ten uitgaan. Dames en heren, naast de waardering voor de sluitende begro ting en het proces van voorjaarsnota tot begroting, hebben meerdere fracties, met name het CDA, D66 en de BSD, hun te leurstelling uitgesproken over het niet oppakken van de P°li~ tieke beschouwingen in een samenhangende reactie of visie vanuit het college. Het college heeft in de inleiding op de eerste termijn daartoe een poging gedaan, maar ook wij^ moeten erkennen dat politiek bestuurlijke beschouwingen daarin niet echt uit de verf zijn gekomen. Een oorzaak, maar natuurlijk nooit een excuus, was de tijdsdruk zoals die, naar ik begrepen heb, ook voor een aantal fracties heeft gespeeld bij het indienen van hun schriftelijke eerste algemene beschouwingen. De indieningsdatum voor de algemene beschouwingen was 23 oktober. Op dat moment waren er drie bijdragen binnen. De laatste bijdrage is 30 oktober binnengekomen, terwijl dinsdag daarop de 31e B&W zich over een integrale reactie zou moeten buigen. Volgend jaar zullen wij ervoor moeten zorgen dat het tijdschema zodanig in elkaar zit dat, zowel u als het college, voldoende tijd heeft om zich voor te bereiden. Zo kan dan meer recht worden gedaan aan het beschouwende element dat een begroting heeft en moet houden. Wij zullen die omissie, de beschouwing op de hoofdpunten van het beleid, in deze tweede termijn trachten goed te maken door algemene beschouwingen per portefeuille te houden. De algemene beschouwingen wat betreft de portefeuillle Stadsbeheer, Milieu, Volksgezondheid en Maatschappelijke Zorg worden door de andere portefeuillehou ders meegenomen. De heer Van de Water is niet bij de voorbe reiding van de begroting betrokken geweest en door afbouw ook van zijn huidige werkzaamheden zal hij pas volledig met ingang van 1 december a.s. zijn portefeuille overnemen. Een aantal zaken die geen hoofdlijnen van beleid betreffen zullen door de portefeuillehouders doorverwezen worden naar de commissie om er daar nader op in te kunnen gaan. U heeft daar dan desgewenst uw derde termijn en dan kan de discussie tot zijn recht komen. Wat mijn portefeuille betreft zijn dat de ontbrekende antwoorden op de vragen over de politiesurveillant en het terugdringen van woninginbraken. Door technische pro blemen, het overzetten op het beeldscherm heb ik begrepen, zijn die tussen de wal en het schip gevallen. U krijgt het antwoord nog en desgewenst gaan wij in de commissie nog in, mijnheer Van der Kallen, op uw opmerkingen over het gebruik van de stemmachines Hoofdlijnen van beleid wat mijn portefeuillle betreft zijn veiligheid, relatie burger - bestuur, bevordering van economi sche bedrijvigheid en de interne organisatie van de gemeente. Allereerst de veiligheid. De breed in de raad levende zorg over vanuit de stadspeilingen blijkende toenemende klachten over overlast en gewelddadighe den op straat, worden door het college gedeeld. Ook het colle ge vindt overlast onacceptabel en zoekt met de politie en iedereen die daar aan mee wil werken naar wegen om daaraan paal en perk te stellen. Niet voor niets is de bestrijding van de onveiligheid in de ruimste zin van het woord een speerpunt 2 van ons beleid. Ik denk daarbij aan het binnenstadsbeleid waarmee wij vorig jaar van start zijn gegaan, het met uw toestemming vrijmaken van geld voor politiesurveillanten en de tien projecten die wij in het kader van het integraal veilig heidsbeleid hebben opgestart. Met de fractie van D66 hebben wij de stellige overtuiging dat we daarmee op de goede weg zijn en dat we dat verder uit moeten bouwenIntegraal beleid, omdat bestrijding van onveiligheid niet alleen een zaak is van de politie, maar van ons allemaal. Het gemeentebestuur als we het hebben over bestuurlijke aanpak in verordeningen en derge lijke, maar ook als het gaat over de ruimtelijke ordening en fysieke maatregelen in openbare ruimten, maar ook van instel lingen als sociaal cultureel werk, CAD, woningcorporaties en zo kunt u er nog vele noemen. Als laatste maar zeker niet minst belangrijke noem ik de burgers en bedrijven zelf. Wij hebben met het integraal veiligheidsbeleid de regiefunctie, waar een aantal van u over gesproken heeft, opgepakt. Voor resultaten is echter alleen de regie niet voldoende. Alle of in ieder geval het overgrote deel van de spelers zal mee moeten doen en elkaar het vertrouwen moeten geven en daarmee het respect, dat iedereen naar vermogen zich zal inzetten om hieraan mee te werken. Waarschijnlijk zal daarvoor ook het draaiboek, de wetgeving, op een aantal punten moeten worden aangepakt of worden bijgesteld. Zoals u weet gebeurt dat niet van vandaag op morgen. We zullen er alert op zijn. Zo zullen wij ook in het kader van de nota betreffende coffeeshops op tijd reageren om een aantal zaken, waarvoor men denkt dat de gemeente of de politie over allerlei instrumenten beschikt, die voorzover wij kunnen overzien nog niet helemaal tot tevre denheid geregeld zijn, te bekijken. Zolang bepaalde zaken "zijn zoals ze zijn" zal de politie en de gemeente zich aan de wet moeten houden, ook al lijkt het dezer dagen af en toe op de televisie weieens dat dat anders is. Wij zullen bewijzen moeten leveren die op een toegestane manier verkregen zijn. Wanneer, zoals bijvoorbeeld een aantal buurtbewoners mij recent vroeg, gevraagd wordt om als een buurtbewoner die drugsgebruiker is overlast veroorzaakt hier wat aan te doen, dan kan zelfs de burgemeester er niet van de ene op de andere dag voor zorgen dat iemand uit zijn woning wordt gezet. Je kunt kijken hoe je de klachten kunt objectiveren, want over last is dikwijls subjectief, met de politie en de woningbouw corporaties. Onze medewerkers en de politie worstelen regelma tig met dit soort zaken. Ze moeten veel geduld hebben. We houden echter stug vol en we laten ons zeker niet in de luren leggen of ontmoedigen door slimme advocaten. De aanhouder moet gewoon winnen! De heer WITHAGEN: Bij interruptie. U noemde zojuist de regie functie.De CDA-fractie heeft uitdrukkelijk de vraag gesteld of het college bereid is de wens voor meer blauw op straat, in welke vorm dan ook, als zich daar opties voor aandienen buiten het normale reguliere spel van de politie in haar algemene integrale taak te honoreren en de regieverantwoordelijkheid voor dat deel van de veiligheid op zich te nemen. De VOORZITTER: Dat valt niet onder de regieverantwoordelijk-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 300