- 46 - echter twee punten die ik onder uw aandacht wil brengen. Dat is allereerst op pagina 1 onder het derde gedachtenstreepje waar wordt gesproken over de tariefsdifferentiatie. Ik ben accoori met de tariefsdifferentiatie zoals die hier verwoord wordt. Er is j één element wat ik daar toch aan toe wil voegen en dat is eet eventueel tarief voor derden. Op dit moment is het zo dat buiten de gemeente en het gewest als zodanig ook de provincie een afnemer is. Het is niet ondenkbaar dat ook andere derden in de toekomst afnemer van uren van de regionale milieudienst kunnen zijn. De provincie is een behoorlijke afnemer, nu een procent of 8, maar gezien mijt andere pet heb ik toch het idee dat dat in de komende drie jaar wel eens zou kunnen verdubbelen en dan spreek je echt over een relevan te afnemer. Vertaal je nu een deel van de algemene kosten in eet tarief per inwoner dan betekent dat in feite dat je de algemens kosten die je ook voor een deel zou kunnen voegen bij het uurta rief, min of meer subsidieert voor de derden, want die betalen dat geen bijdragen aan de algemene kosten die ook bij hun uren gemaakt worden. In die zin, denk ik, dat er reële gronden zijn om te komet tot een zog. derdentarief waarvan ik schat dat er een opslag zot moeten zijn van tussen de 5 en 10 gulden. Als u daarbij bedenkt dat zij zo'n 5000 uur zullen gaan afnemen, dan praat je echt over eet substantieel bedrag en in de toekomst kan dat bedrag nog groter worden. Ik wil dat toch heel nadrukkelijk meegeven. Tijdens ds commissiebehandeling voelde de portefeuillehouder er nog niet zoveel voor, maar gezien het feit dat de grootste coalitiepartij toen reeds hun steun uitsprak ten aanzien van mijn suggestie, neei ik toch aan de het college, alles overwegende, dit nog eens zal bekijken Dan een tweede element. Dat is weer een politiek element. Dat betreft de terminologie op pagina 4; Vooralsnog wordt niet uitge gaan van een verhoging van het aantal benodigde contracturen. In mijn politieke afweging is dit toch het creëren van een zwaari waar je toch best wel eens zelf in zou kunnen vallen als je spreekt over de tariefsdifferentiatie met betrekking tot uren in het contract en een hoger tarief buiten het contract, gezien ook het feit dat de nieuwe wet milieubeheer een aantal elementen bevat waarop je nu reeds, in mijn optiek dan, kan vaststellen dat tocl van een stijging van de benodigde contracturen sprake zou kunnei zijn, neem ik afstand van die formulering. Met de aantekening dat ik afstand neem van die formulering kan ik wel accoord gaan met d! totaliteit van dit voorstel. De heer WITHAGEN: Ik zal ook de commissie niet herhalen. Qus argumenten enz. is in de commissie uitgebreid gediscussieerd en it I denk dat we dat niet moeten herhalen, althans ik zal het niet doen, Ik wil een paar kleine puntjes aanstippen, waarvan ik denk dat zij toch in het licht van een raadsbehandeling genoemd moeten worden, Op de eerste plaats is dit het budgettaire antwoord van de gemeente Bergen op Zoom op vragen die in de evaluatienota aan Bergen op ZooJ v,-6?36", de afspraak dat de budgettaire vragen el f®®ïS dO0r colle9® an raad worden beantwoord. ■UUrKll:lk S?9 een deel van de evaluatienota die hel afwSm ïr, aaar dl„scussle met het dagelijks bestuur moet afwikkelenDit voor de goede orde en goede gang van zakenDit is 1 het budgettaire deel waarin wij antwoord moeten geven hoe we daa1 tegenaan kijken als Bergen op Zoom. Het hoeft glln betolg dat CDA-fractie, we hebben dat in de commissie uitgebreid betoogd dit voorstel een goed voorstel vindt. Op een paar kletoe punte^wil - 47 - de aandacht vestigen. Op de eerste plaats heeft de heer Van der Kallen reeds gezegd dat wij het op een punt met hem eens zijn en dat derdentarief. Daar zijn een heleboel argumenten te geven waarom we het daar mee eens zijn, we denken dat we het derdentarief serieus moeten bekijken. We zouden aan u willen verzoeken die suggestie mee te geven richting RMD op dat toch eens serieus te bekijken. Op het tweede puntje zijn we het dus niet met de heer Van der Kallen eens, hij heeft op dat punt gewezen. Wij vinden dat ook voor milieu geldt dat je in je begroting de wettelijke taken moet vertalen, dat moet je erachter doen, die staan erachter, maar wij vinden ook milieu geen terrein waar je op grond van inschattingen, op grond van verwachte aanscherpingen van de regels enz. lucht moet inpompen om eventueel opvang te plegen. Nee wij denken dat als wij in de loop van dit jaar tegen verscherping van maatregelen aanlo pen, dat ook de inspecteur uitdrukkelijk zal moeten toekennen, dat wij dat volgend jaar braaf inbouwen. Ik vind het te ver vooruitlo pen om nu al als het ware een inbouw te plegen om eventuele aan scherpingen van allerlei milieuwetgevingen voor te zijn. Ik denk dat wij ook van de centrale overheid mogen verwachten dat wanneer zij nieuwe dingen inbouwen in een voorschriftenlijn zij ook de gemeenten een kans geven om dat netjes financieel in te bouwen.Van daar dat wij het op dat punt volledig met het college eens zijn. Wij hebben nog één punt waarover we wat willen opmerken. Dit raadsvoorstel geeft zakelijk en technisch precies aan waarvoor we staan. Toch betekent het dat we een deel van ons kostbare Nieuw Beleid en we zullen deze f 36000,- in de voorjaarsdiscussie missen, moeten besteden aan deze kwestie. Er ligt nog een dekking van f.170.000,- Wanneer onze suggesties door andere gemeenten ook gevolgd worden en uiteindelijk het Streekgewest ertoe besluit, dan moeten we nog f. 370.000,- eenmalig dekken. Dat zijn toch forse ingrepen waarvoor we dekking moeten zoeken. Ik wil dit alleen maar even opmerken. Ik denk dat het wel betekent dat wij langzamerhand, ook in Bergen op Zoom, goed moeten beseffen dat verlengd locaal bestuur gevolgen kan hebben voor eigen budgettaire ruimten die we hebben. Dat betekent ook dat we daar onze volle aandacht aan moeten geven. Dat hebben wij met name van dit voorstel geleerd. De VOORZITTER: En ook in praktijk gebracht. Df,heer BOLSIUS: Wij vinden dat de gemeente duidelijk en zeker op tijd in staat is om nu een reactie te geven naar aanleiding van de vragen die van het Streekgewest op ons afgekomen zijn. Wij hebben ook respect voor de snelheid waarmee dit gebeurd is, waardoor dit meegenomen kan worden in de totale discussie van hoe het tekort van de RMD in het hele gewest gedekt moet worden, want dat is uiteinde lijk de bedoeling van deze bestuurlijke gang van zaken. Het derden tarief waar de heer Van der Kallen het over heeft, daarvan kan ik zeggen dat wij zijn argumentatie om zoiets in te voeren volledig volgen. Wij begrijpen dan ook niet dat het college dit niet overge nomen heeft, want wij denken dat dit een rechtvaardige zaak is waar het kostenverdeling en toerekening van verantwoordelijkheden betreft. Het hogere tarief buiten de contracturen niet invoeren, dat standpunt delen wij niet. Om twee redenen niet. In de eerste plaats omdat de gemeente Bergen op Zoom niet in dat zwaard valt, want als u kijkt naar het totale aantal contracturen dat wij tot op heden bij het Streekgewest hebben neergelegd, dan zijn wij vele malen hoger dan andere gemeenten waarvan wij niet veronderstellen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 28