hoofdgedachte is om te komen tot een accommodatie die het hele jaar rond beschikbaar is voor de burgers. Financieel zou het een optie zijn om de verschillende keuzemogelijkheden, voor wat betreft de budgetten en de bestedingen van de gelden daarin, helemaal langs te lopen. Maar cijfermatige exercities in de orde van 23 miljoen gulden kunnen in deze raad nooit de duidelijkheid krijgen die het voor deze microfoon haalbaar maken. De CDA-fraktie benadert het op dit moment dus van een iets andere kant en zegt, een doorgaan in een huidige exploitatie van Gageldonk zou op dit moment een subsidiebeslag extra blijven vergen van ongeveer 5,5,50 per bezoeker. Een Gageldonk, aangepast aan de nieuwe eisen, plus vernieuwingen en renovatie tot het model wat wij in de stukken hebben aangetroffen, zou uiteindelijk een subsidie vergen per kaartje, bij een bezoekersaantal tot maximaal 280.000, van 7,Dat zou dus het bedrag zijn wat bijbetaald moet worden vanuit de gemeente Bergen op Zoom per kaartje per gebruiksmoment Je kunt het ook nog anders zeggen, per inwoner kost de oude situatie 30.— maar die kunnen we wettelijk niet doorzetten. Een nieuw Gageldonk, met alles erop en eraan, kost 40,per inwoner per jaar. De Binnenschelde, een ander concept en u ziet dat ik het vermijd om onder ling allerlei elementen uit de financiële opbouw te vergelijken, want volgens mij vergelijken wij appels met peren. De Binnenschelde kent in dat verhaal een situatie van een investering met een exploitatielast voor de gemeente Bergen op Zoom van 2.1 en 2.6, een subsidie per kaartje van 5,~ aan de ondergrens tot 6,aan de bovengrens. Voor elke inwoner van de stad betekent dat getallen tussen 42,-- en 52,— per inwoner. Dat is het financiële kader waarover we spreken. Economisch, voorzitter, zegt de CDA-fraktie uitdrukkelijk dat de lokatie Gageldonk een lokatie is waar, wanneer daar een vernieuwd Gageldonk wordt gepland, we een eindsituering kennen. En ontwikkelingen op economisch gebied, aanhakende bij de dan gerenoveerde zwembadsituatie, zijn op de lokatie Gageldonk welhaast niet meer mogelijk. Vandaar dat de CDA-fraktie, en het zal u niet als een mysterieuze zaak voorkomen, kiest in de positieve zin voor een nieuwe situatie aan de Binnenschelde. Daar kan een nieuwe zwemaccommodatie gebouwd worden, waarbij alle toeristisch-rekreatieve mogelijkheden nog kunnen worden uitgebouwd. Wij roepen daarvoor het model op van de locomotief met treinwagons. Namelijk wij zien deze investering aan de Binnenschelde als de locomotief, waaraan wagons gehangen moeten worden. Wagons, die in feite de hele koppeling teweeg moeten brengen van Plaat, Binnenschelde, Kijk in de Pot en de binnenstad van deze stad. Nogmaals, wij kiezen dus uitdrukkelijk voor een positieve keuze, voor een nieuwe situatie aan de Binnenschelde. Hetzelfde soort verhaal, voorzitter, is te houden op het gebied van de ruimtelijke ordening. De lokatie Gageldonk is in de ogen van de CDA-fraktie aan het eind wanneer we daar een vernieuwd Gageldonk op plannen. Dan betekent het dat het concept, wat we nu ontwikkelen, inderdaad 20 tot 25 jaar zo moet meegaan, want veranderingen zijn dan ruimtelijk welhaast niet meer mogelijk. Wij kiezen uitdrukkelijk voor een situatie waarbij we een keuze maken voor de Binnenschelde, omdat daar ook in ruimtelijke zin nog allerlei ontwikkelingen gemaakt moeten worden qua keuze. Ook hier slaat de balans voor de CDA-fraktie door naar de kant van de Binnenschelde, een nieuwe keuze. Als voorlaatste argument gaat het ons om de zwemvoorziening. Daar was het verhaal voor een groot gedeelte om begonnen. Wij denken dat voor de rekrea- tiezwemmer, voor de sportieve zwemmer en voor de instruktiesituatie het nieuwe zwembad, zoals dat in de stukken is weergegeven, aan de Binnenschelde mogelijkheden bevat, die de burgers volledig moeten kunnen benutten als het gaat om de zwemfunktie. Wij denken dat wij hiermede Bergen op Zoom in een keer opnieuw aan een zeer goede invulling van een zwemfunktie helpen. In :SÏÏÏÏÜ;*ïet 6611 sbrandfunktie aan de Binnenschelde; in combinatie met een het lS- J 3an v. ^8St Van Zeeland' BerWen OP Zoom ligt tenslotte waar en in.c°mBlnatle met een toekomstig op stapel staand veranderings proces qua herindeling en alles wat daarmee te maken heeft, ik noem daarbij desnoods met name het zwembad De Melanen, denkt de CDA-fraktie dat wij hier maken!° k6UZ0 V°°r Z°Wel d6 rekreatieve als de sportieve zwemmer Voorzitter, als laatste argument willen wij nog even refereren aan twee elementen die erg veel vragen oproepen en dat is het prijskaartje. De CDA- fraktie roept u uitdrukkelijk op om bij de vaststelling van het prijs kaartje nadrukkelijk te kijken naar wat gebruikelijk is in het land. Wat Neder!fndPri?v hartJr4.dle aan,dit soort voorzieningen hangen in de rest van Nederland. Ik hoop dat u er als college dan in slaagt om op het gemiddelde te gaan zitten. Dezelfde bandbreedte geldt, wat ons betreft, voor de huur- Vaü 5et zwambad- de clubs en de sportieve gebruiker moeten dit MhïnJkPiHï aaVf Binnenschelde kunnen gebruiken binnen de in Nederland gebruikelijke tariefstellingen. !didrukï«??-tdatv ln d6Ze f8rSte termi^n van dit debat de CDA-fraktie een uitdrukkelijke keuze maakt, en ik wil dat niet onder stoelen of banken V°w- Binnenschelde. Dat de CDA-fraktie, gedwongen door goede J Jkta.es op dit onderwerp, heel diep in deze materie is gedoken, aar heeft afgewogen, op aparte momenten discussiërende, welke keuze wii moesten maken. Wij voelen dus de druk van de burgerij heel goed door een bekwame aktie. Maar wij vinden dat wij, alles afwegende, moeten kiezen voor nieuwe situatie met nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen aan de Binnenschelde. Tot zover, voorzitter. De heer LINSSEN: Voorzitter, het besluit, wat u ons vanavond vraagt te nemen, is een besluit met verstrekkende gevolgen voor Bergen op Zoom. Het is een besluit wat de gemoederen al maandenlang bezighoudt en wat heeft geleid tot soms verbitterende discussies en stellingnamen van beide partijen, de voor- en tegenstanders. In de commissies en de raad, toch de gelegenheid tot !ooralïenJa?tijenng' klaarblijkeliJk deze vri^e meningsuiting niet Afgelopen week bleek duidelijk in de commissie dat, waar de ene partij, een collegepartij nota bene, wel erg onparlementaire argumenten mag gebruiken Van tegenstanders, het de aangevallen partij onmogelijk gemaakt wordt daarop te reageren. In de commissievergadering gaf de portefeuille- houdster de woordvoerder van Lijst Linssen te verstaan opmerkingen over de etrouwbaarheid van de bij de onderzoeken betrokken partners terug te nemen ten onbegrijpelijke zaak, want was het niet dit college dat een aantal Mn6iUS !6n brief:ie stuurde' waarin men aangaf niet langer van de diensten van deze bureaus met betrekking tot deze materie gebruik te willen maken. De reden, het niet kloppen van berekeningen. Voorzitter, dit typeert de sfeer waarop de discussies tot nu toe hebben Plaatsgevonden. Dit slechts terzijde opgemerkt. Terug naar het feitelijke onderwerp nu. ïiftV ?ollege dringt aan om een beslissing te nemen aangaande een zwembad- lOKatiekeuzewaartegen vrijwel alle burgers gekant zijn. De burger, de 9 wone man in de straat, met begrijpelijke verlangens en ambities, wordt dus et meer serieus genomen, is ontevreden en raakt op drift. De raad van deze 9 meente kan zich daar toch niet zonder meer van afkeren. Gageldonk is de oKatie die de voorkeur van de burger heeft. Dat moet toch eenieder vol- r.—8-. duidelijk zijn. Wijk Oost mist, met het wegvallen van zwembad ageidonk, een voorziening die bezoekers naar de wijk trekt en zorgt dat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 209