betrekken. Naast spreektijd in de commissies, hoorzittingen, formele bezwarenprocedures, hanteert u ook het instrument van de stadspeiling. Dit is een goede manier om de mening van de bevolking te horen, maar doe er dan in 's hemelsnaam ook iets mee. Volgens de burgers dient veiligheid in de breedste zin van het woord de hoogste prioriteit te krijgen. Maak dit dan ook waar. Richt u niet te eenzijdig op zaken die vanuit de stadspeiling een lage prioriteit en belangstelling hebben. Zeker niet als hiervoor weinig of geen draagvlak bestaat. Voorzitter, uw goede voornemens ten spijt, maar de wijze waarop enkele fracties in deze raad menen het begrip en inten tie van een hoorzitting inhoud te moeten geven, is bij de laatsgehouden hoorzitting over de zwembadkwestie een schande voor de locale democratie gebleken. Daar helpt, vrezen wij, een communicatiedeskundige geen moedertjelief aan. Wij hebben u gevraagd dit jaar nog met een concept referendumverordening naar de raad te komen. Het leek wel of u door een wesp werd gestoken.U vindt zelf kennelijk dat u al zoveel doet om de burgers bij beleidsvoorbereiding en besluitvorming te betrek ken. Wij vragen voorlopig alleen om een referendumverordening dat als zich een situatie voordoet daar eventueel gebruik van gemaakt kan worden, wat een meerderheid van deze raad bij belangrijke maatschappelijke en politiek gevoerde beleidskwes ties zinvol acht. Omdat u er blijk van heeft gegeven in eerste termijn niet voornemens te zijn aan ons verzoek tegemoet te komen, bieden wij u een motie aan namens onszelf en D66. Bij de beantwoording van vragen en opmerkingen van enkele fracties met betrekking tot de aanpak van de groeiende crimi naliteit maakt u er zich wel een beetje te makkelijk van af. Het is vijf voor twaalf en nog langer studeren en onderzoeken lost het probleem niet op. Wij staan een stevige aanpak voor. Geen aparte projecten meer, maar een adequaat repressief optreden van de politie. Dat betekent in gewoon Nederlands meer politie op die plekken waar overlast en crimineel gedrag plaatsvindt, zodat de veroorzakers en daders bij hun kladden kunnen worden gepakt. Duidelijker kan ik het denk ik niet uitdrukken. Hetzelfde geldt voor activiteiten die overlast veroorzaken in het algemeen en coffeeshops in het bijzonder. De aan coffeeshops gerelateerde overlast en soms ook crimina liteit vraagt een stringent en doortastend optreden. Laat u niet te snel ontmoedigen door allerlei juridische beren die op de weg worden gezet, of intimidaties van sluwe coffeeshopeige naren en gewiekste advocaten. Zorg voor mijn part voor bij stand door goede advocaten en schuw een onorthodoxe aanpak en proefprocessen niet. U kunt daarbij leren van aanpakken elders in het land. De door u voorgestelde optie om het huurcontract van het algemeen maatschappelijk werk te verlengen biedt slechts een tijdelijke oplossing. Gezien de plannen van het ABG zullen over één a twee jaar toch structureel extra middelen gereser veerd moeten worden om het AMW op een adequate wijze te huis vesten. Bovendien wijzen wij erop dat het een besluit van deze raad is geweest om het AMW te laten samengaan met het bureau Sociale Raadslieden. Dit besluit op zich vraagt vanaf 1 janua ri 1996 om extra huisvestingsruimte. Wij hebben hier te maken met een historische verplichting. Reeds 10 jaar is bekend da 30 het AMW met ingang van 1-4-1996 over een andere huisvesting moet kunnen beschikken. Omdat u deze verplichting naar ons gevoel niet op een adequate wijze wenst op te pakken, bieden wij de raad de volgende motie aan. De laatste jaarrekening van het voormalig SKW is een feitelijk gegeven. Dit gegeven behoeft, alvorens de jaarrekening aan de raad wordt aangeboden, geen behandeling door het college. Wij dragen het college op de jaarrekening 1994 van het voormalig SKW onverwijld aan de raad beschikbaar te stellen. Nog verder over het SKW. De subsidiëring SAZO ondersteunen wij, gezien de toezegging in de commissie Financiën van een desbetreffend onderzoek. Wij hebben aangegeven dat het wijk- en buurtbeheer breed gedragen wordt, zowel politiek bestuurlijk als maatschappe lijk. Ook hebben wij aangegeven dat het wijk- en buurtbeheer geld zal en mag kosten. Onze vraag was niet of de realisering van integraal wijk- en buurtbeheer binnen de aangegeven finan ciële voorziening blijft. Als u het toch zo benadert kunnen wij het wijk- en buurtbeheer en al het vele werk wat hier reeds voor verricht is ambtelijk en bestuurlijk wel vergeten. Wij verzoeken u nogmaals indringend om conform eerdere afspra ken structurele gelden beschikbaar te stellen voor de invoe ring en verdere ontwikkeling van het wijk- en buurtbeheer. De financiering uit de t.w.s.s.b.—gelden is leuk gevonden voor één jaar, maar wij willen garanties voor de toekomst, dus ook voor de jaren na 1996. Wij hebben als raad altijd beweerd dat het wijk- en buurtbeheer een politiek profiel moest hebben. Nu u toch meent dat het te danken is aan de CDA-fractie met hun reis naar Maastricht dat in Bergen op Zoom het wijk- en buurt beheer geboren is, doet u een aantal andere fracties in deze raad danig tekort. Als het dan toch gezegd moet worden, het was de P.v.d.A.-wethouder die met zijn inzet en enthousiasme het wijk- en buurtbeheer in Bergen op Zoom in de steigers heeftgezet conform het verkiezingsprogramma van de P.v.d.A. Voorzitter, ik verzoek u nu het woord aan de heer Aertssen te geven De heer AERTSSEN: Op de eerste plaats wil ik reageren op een aantal zaken van economische aard, met name het voorstel van agendapunt 6. De P.v.d.A.- fractie is tamelijk kritisch ge weest in de vraagstelling en heeft naar haar opvatting geen duidelijke antwoorden ontvangen. Voor alle duidelijkheid, in principe is de Partij van de Arbeid voor een krachtige econo mische impuls, een krachtige nieuwe economische impuls, maar niet voor een blanco cheque. We hebben dan ook aan u heel gericht gevraagd wat u verwacht van deze impuls, hoeveel werkgelegenheid dit naar verwachting zal opleveren. Ik begrijp best dat dat niet zo precies te benaderen is. Aan wat voor soort werkgelegenheid denkt dan het college met name en wat zijn eventueel de bijkomende kosten. Kort en goed, je zou kunnen spreken van een kosten-baten analyse en hoe denkt u dat te bereiken. Wij verwachten van u dat u in tweede termijn in ieder geval daar wat gerichter op antwoordt. Vervolgens inhou delijk agendapunt 6, het toeristisch recreatief actieplan. Het is in de commissie uitgebreid besproken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar op zich heel enthousiast over was. Mijn 31

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 289