- 28 - Ik denk dat ik weinig meer kan toevoegen aan de discussie, alleei dat ook een uitleg zoals u die nu geeft een redelik gevaar in houdt. in feite zeg je dan, we vinden dat het onze taak is, we vinden dat we dat moeten doen en als we inderdaad het signaal krijgen dat er een zodanige wachtlijst is dan moeten we die invul len. Dan nog blijft altijd de afweging met andere deelterreinen waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Die afweging zult u te allen tijde moeten blijven maken. Ik ondersteun uw zorg en ik heb vorige keer in de raad bij een vorig voorstel ook al aangegeven dat dit eigenlijk raadsbreed gedragen wordt dat we het wel moeten doen met de financiële middelen die we hebben. Dan zal dat betekenen dat we samen met u prioriteiten moeten stellen op het moment dat die vraag daar is. We hebben te kennen gegeven dat uw zorg zeker ook onze zorg is, maar het moet wel in het budget passen dat wij als gemeente voor bepaalde dingen wel en niet kunnen uitgeven. De VOORZITTER: We komen dan tot een standpuntbepaling voor dit voorstel. Is de heer Dieten overtuigd of handhaaft hij zijn be zwaar. De heer DIETEN: Ik wou dat het waar was dat ik overtuigd was. De VOORZITTER: Dan constateer ik dat het voorstel is aangenomen met een tegenstem van Groen Links. 16. Schaalvergroting Voortgezet Onderwijs Nr. WE/05 De VOORZITTER: Hierover heeft u ook een gewijzigd voorstel ontvan gen. De heer COPPENS: De problematiek van deze fusieperikelen is in de commissievergadering van afgelopen week uitvoerig aan de orde geweest. De WD-fractie heeft gevraagd om rust in het hele onder zoek te brengen voor betrokken leerkrachten en leerlingen en heeft tevens gevraagd om het onderzoek naar een brede scholengemeenschap te staken. Wij zijn dan ook heel erg blij met het gewijzigde voorstel. Toch nog een kleine vraag over de algemene overwegingen. Daar staat toch iets in waar ik graag toelichting op zou hebben, nl. onder de Aanvraag ex. artikel 75A staat dat toch op korte termijn een viertal zaken onderzocht gaat worden. Is dat een slip of the pen De heer BOOGAART: Zoals de commissie duidelijk aangaf, punt 4 moest eruit. De pijn is eruit en dat was nu net het hele punt waar alles om draaide. Nu hoef ik echt de commissievergadering niet over te doen, maar wij gaan accoord met dit voorstel. De heer MULLER: Het eventuele wijzigingsvoorstel wat wij zouden hebben kan ik in de kast laten, want het college heeft de teneur van de commissievergadering goed opgepakt en een gewijzigd voorstel aan ons gepresenteerd waaruit, zoals mijn voorganger ook zei, pijnpunt nr. 4 is uitgehaald. Het voorstel dat wij nu hebben is voor de CDA-fractie een aanvaardbaar voorstel. Het heeft een lang® voorbereiding gekost, het is een intensief gebeuren geworden, het is een weerbarstige materie geweest en er zijn nogal wat tegenge stelde belangen in dat hele onderwijsveld. Toch kunnen wij daarmee leven, omdat hier toch een basis is gelegd voor een brede scholen- - 29 - gemeenschap VBO/MAVO-scholen. De rust waarover gesproken wordt zou ik graag mede willen onderschrijven. Het is net zo als je een hoop zand ergens opbrengt dan heb je rust nodig om het te laten inklin ken en er een stevige ondergrond aan te geven. Ook deze rustperiode heeft het onderwijsfront naar onze mening nu nodig, zodat zij de aandacht en de energie kunnen spenderen aan dat onderwijs. Nog maals, wij kunnen accoord gaan met het gewijzigde voorstel. Mevrouw VAN OORSCHOT: Aangaande dit voorstel heeft in de betreffen de commissie reeds een uitvoerige discussie plaatsgevonden, die voor wat onze fractie betreft slechts kan resulteren in het verwij deren van punt 4. Voor wat betreft de discussie omtrent de Petrus Canisiusschool hebben wij de indruk dat met meer inspanning van beide zijden een ander resultaat tot de mogelijkheden had kunnen behoren. Dan nog even over punt 4. Onze motivatie voor de verwijde ring van punt 4 lag in het feit dat de ingrijpende gevolgen van de hier vanavond in het besluit opgenomen punten, zoals vervat in punt 1, 2 en 3, een grote impact op zowel bestuur als personeel van alle bétrokken scholen zal hebben. Wij waren en zijn van mening dat een fusie van een dergelijke omvang geruime tijd nodig heeft om zijn beslag te krijgen en dat afstemming en acceptatie voorop dienen te staan. Vandaar dat wij, fractie Linssen, van mening waren dat punt 4 uit het voorstel diende te worden verwijderd. Het doet ons dan ook genoegen hier vanavond het gewijzigde voorstel aan te treffen. Wij gaan dan ook accoord met dit voorstel. De heer VAN DER KALLEN: De BSD is altijd zeer ongelukkig met schaalvergrotingen. Wij geloven er niet in. Desalniettemin zou dat in dit geval tegen de stroom oproeien zijn en zullen wij weliswaar met dat gevoel van onbehagen, niet tegen dit voorstel zijn. Mevrouw DEMMERS, wethouder: De raadsleden geven het al aan, in de commissievergadering hebben wij uitgebreid de verschillende punten aan de orde gehad. Dat was voor ons als college aanleiding om nog eens heel goed te kijken naar het raadsvoorstel, in feite het standpunt van de commissie delend. Ik heb ook aangegeven dat het zeker niet de bedoeling is om in een periode, ik denk dat de heer Muller het heel mooi aangaf met zand en inklinken, dat er een inklinkingseffeet van het onderwijs ontstaat je er nog niet eens een partij zand bovenop moet kiepen. Dat zou, denk ik, alleen maar het hele proces verstoren. Ik denk dat het weinig zin heeft om uitgebreid de commissievergadering over te doen. Ik denk dat ik blij mag zijn dat we met de commissie tot een raadsvoorstel gekomen zijn, wat niet alleen de gevoelens van de raad weergeeft maar ook gesteund wordt door alle betrokkenen in deze. Ik denk dat dat laatste van zeker net zo groot belang is. Dat geldt voor zowel 't Rijks als de andere vier scholen waar hier over gesproken wordt. Mevrouw Van Oorschot heeft nog even gesproken over de Petrus Canisiusschool. U mag van mij aannemen dat wij echt met alle inspanning proberen om dat te bereiken voor het Petrus Canisius waar zij, vind ik, ook recht op hebben gezien hun eigen inspannin gen in het verleden in het onderwijsveld. Dat is namelijk om te proberen niet alleen voor de leerlingen een adeguate oplossing te vinden, maar ook voor de leerkrachten die nogal wat tijd en inspan ning in die school hebben gestopt. We zullen er zeker alles aan doen wat binnen ons vermogen ligt. Er zijn ministeriële beschikkin gen die daarvoor staan om daar zoveel mogelijk garanties te ver trekken

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 19