hoofdgedachte is om te komen tot een accommodatie die het hele jaar rond
beschikbaar is voor de burgers.
Financieel zou het een optie zijn om de verschillende keuzemogelijkheden,
voor wat betreft de budgetten en de bestedingen van de gelden daarin,
helemaal langs te lopen. Maar cijfermatige exercities in de orde van 23
miljoen gulden kunnen in deze raad nooit de duidelijkheid krijgen die het
voor deze microfoon haalbaar maken. De CDA-fraktie benadert het op dit
moment dus van een iets andere kant en zegt, een doorgaan in een huidige
exploitatie van Gageldonk zou op dit moment een subsidiebeslag extra blijven
vergen van ongeveer 5,5,50 per bezoeker. Een Gageldonk, aangepast aan
de nieuwe eisen, plus vernieuwingen en renovatie tot het model wat wij in de
stukken hebben aangetroffen, zou uiteindelijk een subsidie vergen per
kaartje, bij een bezoekersaantal tot maximaal 280.000, van 7,Dat zou
dus het bedrag zijn wat bijbetaald moet worden vanuit de gemeente Bergen op
Zoom per kaartje per gebruiksmoment
Je kunt het ook nog anders zeggen, per inwoner kost de oude situatie 30.—
maar die kunnen we wettelijk niet doorzetten. Een nieuw Gageldonk, met alles
erop en eraan, kost 40,per inwoner per jaar.
De Binnenschelde, een ander concept en u ziet dat ik het vermijd om onder
ling allerlei elementen uit de financiële opbouw te vergelijken, want
volgens mij vergelijken wij appels met peren. De Binnenschelde kent in dat
verhaal een situatie van een investering met een exploitatielast voor de
gemeente Bergen op Zoom van 2.1 en 2.6, een subsidie per kaartje van 5,~
aan de ondergrens tot 6,aan de bovengrens. Voor elke inwoner van de
stad betekent dat getallen tussen 42,-- en 52,— per inwoner. Dat is het
financiële kader waarover we spreken.
Economisch, voorzitter, zegt de CDA-fraktie uitdrukkelijk dat de lokatie
Gageldonk een lokatie is waar, wanneer daar een vernieuwd Gageldonk wordt
gepland, we een eindsituering kennen. En ontwikkelingen op economisch
gebied, aanhakende bij de dan gerenoveerde zwembadsituatie, zijn op de
lokatie Gageldonk welhaast niet meer mogelijk. Vandaar dat de CDA-fraktie,
en het zal u niet als een mysterieuze zaak voorkomen, kiest in de positieve
zin voor een nieuwe situatie aan de Binnenschelde. Daar kan een nieuwe
zwemaccommodatie gebouwd worden, waarbij alle toeristisch-rekreatieve
mogelijkheden nog kunnen worden uitgebouwd.
Wij roepen daarvoor het model op van de locomotief met treinwagons. Namelijk
wij zien deze investering aan de Binnenschelde als de locomotief, waaraan
wagons gehangen moeten worden. Wagons, die in feite de hele koppeling teweeg
moeten brengen van Plaat, Binnenschelde, Kijk in de Pot en de binnenstad van
deze stad.
Nogmaals, wij kiezen dus uitdrukkelijk voor een positieve keuze, voor een
nieuwe situatie aan de Binnenschelde.
Hetzelfde soort verhaal, voorzitter, is te houden op het gebied van de
ruimtelijke ordening. De lokatie Gageldonk is in de ogen van de CDA-fraktie
aan het eind wanneer we daar een vernieuwd Gageldonk op plannen. Dan
betekent het dat het concept, wat we nu ontwikkelen, inderdaad 20 tot 25
jaar zo moet meegaan, want veranderingen zijn dan ruimtelijk welhaast niet
meer mogelijk. Wij kiezen uitdrukkelijk voor een situatie waarbij we een
keuze maken voor de Binnenschelde, omdat daar ook in ruimtelijke zin nog
allerlei ontwikkelingen gemaakt moeten worden qua keuze. Ook hier slaat de
balans voor de CDA-fraktie door naar de kant van de Binnenschelde, een
nieuwe keuze.
Als voorlaatste argument gaat het ons om de zwemvoorziening. Daar was het
verhaal voor een groot gedeelte om begonnen. Wij denken dat voor de rekrea-
tiezwemmer, voor de sportieve zwemmer en voor de instruktiesituatie het
nieuwe zwembad, zoals dat in de stukken is weergegeven, aan de Binnenschelde
mogelijkheden bevat, die de burgers volledig moeten kunnen benutten als het
gaat om de zwemfunktie. Wij denken dat wij hiermede Bergen op Zoom in een
keer opnieuw aan een zeer goede invulling van een zwemfunktie helpen. In
:SÏÏÏÏÜ;*ïet 6611 sbrandfunktie aan de Binnenschelde; in combinatie met een
het lS- J 3an v. ^8St Van Zeeland' BerWen OP Zoom ligt tenslotte waar
en in.c°mBlnatle met een toekomstig op stapel staand veranderings
proces qua herindeling en alles wat daarmee te maken heeft, ik noem daarbij
desnoods met name het zwembad De Melanen, denkt de CDA-fraktie dat wij hier
maken!° k6UZ0 V°°r Z°Wel d6 rekreatieve als de sportieve zwemmer
Voorzitter, als laatste argument willen wij nog even refereren aan twee
elementen die erg veel vragen oproepen en dat is het prijskaartje. De CDA-
fraktie roept u uitdrukkelijk op om bij de vaststelling van het prijs
kaartje nadrukkelijk te kijken naar wat gebruikelijk is in het land. Wat
Neder!fndPri?v hartJr4.dle aan,dit soort voorzieningen hangen in de rest van
Nederland. Ik hoop dat u er als college dan in slaagt om op het gemiddelde
te gaan zitten. Dezelfde bandbreedte geldt, wat ons betreft, voor de huur-
Vaü 5et zwambad- de clubs en de sportieve gebruiker moeten dit
MhïnJkPiHï aaVf Binnenschelde kunnen gebruiken binnen de in Nederland
gebruikelijke tariefstellingen.
!didrukï«??-tdatv ln d6Ze f8rSte termi^n van dit debat de CDA-fraktie een
uitdrukkelijke keuze maakt, en ik wil dat niet onder stoelen of banken
V°w- Binnenschelde. Dat de CDA-fraktie, gedwongen door goede
J Jkta.es op dit onderwerp, heel diep in deze materie is gedoken,
aar heeft afgewogen, op aparte momenten discussiërende, welke keuze wii
moesten maken. Wij voelen dus de druk van de burgerij heel goed door een
bekwame aktie. Maar wij vinden dat wij, alles afwegende, moeten kiezen voor
nieuwe situatie met nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen aan de
Binnenschelde. Tot zover, voorzitter.
De heer LINSSEN: Voorzitter, het besluit, wat u ons vanavond vraagt te
nemen, is een besluit met verstrekkende gevolgen voor Bergen op Zoom. Het is
een besluit wat de gemoederen al maandenlang bezighoudt en wat heeft geleid
tot soms verbitterende discussies en stellingnamen van beide partijen, de
voor- en tegenstanders. In de commissies en de raad, toch de gelegenheid tot
!ooralïenJa?tijenng' klaarblijkeliJk deze vri^e meningsuiting niet
Afgelopen week bleek duidelijk in de commissie dat, waar de ene partij, een
collegepartij nota bene, wel erg onparlementaire argumenten mag gebruiken
Van tegenstanders, het de aangevallen partij onmogelijk gemaakt
wordt daarop te reageren. In de commissievergadering gaf de portefeuille-
houdster de woordvoerder van Lijst Linssen te verstaan opmerkingen over de
etrouwbaarheid van de bij de onderzoeken betrokken partners terug te nemen
ten onbegrijpelijke zaak, want was het niet dit college dat een aantal
Mn6iUS !6n brief:ie stuurde' waarin men aangaf niet langer van de diensten
van deze bureaus met betrekking tot deze materie gebruik te willen maken. De
reden, het niet kloppen van berekeningen.
Voorzitter, dit typeert de sfeer waarop de discussies tot nu toe hebben
Plaatsgevonden. Dit slechts terzijde opgemerkt. Terug naar het feitelijke
onderwerp nu.
ïiftV ?ollege dringt aan om een beslissing te nemen aangaande een zwembad-
lOKatiekeuzewaartegen vrijwel alle burgers gekant zijn. De burger, de
9 wone man in de straat, met begrijpelijke verlangens en ambities, wordt dus
et meer serieus genomen, is ontevreden en raakt op drift. De raad van deze
9 meente kan zich daar toch niet zonder meer van afkeren. Gageldonk is de
oKatie die de voorkeur van de burger heeft. Dat moet toch eenieder vol-
r.—8-. duidelijk zijn. Wijk Oost mist, met het wegvallen van zwembad
ageidonk, een voorziening die bezoekers naar de wijk trekt en zorgt dat