-52- Als u een stukje uit het rijksbeleid wilt aanpassen, dan moet u ook naar het totaalpakket kijken. Dan denk ik dat we toch heel voorzichtig moeten zijn met waar we mee bezig zijn. Als je dat gaat doen, doe het dan volledig en dan kom je misschien tot heel andere resultaten. Op die gronden zeggen wij van GB/S, wij kunnen niet met het voorstel, door mij mede ondertekend, akkoord gaan. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik denk dat we nu geen luisteraars meer over hebben, want luisteraars naar zowel de heer Dieten als naar de heer Van Es moeten echt afgehaakt hebben, omdat ze niet meer weten waar het nu over gaat Ik tracht me te beperken tot de hoofdlijnen van beleid, waarvan ik vind dat de raad zich daartoe moet beperken. De hoofdlijnen van beleid zeggen mij dat ik de kwaliteit van de woorden van de heer Dieten onderschrijf, dus niet de kwantiteit en dat ik volgaarne zijn voorstel in deze volg. De heer WITHAGEN: Voorzitter, de CDA-fraktie heeft in mei meegedaan aan de besluitvorming over dit onderwerp. Wij waren toen overtuigd van de door het college aangedragen argumenten. M4Namelijk, dat het minimabeleid uitkerings gerechtigden in Bergen op Zoom het best gediend was met de huidige toe passingsgrondslag nog een jaar door te trekken. Wij willen daar het college ook aan houden. Wij wachten met plezier af tot het college per 1 januari een nieuwe kwijtscheldingsregeling op de rails wil zetten, conform het rijks beleid. Wij zijn er ook van overtuigd dat het kwijtscheldingsbeleid in Bergen op Zoom ruimhartig is. Ik bedoel daarmee, niet dat we op onze lauweren moeten rusten, maar dat we met opgeheven hoofd op dit moment de wereld in kunnen kijken op dit onderwerp. Nogmaals, ben ik van mening, ondanks dat ik het niet wil onderbouwen op de manier zoals mijn buurman dit deed, dat de cijfers ons als fraktie nog steeds niet overtuigd hebben dat deze toepassingsgrondslag uiteindelijk zal leiden tot een zodanig voordeel voor de burger, dat we moeten zeggen, alle kosten moeten er voor gemaakt worden. Vandaar dat de CDA-fraktie het college volgt in het afwijzen van het initiatiefvoorstel. De VOORZITTER: Wie van u nog in eerste termijn? De heer SMITS: Voorzitter, wij herinneren ons de discussie van mei ook nog. De discussie ging over de wijziging van 90% naar 95% als grondslag om tot een ander inzicht te komen. We hebben nu een initiatiefvoorstel voor ons liggen dat eigenlijk hetzelfde onderwerp wederom behandelt. Wij hebben toen het standpunt ingenomen, dat wij vonden dat in januari het verhaal meege nomen moest worden in de nieuwe visie die dan op tafel zou komen. Bij ons is er niets veranderd, wij volgen dat nog steeds. Wij staan nog steeds achter het college en achter onze visie van mei. Wij zijn dus tegen het initiatief voorstel Mevrouw VAN OORSCHOT: Voorzitter, onze fraktie blijft bij haar reeds eerder ingenomen standpunt, dat deze kwijtscheldingsregeling dient te worden bezien binnen de ontwikkelingen van de nieuwe algemene bijstandswet, welke 1 janua ri 1996 dient te worden ingevoerd. Een incidentele regeling is ook in de ogen van onze fraktie niet in het belang van de continuïteit en duidelijkheid in de relatie tot de minima. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, ik meende er vanuit te mogen gaan dat deze gevolgde procedure, na de besluitvorming in mei, thuishoort onder het hoofdstuk "goede verhoudingen in de raad", dat een minderheid in de raad, na -53- een genomen besluit, toch bediend wordt en een aantal gegevens nog op tafel krijgt die gevraagd zijn. Dat heeft niks te maken, voorzitter, met verminderd enthousiasme of iets dergelijks van deze portefeuillehouder voor de problematiek. Ik vind het buitengewoon jammer dat het op die manier gespeeld is door de fraktie van Groen Links. Ik ben zelfs in de krant persoonlijk aangesproken. Ik zit hier namens het college en niet op persoonlijke titel. Ik heb geen enkel per soonlijk belang bij deze zaak, dat zal duidelijk zijn. Ik wens dat toch gezegd te hebben, omdat ik tijdens de hele vergadering hoor, het college, en alleen bij dit punt is het, de portefeuillehouder. Dat is een methode waar ik niet van houd. Dat zeg ik gewoon even hardop. Voorzitter, waar gaat het om? De grote lijn is, wat mij betreft, niet dat gereken, want ik vind een aselecte steekproef volstrekt onbetrouwbaar na tuurlijk. Ik kan heel goed een selecte, betrouwbare steekproef organiseren, maar dan zijn we nog een paar maanden bezig en dan is het sop inderdaad de kool niet waard. Dat durf ik te zeggen, omdat de hoofdlijn is dat wij een kwijtscheldingsbeleid voeren in het kader van minimabeleid, wat gezien mag worden. Als je naar de volumina, die daar mee gemoeid zijn, kijkt, dan gaat het om aanzienlijke volumina, zeker als je dat ook vergelijkt met grotere steden dan Bergen op Zoom. En omdat dat beleid goed is en gezien mag worden, heb ik veel meer behoefte aan de redenering, dat ik geruisloos en rustig over kan naar de nieuwe regeling zonder pieken en dalen te veroorzaken, die het gevolg zijn van eventueel aanname van het voorstel van Groen Links. Dat is voor mij de zaak. Over al die rekenpartijen kunnen we van alles en nog wat zeggen. We hebben niet verkeerd geraamd, want de ontwikkeling van de kwijtschelding was in neergaande lijn. Alleen er is een kink in de kabel gekomen. Dat gaat nu weer omhoog in 1995. Waar dat mee te maken heeft, weet ik niet. Het zal deels ook te maken hebben met hogere tarieven natuurlijk. Als je hogere tarieven vaststelt voor met name rioolafvoerrecht en afval stoffenheffing, dan gaat natuurlijk die kwijtschelding vanzelf ook omhoog. Misschien hebben wij daar niet goed bij nagedacht. Bij een gelijk aantal toekenningen gaat bij hogere tarieven het kwijtscheldingsbedrag natuurlijk omhoog Of er een fout gemaakt is in de afvalstoffenheffing, weet ik niet. Wij zijn zover in de begroting op dit moment dat we met uren en dus guldens kunnen aangeven wat het kost om het kwijtscheldingsbeleid handen en voeten te geven, waar het gaat om de O.Z.B.Dat zie je zo in de begroting staan, uren, zoveel guldens, dat kost zoveel. Dat is ook met het rioolafvoerrecht gebeurd, maar in de afvalstoffenheffing staat een netto bedrag. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat dat verkeerd geraamd is. Maar van dat netto bedrag, wat daar geraamd is, daarvan zullen we moeten vaststellen of dat voldoende is om het kwijtscheldingsbedrag daarvan ook te betalen. Daar kan ik nog geen zinnig woord over zeggen. Het zou heel goed zijn natuurlijk als wij ook in staat zijn om op dat punt die begroting te vervolmaken en ook daar met uren, guldens en kosten aan te geven wat het kwijtscheldingsbeleid alles bijeen kost. Dat is wat ik ervan wilde zeggen, voorzitter, want anders verlies je je toch in rekenpartijtjes en daar gaat het naar mijn gevoel helemaal niet oi. Er is in mei om bestuurlijke redenen een besluit genomen. Om dezelfde rede nen stelt het college voor om het initiatiefvoorstel van Groen links af te wijzen. Een initiatiefvoorstel waartoe men natuurlijk alle recht heeft. Ik kan me ook heel goed voorstellen, dat als je een vinger krijgt, je dan probeert om twee handen te grijpen. De VOORZITTER: Dames en heren, de tweede termijn. Het woord is aan de heer Dieten.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 232