gen op de vragen en opmerkingen van de WD in eerste termijn. Dat resulteert uiteindelijk in 6 moties. Tot slot nog enkele opmerkingen over zaken die collega's hebben aangedragen. De WD-fractie heeft een opmerking gemaakt over de herinde ling, de gemeentelijke herindeling samen met Halsteren en over het economisch ontwikkelingsbeleid dat gevoerd zou moeten worden. We hebben daar vragen over gesteld en we hebben van u een antwoord gekregen dat ons tevreden stelt. Er wordt blijk baar aan gewerkt en dat doet ons goed. Een ander onderwerp dat we naar voren gebracht hebben, maar daarin staan we niet alleen, ook het CDA en GB/SP hebben hier over een opmerking gemaakt, is het onderwerp van de leegstaan de panden in deze stad. We hebben daar grote zorgen over, maar we beseffen ook dat het een niet eenvoudige opgave is om dat te regelen zoals wij dat graag zouden zien. Het antwoord van het colege zal niet direct de oplossing in zich houden, maar wij zijn ervan overtuigd dat er serieus aan gewerkt wordt en we hopen op korte termijn daar positieve resultaten van te zien. De opmerking over het integraal horecabeleid heeft een uitvoe rig antwoord opgeleverd van het college. Als we dat lezen en herlezen komen we tot de overtuiging dat in grote trekken het college in dezelfde richting en op dezelfde lijn zit als de WD. Daar zijn wij uiteraard tevreden mee. Vooral de toezeg ging om met andere partijen uitvoerig overleg te plegen om inderdaad tot een integraal horecabeleid te komen stemt ons tot tevredenheid. In veel andere steden in dit land is dat weieens anders. Dan het onderwerp inburgeringscontracten. Cursief gedrukt schrijft u daar de WD draagt het college op... Zo zit het natuurlijk niet in elkaar. De WD draagt niets op, de WD verzoekt de raad om samen een standpunt te bepalen en dan gezamenlijk in de raad het college op te dragen. Het zou een beetje hoogmoedswaanzin zijn als wij dat op ons eentje zouden kunnen. Het gaat dus over inburgeringscontracten. Er is een tijd geweest dat wij hier in Nederland vonden dat mensen naar school moesten, dat werd dwingend gesteld, verplichte scho ling. Dat hebben we gedaan voor bescherming van^ het individu, bescherming van de ontplooiingskansen van het individu en in zekere zin ook een bescherming tegen zichzelf. Wip zien eigen lijk deze inburgeringscontracten op hetzelfde niveau liggen, vooral het laatste, bescherming tegen zichzelf. Als^ we nagaan wanneer die inburgeringscontracten door de rijksoverheid ingevoerd gaan worden, dwingend ingevoerd gaan worden, dat is 1 januari 1998, dan vinden wij dat als WD veel te laat. Dan zijn er al veel het poortje weer gepasseerd die we graag toch gebruik hadden laten maken van deze regeling. We hebben bij de voorjaarsnota al een keer opgemerkt dat we bereid zijn om die f. 75.000,- beschikbaar te stellen, die in het lijstje stond, om aan dit werk inhoud te geven. We hebben hier een motie voor welke al getekend en wel bij u op tafel ligt. De VOORZITTER: Misschien dat anderen, als zij met elkaar willen discussiëren, dat op een andere plek kunnen doen. De heer SMITS: In het collegeprogramma wordt gesproken over 22 besturen op afstand en dan gaat het bij ons op het moment over De Maagd, de Muziekschool en het Markiezenhof, de drie M's. De WD-fractie heeft het gevoel dat dat drie eilandjes zijn in de cultuurzee, drie apartje eilandjes. Er wordt dan wel over gesproken dat er onderlinge communicatie is, maar wij ervaren daar geen resultaten van. Wij denken bijvoorbeeld aan gezamen lijke acties, benadering van het publiek, zaaluitruiling, bijvoorbeeld één product of het aangeven van gezamenlijke doelen.Daar ervaren wij dus niets van. Het college verschuilt zich een beetje achter de opmerking dat dit nog niet eerder naar voren is gebracht. Het moet eenmaal de eerste keer zijn. De WD dient dus een motie in om toch te komen tot een nauwere band tussen deze drie M's. Het volgende onderwerp waarover ik wat wil zeggen is de kyno- logenclub welke inmiddels 1000 leden telt, dus inmiddels haar bestaansrecht bewezen heeft, die nog steeds van hot naar her moet gaan om haar sport te kunnen bedrijven. Wij vinden dat daar zo langzamerhand een oplossing voor moet komen. De ge meente heeft een voorwaarden scheppende taak en dat zou in deze niet misplaatst zijn. De indruk die wij krijgen uit uwe antwoord is dat het college zich verstopt achter een aantal regelingen die gelden voor het buitengebied. Als er nu een weiland beschikbaar is, wat is dan eigenlijk het verschil als daar een koe op loopt of een hond. Het verschil tussen een koe en een hond is ons uiteraard wel bekend. We hebben daar een motie over ingediend. Dan wil ik graag wat zeggen over de accomodatienota voor de sportvoorzieningen. Uit uw antwoord blijkt dat er eigenlijk nog veel te doen is om deze accomodatienota op tafel te bren gen. We zijn ons ervan bewust dat dit waarschijnlijk niet binnen de drie maanden die wij eerder gesteld hebben in eerste termijn gerealiseerd kan worden. Wij willen de motie in ieder geval handhaven en vinden toch dat er een tijdslimiet ingezet moet worden, anders blijft het een oneindig verhaal. We hebben dus de motie aangehouden, maar van drie maanden zes maanden gemaakt. We hopen dat u in die tijd kans ziet de accomodatie nota op tafel te krijgen. U stelt in uw antwoord dat er een aantal veranderingen plaatsvinden en u wilt daar dan kennelijk steeds op wachten, maar het verhaal van de accomodatie is een dermate dynamisch verhaal, dat veranderd zo vaak, dat als we blijven wachten er natuurlijk nooit een accomodatienota komt. U moet ergens een punt zetten en op dat moment de accomodatie nota afwerken. Daar komt dus ook een notie over, dat is de vierde Dan het volgende onderwerp. Dat gaat over de één loket functie voor ouderen. In uw antwoord schrijft u dat u ernaar streeft medio 1996 met een concreet voorstel te komen. Dat wachten wij dan af. Een één loketfunctie zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle hulpvragen aan één loket aangenomen zouden moeten wor den, alle hulpvragen voor ouderen. Als er dan toch gelopen moet worden, dan moeten de jongelui achter het loket maar lopen en de ouderen moeten bij dat ene loket hun vragen kwijt kunnen. Ook al het flankerend beleid, u kent ongetwijfeld de flankerende voorzieningen binnen en buiten verpleeghuizen, wijkverpleging, gezinszorg. Het hele lijstje zou op één plaats gemeld moeten kunnen worden om de één-loketfunctie inhoud te 23

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 285