-20- nemen en ook gevolgen met elkaar moet durven vergelijken. Als we dan gaan kijken dan was het, óf op Gageldonk blijven en daar ver- nieuwbouwen, laat ik het zo maar samenvatten, óf we zouden moeten gaan investeren op een nieuwe plaats, in dit geval de Binnenschelde. Dan is het tijdstip daar, dat je naar de mening van het college, en ik benadruk dat het voltallige college de weg naar het voorstel in juni gezamenlijk is ingeslagen, bestuurlijke afwegingen gaat maken. Onder de volgende voorwaarden: 1. Het zwembad moet voldoen aan de eisen van deze tijd. Het moet kwalitatief goed zijn. Het moet klantgerichte rekreatievoorzieningen hebben. Alle doelgroepen moeten het zwembad kunnen gebruiken, tenminste zoveel moge lijk, laat ik dat zo voorzichtig samenvatten. 2. Bij voorkeur moet er ook een buitengebeuren zijn. Al is de gemiddelde gebruikssituatie in Nederland slechts 20 dagen per jaar voor een buiten bad. We hebben alleen de laatste jaren schitterende zomers gehad, maar als we naar de jaren daarvoor kijken, dan blijkt 20 dagen per jaar een buitenbad redelijk exploitabel te maken te zijn. 3. En dit is niet het onbelangrijkste. Het moet financieel beheersbaar zijn en in de meerjarenbegroting passen, want we hebben het over iets wat in de toekomst ingebouwd moet kunnen worden in onze begroting, zonder dat dat direkt ten koste gaat van allerlei andere voorzieningen. Ik denk dat dat ook een belang is wat je als college en raad moet afwegen. Je mag best iets willen en je moet ook met zijn allen af en toe iets willen, maar het moet betaalbaar en beheersbaar zijn. Als je dan deze drie voorwaarden bij elkaar telt en als je dan ziet hoeveel geld je moet gaan besteden, dan moet je het ook nog eens zó besteden, en dat is de mening van het college, dat andere marktpartijen geprikkeld worden om met ons mee te gaan doen. Toen wij deze faktoren gingen afwegen en alle adviezen meenamen, die we op dat moment gekregen hadden, hebben we geconstateerd dat we een uitstekend geoutilleerd zwembad konden krijgen, dat door zijn logistiek en vormgeving, want dat is een heel belangrijk verhaal, een jaar rond-accommodatie moet worden. Er moeten een tweetal kleine buitenvoorzieningen voor gezinnen met kleine kinderen zijn. En, er moet zorg gedragen worden voor een kwalitatieve goede aansluiting tussen boulevard, strand, ligweide en water. Dan waar? Naar onze mening aan de Binnenschelde, omdat daar de aanhakingsmogelijkheden zijn, direkt en indirekt. Wat dan financieel? Je legt je een taak op, je legt je een zodanige taak op dat je die, nadat je die onafhankelijk hebt getoetst, -en die stukken heeft u bij de stukken van financiën aangetroffen- ook in een begroting kunt brengen. Dat je jezelf kunt opleggen dat je binnen een bepaald bedrag Bergen op Zoom datgene kunt bieden, waar we voor staan, namelijk een goed zwembad met een goede zorgfunktie en goede mogelijkheden. Wij hebben ons beperkt tussen de 2,1 en 2,5 miljoen gulden. Het CDA had het over 2,6, maar ik denk dat het goed is om nog even aan te geven dat het over 2,5 miljoen gaat. De aanhakingsmogelijkheden. Velen van u hebben erom gevraagd. Het heeft ook de naam, clustermogelijkheden, nog genoemd. Ik neem dat maar even in een noemer mee. De verwachtingspatronen, die ook veel raadsleden hebben uitgesproken. Wij zijn op dit moment met een aantal serieuze kandidaten gesprek. Gesprekken over rechtstreekse aanhakingen. Dan denk ik aan sauna en fitness. Als indirekt, dan denk ik aan bowling en verblijfsrekreatie. Die gesprekken zijn er. Die gesprekken met de kandidaten zijn met zowe potentiële als financiële kandidaten die iets kunnen. Die ook iets aan e gemeente te bieden hebben en waar we als partner mee door kunnen, maar di gezien hun risicobelang wel heel graag zouden willen weten wat wij nu a gemeente willen en waar wij als gemeente voor staan. -21- Hoe zit het met de mogelijkheden van Kijk in de Pot? Hoe zit het met het bestemmingsplan Geertruidapolder? Hoe zit het met geluidszoneringen? Hoe staat de provincie tegenover de plannen van Bergen op Zoom? Allemaal vragen die wij als Bergen op Zoom moeten durven beantwoorden aan marktpartijen, die geïnteresseerd zijn om in Bergen op Zoom iets te doen. Op al die vragen heeft u door o.a. de besluitvorming vandaag in een eerder genomen agendapunt, namelijk de revitalisering, de openheid geboden om met ons te kijken, wat kan er? Wat kunnen wij als Bergen op Zoom aan potentiële kandidaten bieden om onze onderhandelingspositie zo sterk mogelijk te maken. Haar last but not least, wat is voor allerlei potentiële kandidaten belangrijk? Hoe staat de gemeenteraad tegenover de plannen om een start te maken op en in het gebied, waarvan alle gesprekspartners gezegd hebben, uniek. Daar kunnen we en daar willen we iets mee. Kortom raad, ik zou u nogmaals een oproep willen doen, geef uzelf een kans. Geef ons als college een kans om samen met u en met de ondernemers van Bergen op Zoom iets moois te maken. Een goed, kwalitatief goed zwembad op een goede, juiste plek. Als ik dan naar een aantal opmerkingen ga kijken, die de verschillende frakties hebben gemaakt, dan denk ik dat een aantal vragen beantwoord zijn. Dan nog het prijskaartje, waar het CDA naar gevraagd heeft, en de koppeling gelijk naar hetgeen de heer Van der Kallen en de heer Bolsius hebben genoemd ten aanzien van de exploitatie en de tegemoetkoming vanuit de gemeente in de exploitatie. De opzet van het stuk, zoals het hier ligt, gaat ervanuit dat wij het als gemeente helemaal zelf zouden moeten doen. Dat is de basis van de gedachte, puur omdat wij vinden dat je nu niet meer moet gaan praten vanuit de ondernemersgedachte maar vanuit je eigen kracht. Wat kunnen wij, wat willen wij en wat mogen wij binnen de begroting die we hebben? Dan zeggen we, en ik heb daar eerder op gewezen, binnen de begroting is er de mogelijkheid om tussen de 2,1 en maximaal 2,5 miljoen op te nemen. Het staat er niet voor niets: Te bepalen dat de gemeentelijke bijdrage in de exploitatie inclusief kapitaallasten mag variëren, want het zijn niet alleen de gemeenten die bijdragen in de exploitatie. De exploitatie van een zwembad bestaat uit meer zaken. De exploitatie van een zwembad bestaat uit inkomsten binnen het zwembad zelf. De exploitatie van een zwembad bestaat uit extra horeca-inkomsten. De exploitatie van een zwembad bestaat uit meer zaken dan alleen de gemeentelijke bijdrage, ook al exploiteer je als gemeente uiteindelijk eventueel het hele bad. Het wil ook niet zeggen dat, wat gesuggereerd wordt, de heer Stuart er anders over dacht dan ik, dat het niet zo zou zijn dat er andere investeer ders in mee mochten doen. Nee, alleen wij hebben dit plan opgezet vanuit onze eigen mogelijkheden. Als externe kandidaten in die mogelijkheden willen meedenken, dan zijn ze uitgenodigd, maar wel binnen de grenzen, die wij als gemeente Bergen op Zoom stellen. Ik denk dat dat de kracht is van dit voorstel. Dan kijken we naar de mogelijkheid van de exploitatie en de exploitatie kaartjes. Als er meer bezoekers komen, wil dat niet altijd zeggen dat de exploitatie gunstiger wordt, want meer bezoekers kan net de zaak over de drempel heen helpen. Dat betekent extra formatieplaatsen. Het zou juist wel eens negatief kunnen zijn. Het is helemaal niet zeker dat het een automa tisch volgt uit het ander. Wat wel van belang is, als we nog even op de kaartjes terugkomen, is dat wij als totaal college van mening zijn dat je kaartjes beheersbaar moet maken voor puur het zwemmen, in het kader van schoolzwemmen, in het kader van doelgroepen zwemmen en in het kader van zwemlessen. Je moet ervoor zorgen dat die zaken voor mensen niet onmogelijk "orden. Dat is de inzet waar wij als college voor staan. Dat je ten aanzien van het rekreatieve gebeuren, en ik denk dat daar

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 217