notabene, kraait de haan van Juten slechts eenmaal en reeds dreigt het verraad. Onze fractie hecht zeer aan een weloverwo gen coexistent en duidelijk beleid, ook met betrekking tot deze locatie. Een dergelijk beleid is broodnodig voor onderne mers en kapitaalverschaffers om met vertrouwen in onze stad te kunnen investeren. Wie in deze anders wil beseft kennelijk niet welke gevolgen dit kan hebben voor onze relatie met onze directe partner hier en voor het met hem gesloten contract. Dit niet alleen, maar het vertrouwen van investeerders in het algemeen in het bestuur van deze stad is in het geding. Voor deze gevolgen wil de CDA-fractie in geen enkel opzicht verant woordelijk zijn. Dit in eerste termijn. De heer VAN DE WATER: In principe is Gemeentebelangen/Stads partij voor behoud van beeldbepalende panden in onze stad. Alleen de discussie of we dit pand nu wel of niet moeten behouden is voor ons een gepasseerd station. We hebben in deze raad en in de commissie er uitgebreid over gediscussieerd wat we met dit gebouw zouden doen. De binnenstad en de middenstad schreeuwt eigenlijk om verbetering van het winkelapparaat. Iedere keer als we redelijk serieuze plannen hebben die op het punt staan ontwikkeld te worden, waar iedereen zijn zegje over gezegd heeft, wordt er op het laatste moment toch, denk ik, inbreuk gedaan op een stuk beleid. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik denk dat op het moment dat je zover bent dat eindelijk met realisering van plannen begonnen kan worden dit ook moet kunnen. Heel de discussie die we nu opnieuw krijgen hebben we gehad. We hebben toen onze standpunten ingenomen. De meerderheid van de raad heeft besloten om de plannen zoals ze nu gepresenteerd worden uit te voeren. We hebben dan ook geen enkele behoefte om daar op dit moment van af te wijken. De heer VAN DER KALLEN: Ik dacht eerst we zijn vroeg thuis, maar nu - als ik dit debat zo hoor - denk ik dat het toch nog wel even kan duren. Het wordt steeds leuker. We hebben net afgelopen maand een stuk discussie gehad. Daar werden dan geen termen als verraad gebezigd door de CDA-fractie, maar wel termen als contractbreuk. Dat hoor ik nu ook. Ook termen als gevolgen voor relaties en investeerders en die hoor ik nu ook. Toen richtten die woorden zich ook tot een toenmalige college groepering en dat is nu ook het geval. Dus het^ klinkt best interessant. Maar of er echt een haan zal kraaien en wiens haan dan victorie kraait is natuurlijk nog maar de vraag. Toch vanavond ook een unicum. U hebt al een goedkeuring van iets wat nog niet bestaat, het beleidsplan binnenstad. Dat is namelijk alleen nog maar in concept aanwezig en van fractie Claes hebt u al een goedkeuring, dat moet u toch veel deugd doen. Met betrekking tot dit voorstel heeft mijn fractie_ al reeds sinds jaar en dag een standpunt dat ik vind en mijn fractie vindt, dat is nu toevallig allebei hetzelfde, dat dit pand moet blijven omdat wij dit al jaren een beeldbepalend pand vinden. Daar hebben wij echt het Cuypersgenootschap noch de heer Juten voor nodig. Met betrekking tot deze zaak kan ik dus heel kort zijn, mijn fractie gaat niet accoord met uw advies 12 aan de staatssecretaris. Wij zijn voor behoud van het pand. Daar speelt helemaal geen rol bij wat er voor andere plannen voor die plek zouden bestaan. Ik denk dat dat met deze zaak niets te maken heeft. Je bent voor dit pand om wat het is. Dat is heel veel. Ondanks het feit dat de architect misschien volgens bepaalde boeken geen naam heeft, denk ik toch dat hij een mooi pand heeft gemaakt. In ieder geval heeft dit pand ook een prachtig binnenwerk. Dat brengt mij tot een slotopmerking. Ik heb dit al vaker gevraagd, maar als wij ernst willen maken met zaken als dit soort procedures, dan moeten wij er ook voor zorgen dat inhoud wordt gegeven aan het eventueel behoud van het monument en derhalve vraag ik ook vanavond om maatregelen te nemen om het binnentreden van duiven en hemelwater in het pand te voorkomen, zodat dit pand nog te redden valt. Ik vraag aantekening tegen dit voorstel. De heer PLASMANS: Er is al het nodige gezegd. Mijn fractie heeft er geen behoefte aan de discussie uit de commissie nog eens een keer over te gaan doen. Wij steunen het voorstel zoals dat ons is gepresenteerd. Toch willen wij nog enige opmerkingen maken. Er wordt hier door sommige partijen gepleit voor handhaving van het pand. Daar zitten wat ons betreft toch drie negatieve kanten aan. In de eerste plaats, al je het pand handhaaft en je zet het op de monumentenlijst dan betekent dat, dat wil je het pand functioneel maken het in- en uitwen dig zodanig aangepast moeten worden dat nu juist die authenti citeit waar anderen voor pleiten om die te behouden verloren gaat. Kijk je naar de financiële consequenties dan betekent dat concreet dat als wij anders zouden besloten er contract breuk plaatsvindt met het APO. De heer Dieten zei zojuist dat hij de claim van APO niet kies vindt. Hij verwijt hen een niet zakelijke houding en onvolwassen omgaan met elkaar. Ik denk juist dat het een puur zakelijke benadering is en dat als er een contractbreuk plaatsvindt er een schadeclaim komt. Dus als zodanig heeft mijn fractie met dat verdrag niet zoveel moeite. Alleen het betekent wel dat op het moment dat wij een ander standpunt innemen, we die consequenties voor lief moeten nemen. Een derde punt is, dat als je het pand handhaaft dit ook economische consequenties kan hebben, omdat het pand juist een hele centrale rol speelt in het lussenverhaalHet heeft een heel duidelijke spilfunctie. De Partij van de Arbeid heeft het niet expliciet gezegd en misschien moeten zij daar dade lijk maar op reageren, maar omarmen zij de suggestie van de Vereniging Binnenstad. Zo ja, dan zou dat namelijk betekenen dat zij daarmee ingaan tegen de conceptvisie die in het be leidsplan binnenstad staat. Ik wil daar graag zo een antwoord op hebben van de Partij van de Arbeidfractie Vervolgens wil ik het volgende opmerken.Als je kijkt naar het verleden en hoe wij als raad zijn opgetreden, dan is duidelijk dat nooit besloten is het pand op de monumentenlijst te plaat sen, terwijl er toch momenten voor aanwezig zijn geweest in het verleden. We hebben in het verleden gezamenlijk stedebouw- kundige randvoorwaarden vastgesteld. We hechten aan wonen hoven winkels. Daar wordt hier nadrukkelijk invulling aan gegeven. We hebben ook gevraagd om een voortvarende aanpak. Nu 2ijn er dan toch partijen die een wat ander standpunt innemen 13

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 261