betrekken. Naast spreektijd in de commissies, hoorzittingen,
formele bezwarenprocedures, hanteert u ook het instrument van
de stadspeiling. Dit is een goede manier om de mening van de
bevolking te horen, maar doe er dan in 's hemelsnaam ook iets
mee. Volgens de burgers dient veiligheid in de breedste zin
van het woord de hoogste prioriteit te krijgen. Maak dit dan
ook waar. Richt u niet te eenzijdig op zaken die vanuit de
stadspeiling een lage prioriteit en belangstelling hebben.
Zeker niet als hiervoor weinig of geen draagvlak bestaat.
Voorzitter, uw goede voornemens ten spijt, maar de wijze
waarop enkele fracties in deze raad menen het begrip en inten
tie van een hoorzitting inhoud te moeten geven, is bij de
laatsgehouden hoorzitting over de zwembadkwestie een schande
voor de locale democratie gebleken. Daar helpt, vrezen wij,
een communicatiedeskundige geen moedertjelief aan. Wij hebben
u gevraagd dit jaar nog met een concept referendumverordening
naar de raad te komen. Het leek wel of u door een wesp werd
gestoken.U vindt zelf kennelijk dat u al zoveel doet om de
burgers bij beleidsvoorbereiding en besluitvorming te betrek
ken. Wij vragen voorlopig alleen om een referendumverordening
dat als zich een situatie voordoet daar eventueel gebruik van
gemaakt kan worden, wat een meerderheid van deze raad bij
belangrijke maatschappelijke en politiek gevoerde beleidskwes
ties zinvol acht. Omdat u er blijk van heeft gegeven in eerste
termijn niet voornemens te zijn aan ons verzoek tegemoet te
komen, bieden wij u een motie aan namens onszelf en D66.
Bij de beantwoording van vragen en opmerkingen van enkele
fracties met betrekking tot de aanpak van de groeiende crimi
naliteit maakt u er zich wel een beetje te makkelijk van af.
Het is vijf voor twaalf en nog langer studeren en onderzoeken
lost het probleem niet op. Wij staan een stevige aanpak voor.
Geen aparte projecten meer, maar een adequaat repressief
optreden van de politie. Dat betekent in gewoon Nederlands
meer politie op die plekken waar overlast en crimineel gedrag
plaatsvindt, zodat de veroorzakers en daders bij hun kladden
kunnen worden gepakt. Duidelijker kan ik het denk ik niet
uitdrukken. Hetzelfde geldt voor activiteiten die overlast
veroorzaken in het algemeen en coffeeshops in het bijzonder.
De aan coffeeshops gerelateerde overlast en soms ook crimina
liteit vraagt een stringent en doortastend optreden. Laat u
niet te snel ontmoedigen door allerlei juridische beren die op
de weg worden gezet, of intimidaties van sluwe coffeeshopeige
naren en gewiekste advocaten. Zorg voor mijn part voor bij
stand door goede advocaten en schuw een onorthodoxe aanpak en
proefprocessen niet. U kunt daarbij leren van aanpakken elders
in het land.
De door u voorgestelde optie om het huurcontract van het
algemeen maatschappelijk werk te verlengen biedt slechts een
tijdelijke oplossing. Gezien de plannen van het ABG zullen
over één a twee jaar toch structureel extra middelen gereser
veerd moeten worden om het AMW op een adequate wijze te huis
vesten. Bovendien wijzen wij erop dat het een besluit van deze
raad is geweest om het AMW te laten samengaan met het bureau
Sociale Raadslieden. Dit besluit op zich vraagt vanaf 1 janua
ri 1996 om extra huisvestingsruimte. Wij hebben hier te maken
met een historische verplichting. Reeds 10 jaar is bekend da
30
het AMW met ingang van 1-4-1996 over een andere huisvesting
moet kunnen beschikken. Omdat u deze verplichting naar ons
gevoel niet op een adequate wijze wenst op te pakken, bieden
wij de raad de volgende motie aan.
De laatste jaarrekening van het voormalig SKW is een feitelijk
gegeven. Dit gegeven behoeft, alvorens de jaarrekening aan de
raad wordt aangeboden, geen behandeling door het college. Wij
dragen het college op de jaarrekening 1994 van het voormalig
SKW onverwijld aan de raad beschikbaar te stellen.
Nog verder over het SKW. De subsidiëring SAZO ondersteunen
wij, gezien de toezegging in de commissie Financiën van een
desbetreffend onderzoek.
Wij hebben aangegeven dat het wijk- en buurtbeheer breed
gedragen wordt, zowel politiek bestuurlijk als maatschappe
lijk. Ook hebben wij aangegeven dat het wijk- en buurtbeheer
geld zal en mag kosten. Onze vraag was niet of de realisering
van integraal wijk- en buurtbeheer binnen de aangegeven finan
ciële voorziening blijft. Als u het toch zo benadert kunnen
wij het wijk- en buurtbeheer en al het vele werk wat hier
reeds voor verricht is ambtelijk en bestuurlijk wel vergeten.
Wij verzoeken u nogmaals indringend om conform eerdere afspra
ken structurele gelden beschikbaar te stellen voor de invoe
ring en verdere ontwikkeling van het wijk- en buurtbeheer. De
financiering uit de t.w.s.s.b.—gelden is leuk gevonden voor
één jaar, maar wij willen garanties voor de toekomst, dus ook
voor de jaren na 1996. Wij hebben als raad altijd beweerd dat
het wijk- en buurtbeheer een politiek profiel moest hebben. Nu
u toch meent dat het te danken is aan de CDA-fractie met hun
reis naar Maastricht dat in Bergen op Zoom het wijk- en buurt
beheer geboren is, doet u een aantal andere fracties in deze
raad danig tekort. Als het dan toch gezegd moet worden, het
was de P.v.d.A.-wethouder die met zijn inzet en enthousiasme
het wijk- en buurtbeheer in Bergen op Zoom in de steigers
heeftgezet conform het verkiezingsprogramma van de P.v.d.A.
Voorzitter, ik verzoek u nu het woord aan de heer Aertssen te
geven
De heer AERTSSEN: Op de eerste plaats wil ik reageren op een
aantal zaken van economische aard, met name het voorstel van
agendapunt 6. De P.v.d.A.- fractie is tamelijk kritisch ge
weest in de vraagstelling en heeft naar haar opvatting geen
duidelijke antwoorden ontvangen. Voor alle duidelijkheid, in
principe is de Partij van de Arbeid voor een krachtige econo
mische impuls, een krachtige nieuwe economische impuls, maar
niet voor een blanco cheque. We hebben dan ook aan u heel
gericht gevraagd wat u verwacht van deze impuls, hoeveel
werkgelegenheid dit naar verwachting zal opleveren. Ik begrijp
best dat dat niet zo precies te benaderen is. Aan wat voor
soort werkgelegenheid denkt dan het college met name en wat
zijn eventueel de bijkomende kosten. Kort en goed, je zou
kunnen spreken van een kosten-baten analyse en hoe denkt u dat
te bereiken. Wij verwachten van u dat u in tweede termijn in
ieder geval daar wat gerichter op antwoordt. Vervolgens inhou
delijk agendapunt 6, het toeristisch recreatief actieplan. Het
is in de commissie uitgebreid besproken. Ik moet eerlijk
zeggen dat ik daar op zich heel enthousiast over was. Mijn
31