-48- De VOORZITTER: Ik concludeer dat, tenzij iemand nog een tweede termijn wil, met een tegenstem van D66 en een tegenstem van de heer Van der Kallen de raad dit verweer zo vaststelt. 15Wijzigingen gemeentebegroting: 102 Tijd. pers. maatregelen De Maagd 102 Extra inzet oproepkr. De Maagd 104 Vervanging sportvloer Meeussenstraat 105 Leerlingenvervoer "De Kreek" 106 Onderhoud H. Broerenschool 996, 2.508, 82.000, 30.000, 260.096, Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt conform besloten. 16Initiatiefvoorstel van Groen Links, ondertekend door de heren J.W.A. Dieten (6L)P.C. Boogaart (PvdA) en J. van Es (GB/S) inzake het kwijtscheldings- beleid in de gemeente Bergen op Zoom. De heer DIETEN: Voorzitter, dit voorstel staat pas op de agenda van de raad van september en dat is erg laat. Wij hebben in de raad van mei een opening gehouden om hierover te praten naar aanleiding van een discussie in de com missie financiën van mei. Toen hebben wij aan de wethouder van financiën gevraagd om ons op korte termijn een aantal gegevens aan te leveren, op grond waarvan wij met terugwerkende kracht tot 1 januari, want dat was mogelijk gemaakt, een verbetering van het minimabeleid in deze gemeente konden realiseren. De toezegging, die gedaan was voor de commissie van juni, werd niet nagekomen. Vervolgens hebben wij in juni gevraagd waar dat bleef. Toen zou het in augustus komen, want in juli hebben we natuurlijk niet vergaderd. In de commissie van augustus was het er weer niet, althans niet de antwoorden op de vragen die door de portefeuillehouder waren toegezegd. Op het moment, dat we in augustus constateerden dat het er niet was en dat het dus in september zou komen, hebben wij gezegd: dan moeten we de zaak niet verder vertragen, want dan wordt het misschien veel te laat en dan komt ook de uitvoerbaarheid van een bijstellingsregeling in het gedrang. We hebben uiteindelijk voor de commissievergadering van september een aantal gegevens gekregen, pas nadat we gebeld hadden waar ze bleven en ze daarna te elfder ure nog bezorgd werden. De beantwoording op ons voorstel is ook nu pas om 19.30 uur bij ons neergelegd. Wij vinden dat een heel vervelende gang van zaken. Wij brengen die in verband met het gebrek aan enthousiasme, dat de portefeuillehouder eigenlijk de hele tijd ten toon heeft gespreid, als wij vroegen om gebruik te maken van de mogelijkheid om het kwijtscheldings- beleid in deze gemeente te verbeteren. Want dat is wat hier aan de orde is. Het rijksbeleid maakt het mogelijk om met terugwerkende kracht tot 1 janua ri 1995 wat meer voor onze minima in deze gemeente te doen. De marges, die gemeenten hebben om er iets aan te doen, zijn al zeer beperkt. Het standpunt van Groen Links is, maar dat standpunt hebben wij ook van meerdere frakties in het verleden vaak gehoord van, we zouden wel graag meer doen maar we kunnen helaas niet meer doen, dat daar gebruikt van gemaakt moet worden. We nemen graag als Bergen op Zoom een voorbeeld aan de gemeente Maastricht in de afgelopen periode, en ik geloof dat we daar binnenkort weer naartoe gaan. Maar de gemeente Maastricht bijvoorbeeld heeft in februari van dit jaar al besloten om gebruik te maken van de verruimingsmogelijkheid en die heeft dat ingevoerd. Het voordeel van het snel daarop inspelen en niet traineren, is dat de com plicatie, die nu hier optreedt, daar niet is opgetreden. -49- Uit de reaktie van de portefeuillehouder blijkt nu dat we relatief hoge kosten moeten maken die samenhangen met de uitvoering. Waarom? We moeten een aantal aanvragen, waar al een beslissing over is genomen, herzien. We moeten ons voorlichtingsbeleid over de toepassing van de regeling in 1995 opnieuw in elkaar zetten en dat moet allemaal geconcentreerd worden in de laatste 2 a 3 maanden van dit jaar. Ik wil er met nadruk op wijzen dat dat niet het gevolg is van vertraging van de kant van de indieners van dit initiatiefvoorstel, maar van de traagheid aan de kant van de portefeuillehouder, die ik ten zeerste betreur. Er zijn frakties in deze raad die in de commissievergadering in meerderheid hebben uitgesproken dat ze dit voorstel zullen steunen, andere hebben gezegd dat ze het niet zullen steunen of dat ze het nog niet weten, maar er wel sympathiek tegenover staan. Ik hoop dat het er niet toe leidt, dat tenge volge van deze historie aan dit voorstel, dit voorstel het niet zal halen, waar de inwoners van deze gemeente dan vervolgens de dupe van worden, voor zover ze van geringe inkomens rond moeten komen. Dat even over de procedure tot nu toe en de overweging op dat punt. Voorzitter, dan moeten we naar de financiële overwegingen toe. Ik heb daar natuurlijk zelf ook op zitten puzzelen al voor vanavond, hoe dat nou precies in elkaar zou zitten. Ik kwam tot overwegend dezelfde conclusies, die ook blijken uit de notitie die vanavond op onze tafel is gelegd. Namelijk bij het vaststellen van de begroting 1995 is een aardig gat laten vallen, want wat hebben we gedaan? We weten dat in de afgelopen jaren er voor ongeveer 380.000,aan kwijtscheldingen is verleend. Dat is een getal uit 1994. Maar in de begroting 1995 hebben we alleen maar een raming gemaakt voor de rioolheffing van 90.000,— en voor de onroerende zaakbelasting van 75.000,totaal 165.000,Dus nog minder dan de helft van het bedrag waarvan we wisten dat we het kwijt zouden zijn. Terecht wordt er dan ook in de notitie, die wij vanavond aantreffen, gesteld dat we voor ruim 2 ton bij de eerstvolgende managementrapportage een bij stelling van de begroting zullen moeten plegen, niet tengevolge van een verbetering van het minimabeleid, maar vanwege een nalatigheid in onze begroting, die wij hebben vastgesteld. Een nalatigheid overigens, die bij de eerste managementrapportage blijkbaar niet is geconstateerd. Dan is de vraag vervolgens, moet dat nou gedekt worden naar aanleiding van mijn initiatiefvoorstel? Dat lijkt mij niet eigenlijk. Gelukkig zit dat ook niet besloten in het voorstel van het college. Maar er zijn wel meerkosten, die wel rechtstreeks voortvloeien uit dit initiatiefvoorstel. Die meerkosten hebben we in de commissie financiën al een keer begroot op zo'n 30.000, voor wat betreft de herziening van de bestaande gevallen. Daar zal natuur lijk nog wat bijkomen als gevolg van de nieuwe gevallen. Mensen die tot nog toe niet voor kwijtschelding in aanmerking kwamen, maar er op grond van de verruimde regels wel voor in aanmerking zullen komen. In de notitie van de wethouder is dat dan begroot op nog eens een keer een soortgelijk bedrag, hoewel daar ook aangegeven wordt dat dat een beetje onduidelijk is. Voorzitter, van belang is natuurlijk, en ook daar is in de commissie over gesproken van, is het sop de kool wel waard? Dus zijn we niet bezig, om met relatief hoge uitvoeringskosten een maatregel te nemen, die voor de minima relatief geringe gevolgen heeft. Als we daarover de cijfers op een rijtje zetten, dan constateren we dat de totale kosten, de totale meerkosten, niet terechtkomen bij al degenen die kwijtschelding aanvragen, want er zijn al mensen die onder het oude regime een volledige kwijtschelding kregen. Maar het gaat er juist om dat de meerkosten op een vrij beperkte groep van toepassing zijn, die nog geen kwijtschelding kregen of nog geen volledige kwijtschelding kregen. Daarom is in de ogen van Groen Links het voorstel en de gevolgen van dit voorstel wel zeker substantieel de moeite waard om de toch relatief geringe organisatie- en uitvoeringskosten dan maar te nemen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 230