De heer BOLSIUS: Ik verzoek u na mij ook de fractie van D66
woordelijk hier te laten vertegenwoordigen door mevrouw Kam-
meijer op aspecten betreffende jeugdzorg en cultuur
Ook mijn fractie was wat teleurgesteld door de wijze waarop
het college heeft gereageerd op de Algemene Beschouwingen. We
hadden ons, gezien het feit dat de voorjaarsnota enige tijd
terug behandeld was en we daarin uitgebreid een aantal_ be
leidsvoornemens hier ter discussie hebben gesteld, juist
beperkt tot een paar hoofdpunten van beleid. Ons is^ gebleken
dat het college bij de beantwoording de systematiek heeft
toegepast dat overal waar wij een vraagteken hadden gezet op
is gereageerd en overal waar wij meenden te moeten reageren op
een niet van een vraagteken voorziene visie van^ het college in
de beleidsnota is verder niet op gereageerd. Wij overwegen nu
om bij de volgende Algemene Beschouwingen iedere zin te voor
zien van een vraagteken.
De gemeentelijke organisatie is een bron van vreugde, maar ook
voor ons af en toe een bron van zorg. Een bron van zorg, omdat
de wijze waarop in die organisatie met elkaar wordt samenge
werkt de kwaliteit van het produkt bepaalt. We hebben een
omvangrijk I A-proces momenteel gaande, waarnaar op dit
moment ook vaak verwezen wordt als het gaat om het aanwijzen
van knelpunten in de organisatie. Als wij alle toezeggingen in
deze straks gehonoreerd zien, zal het I A-proces ook een
fors aantal problemen naar wij hopen op het gebied van te veel
afdelingsgewijs denken en wat minder produktdenken oplossen.
Wij maken ons wel zorgen over het draagvlak in de laagste tak
van de organisatie, dus op de werkvloer, voor het I A-plan.
Wij vragen uw uiterste zorg om, met name op de werkvloer,
datgene wat gaande is te vertalen zodanig dat ook straks de
oplossingen gedragen zullen worden, want iedere ambtenaar moet
zich hier in dit produkt een stuk verantwoordelijk kunnen
voelen.
Wij vragen u tevens om de uitkomsten van het I A-proces
mogelijk te vertalen naar een wat grootschaliger gemeentelijke
organisatiestructuur, met als voorbeeld dat wij nu reeds
onderkennen aan de hand van de produkten die geleverd moeten
worden de noodzaak om Maatschappelijke Zorg en Welzijn wel
licht samen te gaan voegen. Mocht dat de uitkomst zijn van de
processen die in het I A-plan momenteel bekeken zijn, dan
vragen wij u niet te schromen om naar de raad toe met voor
stellen dienaangaande te komen, want eens stelden wij een
gemeentelijke organisatie vast met het beste kunnen en weten
op dat moment. Nu wij wat meer inzicht hebben in datgene wat
zich procesmatig afspeelt, na het I&A-plan, hopen wij dat ook
dit soort gevolgtrekkingen gemaakt kunnen worden en dat dus de
gemeentelijke organisatie opnieuw bekeken wordt en dan pro-
duktgericht. Wij hopen dat u ook de communicatie naar de
werkvloer in de gemeentelijke organisatie zo veelvuldig zal
laten zijn, dat sommigen misschien dan eens gaan verzuchten
dat hebben we al een keer gehoord. Dat is namelijk het beste
teken van herkenning.
Investeren in de toekomst. Investeren in de toekomst was een
hoofdstuk van onze Algemene Beschouwingen, waarbij wij zeiden,
we zien een groot aantal forse investeringen aankomen, zien
daarvoor geen bedragen geraamd - dat is ook in de planfase
16
waarin wij nu zitten niet onlogisch - maar wij vragen u om nu
reeds, ook al is er een sluitende begroting en al is er een
sluitende meerjarenraming, middelen te vinden in de organisa
tie die vastgelegd worden voor behoorlijke investeringen zoals
wellicht de Gedempte Haven, de Binnenstad impulsen te geven,
een stuk herstructurering Sociaal Kulturele AccomodatiesWe
hebben nog een honk- en softbalveld op het lijstje staan. We
hopen nog adequaat buurt- en wijkbeheer in te kunnen voeren.
Wij denken dat hiermee forse investeringen gepaard gaan, want
de kreet budgettair neutraal zien wij niet zomaar logisch uit
elk van deze onderwerpen voortvloeien. Daarom vroegen wij u om
cijfervergelijkingen te doen, met name met andere plaatsen,
bijv. ci jfervergeli jking bij de brandweer. U gaat daar in de
schriftelijke begrotingsbehandeling verder niet op in, maar u
bent daar wel op ingegaan naar aanleiding van afdelingsvragen.
U verwijst dan naar plannen om tot een duo-stad te komen en
naar een kleine efficiencykorting die inmiddels bij de brand
weer is opgelegd. Het is niet alleen de brandweer, want dan
zou het net lijken alsof dat het enige was, we hebben hem als
voorbeeld genoemd omdat het ons opviel dat de brandweer van
Oss f. 2.000.000,- en die van Bergen op Zoom f. 4.000.000.-
per jaar kost. Wij dachten dat het misschien logisch was om
daar een vergelijking op los te laten, zonder dat wij ook maar
enig oordeel vooraf hebben. Zo kunnen wij ons voorstellen dat
het instrument van de cijfervergelijking op andere takken van
dienst ook van toepassing wordt verklaard. Ook het uitzoeken
van zaken nu betekent nog niet dat de uitkomsten gelijk finan
cieel vertaalbaar zijn. Dit is een redelijk lang proces.
Wij vragen u dit nogmaals, omdat wij straks ook een aantal
forse investeringen betaalbaar willen hebben en omdat wij het
elan dat wij graag op een aantal beleidsterreinen zien toene
men ook bijzonder graag vertaald zien met geld vooraf, in
plaats van weer te moeten gaan snijden in bestaand gebeuren.
Openbare orde en veiligheid.
Een hot item. Niet alleen hier in deze raad, maar vooral ook
in de beleving van onze burgerij. Wij stellen als D66-fractie
voor dat u als voorzitter van deze raad de burgemeester com
plimenteert met het initiatief dat genomen is om een aantal
instellingen die op dit terrein werkzaam zijn, zoals politie
maar ook instellingen op het gebied van maatschappelijke zorg
en dergelijke, bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat
het niet alleen een beleidspunt maar ook een actiepunt wordt
om integraal naar dit onderwerp te kijken. De waardering van
D66 is niet alleen een emotionele, maar wij hebben ons op de
hoogte gesteld van de resultaten van dit integraal gebeuren en
wij zijn, alhoewel we ons realiseren dat we er nog niet zullen
zijn qua eindresultaat, in deze op de goede weg. Ik mag u een
paar voorbeelden daarvoor noemen. In de eerste plaats de
veiligheid op scholen en straten na een paar vervelende inci
denten is duidelijk weer toegenomen. Goede samenspraak met
het openbaar ministerie met betrekking tot artikel 320 straf
vordering samenscholing, heeft ertoe geleid dat men ook daad
werkelijk instrumenten heeft om op te treden, want er is niets
zo frustrerend als een politie die geen instrumenten heeft,
omdat zij weten dat zij niet gesteund worden door het openbaar
ministerie als zij optreden.
17