-22- verschillende partijen op gewezen hebben, gaat kijken wat de markt biedt en daar je kaartje op aanpast, is natuurlijk een heel conform verhaal. Met name de basisvoorzieningen, daar moeten we voor staan en ervoor zorgen dat de mensen kunnen blijven doen wat ze nu ook doen, binnen de normale grenzen zoals ze er in de markt voor bestaan. De heer Linssen sprak over de betrouwbaarheid van de adviseurs. We hebben daar in de commissie wat woorden over gehad met de heer A.J. van Es, omdat daar de suggestie werd gewekt -en als dat niet zo is, biedt ik daar mijn excuses voor aan- dat er iets schortte ten aanzien van de betrouwbaarheid van onze adviseurs. Ik wil heel duidelijk hier gesteld hebben dat wij alle vertrouwen in onze adviseurs hebben. Als wij als college een advies overnemen, is dat het advies van het college wat wij u aanbieden. Het is niet goed om hier over adviezen van adviseurs te praten. Het is ons advies aan u. Dat wij adviseurs inschakelen om ons te adviseren, staat buiten deze discussie. Wij zijn derhalve ook als college met een aantal van die rapporten gezamen lijk tot bepaalde conclusies gekomen. Het is dus niet zo dat, als een adviseur iets zegt, je daar klakkeloos je beleid en je beheersbaarheid op moet afstemmen. Je blijft je eigen verant woordelijkheid houden. Dat betekent dat je op basis van alle gegevens keuzes moet maken. Mijnheer Linssen, u zegt, zakendoen vraagt zekerheden. Ja, het bedrijfs leven vraagt zekerheden. Die zekerheden leggen wij hier neer door als raad en als college inderdaad aan te geven, wij hebben vertrouwen in dat gebied; wij denken dat daar mogelijkheden zijn en wij zijn bereid om daar te investeren. Dan geven we het bedrijfsleven de zekerheden, die zij weer nodig hebben om geen risico's te lopen. De heer Van der Kallen, manipulatie van cijfers. Ik moet zeggen, het wordt wel erger, in de commissie had u het over kreatief boekhouden. Het is absoluut niet zo dat cijfers altijd exact aangeven wat je wel en wat je niet wilt lezen. Ik denk dat het gewoon zodanig is dat voor ons het allerbelangrijkste is dat we gekeken hebben naar de mogelijkheden die wij in Bergen op Zoom binnen onze begroting hebben. Dat we gezegd hebben, binnen die bandbreedte kunnen wij dat bieden, wat u als Bergen op Zoom vraagt. Dat wij dan vervolgens inderdaad, heel los van alles, onze eigen afdelingen gevraagd hebben om daar naar te kijken en zij komen onafhankelijk van wat voor rapport dan ook met cijfers die binnen die bandbreedte zitten, dan zeg ik, we kunnen u een voorstel aanbieden, waarin we inderdaad het woord richtinggevend -en de heer Bolsius wees er al op- in taakstellend durven te veranderen. Dan durven we ons een plicht op te leggen om daarmee om te gaan. Dan is het aan ons om het beheersbaar te maken in het komend trajekt, als we praten over ontwerpteams, als we praten over ontwikkelingen en als we praten over gesprekken met architekten etc., en om te zorgen dat wij die band breedte en die taakstelling niet zullen overschrijden. U vroeg aan de voorzitter naar de gesprekken met Halsteren. Wij hebben inderdaad een gesprek met Halsteren gehad. Ik kan dat hier rustig aangeven, Halsteren is op de hoogte van alle rapporten. Wij hebben absoluut niet het gevoel gehad dat Halsteren op enigerlei wijze twijfelt aan onze cijfers. Er is tussen Halsteren en Bergen op Zoom een open manier van communicatie. Als ze problemen met onze cijfers hebben dan hoor ik dat graag rechtstreeks. Ik denk dat het zaak van Halsteren best was van, hoe zit ons eigen zwembad De Melanen erin. Er is heel open en goed over gecommuniceerd. Dan ben ik gelijk bij het volgende punt, de communicatie. Ik ben het met u eens dat communicatie een heel belangrijk goed is om aan de bevolking en aan onszelf duidelijk te maken wat we willen. Dat het tot nu toe aan wat duidelijkheid en communicatie ontbroken heeft, merk ik gewoon, omdat ik dingen hoor, waarvan ik denk, hoe komt men erop. Hoe komt men aan -23- gegevens dat het schoolzwemmen duurder zou worden of überhaupt afgeschaft wordt. Hoe komt men aan het idee dat er niks aan buitenvoorziening is? Hoe komt men aan het idee dat er een kompleet uitgeklapt pierenbadje, aquarium bakje hoorde ik zelfs, gaat ontstaan? Dat is gewoon absoluut niet waar. Het blijkt inderdaad dat wij nog heel wat moeten leren als het over commu nicatie gaat. Ik heb begrepen dat er in de begroting 65.000,-- voor is opgenomen, dus wij worden op onze wenken bediend. Laat ik u bij deze vast toezeggen, en dat vind ik essentieel, dat een com municatieplan onderdeel van dit besluit moet gaan uitmaken, want de VVD/CDA en D66 hebben daar terecht om gevraagd. Een communicatieplan niet alleen in woorden maar ook visueel. Ik denk dat het goed is dat in een heel korte tijd architekten hebben aangegeven daarin mee te willen werken, visuele weer- gaves gaan komen, wat wij dan op de Binnenschelde willen. Dat betekent dat dat soort zaken ook voor u, als bezoekers, als kijkers, als zwemmers etc. duidelijk wordt van, wat willen we nou eigenlijk? Nee, dan komt er niet zomaar een badje. Dan komt er iets waar u als gemeente Bergen op Zoom best trots op mag zijn en waarin u de komende 25 jaar op een zeer prima manier kunt gaan zwemmen. De heer AERTSSEN: Voorzitter, bij interruptie. Ten aanzien van de communi catie denk ik dat de wethouder het terecht aanhaalt. In deze hele discussie heeft dat er wat aan ontbroken. Aan de andere kant stel ik dat, als je praat over het buitengebeuren aan de Binnenschelde, als alternatief voor wat wegvalt bij Gageldonk, menige Berge- naar goed begrijpt wat je ervoor terugkrijgt als je Gageldonk weghaalt. Daar heb je geen geordend communicatie-apparaat voor nodig. Dat weten de Berge- naren gewoon. Wij als PvdA vinden dat de kwalificatie, pierenbadje volstrekt in de lijn ligt met hoe de ervaringen op dit moment zijn aan de Binnen schelde. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Voorzitter, ik denk dat mijnheer Aertssen ook pleit voor een communicatieplan en dat is bij deze toegezegd. De PvdA zegt, wij waren voor een sportcluster in verband met het spin-off- effekt en het toeristisch-rekreatief potentieel en nu komt er een peperduur aquarium plus pierenbadje. Dat vind ik wel leuk, want als je naar het oorspronkelijk ontwerp van het sportcluster kijkt, dan was dat een kleiner zwembad met kleine mogelijkheden en minder buitengebeuren. Waarom kan de PvdA dan wèl voor het sportcluster zijn als we over een zwembad praten en niet voor het gebeuren wat er nu ligt? Dat mag u me dan in tweede termijn eens toelichten. De heer Dieten praat over toveren. Ik heb me allerlei eigenschappen toege dicht, wat goede en af en toe wat minder prettige, maar toveren hoort er niet bij. De heer DIETEN: Dat is juist het probleem, want u zult toverkracht nodig hebben om met dit geld dit plan te realiseren. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat is uw interpretatie. Ik denk dat ik geen tovenkracht nodig heb. Ik denk dat ik daadkracht nodig heb. Daadkracht, steun en vertrouwen, dat wij met elkaar tot een bepaalde opzet kunnen komen. Daar is geen toverkracht voor nodig. Nee, dat is met elkaar iets willen en met elkaar voor iets staan. Ik denk dat wij met dit raadsvoorstel ergens voor staan en er ook voor gaan. Wij hebben geen toverkracht nodig, want aan dat soort bovenmenselijke inspanningen wens ik niet mee te doen. Ih mag u overigens nog op iets wijzen, want er wordt met cijfers gegoocheld er> laat ik er eentje bijdoen. Als we vroeger spraken over een sportcluster

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 218