De heer DIETEN: Ja, maar dat leidt toch nog steeds niet tot het voorstemmen door onze fractie. De VOORZITTER: Waarvan akte. Anderen nog in tweede termijn U wenst geen stemming of aantekening Dan is aldus besloten met aantekening van Groen Links dat zij tegen dit voorstel zijn. 13Plan van aanpak voor de uitvoering van het energiebeleid van de gemeente Bergen op Zoom. Nr. SOB/76 De heer DIETEN: Het is natuurlijk een goede zaak dat er hier sprake is van een plan van aanpak voor het energiegebruik in onze gemeente, zowel waar het gaat om het eigen gemeentelijk energiebedrijf alsook om de verschillende soorten energiege bruikers die zich in onze gemeente ophouden. In die zin is het verschijnsel "plan van aanpak" een goede zaak. Wij vinden echter toch dat dit plan van aanpak lang niet ver genoeg gaat. Wat stellen wij ons voor bij het realiseren van een beleid dat gerealiseerd is op het terugdringen van energiegebruik? Dat je een aantal eindtermen formuleert die je wilt bereiken. Dus dat je zegt op dit moment is het verbruik voor openbare verlich ting zoveel en we willen dat met 30% terugbrengen, het ener giegebruik van de industrie is zoveel en we willen gerichte maatregelen nemen om ook dat terug te brengen. Wij gaan bijv. een energieteam in onze gemeente oprichten om ervoor te zorgen dat daar waar bij huishoudens met eenvoudige maatregelen flinke besparingen te realiseren zijn, dat door middel van een team dat zowel in adviserende als in uitvoerende zin werkzaam kan zijn, dat ook wordt gerealiseerd. Dat zit hier allemaal in dit verhaal niet. Eigenlijk is het een heel conservatief verhaal. Als je eens kijkt wat voor woorden er gebruikt worden bij de verschillende doelgroepen, dan gaat het over het voort zetten van het huidige beleid, het gaat over te zijner tijd eventueel te nemen maatregelen, het gaat over rekening houden met, over mogelijk zijn eind 1996 maatregelen mogelijk of er staat in een later stadium kunnen eventueel meer maatregelen worden genomen, dan merk je dat het vol staat met op de lange baan schuiven, eventueel, mogelijk etc. Wij vinden wat dat betreft dat het stuk, als het op deze manier wordt geëffectu eerd eigenlijk niet leidt tot versnelling in het beleid wat wij hoogst noodzakelijk vinden. In die zin zouden wij graag zien dat dit plan teruggenomen wordt en dat het plaatsmaakt voor een plan dat wat meer tempo heeft in de aanpak, in de eerste plaats en dat ten tweede ook uitgaat van concrete doelstellingen die gerealiseerd moeten worden, zodat ook het effect van dit plan van aanpak later toetsbaar is. Dat is op dit moment niet het geval De heer JANSSEN, wethouder: We hebben het vanavond over een plan van aanpak. In een plan van aanpak zitten in dit geval een aantal stappen. U kunt zich misschien herinneren dat een aantal jaren geleden, toen wij ons o.a. ook met de energie besparingsplannen hebben beziggehouden, de raad toen gezegd heeft, ga over tot planvorming. Het heeft nogal wat tijd gekost voordat het zover was. Nu ligt het plan van aanpak er. We hebben daar een coördinator in benoemd. We hebben gemeend als gemeente het voortouw te moeten nemen, een voorbeeldfunc tie te moeten gaan vervullen. Dat kun je natuurlijk doen door jezelf te overhaasten en jezelf een doel voor ogen te stellen waar je je misschien in gaat verslikken. Ik denk dat je dan de plank misslaat. Je moet in dit geval een voorbeeldfunctie afgewogen op de rails zetten. Op het moment dat er rapportages komen, u heeft daarvan kunnen lezen dat u die ook worden beloofd, is het tijd om verder met elkaar die weg af te gaan leggen en dan te komen tot mogelijke aanscherpingen. Overhaast in deze zaak gaan opereren is naar ons gevoel niet de juiste weg. De heer DIETEN: Ja, overhaast In het stadium waarin dit plan van aanpak verkeerd waren we een jaar geleden ook. Toen heb ik dezelfde opmerkingen gemaakt en ongeveer hetzelfde antwoord gekregen. Het schiet naar onze mening dus echt niet voldoende op. Ik begrijp ook wel dat een versnelling vandaag realiseren met terugwerkende kracht niet tot de mogelijkheden behoort. Ik hoop dat aan de hand van deze opmerkingen dan in ieder geval in de komende periode het tempo en de concreetheid gerealiseerd worden waar ik om vraag. De VOORZITTER: Dan moet ik vaststellen dat de heer Dieten vastgelegd wil zien dat Groen Links het college achter de broek wil zitten wat deze zaak betreft. Verder dan die consta tering komen we vanavond niet, dunkt mij. Wenst iemand stemming of aantekening over dit voorstel Zo niet, dan is aldus besloten. Advies op verzoek tot aanwijzing van het pand Zuivelstraat 22 als beschermd monument in de zin van artikellaanhef onder 1 aanhef onder d, van de Monumentenwet 1988. Nr. SOB/79 De heer AERTSSEN: Waar het hier om gaat is niet zomaar een voorstel waarbij het alleen gaat om de beschermingswaardigheid van een gebouw, naar onze opvatting. Hier speelt in het ver lengde van het voorstel ook de eventuele vervanging van een bestaand gebouw door een nieuw. Juist dat laatste heeft, denk ik, de laatste tijd nogal veel discussie losgemaakt in deze stad. Wij willen toch de vraag beantwoorden; waarom is dit gebouw beschermingswaardig, of waarom zou het niet bescher- mingswaardig zijn. Ik denk dat je dan een aantal criteria moet hanteren. Wij hebben geprobeerd als fractie dat heel objectief af te wegen. Er moet sprake zijn van uitzonderlijke schoonheid of architectuur is een criterium. Het moet goed passen in de stedelijke structuur. Er moet sprake zijn van een uniek ge bouw, zowel wat de binnen- als de buitenkant betreft. Als laatste zou je als criterium kunnen stellen en wij hebben dat gedaan, wat terugkomt mag in ieder geval niet slechter zijn dan wat er nu staat.Wij denken dat juist voor de historische binnenstad van Bergen op Zoom dat laatste van groot belang is. Dan geef ik u gelijk het antwoord op de afweging van het laatste punt. Onze fractie is van mening dat in ieder geval 7

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 258