- 28 -
Ik denk dat ik weinig meer kan toevoegen aan de discussie, alleei
dat ook een uitleg zoals u die nu geeft een redelik gevaar in
houdt. in feite zeg je dan, we vinden dat het onze taak is, we
vinden dat we dat moeten doen en als we inderdaad het signaal
krijgen dat er een zodanige wachtlijst is dan moeten we die invul
len. Dan nog blijft altijd de afweging met andere deelterreinen
waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Die afweging zult u te
allen tijde moeten blijven maken. Ik ondersteun uw zorg en ik heb
vorige keer in de raad bij een vorig voorstel ook al aangegeven dat
dit eigenlijk raadsbreed gedragen wordt dat we het wel moeten doen
met de financiële middelen die we hebben. Dan zal dat betekenen dat
we samen met u prioriteiten moeten stellen op het moment dat die
vraag daar is. We hebben te kennen gegeven dat uw zorg zeker ook
onze zorg is, maar het moet wel in het budget passen dat wij als
gemeente voor bepaalde dingen wel en niet kunnen uitgeven.
De VOORZITTER: We komen dan tot een standpuntbepaling voor dit
voorstel. Is de heer Dieten overtuigd of handhaaft hij zijn be
zwaar.
De heer DIETEN: Ik wou dat het waar was dat ik overtuigd was.
De VOORZITTER: Dan constateer ik dat het voorstel is aangenomen met
een tegenstem van Groen Links.
16. Schaalvergroting Voortgezet Onderwijs
Nr. WE/05
De VOORZITTER: Hierover heeft u ook een gewijzigd voorstel ontvan
gen.
De heer COPPENS: De problematiek van deze fusieperikelen is in de
commissievergadering van afgelopen week uitvoerig aan de orde
geweest. De WD-fractie heeft gevraagd om rust in het hele onder
zoek te brengen voor betrokken leerkrachten en leerlingen en heeft
tevens gevraagd om het onderzoek naar een brede scholengemeenschap
te staken. Wij zijn dan ook heel erg blij met het gewijzigde
voorstel. Toch nog een kleine vraag over de algemene overwegingen.
Daar staat toch iets in waar ik graag toelichting op zou hebben,
nl. onder de Aanvraag ex. artikel 75A staat dat toch op korte
termijn een viertal zaken onderzocht gaat worden. Is dat een slip
of the pen
De heer BOOGAART: Zoals de commissie duidelijk aangaf, punt 4 moest
eruit. De pijn is eruit en dat was nu net het hele punt waar alles
om draaide. Nu hoef ik echt de commissievergadering niet over te
doen, maar wij gaan accoord met dit voorstel.
De heer MULLER: Het eventuele wijzigingsvoorstel wat wij zouden
hebben kan ik in de kast laten, want het college heeft de teneur
van de commissievergadering goed opgepakt en een gewijzigd voorstel
aan ons gepresenteerd waaruit, zoals mijn voorganger ook zei,
pijnpunt nr. 4 is uitgehaald. Het voorstel dat wij nu hebben is
voor de CDA-fractie een aanvaardbaar voorstel. Het heeft een lang®
voorbereiding gekost, het is een intensief gebeuren geworden, het
is een weerbarstige materie geweest en er zijn nogal wat tegenge
stelde belangen in dat hele onderwijsveld. Toch kunnen wij daarmee
leven, omdat hier toch een basis is gelegd voor een brede scholen-
- 29 -
gemeenschap VBO/MAVO-scholen. De rust waarover gesproken wordt zou
ik graag mede willen onderschrijven. Het is net zo als je een hoop
zand ergens opbrengt dan heb je rust nodig om het te laten inklin
ken en er een stevige ondergrond aan te geven. Ook deze rustperiode
heeft het onderwijsfront naar onze mening nu nodig, zodat zij de
aandacht en de energie kunnen spenderen aan dat onderwijs. Nog
maals, wij kunnen accoord gaan met het gewijzigde voorstel.
Mevrouw VAN OORSCHOT: Aangaande dit voorstel heeft in de betreffen
de commissie reeds een uitvoerige discussie plaatsgevonden, die
voor wat onze fractie betreft slechts kan resulteren in het verwij
deren van punt 4. Voor wat betreft de discussie omtrent de Petrus
Canisiusschool hebben wij de indruk dat met meer inspanning van
beide zijden een ander resultaat tot de mogelijkheden had kunnen
behoren. Dan nog even over punt 4. Onze motivatie voor de verwijde
ring van punt 4 lag in het feit dat de ingrijpende gevolgen van de
hier vanavond in het besluit opgenomen punten, zoals vervat in punt
1, 2 en 3, een grote impact op zowel bestuur als personeel van alle
bétrokken scholen zal hebben. Wij waren en zijn van mening dat een
fusie van een dergelijke omvang geruime tijd nodig heeft om zijn
beslag te krijgen en dat afstemming en acceptatie voorop dienen te
staan. Vandaar dat wij, fractie Linssen, van mening waren dat punt
4 uit het voorstel diende te worden verwijderd. Het doet ons dan
ook genoegen hier vanavond het gewijzigde voorstel aan te treffen.
Wij gaan dan ook accoord met dit voorstel.
De heer VAN DER KALLEN: De BSD is altijd zeer ongelukkig met
schaalvergrotingen. Wij geloven er niet in. Desalniettemin zou dat
in dit geval tegen de stroom oproeien zijn en zullen wij weliswaar
met dat gevoel van onbehagen, niet tegen dit voorstel zijn.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: De raadsleden geven het al aan, in de
commissievergadering hebben wij uitgebreid de verschillende punten
aan de orde gehad. Dat was voor ons als college aanleiding om nog
eens heel goed te kijken naar het raadsvoorstel, in feite het
standpunt van de commissie delend. Ik heb ook aangegeven dat het
zeker niet de bedoeling is om in een periode, ik denk dat de heer
Muller het heel mooi aangaf met zand en inklinken, dat er een
inklinkingseffeet van het onderwijs ontstaat je er nog niet eens
een partij zand bovenop moet kiepen. Dat zou, denk ik, alleen maar
het hele proces verstoren. Ik denk dat het weinig zin heeft om
uitgebreid de commissievergadering over te doen. Ik denk dat ik
blij mag zijn dat we met de commissie tot een raadsvoorstel gekomen
zijn, wat niet alleen de gevoelens van de raad weergeeft maar ook
gesteund wordt door alle betrokkenen in deze. Ik denk dat dat
laatste van zeker net zo groot belang is. Dat geldt voor zowel 't
Rijks als de andere vier scholen waar hier over gesproken wordt.
Mevrouw Van Oorschot heeft nog even gesproken over de Petrus
Canisiusschool. U mag van mij aannemen dat wij echt met alle
inspanning proberen om dat te bereiken voor het Petrus Canisius
waar zij, vind ik, ook recht op hebben gezien hun eigen inspannin
gen in het verleden in het onderwijsveld. Dat is namelijk om te
proberen niet alleen voor de leerlingen een adeguate oplossing te
vinden, maar ook voor de leerkrachten die nogal wat tijd en inspan
ning in die school hebben gestopt. We zullen er zeker alles aan
doen wat binnen ons vermogen ligt. Er zijn ministeriële beschikkin
gen die daarvoor staan om daar zoveel mogelijk garanties te ver
trekken