De heer BOLSIUS: Ik verzoek u na mij ook de fractie van D66 woordelijk hier te laten vertegenwoordigen door mevrouw Kam- meijer op aspecten betreffende jeugdzorg en cultuur Ook mijn fractie was wat teleurgesteld door de wijze waarop het college heeft gereageerd op de Algemene Beschouwingen. We hadden ons, gezien het feit dat de voorjaarsnota enige tijd terug behandeld was en we daarin uitgebreid een aantal_ be leidsvoornemens hier ter discussie hebben gesteld, juist beperkt tot een paar hoofdpunten van beleid. Ons is^ gebleken dat het college bij de beantwoording de systematiek heeft toegepast dat overal waar wij een vraagteken hadden gezet op is gereageerd en overal waar wij meenden te moeten reageren op een niet van een vraagteken voorziene visie van^ het college in de beleidsnota is verder niet op gereageerd. Wij overwegen nu om bij de volgende Algemene Beschouwingen iedere zin te voor zien van een vraagteken. De gemeentelijke organisatie is een bron van vreugde, maar ook voor ons af en toe een bron van zorg. Een bron van zorg, omdat de wijze waarop in die organisatie met elkaar wordt samenge werkt de kwaliteit van het produkt bepaalt. We hebben een omvangrijk I A-proces momenteel gaande, waarnaar op dit moment ook vaak verwezen wordt als het gaat om het aanwijzen van knelpunten in de organisatie. Als wij alle toezeggingen in deze straks gehonoreerd zien, zal het I A-proces ook een fors aantal problemen naar wij hopen op het gebied van te veel afdelingsgewijs denken en wat minder produktdenken oplossen. Wij maken ons wel zorgen over het draagvlak in de laagste tak van de organisatie, dus op de werkvloer, voor het I A-plan. Wij vragen uw uiterste zorg om, met name op de werkvloer, datgene wat gaande is te vertalen zodanig dat ook straks de oplossingen gedragen zullen worden, want iedere ambtenaar moet zich hier in dit produkt een stuk verantwoordelijk kunnen voelen. Wij vragen u tevens om de uitkomsten van het I A-proces mogelijk te vertalen naar een wat grootschaliger gemeentelijke organisatiestructuur, met als voorbeeld dat wij nu reeds onderkennen aan de hand van de produkten die geleverd moeten worden de noodzaak om Maatschappelijke Zorg en Welzijn wel licht samen te gaan voegen. Mocht dat de uitkomst zijn van de processen die in het I A-plan momenteel bekeken zijn, dan vragen wij u niet te schromen om naar de raad toe met voor stellen dienaangaande te komen, want eens stelden wij een gemeentelijke organisatie vast met het beste kunnen en weten op dat moment. Nu wij wat meer inzicht hebben in datgene wat zich procesmatig afspeelt, na het I&A-plan, hopen wij dat ook dit soort gevolgtrekkingen gemaakt kunnen worden en dat dus de gemeentelijke organisatie opnieuw bekeken wordt en dan pro- duktgericht. Wij hopen dat u ook de communicatie naar de werkvloer in de gemeentelijke organisatie zo veelvuldig zal laten zijn, dat sommigen misschien dan eens gaan verzuchten dat hebben we al een keer gehoord. Dat is namelijk het beste teken van herkenning. Investeren in de toekomst. Investeren in de toekomst was een hoofdstuk van onze Algemene Beschouwingen, waarbij wij zeiden, we zien een groot aantal forse investeringen aankomen, zien daarvoor geen bedragen geraamd - dat is ook in de planfase 16 waarin wij nu zitten niet onlogisch - maar wij vragen u om nu reeds, ook al is er een sluitende begroting en al is er een sluitende meerjarenraming, middelen te vinden in de organisa tie die vastgelegd worden voor behoorlijke investeringen zoals wellicht de Gedempte Haven, de Binnenstad impulsen te geven, een stuk herstructurering Sociaal Kulturele AccomodatiesWe hebben nog een honk- en softbalveld op het lijstje staan. We hopen nog adequaat buurt- en wijkbeheer in te kunnen voeren. Wij denken dat hiermee forse investeringen gepaard gaan, want de kreet budgettair neutraal zien wij niet zomaar logisch uit elk van deze onderwerpen voortvloeien. Daarom vroegen wij u om cijfervergelijkingen te doen, met name met andere plaatsen, bijv. ci jfervergeli jking bij de brandweer. U gaat daar in de schriftelijke begrotingsbehandeling verder niet op in, maar u bent daar wel op ingegaan naar aanleiding van afdelingsvragen. U verwijst dan naar plannen om tot een duo-stad te komen en naar een kleine efficiencykorting die inmiddels bij de brand weer is opgelegd. Het is niet alleen de brandweer, want dan zou het net lijken alsof dat het enige was, we hebben hem als voorbeeld genoemd omdat het ons opviel dat de brandweer van Oss f. 2.000.000,- en die van Bergen op Zoom f. 4.000.000.- per jaar kost. Wij dachten dat het misschien logisch was om daar een vergelijking op los te laten, zonder dat wij ook maar enig oordeel vooraf hebben. Zo kunnen wij ons voorstellen dat het instrument van de cijfervergelijking op andere takken van dienst ook van toepassing wordt verklaard. Ook het uitzoeken van zaken nu betekent nog niet dat de uitkomsten gelijk finan cieel vertaalbaar zijn. Dit is een redelijk lang proces. Wij vragen u dit nogmaals, omdat wij straks ook een aantal forse investeringen betaalbaar willen hebben en omdat wij het elan dat wij graag op een aantal beleidsterreinen zien toene men ook bijzonder graag vertaald zien met geld vooraf, in plaats van weer te moeten gaan snijden in bestaand gebeuren. Openbare orde en veiligheid. Een hot item. Niet alleen hier in deze raad, maar vooral ook in de beleving van onze burgerij. Wij stellen als D66-fractie voor dat u als voorzitter van deze raad de burgemeester com plimenteert met het initiatief dat genomen is om een aantal instellingen die op dit terrein werkzaam zijn, zoals politie maar ook instellingen op het gebied van maatschappelijke zorg en dergelijke, bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat het niet alleen een beleidspunt maar ook een actiepunt wordt om integraal naar dit onderwerp te kijken. De waardering van D66 is niet alleen een emotionele, maar wij hebben ons op de hoogte gesteld van de resultaten van dit integraal gebeuren en wij zijn, alhoewel we ons realiseren dat we er nog niet zullen zijn qua eindresultaat, in deze op de goede weg. Ik mag u een paar voorbeelden daarvoor noemen. In de eerste plaats de veiligheid op scholen en straten na een paar vervelende inci denten is duidelijk weer toegenomen. Goede samenspraak met het openbaar ministerie met betrekking tot artikel 320 straf vordering samenscholing, heeft ertoe geleid dat men ook daad werkelijk instrumenten heeft om op te treden, want er is niets zo frustrerend als een politie die geen instrumenten heeft, omdat zij weten dat zij niet gesteund worden door het openbaar ministerie als zij optreden. 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 282