De VOORZITTER: Mag ik de heren Muller, Smits en Bolsius vragen
als commissie van onderzoek te fungeren en, ondersteund door
de secretaris, het daarvoor benodigde werk te verrichten
Dan schors ik een moment de vergadering.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik heropen de vergadering. Het
woord is aan de heer Muller.
De heer MULLER: De commissie tot onderzoek van de geloofsbrie
ven van de heer P.G.C. Woltjer is tot de volgendeconclusie
gekomen. De bescheiden die ons zijn aangereikt zijn in orde
bevonden. Betrokkenen voldoet aan alle in de gemeentewet
gestelde eisen. De commissie adviseert unaniem tot toelating
van de heer Woltjer als lid van deze raad.
De VOORZITTER: Welk advies gevolgd wordt. Dan is aldus beslo
ten
3 Voorstel tot het instellen van een ondernemingsraadper1
ianuari 1996.
Nr. BD-Poi/47
4Invulling CAI-capaciteit
Nr. BD-BeZ/51
5Vervanging meetsysteem van buitendienst sectie Landmeten.
Nr. SOB/78
6AVOC-maatregel Drebbelstraat/Marconilaan
Nr. SOB/67
7. Vervanging plafonds en verlichtingsarmaturen in het kader van
brandveiligheid in school Scheldetuin. Maaslaan 10.
Nr. WE/3 2.
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden
de voorstellen 3 t/m 7 aangenomen.
8Vaststelling Overzicht Vermeerdering Huisvesting (OVH) basisr
onderwijs voor het iaar 1997.
Nr. WE/3 3
De heer FRANKEN: Het betreft een technisch vraagje over de
agendapunten 8 en 9 en dat is het volgende. In het besluit
staat namelijk dat wij bij het programma van eisen voor 1997
en volgend uitgaan van het programma van eisen van 1996. Dat
zou geen bijzonderheid zijn, ware het niet dat op 1 januari
1997 de financiering voor rekening van de gemeente plaats gaat
vinden en we ons baseren op het programma van eisen voor 1996
zoals dat nog voor het ministerie van 0, C W geldt. Als 1996
een soort basisprogramma van eisen is, waarvan we kunnen
aannemen dat het in 1997 en later alleen maar ruimer wordt,
dan zit daar geen probleem. Maar die zekerheid hebben wi]
natuurlijk niet. In 1997 krijgt de gemeente een hoeveelheid
geld en we moeten maar afwachten of het geld dat naar de
gemeente gaat correspondeert met het programma van eisen dat
in 1996 al is opgesteld. Mijn vraag is concreet, waarom neemt
2
u het toch op gezien de onzekere situatie vanaf januari 1997.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: U hebt gelijk dat per 1 januari
1997 decentralisatie van de wetgeving van toepassing is. Op
dit moment is het zo dat het OVH altijd gebaseerd wordt op het
programma van eisen van een bepaald jaar. Dat betekent dat
voor het OVH 1997, wat deze aanvraag betreft zowel voor dit
agendapunt en het volgende, uitgegaan wordt van het programma
van eisen van 1996. De aanvragen die in dit OVH zijn opgenomen
zijn daarop gebaseerd. Nu zou je kunnen zeggen, waarom zou je
het dan opnemen voor de jaren daaropvolgend Het is zo dat
wij nog eens goed naar het programma van eisen hebben gekeken
in samenwerking met de VNG, omdat er sinds kort een overgangs
commissie is samengesteld die bezig is bepalingen vast te
stellen voor de decentralisatie. Dit programma van eisen is
ook in die commissie de leidraad vanwaaruit men gaat werken,
omdat daar nogal wat know how is opgebouwd en daarin is ver
taald ten aanzien van zowel de afschrijvingstechniek als de
materiaalkeuzes. Men heeft geconstateerd, samen met het onder
wijs, dat het programma van eisen van 1996 in ieder geval een
verantwoorde voorziening voor zover voor huisvestingsvoorzie
ningen mogelijk is bevat. Het is ongeveer de grens van wat wel
en wat niet kan. Scholen vragen om een stukje rechtszekerheid.
Dat is dan ook de reden dat wij gezegd hebben, laten we dit nu
toch opnemen zodat als er betalingen komen gewoon constant
gewerkt wordt uit het programma van eisen van 1996. Mocht het
toch veranderen; wij zijn als gemeente verplicht om straks een
verordening vast te stellen waarin ook dit soort zaken zijn
opgenomen, dan denk ik dat de know how in dit programma van
eisen voor ons als gemeente de leidraad kan zijn voor de
verordening. Vandaar dat we het zo hebben opgenomen in het OVH
als in deze raadsvoorstellen staat vermeld.
De heer FRANKEN: U zegt, de scholen willen eigenlijk een
beetje rechtszekerheid hebben van wat ze nu kunnen verwachten
en welke eisen gehonoreerd zullen worden ook al gaat de uit
voering na 1 januari 1997 plaatsvinden. Dat is natuurlijk één
invalshoek. Aan de andere kant is het natuurlijk vanuit de
gemeente zo dat je een programma van eisen kan honoreren als
daar ook geld tegenover staat. Die zorg wil ik dus eigenlijk
uitspreken
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Die zorg is terecht. U behoudt
natuurlijk straks als raad te allen tijde het budgetrecht.
Straks is het natuurlijk zo dat door de raad de uitkeringen
vastgesteld worden. Je zult vanuit een programma van eisen
moeten werken om aan scholen zekerheid te geven wat voor
bepaalde termijnen en welke bedragen daarvoor gelden als men
aanvragen doet. Zijn er op dat moment geen middelen aanwezig,
dan is het zo zolang de wetgeving dit nog aangeeft, dat u
natuurlijk als raad dit budgetrecht heeft. Hoewel, dat moet ik
wel zeggen, men daar nog mee bezig is. Men heeft de neiging,
als men de huidige wetgeving bekijkt, om het budgetrecht van
de raad, hoewel ik betwijfel of dit mogelijk is, te overrulen
in die zin dat men zegt, alles wat aangevraagd wordt moet
gehonoreerd worden of u nu wel of geen middelen heeft. Dat is
3