-12- PvdA mocht meedoen aan dit college, als ze op een of andere manier zich conformeerde aan afspraken over de Binnenschelde. Doordat dat zo hard geëist was en zo'n hard onderhandelingspunt geweest was, konden de 3 andere par tijen eigenlijk geen ander standpunt meer innemen. Wat is er gebeurd met het plan aan de Binnenschelde? Ik denk dat ik niks nieuws zeg als ik aangeef dat er een volstrekt ander voorstel op tafel is gekomen dan het voorstel, waarvan sprake was tijdens de college-onderhande lingen. Wat is er gebeurd met de positie van de wethouder? De wethouder heeft dat gedaan wat al voorspeld was en voorspelbaar was tijdens de college-onder handelingen en wat alleen maar des te meer voorspelbaar geworden is naarmate dat zwembadverhaal steeds verder uitgekleed werd. Voorzitter, onze fraktie denkt dat er hier heel onverstandige politiek bedreven wordt door de 3 collegepartijen, die met elkaar op dit moment één lijn trekken. Want we moeten niet alleen kijken naar de vraag, moet deze wethouder ontslagen worden? Daarvan zijn de 3 partijen klaarblijkelijk overtuigd. Maar we moeten ook kijken naar een afweging tussen 2 scenario's. Het scenario van voortgaan met de PvdA, zij het dat de PvdA-wethouder door een zeer nauwe spleet heeft moeten kruipen, ofwel doorgaan in een college zonder de PvdA, maar met wie dan? Als we dan eens gaan kijken naar wat dat zou betekenen voor zowel de politieke kleur van de toekomstige coalitie, als de politieke kracht en het politieke draagvlak van een toekomstige coalitie, dan zijn er geen scena rio's denkbaar, waarin het college, hetzij kwalitatief beter, hetzij poli tiek breder uit de bus kan komen. Dat betekent dus dat met dit korte termijn gedoe over deze persoon er voor de langere termijn in ieder geval een coliegesituatie zal ontstaan, die naar de stellige overtuiging van Groen Links slechter zal zijn dan wat we tot nog toe hebben gehad. Voorzitter, dan een opmerking naar aanleiding van wat er door andere frakties is gezegd over de afwezigheid van Lijst Linssen. Er worden wat krokodilletranen gehuild door de een, het is een schande dat ze er niet zijn. Het zal duidelijk zijn dat de fraktie van Groen Links aan de aanwezig heid van Lijst Linssen nooit zo erg behoefte heeft gehad. Dus wij betreuren het ook helemaal niet dat in deze raadsvergadering die fraktie afwezig is. Wat dat betreft heeft dat volgens ons niet zoveel te maken met, ze krijgen niet de gelegenheid het debat aan te gaan, zoals de ene fraktie zegt, of wat de heer Van der Kallen zegt van, ze zijn eigenlijk de verstandigste van ons allemaal. Wij geloven in geen van die beide standpunten. De fraktie van de VVD heeft nog eens aangehaald, waarom het nou zo belang rijk is dat dat sportcluster wordt gerealiseerd. Dat sportcluster is de sleutel voor het ontstaan van nieuwe werkgelegenheid in onze gemeente. Voorzitter, als dat zo was, en als dat zo'n belangrijk argument was bij al deze voorstellen, dan was het juist zo leuk geweest als wij op de vraag, die door ons herhaaldelijk is gesteld, om dat nou eens enigszins te onderbouwen, om dat nou eens enigszins te kwantificeren, antwoord hadden gekregen. Noch in de stukken is dat ooit kwantitatief onderbouwd of melding van gemaakt. Noch op de momenten, dat wij daar vragen over stelden, is daar iets van terecht gekomen. Het is volstrekt verbazingwekkend dat de VVD op dit moment zegt dat eigenlijk de werkgelegenheid de reden is waarom het sportcluster door moet gaan. En in het verlengde daarvan dus blijkbaar de werkgelegen heid het argument is waarom wethouder Van den Kieboom nu moet verdwijnen. Het lijkt mij geen ander verhaal dan om het stoepje van de VVD schoon te vegen. Blijkbaar is het verhaal van de lokatiekeuzezwembad Binnenschelde in plaats van Gageldonk. Dat verhaal is niet sterk genoeg en blijkbaar moe er met de haren een ander argument bijgesleept worden, het argument da juist in de richting van een PvdA-wethouder het dan goed zou doen. Voorzitter, samenvattend komen wij tot de conclusie dat het een zeer slech -13- zaak is dat deze wethouder verdwijnt en dat het ook een zeer slechte zaak is dat hij verdwijnt in het kader van het doorzetten van de realisering van een zwembad aan de Binnenschelde in plaats van aan Gageldonk. Wij denken dat de gemeente Bergen op Zoom van beide besluiten de nadelige vruchten zal plukken. De VOORZITTER: Dames en heren, nog anderen die het woord wensen? Heeft wethouder Van den Kieboom behoefte om te reageren? De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Voorzitter, ik heb hier geen voorstel ingediend, dus ik acht mij niet geroepen om wat dan ook te verdedigen. Als het dan toch moet, sluit ik mij aan bij de woorden van de heer Aertssen. De VOORZITTER: Ik denk dat ik op twee zaken in zou willen gaan. Allereerst, wat zijn nu de werkafspraken binnen het college? Zijn minderheidsstandpunten mogelijk? Ja. Dat hebben we vorig jaar helder met elkaar afgesproken. Min derheidsstandpunten konden in het verleden; kunnen in het heden en moeten beslist ook in de toekomst mogelijk blijven. Het zou een ongewenste situatie zijn als er een college zou bestaan, wat zo muurvast zit dat men niet zou kunnen blijven nadenken. Raadsleden, mijnheer Van der Kallen, stemmen inderdaad zonder last. Er zijn uitgebreide discussies over geweest, zonder last en ruggespraak. Over ruggespraak heb ik de vorige raadsvergadering al wat gezegd. Maar last is er niet. Niet van politieke achterbannen, niet van frakties en ook niet van andere collegeleden. Dat houdt echter niet in dat er in het kader van college-onderhandelingen geen afspraken kunnen worden gemaakt, waaraan op een gegeven moment door de partijen, die de afspraken maken (ook als ik naar artikel 27 kijk) geen consequenties verbonden zouden kunnen worden. Er zijn afspraken over samen werking en dat mag. Ook binnen artikel 27 vinden op lokaal niveau, op natio naal niveau en bij provincies onderhandelingen plaats over colleges of over kabinetten. Als er op een bepaald moment voortschrijdend inzicht is en mensen willen daarvan afwijken, dan kunnen daaraan consequenties verbonden worden. Of dat het geval moet zijn, en of dat hier het geval moet zijn, daar blijf ik als lid van het college, als niet zijnde deelgenoot in de onderhandelingen, buiten. Dat is een zaak die op de raadsvloer thuis hoort tussen de mensen die de onderhandelingen hebben gevoerd. Dus dat is aan u. Dan is er nog een opmerking gemaakt waar ik ook wat over zou willen zeggen. Hoe wil je het wegblijven van Lijst Linssen kwalificeren? Een aantal van u spreekt over plichtsverzuim. Ik denk dat er voor elke fraktie moverende redenen zijn om wel of niet hier aan het debat deel te nemen. Ik betreur het dat we niet in een zo breed mogelijke zetting zijn, want ik denk, dat als er belangrijke zaken aan de orde zijn, dat iedereen zijn bijdrage aan die discussie moet leveren. Maar als een fraktie daar niet in wil participeren, dan moeten we dat respekte- ren, kennis nemen van de motivering en denken wat dat voor de toekomst bete kent. Dat ik het betreur, heb ik al aan de heer Linssen kenbaar gemaakt. Ik ben niet voornemens, en dan heb ik het over het verzoek van de heer Bolsius, om er verder nog over in discussie te gaan. Dat wat de reakties van het college betreft. Dames en heren, wie van u heeft er nog behoefte aan een tweede termijn? De heer BOLSIUS: Voorzitter, zoals ik bij wijze van interruptie reeds bij vermelding van artikel 27 tegen de heer Van der Kallen zei, een college programma wordt samengesteld met een aantal keiharde politieke afspraken. Daarin zitten ook zaken die je als partij wat minder bevallen, maar die je, omwille van een stuk bestuurlijke samenwerking, inlevert.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 247