ten uitgaan.
Dames en heren, naast de waardering voor de sluitende begro
ting en het proces van voorjaarsnota tot begroting, hebben
meerdere fracties, met name het CDA, D66 en de BSD, hun te
leurstelling uitgesproken over het niet oppakken van de P°li~
tieke beschouwingen in een samenhangende reactie of visie
vanuit het college. Het college heeft in de inleiding op de
eerste termijn daartoe een poging gedaan, maar ook wij^ moeten
erkennen dat politiek bestuurlijke beschouwingen daarin niet
echt uit de verf zijn gekomen. Een oorzaak, maar natuurlijk
nooit een excuus, was de tijdsdruk zoals die, naar ik begrepen
heb, ook voor een aantal fracties heeft gespeeld bij het
indienen van hun schriftelijke eerste algemene beschouwingen.
De indieningsdatum voor de algemene beschouwingen was 23
oktober. Op dat moment waren er drie bijdragen binnen. De
laatste bijdrage is 30 oktober binnengekomen, terwijl dinsdag
daarop de 31e B&W zich over een integrale reactie zou moeten
buigen. Volgend jaar zullen wij ervoor moeten zorgen dat het
tijdschema zodanig in elkaar zit dat, zowel u als het college,
voldoende tijd heeft om zich voor te bereiden. Zo kan dan meer
recht worden gedaan aan het beschouwende element dat een
begroting heeft en moet houden. Wij zullen die omissie, de
beschouwing op de hoofdpunten van het beleid, in deze tweede
termijn trachten goed te maken door algemene beschouwingen per
portefeuille te houden. De algemene beschouwingen wat betreft
de portefeuillle Stadsbeheer, Milieu, Volksgezondheid en
Maatschappelijke Zorg worden door de andere portefeuillehou
ders meegenomen. De heer Van de Water is niet bij de voorbe
reiding van de begroting betrokken geweest en door afbouw ook
van zijn huidige werkzaamheden zal hij pas volledig met ingang
van 1 december a.s. zijn portefeuille overnemen.
Een aantal zaken die geen hoofdlijnen van beleid betreffen
zullen door de portefeuillehouders doorverwezen worden naar de
commissie om er daar nader op in te kunnen gaan. U heeft daar
dan desgewenst uw derde termijn en dan kan de discussie tot
zijn recht komen. Wat mijn portefeuille betreft zijn dat de
ontbrekende antwoorden op de vragen over de politiesurveillant
en het terugdringen van woninginbraken. Door technische pro
blemen, het overzetten op het beeldscherm heb ik begrepen,
zijn die tussen de wal en het schip gevallen. U krijgt het
antwoord nog en desgewenst gaan wij in de commissie nog in,
mijnheer Van der Kallen, op uw opmerkingen over het gebruik
van de stemmachines
Hoofdlijnen van beleid wat mijn portefeuillle betreft zijn
veiligheid, relatie burger - bestuur, bevordering van economi
sche bedrijvigheid en de interne organisatie van de gemeente.
Allereerst de veiligheid.
De breed in de raad levende zorg over vanuit de stadspeilingen
blijkende toenemende klachten over overlast en gewelddadighe
den op straat, worden door het college gedeeld. Ook het colle
ge vindt overlast onacceptabel en zoekt met de politie en
iedereen die daar aan mee wil werken naar wegen om daaraan
paal en perk te stellen. Niet voor niets is de bestrijding van
de onveiligheid in de ruimste zin van het woord een speerpunt
2
van ons beleid. Ik denk daarbij aan het binnenstadsbeleid
waarmee wij vorig jaar van start zijn gegaan, het met uw
toestemming vrijmaken van geld voor politiesurveillanten en de
tien projecten die wij in het kader van het integraal veilig
heidsbeleid hebben opgestart. Met de fractie van D66 hebben
wij de stellige overtuiging dat we daarmee op de goede weg
zijn en dat we dat verder uit moeten bouwenIntegraal beleid,
omdat bestrijding van onveiligheid niet alleen een zaak is van
de politie, maar van ons allemaal. Het gemeentebestuur als we
het hebben over bestuurlijke aanpak in verordeningen en derge
lijke, maar ook als het gaat over de ruimtelijke ordening en
fysieke maatregelen in openbare ruimten, maar ook van instel
lingen als sociaal cultureel werk, CAD, woningcorporaties en
zo kunt u er nog vele noemen. Als laatste maar zeker niet
minst belangrijke noem ik de burgers en bedrijven zelf. Wij
hebben met het integraal veiligheidsbeleid de regiefunctie,
waar een aantal van u over gesproken heeft, opgepakt. Voor
resultaten is echter alleen de regie niet voldoende. Alle of
in ieder geval het overgrote deel van de spelers zal mee
moeten doen en elkaar het vertrouwen moeten geven en daarmee
het respect, dat iedereen naar vermogen zich zal inzetten om
hieraan mee te werken. Waarschijnlijk zal daarvoor ook het
draaiboek, de wetgeving, op een aantal punten moeten worden
aangepakt of worden bijgesteld. Zoals u weet gebeurt dat niet
van vandaag op morgen. We zullen er alert op zijn. Zo zullen
wij ook in het kader van de nota betreffende coffeeshops op
tijd reageren om een aantal zaken, waarvoor men denkt dat de
gemeente of de politie over allerlei instrumenten beschikt,
die voorzover wij kunnen overzien nog niet helemaal tot tevre
denheid geregeld zijn, te bekijken. Zolang bepaalde zaken
"zijn zoals ze zijn" zal de politie en de gemeente zich aan de
wet moeten houden, ook al lijkt het dezer dagen af en toe op
de televisie weieens dat dat anders is. Wij zullen bewijzen
moeten leveren die op een toegestane manier verkregen zijn.
Wanneer, zoals bijvoorbeeld een aantal buurtbewoners mij
recent vroeg, gevraagd wordt om als een buurtbewoner die
drugsgebruiker is overlast veroorzaakt hier wat aan te doen,
dan kan zelfs de burgemeester er niet van de ene op de andere
dag voor zorgen dat iemand uit zijn woning wordt gezet. Je
kunt kijken hoe je de klachten kunt objectiveren, want over
last is dikwijls subjectief, met de politie en de woningbouw
corporaties. Onze medewerkers en de politie worstelen regelma
tig met dit soort zaken. Ze moeten veel geduld hebben. We
houden echter stug vol en we laten ons zeker niet in de luren
leggen of ontmoedigen door slimme advocaten. De aanhouder moet
gewoon winnen!
De heer WITHAGEN: Bij interruptie. U noemde zojuist de regie
functie.De CDA-fractie heeft uitdrukkelijk de vraag gesteld of
het college bereid is de wens voor meer blauw op straat, in
welke vorm dan ook, als zich daar opties voor aandienen buiten
het normale reguliere spel van de politie in haar algemene
integrale taak te honoreren en de regieverantwoordelijkheid
voor dat deel van de veiligheid op zich te nemen.
De VOORZITTER: Dat valt niet onder de regieverantwoordelijk-