De VOORZITTER: Dan bent u hiermee tot raadslid benoemd. Van
harte gefeliciteerd en succes in uw functie.
Dames en heren, u heeft op uw plek een tweede aanvullingsagen-
da ontvangen en dat is een voorstel tot wijziging van een duo
burgerlidmaatschapU heeft hier allemaal kennis van kunnen
nemen. Wenst iemand hierover het woord u vraagt
of stemminq Daar dit niet zo is, is aangewezen tot vast duo
burgerlid ter vervanging van de heer Woltjer de heer A.Harij-
gens.Shrffra x - -
Voordat we met de agenda verder gaan wil ik u melden dat na
afloop van deze vergadering wij u graag uitnodigen om d
nieuwe fractiekamers, die een aantal van u waarschijnlijk
officieus heeft bekeken, officieel in gebruik te nemen.
Dan komen we aan de agenda toe. Daarop staan 6 ^endapunt.sn^
dus de behandeling van de begrotingen van het grondbedrijf en
algemene dienst en de meerjarenbegroting en een aantal pro
grammas zoals sociaal-culturele en culturele ontwikkeling. Al
deze agendapunten zijn vanavond direct aan de orde. Het is d
bedoeling dat u deze in uw tweede termijn in uw overwegingen
betrekt. Ik heb begrepen dat er fracties zijn die met meerdere
sprekers zullen werken. Ik merk dat dan tijdens de vergade
ring.
De heer MULLER: Tot uw geruststelling, wij hebben onze frac
tiekamer nog niet in gebruik kunnen nemen. De sleutels zijn
veranderd en er zat een groot hek voor, dus wij zijn v°°r deze
algemene beschouwingen nog naar een etablissement moeten
uitwijken omdat de kachel in het Praathuis ook al uit was.
Dat laat onverlet dat wij toch een poging zullen doen om in
tweede termijn iets te zeggen. hPt
Laat ik ronduit zeggen dat wij over de antwoorden die
college van burgemeester en wethoudersons vrijdag heeft
bezorgd in de postvakken en vandaag m mijn brievenbus op de
Dubbelstraat teleurgesteld zijn. Ik zeg dat, omdat wiji a
fractie van het CDA hebben gemeend in deze algemene beschou
wingen, het woord beschouwingen zegt het al, een viertal
hoofditems aan de kaak te moeten stellen. Het zijn hoofdpunten
van beleid die voortkomen uit het collegeprogramma, waarin
deze raad zich ook kan vinden en waaraan u, in het bescnr J
vende gedeelte van de begroting, ook de nodige aandacht heeft
besteed. Wij hebben gemeend als CDA-fractie^ die "Y1®1"
items integraal te moeten gaan benaderen. Wij constateren
in de antwoorden die u geeft het een vraag- en antwoordspel is
geworden. Er zijn vragen gesteld en als de vraag niet
is dan wordt er niet op ingegaan. Dat betreur ik heel bijz
der. Wij hebben gekozen op die vier onderdelen, economis
zaken, binnenstad, veiligheidsbeleid en wijk- en buurtbeheer
voor de integrale benadering. U heeft nagelaten, wij betreuren
dat bijzonder, om diè integrale benadering te becommentar
eren. Dat maakt het voor ons vanavond ook heel moeilijk, ai
wij ingaan op de vragen, dan zien wij dat er ooktegenstel
gen in de antwoorden zitten die niet stroken met de integ
benadering zoals wij die hadden voorgesteld.
2
Een ander punt is dat, dat wil ik toch melden, omdat u hierop
niet bent ingegaan, u hiermee de raad of althans de CDA-frac-
tie de discussie feitelijk ontneemt om over die integrale
benadering te spreken. Dat betekent eigenlijk, omdat wij niet
Kunnen antwoorden op datgene wat u heeft gesteld, dat wij
feitelijk aan deze raad ook geen uitspraak kunnen vragen. Dat
vinden wij bijzonder jammer. Wij moeten toch met de tweede
termijn verder en daarom wil ik u alsnog verzoeken, want uw
tweede ermijn komt nog, om a.s. donderdag ons antwoord te
geven op die integrale benadering, zoals wij die op de vier
hoofdpunten van beleid hebben voorgesteld. De cyclus van de
voorjaarsnota, gevolgd door de algemene beschouwingen, is op
zich een heel goede cyclus. Wij hebben in de voorjaarsnota
financiële keuzes kunnen maken en daarmee de kans schoon
gezien om deze avond te benutten om beschouwend, de naam zegt
het al, bezig te kunnen zijn. Dat hebben wij bedoeld met onze
bijdrage in de algemene beschouwingen op de vier hoofdpunten
van beleid. Kortom, ik verzoek u nogmaals om in uw tweede
termijn onze integrale benadering te bezien en van commentaar
te voorzien en ons daar antwoord op te geven en in ieder geval
ervoor te zorgen dat aangegeven wordt wat u daarmee in de
toekomst gaat doen. Ik kan de stukken wel opnieuw gaan voorle
zen, maar dat heeft absoluut geen zin en dat zal ik dan ook
niet doen. Dat betekent echter dat er wel een aantal hoofdpun
ten inzitten waar naar onze smaak een duidelijk antwoord op
moet komen. Als wij over veiligheidsbeleid praten, dan spreken
wij over datgene wat buiten de politiezorg naar ons toekomt.
De stadspeilingen geven aan dat veel burgers van onze stad
klachten hebben over het veiligheidsgevoel en de kleine crimi
naliteit. Wij hebben altijd in het verleden als CDA-fractie
daar een functie toegekend aan de reguliere politie, de poli
tiezorg. Nu zijn we zover, omdat alle klachten of veel van de
klachten op het locale bestuur afkomen, dat voor u als college
er een regiefunctie ligt met betrekking tot de openbare orde
en veiligheid. Dat is een punt waar wij graag van u een ant
woord zouden willen hebben over hoe u hier als college tegen
aan kijkt.
Dan komen wij op de kwestie van het drugsbeleid. Het drugsbe
leid heeft enerzijds te maken met het gedoogbeleid in het
kader van de opiumwet, maar waar wij en de burgers over klagen
en het meest last van hebben, is de overlast die de coffees
hops met zich meebrengen. Het streven moet er, naar de mening
van de CDA-fractie, op gericht zijn om het aantal coffeeshops
terug te dringen. Nogmaals, we hebben een opiumwetgeving en we
hebben een gedoogbeleid en er staat iets nieuws op de rails, U
heeft als zodanig ook iets aangekondigd. De CDA-fractie pleit
ervoor om een integraal beleid daarop los te laten. Dat wil
zeggen een beleid dat met name de overlast die deze coffees
hops veroorzaken terug moet dringen. Dan moeten er naar het
oordeel van de CDA-fractie andere mogelijkheden, wetten en
verordeningen in de strijd geworpen worden om die overlast
terug te dringen. We denken met name daarbij aan de overlast-
verordening, de drank- en horecawet en wat dies meer zij.
Het economisch beleid. Het economisch beleid hebben wij ge
schreven vanuit de optiek van een werkgelegenheidsbeleid. Wij
staan ervoor om, als het enigszins kan, de bestaande werkgele-
3