat er voor wat betreft de rechtszekerheid van die
gesubsidieerde instellingen absoluut niets zal veranderen
onder invloed van het proces van herindeling.
15