presenteren U heeft het over beleidsmatig naar de duostad toe, maar ik denk dat het verstandig is om bij een vrij een voudig onderzoek als dit waar wij naar gevraagd hebben, een zekere termijn aan de raad toe te zeggen. De VOORZITTER: Dat komt in de loop van 1996 naar u toe. Maat regelen zullen toch in datzelfde proces van de duostad meege nomen moeten worden omdat er duidelijk schaalaspecten spelen. Als u kijkt naar kosten bijv. van Roosendaal die de brandweer nu samendoet met Wouw, dan ziet u aanzienlijk lagere kosten. Als u de kosten ziet die het nu in Bergen op Zoom bedraagt en de kosten voor Halsteren erbij telt en dan middelt, dan zult u zien dat we een heel stuk naar beneden gaan. Daar is er duide lijk sprake van dat schaalvergroting efficiency oplevert. Je kunt nu uitgebreid gaan analyseren, maar ik denk dat het belangrijk is om de nieuwe zaak goed te analyseren en te kijken wat je daarmee doet. Ik denk dat we ook een beetje voorzichtig moeten zijn met wat we nu allemaal overhoop halen, als u weet wat er op dit moment allemaal tegelijk bij de brandweer speelt. Daar speelt ook een landelijk project dat heet "Versterking brandweer11 De heer BOLSIUS: Toch heeft u het over twee verschillende dingen. Efficiencyverbetering door schaalvergroting kan ont staan, dat is duidelijk. Als daarnaast enkele posten op dit moment al zoveel vragen oproepen, dan zal straks in een duosa- menwerking de optelsom van beide weieens groter kunnen worden ondanks de efficiency door schaalvergroting dan echt nodig is. De VOORZITTER: Het gaat meegenomen worden in dat project. Ik kan u niet toezeggen dat die andere analyses er al veel eerder zijn. 1996 wordt echt een doe jaar. Er staat heel veel op ons programma. We zullen toch moeten kijken wat er wel en wat er niet kan. De heer VAN DER KALLEN: Ik ben een zwaar tegenstander van wat de heer Bolsius vraagt om simpel cijfers te vergelijken zeker als het gaat over de brandweer in relatie tot risico's. Ik denk toch dat dat heel wat meer vergt dan een simpele cijfer- vergelijking. De heer BOLSIUS: Ik heb ook niet om een simpele cijferverge- lijking gevraagd, ik heb gevraagd om een cijfervergelijking waardoor mogelijkerwijs punten van onderzoek worden aangege ven. Dat is iets anders. De VOORZITTER: Dat is niet alleen cijfermatig in de admini stratie kijken, je moet gewoon risico-analyses maken. Daar zit ik even mee. Er moet ontzettend veel gebeuren en als ik van alles zeg dat het kan, dan weet ik dat ik op een later moment naar u terug moet komen om te zeggen dat ik het niet waar kan maken. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is. Het moet gebeuren en het moet goed gebeuren. Ik stel voor dat we e.e.a. in dat traject duostad meenemen. Dan kom ik aan de relatie burger - bestuur. Dat heeft al geruime tijd de noodzakelijke aandacht. Naar aanleiding van de commissie versterking locale democratie is daarover in 1992 uitvoerig gediscussieerd en zijn er besluiten genomen om daaraan stelselmatig inhoud te geven. We beschik ken, denk ik, al over een uitgebreide mogelijkheid om burgers en bedrijven eerder en meer bij beleidvoorbereidingbesluit vorming en informatief bij een uitvoeringskader bij beleid te betrekken. Of we het in de uitvoering altijd even ideaal doen, daar hebben we ook in het kader van het beleidsprogramma verdere afspraken over gemaakt om dat uit te bouwen. In het verlengde daarvan hebben wij begin vorig jaar de nota Communi catie als mentaliteit met elkaar besproken. Het gaat erom dat die verbetering er komt, dat er tweerichting verkeer is. Daar hebben we het eerder ook uitgebreid met elkaar over gehad. Zowel bij de burgers als onze medewerkers en bij de raad als bestuur moet er een draagvlak zijn voor de te nemen besluiten. Een instrument dat wij dit jaar voor de tweede keer hebben gebruikt, is de stadspeiling, die waardevolle informatie ver schaft betreffende wat er in de stad leeft en welke prioritei ten onze burgers stellen. Dit jaar wordt het materiaal verder geanalyseerd, zo mogelijk per stadsdeel en ook op deelver- schijnselen die er zijn. De nadere analyse heeft plaatsgevon den of men is daar op onderdelen mee bezig. Een volgende stap zal zijn om aan te geven welke concrete maatregelen kunnen worden getroffen om de problemen die er zijn, te tackelen of welk beleid je daar verder op moet ontwikkelen. Dat past binnen de beleidscyclus zoals wij die met elkaar hebben, probleemstelling, analyse, voorstellen tot oplossingen en wan neer die tijd en/of geld kosten zullen we prioriteiten met elkaar moeten stellen ten opzichte van andere zaken. Dat is gewoon het dilemma waar je in terechtkomt. Een volgend moment waar de prioriteitstelling weer aan de orde is, is bij de voorjaarsnota. De vervolgrapportages met de nadere analyse komen deze maanden, november/december, naar u toe. Voor of bij de voorjaarsnota krijgt u, als er financiële consequenties zijn, voorstellen hoe wij op de oplossingen in kunnen spelen. De Partij van de Arbeid en D66 hebben een motie ingediend met betrekking tot de invoering van een raadplegend referendum. Concreet wordt voorgesteld nog dit jaar een concept referen dumverordening ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De Partij van de Arbeid en ook lijst Linssen zien in het referendum een aanvullend instrument, naast inspraak, hoorzit tingen, stadspeiling om te weten te komen wat er in de stad leeft en ook als middel om burgers meer bij het beleid te betrekken. In 1992 is naar aanleiding van eerder genoemde nota versterking locale democratie uitvoerig onderzocht en gedebat teerd wat de voordelen en nadelen zijn van een locaal raadple gend referendum. Er is toen besloten niet tot zo'n verordening te komen. Naar ik begrepen heb zijn er twee redenen geweest om dat niet te doen. Enerzijds uit kosten-baten overwegingen: wat is de meerwaarde ten opzichte van reeds bestaande instrumenten gezien de relatief hoge kosten van referenda en anderzijds om principiële redenen: hoe past een referendum binnen het sys teem van parlementaire democratie. Daarna zijn de bestaande instrumenten om burgers vroegtijdig bij beleidsontwikkeling te

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 303