proces zit. Er wordt namelijk ook naar werkprocessen gekeken of je voor het bereiken van een bepaald proces dat allemaal wel zult moeten doen. Verder of wij bepaalde produkten willen hebben dat is een vraag, en doen wij niet teveel is een poli tieke vraag dit betreft. Hoe we tot dat produkt komen, het kijken naar het proces, gebeurt ook in dat kader, dat is één van de projecten in het kader van het I&A—projeet. heet I&A, informatie en automatisering, maar het is eigenlijk veel meer heel kritisch naar de bedrijfsvoering kijken. Het soort zaken als, is dat nu een efficiente manier om tot dat produkt te komen, komen daar wel degelijk aan de orde. De heer WITHAGEN: Wij wachten met genoegen en enige spanning de rapportage af, want we hebben de laatste tijd erg veel berichten vernomen. De VOORZITTER: Dan zullen we daarover naar aanleiding van de voortgangsrapportage spreken D66 vraagt terecht aandacht voor het bevorderen van het draag vlak van het I&A-project op de werkvloer. Ook wij realiseren ons dat een veranderingsproces pas echt waar wordt als je er gewoon voor zorgt dat het gedrag van medewerkers meeverandert Met name het middenkader speelt daar een cruciale rol bij. Bij veel organisaties en dat is ook bij het bedrijfsleven het geval,speelt momenteel het probleem dat de top redelijk weet waar men heen wil, maar dat men dat toch niet vertaald krijgt naar het draagvlak aan de basis. Dat is gewoon absoluut nodig wil je tot implementatie komen. Communicatie is een belangrijk middel bij het bevorderen van het draagvlak, waar hebben we dat meer gehoord, maar een nog krachtiger hulpmiddel is om medewerkers bij de vormgeving van het veranderingsproces te betrekken. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van werkgroepen, maar die werkgroepen moet je dan wel duidelijke opdrachten meegeven. Er wordt gewerkt aan een plan van aanpak gebaseerd op beide uitgangspunten. Dat laatste is daarvoor essentieel. Op die manier zullen we daar dus vorm aan geven. U heeft ook aandacht gevraagd voor de vertaling van resultaten van het I&A-plan naar de gemeentelijke organisatiestructuur. Een van de thema's van het I&A-plan is een outputgerichte organisatie. Een organisatie is er om produkten en diensten te leveren. Werkprocessen moeten, daar komt dat punt weer, geana lyseerd worden zodat de output op de meest efficiënte manier bereikt wordt. De output moet leidend zijn bij de inrichting van onze organisatie. In het I&A-project zijn er meerdere deelprojecten die bij verschillende sectoren spelen en op het herontwerp van die processen zijn gericht. Daarom is ook in het bestuurlijk overleg herindeling met Halsteren afgesproken dat de hoofdorganisatiestructuur van Bergen op Zoom uitgangs punt is voor de nieuwe organisatie, tenzij - ik benadruk tenzij - vanuit het I&A-traject de wens en de noodzaak tot aanpassing blijkt. Die vertaalslag zal dus gemaakt worden. De heer BOLSIUS: Dat is tevens eigenlijk ook wat de heer Van Es vroeg, namelijk leer ook vanuit de huidige procesgang en trek daar je lessen uit ten aanzien van niet alleen die pro cessen maar vooral ook naar de structuur waarin die processen 14 moeten plaatsvinden. Dat is een onderwerp waar de heer Van Es terecht een opmerking over maakte. Ik ben blij met de toezeg ging dat dat verder onderwerp van studie is. De VOORZITTER: Ik denk dat ik daarmee aan het einde kom van de beschouwingen over de hoofdpunten van beleid mijn portefeuille betreffend. De heer WITHAGEN: Mag ik nog een vraag stellen over de leeg staande gebouwen. De VOORZITTER: Daar zal wethouder Janssen zo op ingaan. Ik ga nu naar de heer Stuart. De heer STUART, wethouder: Voor wat betreft de portefeuille financiën zal het jaar 1996, dat is wel duidelijk geworden, beheerst worden door wijzigingen van de financiële verhou dingswet enerzijds en de gemeentelijke herindeling anderzijds. Bergen op Zoom is net als in 1984 een van de gemeenten die klaarblijkelijk heel slecht in het verdeelmechanisme zit. In 1984 gingen we structureel 5 miljoen gulden vooruit, nu zitten we weer voor een aanzienlijke bijstelling. Dat toont aan dat wij buitengewoon slecht in het verdeelmechanisme hebben geze ten en wat dat betreft kijken wij natuurlijk met heel veel belangstelling uit naar de besluitvorming in de Tweede Kamer. Bundeling van krachten van de zogenaamde voordeelgemeenten, zulks in antwoord op een vraag van de CDA-fractie, heeft reeds plaatsgevonden. De voordeelgemeenten hebben een gezamenlijke actie ontketend die onder andere een folder heeft opgeleverd die wij bij de stukken voor de commissie financiën zullen leggen van deze maand. U heeft ook in de krant kunnen lezen dat tientallen burgemeesters van gemeenten zich vervoegd hebben bij de Tweede Kamer. U ziet dat bundeling heeft plaats gevonden dat werkt Voor wat betreft de herindeling moeten wij ervan overtuigd zijn dat 1996 een buitengewoon zwaar jaar wordt voor de beide organisaties. Het komen tot één begroting, het komen tot één subsidieverordening en het komen tot één tariefstelsel zijn echt heel omvangrijke klussen. Wij hebben niet de indruk dat het herindelingsproces voor wat betreft de rechtszekerheid van gesubsidieerde instellingen tot ook maar enige wijziging zou kunnen leiden. Zorgvuldigheid van bestuur blijft natuurlijk geboden. Er is, denken wij, ook geen aanleiding om onder invloed van zo'n herindelingsproces nu meerjarenafspraken te maken met gesubsidieerde instellingen. Behoorlijk bestuur, de algemene wet bestuursrecht, bepaalt gewoon ten aanzien van die gesubsidieerde instellingen ook je handelen. In 1996 zullen wij aan een gezamenlijke begroting en aan een gezamenlijke subsidieverordening moeten werken. Dat komt allemaal vanzelf in 1996 aan de orde. De facto zal het er wel toe leiden dat in relatie met gesubsidieerde instellingen voor 1997 niet zo gek veel zalveranderen ten opzichte van 1996. Ik heb de stellige overtuiging dat er voor wat betreft de rechtszekerheid van die gesubsidieerde instellingen absoluut niets zal veranderen onder invloed van het proces van herindeling. 15

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 306