-20-
nemen en ook gevolgen met elkaar moet durven vergelijken.
Als we dan gaan kijken dan was het, óf op Gageldonk blijven en daar ver-
nieuwbouwen, laat ik het zo maar samenvatten, óf we zouden moeten gaan
investeren op een nieuwe plaats, in dit geval de Binnenschelde.
Dan is het tijdstip daar, dat je naar de mening van het college, en ik
benadruk dat het voltallige college de weg naar het voorstel in juni
gezamenlijk is ingeslagen, bestuurlijke afwegingen gaat maken. Onder de
volgende voorwaarden:
1. Het zwembad moet voldoen aan de eisen van deze tijd. Het moet kwalitatief
goed zijn. Het moet klantgerichte rekreatievoorzieningen hebben. Alle
doelgroepen moeten het zwembad kunnen gebruiken, tenminste zoveel moge
lijk, laat ik dat zo voorzichtig samenvatten.
2. Bij voorkeur moet er ook een buitengebeuren zijn. Al is de gemiddelde
gebruikssituatie in Nederland slechts 20 dagen per jaar voor een buiten
bad. We hebben alleen de laatste jaren schitterende zomers gehad, maar
als we naar de jaren daarvoor kijken, dan blijkt 20 dagen per jaar een
buitenbad redelijk exploitabel te maken te zijn.
3. En dit is niet het onbelangrijkste. Het moet financieel beheersbaar zijn
en in de meerjarenbegroting passen, want we hebben het over iets wat in
de toekomst ingebouwd moet kunnen worden in onze begroting, zonder dat
dat direkt ten koste gaat van allerlei andere voorzieningen. Ik denk dat
dat ook een belang is wat je als college en raad moet afwegen. Je mag
best iets willen en je moet ook met zijn allen af en toe iets willen,
maar het moet betaalbaar en beheersbaar zijn.
Als je dan deze drie voorwaarden bij elkaar telt en als je dan ziet hoeveel
geld je moet gaan besteden, dan moet je het ook nog eens zó besteden, en dat
is de mening van het college, dat andere marktpartijen geprikkeld worden om
met ons mee te gaan doen.
Toen wij deze faktoren gingen afwegen en alle adviezen meenamen, die we op
dat moment gekregen hadden, hebben we geconstateerd dat we een uitstekend
geoutilleerd zwembad konden krijgen, dat door zijn logistiek en vormgeving,
want dat is een heel belangrijk verhaal, een jaar rond-accommodatie moet
worden. Er moeten een tweetal kleine buitenvoorzieningen voor gezinnen met
kleine kinderen zijn. En, er moet zorg gedragen worden voor een kwalitatieve
goede aansluiting tussen boulevard, strand, ligweide en water. Dan waar?
Naar onze mening aan de Binnenschelde, omdat daar de aanhakingsmogelijkheden
zijn, direkt en indirekt.
Wat dan financieel? Je legt je een taak op, je legt je een zodanige taak op
dat je die, nadat je die onafhankelijk hebt getoetst, -en die stukken heeft
u bij de stukken van financiën aangetroffen- ook in een begroting kunt
brengen. Dat je jezelf kunt opleggen dat je binnen een bepaald bedrag Bergen
op Zoom datgene kunt bieden, waar we voor staan, namelijk een goed zwembad
met een goede zorgfunktie en goede mogelijkheden.
Wij hebben ons beperkt tussen de 2,1 en 2,5 miljoen gulden. Het CDA had het
over 2,6, maar ik denk dat het goed is om nog even aan te geven dat het over
2,5 miljoen gaat.
De aanhakingsmogelijkheden. Velen van u hebben erom gevraagd. Het
heeft ook de naam, clustermogelijkheden, nog genoemd. Ik neem dat maar even
in een noemer mee. De verwachtingspatronen, die ook veel raadsleden hebben
uitgesproken. Wij zijn op dit moment met een aantal serieuze kandidaten
gesprek. Gesprekken over rechtstreekse aanhakingen. Dan denk ik aan sauna en
fitness. Als indirekt, dan denk ik aan bowling en verblijfsrekreatie. Die
gesprekken zijn er. Die gesprekken met de kandidaten zijn met zowe
potentiële als financiële kandidaten die iets kunnen. Die ook iets aan e
gemeente te bieden hebben en waar we als partner mee door kunnen, maar di
gezien hun risicobelang wel heel graag zouden willen weten wat wij nu a
gemeente willen en waar wij als gemeente voor staan.
-21-
Hoe zit het met de mogelijkheden van Kijk in de Pot? Hoe zit het met het
bestemmingsplan Geertruidapolder? Hoe zit het met geluidszoneringen? Hoe
staat de provincie tegenover de plannen van Bergen op Zoom? Allemaal vragen
die wij als Bergen op Zoom moeten durven beantwoorden aan marktpartijen, die
geïnteresseerd zijn om in Bergen op Zoom iets te doen.
Op al die vragen heeft u door o.a. de besluitvorming vandaag in een eerder
genomen agendapunt, namelijk de revitalisering, de openheid geboden om met
ons te kijken, wat kan er? Wat kunnen wij als Bergen op Zoom aan potentiële
kandidaten bieden om onze onderhandelingspositie zo sterk mogelijk te maken.
Haar last but not least, wat is voor allerlei potentiële kandidaten
belangrijk? Hoe staat de gemeenteraad tegenover de plannen om een start te
maken op en in het gebied, waarvan alle gesprekspartners gezegd hebben,
uniek. Daar kunnen we en daar willen we iets mee.
Kortom raad, ik zou u nogmaals een oproep willen doen, geef uzelf een kans.
Geef ons als college een kans om samen met u en met de ondernemers van
Bergen op Zoom iets moois te maken. Een goed, kwalitatief goed zwembad op
een goede, juiste plek.
Als ik dan naar een aantal opmerkingen ga kijken, die de verschillende
frakties hebben gemaakt, dan denk ik dat een aantal vragen beantwoord zijn.
Dan nog het prijskaartje, waar het CDA naar gevraagd heeft, en de koppeling
gelijk naar hetgeen de heer Van der Kallen en de heer Bolsius hebben genoemd
ten aanzien van de exploitatie en de tegemoetkoming vanuit de gemeente in de
exploitatie.
De opzet van het stuk, zoals het hier ligt, gaat ervanuit dat wij het als
gemeente helemaal zelf zouden moeten doen. Dat is de basis van de gedachte,
puur omdat wij vinden dat je nu niet meer moet gaan praten vanuit de
ondernemersgedachte maar vanuit je eigen kracht. Wat kunnen wij, wat willen
wij en wat mogen wij binnen de begroting die we hebben?
Dan zeggen we, en ik heb daar eerder op gewezen, binnen de begroting is er
de mogelijkheid om tussen de 2,1 en maximaal 2,5 miljoen op te nemen.
Het staat er niet voor niets: Te bepalen dat de gemeentelijke bijdrage in de
exploitatie inclusief kapitaallasten mag variëren, want het zijn niet alleen
de gemeenten die bijdragen in de exploitatie.
De exploitatie van een zwembad bestaat uit meer zaken. De exploitatie van
een zwembad bestaat uit inkomsten binnen het zwembad zelf. De exploitatie
van een zwembad bestaat uit extra horeca-inkomsten. De exploitatie van een
zwembad bestaat uit meer zaken dan alleen de gemeentelijke bijdrage, ook al
exploiteer je als gemeente uiteindelijk eventueel het hele bad.
Het wil ook niet zeggen dat, wat gesuggereerd wordt, de heer Stuart er
anders over dacht dan ik, dat het niet zo zou zijn dat er andere investeer
ders in mee mochten doen. Nee, alleen wij hebben dit plan opgezet vanuit
onze eigen mogelijkheden. Als externe kandidaten in die mogelijkheden willen
meedenken, dan zijn ze uitgenodigd, maar wel binnen de grenzen, die wij als
gemeente Bergen op Zoom stellen. Ik denk dat dat de kracht is van dit
voorstel.
Dan kijken we naar de mogelijkheid van de exploitatie en de exploitatie
kaartjes. Als er meer bezoekers komen, wil dat niet altijd zeggen dat de
exploitatie gunstiger wordt, want meer bezoekers kan net de zaak over de
drempel heen helpen. Dat betekent extra formatieplaatsen. Het zou juist wel
eens negatief kunnen zijn. Het is helemaal niet zeker dat het een automa
tisch volgt uit het ander. Wat wel van belang is, als we nog even op de
kaartjes terugkomen, is dat wij als totaal college van mening zijn dat je
kaartjes beheersbaar moet maken voor puur het zwemmen, in het kader van
schoolzwemmen, in het kader van doelgroepen zwemmen en in het kader van
zwemlessen. Je moet ervoor zorgen dat die zaken voor mensen niet onmogelijk
"orden. Dat is de inzet waar wij als college voor staan.
Dat je ten aanzien van het rekreatieve gebeuren, en ik denk dat daar