20 volle tevredenheid van de 4 personen die daar aanwezig waren verlopen. Het grote voordeel vonden wij achteraf toch dat wij het in de morgen gedaan hebben. Dat maakt^ het toch wat flexib eler. De vragen die wij gesteld hebben zijn veelal ter plekke en als dat niet kon heel snel schriftelijk beantwoord. Al met al waren wij heel tevreden over het onderzoek. Wij denken dat een compliment naar de afdeling toe toch wel een keer op zijn plaats is. Er zijn wat algemene vragen een beetje blijven hangen.In de eerste plaats natuurlijk, dat had <de accountant ook al vastgesteld, het beschrijven van doelmatigheid is een ding waar we hard aan zullen moeten werken. Dat wordt ook een vereiste per 1-1-1996. De risicoparagraaf behoeft wat uitbrei ding. Ik hoop niet dat wij voor 1995 daaraan moeten toevoegen alle leegstaande gebouwen die de gemeente Bergen op Zoom in het bezit heeft, want dat zou heel vervelend zijn. Ik hoop dat we daar iets aan kunnen doen. Een overzicht van de voorzienin gen en de reserves zal bijgewerkt moeten worden. Voor de rest, nogmaals, een compliment namens de leden van het onderzoeks team. De heer VAN DER KALLEN: Het zal duidelijk zijn dat ik het voorgaande van harte onderschrijf. Ik heb slechts één opmer king. In de moderne gemeente is het zaak dat we^ niet alleen de rechtmatigheid maar ook de doelmatigheid bekijken. Bij dat laatste hoop ik dat we net zoveel vooruitgang maken het komen de jaar als we de afgelopen jaren hebben gemaakt op het vlak van de controle van de rechtmatigheid. De heer STUART, wethouder: Ik denk dat wij de heer Van Es erkentelijk mogen zijn voor de woorden die hij_ namens de onderzoekscommissie heeft gesproken. Wij zullen niet nalaten om die op de bestemde plaats terecht te laten komen. Wat de overige opmerkingen betreft sluit ik mij graag aan bij de hoopvolle gedachten die de heer Van der Kallen daarover heeft geuit. Wij zijn met een proces bezig en boeken daarin vooruit gang, maar niet alles kan tegelijk, denk ik. We gaan wel verder. De VOORZITTER: Ik concludeer dat deze rekening conform is vastgesteld. Wijzigingen gemeentebegroting. Begrotingswijzigings nummer Alg.Dienst Bedrag 86 Korte termijn activiteiten Toerisme 10.000 88 Bodemsaneringsproject voormalige Gasfabriek 8.227 89 Bodemsaneringsproject Noordzijde Haven 87.000 92 Aanschaf RM-400 t.b.v. Dienst Sociale Zaken 234.000 93 Vervanging IGOS-systeem bij landmeten 120.000 94 Onderhoudscontract voor LKI software afd.Landmeten 1.500 95 Vervolg subsidieverzoek POG t.b.v. WVG 6.687 96 Aanvullende inrichting O.E.T.C. Zonnewijzerschool 1.091 21 97 Bezoekersbegeleidingssysteem afd.Burgerzaken 27.200 98 Aanschaf draagbare telefoon Infrastructuur 2.400 100 Realiseren wijkaanspreekpunt wijk Oost 50.000 101 Betaalautomaten en kassa voor de afd. Burgerzaken 31.520 88 De heer VAN DE WATER: Ik denk dat deze begrotingswijziging bestemd is voor een voorlopig onderzoek, er staat bodemsane ringsproject maar ik denk dat het een voorlopig onderzoek betreft De heer VAN DEN KIEBOOMwethouder: Ik denk dat de heer Van de Water gelijk heeft. Inderdaad. De VOORZITTER: Desondanks kunt u, begrijp ik, met dit voorstel instemmen 100 De heer DIETEN: Dit punt gaat over het wi jkaanspreekpunt in wijk Oost, het daar neerzetten van een onderkomen voor mensen die zich bezig gaan houden met klachtenbehandeling en klach tenoplossing. De notities die eraan ten grondslag liggen, de notitie over sociale vernieuwing en een notitie over klachten behandeling en organisatiewijziging in de gemeentelijke dien sten zijn in onze ogen zo slecht, er zit eigenlijk kop noch staart aan wat betreft de organisatie, wat betreft de samen hang van wijkbeheer, eigen verantwoordelijkheid van bewoners, verantwoordelijkheid van woningbouwverenigingen, verantwoorde lijkheid van gemeente, hoe die op elkaar afgestemd zijn, op welke wijze het werkgelegenheidsaspect daarin een rol speelt, op welke wijze de bewoners geactiveerd worden om met hun eigen wijk iets te doen in plaats van het aanwezig zijn van een dergelijke voorziening zullen beschouwen als het kunnen afwen telen van het wijkbeheer juist op die nieuwe voorziening. Wij zeggen deze notitie is zo onvoldragen dat het in de ogen van Groen Links onverantwoord is op basis daarvan een start te maken met dit project. Dat is de reden waarom wij absoluut niet willen instemmen, op dit moment, met een zo slecht gefun deerd project. De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Laat ik beginnen met te zeggen dat ik betreur de wijze waarop de doorkijk, als het gaat over de voortgang van het proces van sociale vernieuwing en speciaal wijk- en buurtbeheer, op een wat minder heldere wijze, zo is dat door een aantal fracties ervaren, is gepre senteerd. Ik hoop echter dat dit in ieder geval niet ten koste gaat van het enthousiasme wat ik bij velen van u op diverse momenten en plaatsen geproefd heb. Waar het nu om gaat is een beperkt deel van het toekomstige integrale wijk- en buurtbe heer. ik heb u in de commissie beloofd dat ik daar op niet al be lange termijn mee in college en raad hoop te komen om daar vanuit de integrale benadering wijk- en buurtbeheer waarbij heel nadrukkelijk, mijnheer Dieten, de burger centraal staat h^de zin van betrekken bij en tegelijkertijd verantwoorde lijkheid van de burger daarbij een plaats geven. Dit voorstel heeft betrekking op het starten via een groeipadmodel met een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 201