discussie nog een nieuw argument bijgekomen en dat is de brief van ABN/AMRO. De ABN/AMRO is uitgenodigd door het college om ook haar oordeel te geven over de vraag of het pand op de Monumentenlijst geplaatst moet worden. ABN/AMRO maakt gretig gebruik van de mogelijkheid om daar een uitspraak over te doen. In onze ogen is de brief van ABN/AMRO op dat punt niet erg kies. Er wordt toch min of meer openlijk gezegd wij zullen wel met een claim komen van een miljoen gulden, want het gaat niet alleen over wat u ons aandoet ten aanzien van deze loca tie, maar het heeft ook nog een uitstraling naar de Parade en ook denken wij dat het Gouvernement als zodanig weer minder succesvol zal worden als de locatie postkantoor niet wordt gerealiseerd. Wij denken dat een partner van onze gemeente niet op deze manier met de gemeenteraad om zou moeten gaan, maar dat zij op een wat zakelijker en wat volwassener manier met ons zou moeten praten over alle aspecten die daarbij een rol spelen, zonder onmiddellijk een dreigement van een finan ciële claim van een miljoen gulden op tafel te leggen. Dat alles overziende komen wij tot de conclusie dat er niet veel goede argumenten zijn om hardnekkig vast te houden aan het plan van sloop en nieuwbouw, maar er veel argumenten zijn om terughoudend te zijn en om ook het accent te leggen op het bewaren van historische gebouwen in onze stad. Dat betekent dat wij het advies van het college op dit punt niet zullen volgen Mevrouw RAMMEIJER: Een momument of geen monument dat is de kwestie waarover de gemeenteraad een advies dient uit te brengen en waarover tenslotte de staatssecretaris een uit spraak zal doen. Bij de behandeling van dit onderwerp in de commissie heeft de fractie van D'66 ervoorgepleitvooruitlo pend op een mogelijke aanwijzing als rijksmonument van^ het voormalige postkantoor, de zogenaamde wachttijd van 8 a 10 maanden goed te benutten, om geen kostbare tijd verloren te laten gaan, maar vast te gaan kijken welke alternatieven in zo'n situatie mogelijk zouden zijn zodat we, als we dan inder daad een monument rijker blijken te zijn plannen gereed hebben die we verder kunnen uitwerken.Tijd en voortgang zijn bij de planvorming in dit gebied voortdurend een grote zorg van het college geweest. Het tweede punt dat wij in de commissie naar voren hebben gebracht is de hoogwaardige invulling die op deze plaats als dringend gewenst werd en wordt beschouwd. De thans bestaande planinvulling waarbij sloop van het huidige postkan toor onafwendbaar is leek destijds de enige haalbare optie, het maximaal haalbare op die plaats. Dat gegeven en het feit dat er grote haast was geboden heeft ertoe geleid dat D'66 destijds haar fiat heeft gegeven, daarbij aantekenend dat die invulling wat ons betreft eerder een 6- dan een hoogwaardige 8,5 verdiende.Inmiddels is er sprake van nieuwe ontwikkelin gen. De mogelijkheid om het postkantoor vanwege zijn karakte ristieken en monumentale waarde te behouden doet zich nu serieus voor. Het Cuypersgenootschap heeft daartoe een aantal argumenten naar voren gebracht die niet eerder als zodanig ter sprake zijn geweest. Bovendien echter is ons vorige week het concept beleidsplan binnenstad aangeboden, waarin als belang rijkst uitgangspunt keer op keer het behoud van onze histori- 10 sche binnenstad voorop wordt gesteld. Daarbij wordt dan niet alleen gesproken over afzonderlijke panden, maar juist over het totaalbeeld van onze historische binnenstad, over het nagenoeg ongewijzigde Middeleeuwse stratenpatroon en over de waarde van de historische bebouwingsschaalDaarmee moet Bergen op Zoom zich onderscheiden van de doorsnee Nederlandse gemeente.Die unieke historische binnenstad is nu net een van de drie pijlers waarop de toeristisch ontwikkeling die we gezamenlijk voorstaan rust. Wij wagen het te betwijfelen of het gigantische nieuwbouwplan met zijn kolossale afmetingen en bouwmassa de invulling is die bij deze uitgangspunten past. Ter vergelijking, het pand van de heer Knuttel, de architect van het postkantoor, kenmerkt zich o.a. juist doordat de schaal en het silhouet zijn aangepast aan de omgeving, hetgeen wij alleen maar een zeer positieve waardering vinden. Wij vindenin het nieuwe beleidsplan eigenlijk alleen maar een bevestiging van datgene wat wij in de commissie al naar voren hebben gebracht. In de visie van het nieuwe beleidsplan wordt gekozen voor een offensieve instelling waarbij de historische kwaliteit niet alleen moet worden bewaard, maar ook moet worden gebruikt. Daarmee komen we bij de plannen voor het kernwinkelapparaatWij denken dat restauratie en een goede publieksfunctie de herkenbaarheid van het gebouw alleen maar ten goede kunnen komen en daarenboven zo de winkelstructuur kunnen ondersteunen en versterken. Het zijn deze nieuwe inzichten die de fractie van D'66 tot een heroverweging van de invulling van deze lokatie hebben ge bracht. Wij denken niet dat je dat moet betitelen als een bestuurlijke dwaling, het getuigt naar ons idee van reali teitszin passend binnen een visie die de komende jaren bepa lend zal moeten zijn voor de toekomst van onze binnenstad. Daar wilde ik het in eerste termijn bij laten. De heer CLAESMijn fractie is van mening dat gebouwen die architectonische waarde bezitten behouden moeten blijven. Wanneer echter blijkt dat een gebouw zoals het postkantoor weinig of geen architectonische waarde heeft, dan is het voor mijn fractie onaanvaardbaar investeringen te doen om dit gebouw te behouden. Daarom steunt mijn fractie het beleidsplan binnenstad van 1987 en het collegevoorstel. De heer VERMEULEN: De CDA-fractie stemt volledig in met het voorstel. Gelet op de motivatie van het voorstel en de toe lichting van de wethouder in de commissie hebben wij alle vertrouwen in een juiste afloop van deze hele zaak. Die afloop behoort te zijn, naar onze mening, dat het beleid ten aanzien van deze locatie zoals tot op heden geweest, onverkort wordt voortgezet en uitgevoerd, zij het helaas met enige vertraging. Aan een discussie die verder reikt dat het voorstel sec hebben wij dan ook geen enkele behoefte. Er is in deze nauwelijks een Planprocedure denkbaar die zorgvuldiger is doorlopen en waar bij commissie en raad nauwer betrokken zijn geweest dan die met betrekking tot de onderhavige locatie. Had die ene burger zijn actie niet ondernomen, dan had er geen haan meer naar dit Plan gekraaid en had dit plan zijn normale voortgang gehad. Nu, in de allerlaatste fase van dit voorbereidingsproces 11

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 260