De VOORZITTER: Dan bent u hiermee tot raadslid benoemd. Van harte gefeliciteerd en succes in uw functie. Dames en heren, u heeft op uw plek een tweede aanvullingsagen- da ontvangen en dat is een voorstel tot wijziging van een duo burgerlidmaatschapU heeft hier allemaal kennis van kunnen nemen. Wenst iemand hierover het woord u vraagt of stemminq Daar dit niet zo is, is aangewezen tot vast duo burgerlid ter vervanging van de heer Woltjer de heer A.Harij- gens.Shrffra x - - Voordat we met de agenda verder gaan wil ik u melden dat na afloop van deze vergadering wij u graag uitnodigen om d nieuwe fractiekamers, die een aantal van u waarschijnlijk officieus heeft bekeken, officieel in gebruik te nemen. Dan komen we aan de agenda toe. Daarop staan 6 ^endapunt.sn^ dus de behandeling van de begrotingen van het grondbedrijf en algemene dienst en de meerjarenbegroting en een aantal pro grammas zoals sociaal-culturele en culturele ontwikkeling. Al deze agendapunten zijn vanavond direct aan de orde. Het is d bedoeling dat u deze in uw tweede termijn in uw overwegingen betrekt. Ik heb begrepen dat er fracties zijn die met meerdere sprekers zullen werken. Ik merk dat dan tijdens de vergade ring. De heer MULLER: Tot uw geruststelling, wij hebben onze frac tiekamer nog niet in gebruik kunnen nemen. De sleutels zijn veranderd en er zat een groot hek voor, dus wij zijn v°°r deze algemene beschouwingen nog naar een etablissement moeten uitwijken omdat de kachel in het Praathuis ook al uit was. Dat laat onverlet dat wij toch een poging zullen doen om in tweede termijn iets te zeggen. hPt Laat ik ronduit zeggen dat wij over de antwoorden die college van burgemeester en wethoudersons vrijdag heeft bezorgd in de postvakken en vandaag m mijn brievenbus op de Dubbelstraat teleurgesteld zijn. Ik zeg dat, omdat wiji a fractie van het CDA hebben gemeend in deze algemene beschou wingen, het woord beschouwingen zegt het al, een viertal hoofditems aan de kaak te moeten stellen. Het zijn hoofdpunten van beleid die voortkomen uit het collegeprogramma, waarin deze raad zich ook kan vinden en waaraan u, in het bescnr J vende gedeelte van de begroting, ook de nodige aandacht heeft besteed. Wij hebben gemeend als CDA-fractie^ die "Y1®1" items integraal te moeten gaan benaderen. Wij constateren in de antwoorden die u geeft het een vraag- en antwoordspel is geworden. Er zijn vragen gesteld en als de vraag niet is dan wordt er niet op ingegaan. Dat betreur ik heel bijz der. Wij hebben gekozen op die vier onderdelen, economis zaken, binnenstad, veiligheidsbeleid en wijk- en buurtbeheer voor de integrale benadering. U heeft nagelaten, wij betreuren dat bijzonder, om diè integrale benadering te becommentar eren. Dat maakt het voor ons vanavond ook heel moeilijk, ai wij ingaan op de vragen, dan zien wij dat er ooktegenstel gen in de antwoorden zitten die niet stroken met de integ benadering zoals wij die hadden voorgesteld. 2 Een ander punt is dat, dat wil ik toch melden, omdat u hierop niet bent ingegaan, u hiermee de raad of althans de CDA-frac- tie de discussie feitelijk ontneemt om over die integrale benadering te spreken. Dat betekent eigenlijk, omdat wij niet Kunnen antwoorden op datgene wat u heeft gesteld, dat wij feitelijk aan deze raad ook geen uitspraak kunnen vragen. Dat vinden wij bijzonder jammer. Wij moeten toch met de tweede termijn verder en daarom wil ik u alsnog verzoeken, want uw tweede ermijn komt nog, om a.s. donderdag ons antwoord te geven op die integrale benadering, zoals wij die op de vier hoofdpunten van beleid hebben voorgesteld. De cyclus van de voorjaarsnota, gevolgd door de algemene beschouwingen, is op zich een heel goede cyclus. Wij hebben in de voorjaarsnota financiële keuzes kunnen maken en daarmee de kans schoon gezien om deze avond te benutten om beschouwend, de naam zegt het al, bezig te kunnen zijn. Dat hebben wij bedoeld met onze bijdrage in de algemene beschouwingen op de vier hoofdpunten van beleid. Kortom, ik verzoek u nogmaals om in uw tweede termijn onze integrale benadering te bezien en van commentaar te voorzien en ons daar antwoord op te geven en in ieder geval ervoor te zorgen dat aangegeven wordt wat u daarmee in de toekomst gaat doen. Ik kan de stukken wel opnieuw gaan voorle zen, maar dat heeft absoluut geen zin en dat zal ik dan ook niet doen. Dat betekent echter dat er wel een aantal hoofdpun ten inzitten waar naar onze smaak een duidelijk antwoord op moet komen. Als wij over veiligheidsbeleid praten, dan spreken wij over datgene wat buiten de politiezorg naar ons toekomt. De stadspeilingen geven aan dat veel burgers van onze stad klachten hebben over het veiligheidsgevoel en de kleine crimi naliteit. Wij hebben altijd in het verleden als CDA-fractie daar een functie toegekend aan de reguliere politie, de poli tiezorg. Nu zijn we zover, omdat alle klachten of veel van de klachten op het locale bestuur afkomen, dat voor u als college er een regiefunctie ligt met betrekking tot de openbare orde en veiligheid. Dat is een punt waar wij graag van u een ant woord zouden willen hebben over hoe u hier als college tegen aan kijkt. Dan komen wij op de kwestie van het drugsbeleid. Het drugsbe leid heeft enerzijds te maken met het gedoogbeleid in het kader van de opiumwet, maar waar wij en de burgers over klagen en het meest last van hebben, is de overlast die de coffees hops met zich meebrengen. Het streven moet er, naar de mening van de CDA-fractie, op gericht zijn om het aantal coffeeshops terug te dringen. Nogmaals, we hebben een opiumwetgeving en we hebben een gedoogbeleid en er staat iets nieuws op de rails, U heeft als zodanig ook iets aangekondigd. De CDA-fractie pleit ervoor om een integraal beleid daarop los te laten. Dat wil zeggen een beleid dat met name de overlast die deze coffees hops veroorzaken terug moet dringen. Dan moeten er naar het oordeel van de CDA-fractie andere mogelijkheden, wetten en verordeningen in de strijd geworpen worden om die overlast terug te dringen. We denken met name daarbij aan de overlast- verordening, de drank- en horecawet en wat dies meer zij. Het economisch beleid. Het economisch beleid hebben wij ge schreven vanuit de optiek van een werkgelegenheidsbeleid. Wij staan ervoor om, als het enigszins kan, de bestaande werkgele- 3

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 275