gen op de vragen en opmerkingen van de WD in eerste termijn.
Dat resulteert uiteindelijk in 6 moties. Tot slot nog enkele
opmerkingen over zaken die collega's hebben aangedragen.
De WD-fractie heeft een opmerking gemaakt over de herinde
ling, de gemeentelijke herindeling samen met Halsteren en over
het economisch ontwikkelingsbeleid dat gevoerd zou moeten
worden. We hebben daar vragen over gesteld en we hebben van u
een antwoord gekregen dat ons tevreden stelt. Er wordt blijk
baar aan gewerkt en dat doet ons goed.
Een ander onderwerp dat we naar voren gebracht hebben, maar
daarin staan we niet alleen, ook het CDA en GB/SP hebben hier
over een opmerking gemaakt, is het onderwerp van de leegstaan
de panden in deze stad. We hebben daar grote zorgen over, maar
we beseffen ook dat het een niet eenvoudige opgave is om dat
te regelen zoals wij dat graag zouden zien. Het antwoord van
het colege zal niet direct de oplossing in zich houden, maar
wij zijn ervan overtuigd dat er serieus aan gewerkt wordt en
we hopen op korte termijn daar positieve resultaten van te
zien.
De opmerking over het integraal horecabeleid heeft een uitvoe
rig antwoord opgeleverd van het college. Als we dat lezen en
herlezen komen we tot de overtuiging dat in grote trekken het
college in dezelfde richting en op dezelfde lijn zit als de
WD. Daar zijn wij uiteraard tevreden mee. Vooral de toezeg
ging om met andere partijen uitvoerig overleg te plegen om
inderdaad tot een integraal horecabeleid te komen stemt ons
tot tevredenheid. In veel andere steden in dit land is dat
weieens anders.
Dan het onderwerp inburgeringscontracten. Cursief gedrukt
schrijft u daar de WD draagt het college op... Zo zit het
natuurlijk niet in elkaar. De WD draagt niets op, de WD
verzoekt de raad om samen een standpunt te bepalen en dan
gezamenlijk in de raad het college op te dragen. Het zou een
beetje hoogmoedswaanzin zijn als wij dat op ons eentje zouden
kunnen. Het gaat dus over inburgeringscontracten. Er is een
tijd geweest dat wij hier in Nederland vonden dat mensen naar
school moesten, dat werd dwingend gesteld, verplichte scho
ling. Dat hebben we gedaan voor bescherming van^ het individu,
bescherming van de ontplooiingskansen van het individu en in
zekere zin ook een bescherming tegen zichzelf. Wip zien eigen
lijk deze inburgeringscontracten op hetzelfde niveau liggen,
vooral het laatste, bescherming tegen zichzelf. Als^ we nagaan
wanneer die inburgeringscontracten door de rijksoverheid
ingevoerd gaan worden, dwingend ingevoerd gaan worden, dat is
1 januari 1998, dan vinden wij dat als WD veel te laat. Dan
zijn er al veel het poortje weer gepasseerd die we graag toch
gebruik hadden laten maken van deze regeling. We hebben bij de
voorjaarsnota al een keer opgemerkt dat we bereid zijn om die
f. 75.000,- beschikbaar te stellen, die in het lijstje stond,
om aan dit werk inhoud te geven. We hebben hier een motie voor
welke al getekend en wel bij u op tafel ligt.
De VOORZITTER: Misschien dat anderen, als zij met elkaar
willen discussiëren, dat op een andere plek kunnen doen.
De heer SMITS: In het collegeprogramma wordt gesproken over
22
besturen op afstand en dan gaat het bij ons op het moment over
De Maagd, de Muziekschool en het Markiezenhof, de drie M's.
De WD-fractie heeft het gevoel dat dat drie eilandjes zijn in
de cultuurzee, drie apartje eilandjes. Er wordt dan wel over
gesproken dat er onderlinge communicatie is, maar wij ervaren
daar geen resultaten van. Wij denken bijvoorbeeld aan gezamen
lijke acties, benadering van het publiek, zaaluitruiling,
bijvoorbeeld één product of het aangeven van gezamenlijke
doelen.Daar ervaren wij dus niets van. Het college verschuilt
zich een beetje achter de opmerking dat dit nog niet eerder
naar voren is gebracht. Het moet eenmaal de eerste keer zijn.
De WD dient dus een motie in om toch te komen tot een nauwere
band tussen deze drie M's.
Het volgende onderwerp waarover ik wat wil zeggen is de kyno-
logenclub welke inmiddels 1000 leden telt, dus inmiddels haar
bestaansrecht bewezen heeft, die nog steeds van hot naar her
moet gaan om haar sport te kunnen bedrijven. Wij vinden dat
daar zo langzamerhand een oplossing voor moet komen. De ge
meente heeft een voorwaarden scheppende taak en dat zou in
deze niet misplaatst zijn. De indruk die wij krijgen uit uwe
antwoord is dat het college zich verstopt achter een aantal
regelingen die gelden voor het buitengebied. Als er nu een
weiland beschikbaar is, wat is dan eigenlijk het verschil als
daar een koe op loopt of een hond. Het verschil tussen een koe
en een hond is ons uiteraard wel bekend.
We hebben daar een motie over ingediend.
Dan wil ik graag wat zeggen over de accomodatienota voor de
sportvoorzieningen. Uit uw antwoord blijkt dat er eigenlijk
nog veel te doen is om deze accomodatienota op tafel te bren
gen. We zijn ons ervan bewust dat dit waarschijnlijk niet
binnen de drie maanden die wij eerder gesteld hebben in eerste
termijn gerealiseerd kan worden. Wij willen de motie in ieder
geval handhaven en vinden toch dat er een tijdslimiet ingezet
moet worden, anders blijft het een oneindig verhaal. We hebben
dus de motie aangehouden, maar van drie maanden zes maanden
gemaakt. We hopen dat u in die tijd kans ziet de accomodatie
nota op tafel te krijgen. U stelt in uw antwoord dat er een
aantal veranderingen plaatsvinden en u wilt daar dan kennelijk
steeds op wachten, maar het verhaal van de accomodatie is een
dermate dynamisch verhaal, dat veranderd zo vaak, dat als we
blijven wachten er natuurlijk nooit een accomodatienota komt.
U moet ergens een punt zetten en op dat moment de accomodatie
nota afwerken. Daar komt dus ook een notie over, dat is de
vierde
Dan het volgende onderwerp. Dat gaat over de één loket functie
voor ouderen. In uw antwoord schrijft u dat u ernaar streeft
medio 1996 met een concreet voorstel te komen. Dat wachten wij
dan af. Een één loketfunctie zou eigenlijk zo moeten zijn dat
alle hulpvragen aan één loket aangenomen zouden moeten wor
den, alle hulpvragen voor ouderen. Als er dan toch gelopen
moet worden, dan moeten de jongelui achter het loket maar
lopen en de ouderen moeten bij dat ene loket hun vragen kwijt
kunnen. Ook al het flankerend beleid, u kent ongetwijfeld de
flankerende voorzieningen binnen en buiten verpleeghuizen,
wijkverpleging, gezinszorg. Het hele lijstje zou op één plaats
gemeld moeten kunnen worden om de één-loketfunctie inhoud te
23