Wij zien woninginbraken en autokraken qua aantal en qua oplos singspercentage omhoog gaan wat oplossingspercentage betreft en omlaag gaan voor wat betreft de gepleegde feiten. Wij blijven wel zorg hebben voor het aspect van straatroof. Ook daarbij denken wij dat er oplossingsrichtingen gekozen zijn die dat uiteindelijk ook zullen terugbrengen. Dit is in deze overigens niet alleen de verantwoordelijkheid van de politie, want als u kijkt op welke wijze de banken inmiddels hun servi ce naar de mensen hebben laten afnemen en je in regen en kou laten staan om je flappen te tappen, dan denk ik dat ook daar een verantwoordelijkheid ligt om dat op een veiliger wijze te doen plaatsvinden. Wij hopen dat integraal optreden ertoe leidt dat uitermate vervelende en voor betrokken mensen tot grote gevolgen leidend misdrijf ook zal worden teruggebracht binnen de proporties. De fractie van D66 ziet met de aanstelling van politiesur veillanten die nog moeten komen, wij denken graag vooruit, de mogelijkheid tot poolvorming. Poolvorming met andere geünifor meerden, zoals parkeerpolitie omdat wij denken dat op grote hoogtijdagen het dan mogelijk is meer geüniformeerden op straat te hebben. Dat die geüniformeerden niet allen dezelfde bevoegdheden hebben is iets wat aan de buitenkant en naar wij hopen aan het optreden niet te zien zal zijn. Verder denken wij dat vermeldenswaard mag zijn het feit dat ook de belastingdienst heeft ingezien dat integraal optreden met als actie pluk ze kaal tot uitstekende resultaten leidt want daar waar de resultaten van de politie leiden tot vervol ging bij de belastingdienst treft u ze in de meest kwetsbare plek en dat is de achterzak, als zich althans daar de porte monnee bevindt. Een treurig feit beschouwen wij de gang van zaken rond de winkeliers. Integraal optreden betekent dat je niet alleen kijkt naar wat de politie zou moeten kunnen doen, maar wat je met elkaar moet doen. Het blijkt toch in de binnenstad jammer- genoeg niet mogelijk om zoveel eenheid in het winkeliersbe stand te krijgen dat men gezamenlijk ook iets gaat doen. Met vreugde kijken wij in deze naar het Zonneplein. Van het politiek bestuur van deze stad en van de politieke partijen in deze raad mag verwacht worden dat ook positieve resultaten op het gebied van datgene wat ons zo na aan het hart ligt, vermeldenswaard zijn en ook in deze naar voren worden gebracht. Dat mogen wij ook van politieke partijen in deze raad dus verwachten en ook van de pers. Wij denken name lijk dat het draagvlak van de burgerij mede beïnvloed wordt door de wijze waarop wij ons uitlaten, ook over die dingen die wellicht positief vermeldenswaard zijn. Er is een zorg die wij hebben ten aanzien van een onderwerp waar wij de instrumenten niet zien. Dat zal dan ook nu een stukje machteloosheid worden. Dit betreft de drugsverslaafden. Meerdere partijen in deze raad hebben voor deze problematiek aandacht gevraagd. Er is namelijk één probleem bij de drugs verslaafden en dat is dat zowel de justitiële middelen als de opvangmogelijkheden ontoereikend zijn om daar tegen op te treden. Justitieel omdat er een stuk gedoogbeleid en wat minder instrumentarium bestaat tegen overlast van die horde. De opvang omdat er uit wordt gegaan van vrijwilligheid als 18 voorwaarde voor het opnemen om de gevolgen van verslaving tegen te gaan. In 20 tot 25 jaar hebben wij voor dit probleem geen oplossingen gevonden in dit land. De ene nota na de andere is geschreven en er zijn geen oplossingen voor een overlast die ook in deze stad fors groter wordt. Dit betekent dat de tolerantie van steeds meer burgers zienderogen afneemt. Als men dan ziet wat er gebeurt en door de politie omdat zij geen instrumenten hebben moet worden toegelaten, dan leidt dat tot verminderd normbesef bij die burgers die zich in het algemeen aan de regels plegen te houden. Er moet dus iets gebeuren. Dat zien wij als D66 in het systeem van de volksge zondheid gebeuren. Wij zijn van mening dat waar zware drugs verslaafden niet in staat zijn om zelfstandig tot wilsbepaling te komen, daar in feite dezelfde methodiek zou moeten kunnen worden toegepast, vrijwillige, onvrijwillige opname in geslo ten instellingen en op groter schaal dan thans plaatsvindt. Daar waar wij psychiatrische patiënten tegen zichzelf en tegen hun omgeving in bescherming kunnen nemen, zou dit ook op grotere schaal moeten kunnen plaatsvinden voor drugsverslaaf den. Wij hebben om die reden een motie geformuleerd waarin wij bij de landelijke overheid in de eerste plaats onze onmacht kenbaar maken en in de tweede plaats vragen om op dat gebied, in die sfeer meer mogelijk te maken. Wij zijn geen Rotterdam, wij zijn geen Amsterdam, wij zijn geen Den Haag, maar gewoon Bergen op Zoom waar ook overlast in althans één wijk op dit moment de spuigaten uitloopt. Dat is de reden waarom wij u vragen deze motie aan de raad in stemming te doen brengen. De heer LINSSEN: U moet meer contact opnemen met uw eigen minister, misschien kan zij wat meer bereiken. De heer BOLSIUS: Ik stel voor dat ik de motie als uitspraak van deze raad indien en dit niet als een interruptie beschouw. De VOORZITTER: Er is een motie ingediend met de volgende inhoud De raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 9 november 1995; kennisnemende van de beraadslaging betreffende de door een integrale aanpak gemaakte vorderingen bij het bestrijden van overlast en kleine criminaliteit; overwegende dat - drugdealers en drugsverslaafden overlast veroorzaken en verantwoordelijk zijn voor een anzienlijk percentage van de kleine criminaliteit; - het gedogen van de gedragingen van deze groepering door de burgers steeds minder wordt begrepen en uiteindelijk leidt tot algehele normvervaging en een gevoel van onveiligheid; - de (justitiële) middelen om op te treden tegen overlast door drugsverslaafden en dealers ontoereikend zijn en andere op vangmogelijkheden falen aangezien sprake moet zijn van vrij willigheid bij betrokkenen; - zware drugsverslaafden niet in staat zijn tot zelfstandige wilsbepaling in hun handelen; spreekt uit dat 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 283