16 graag van de portefeuillehouder daar een antwoord op krijgen. De heer DIETEN: Het gaat natuurlijk eigenlijk over^ hetzelfde als het vorige agendapunt. De grond moet bouwrijp gemaakt worden op dat gedeelte van Kijk in de Pot. Daarover zijn we, denk ik, voldoende duidelijk geweest. Dat is op zich een argument om tegen dit voorstel te zijn. Wij hebben de indruk dat de meerderheid van de raad dit voorstel zal steunen. In dat licht is nog een andere benadering van groot belang en dat heeft te maken met de financiële paragraaf. Het bouwrijpmaken van een gedeelte van die locatie kost bijna een miljoen gul den. De exploitatie van dat gebied, waarbij zo'n klein gedeel te al belast wordt met een bedrag van een miljoen gulden, lijkt ons een heel hachelijke financiële aangelegenheid voor de gemeente. Nu wordt er gesteld dat een groot gedeelte van dat geld afgewenteld kan worden op de provincie omdat het voor een groot gedeelte te maken heeft, ik dacht 4 of 5 ton, met het saneren van de kogelvangers en het verwijderen van de loodvervuiling aldaar. Dat kan zo zijn, maar dat is natuurlijk voor een overzienbare periode een papieren claim, omdat de verwachting, zeker op het moment dat wij dat zelf al gesaneerd hebben, dat de provincie daar prioriteit aan zal geven en snel de financiering daarvan over zal nemen. Dit is een erg grote illusie in onze ogen. Dat betekent dus dat, hoewel er een papieren claim van enkele tonnen zal staan tegenover die 9,5 ton die er staat, de werkelijk toch zal zijn dat wij de ex ploitatie van dat gebied belasten met de kosten van 9,5 ton. Wij kunnen ons niet voorstellen dat in de vorm van verkoop of in de vorm van erfpacht een dergelijk bedrag terug zal komen. Wij maken ons dus ernstige zorgen over de financiële aspecten van dit verhaal. Wij zouden het er al niet mee eens kunnen zijn vanwege de planologische aspecten, maar we willen dit aspect van financiële aard toch ook nadrukkelijk onder uw aandacht brengen. De heer VAN DER KALLEN: Ik wil allereerst aangeven dat ik aantekening vraag tegen dit voorstel als logisch vervolg op het eerdere voorstel. Ik wil toch nog wat aanvullen op voor gaande sprekers. De heer van Es van lijst Linssen sprak over Defensie. Ik wil ook eventuele claims bij Spanje, Frankrijk en Duitsland onder uw aandacht brengen, want zij hebben daar ook geschoten, zowel oefeningsgewijs als belegerendgewijsIk zeg dat alleen om duidelijk te maken dat de vervuiler betaalt in dit geval een zeer moeilijke zaak is. Mocht u eraan beginnen, misschien historisch wel aardig, dan geef ik dat advies toch mee. Met betrekking tot het kostenaspect dat de heer Dieten naar voren heeft gebracht merk ik op, dat het inderdaad zo is dat de betrokken locatie op de provinciale saneringslijst een zeer lage prioriteit geniet. Het zal dus zeer lang duren voor de betrokken claim feitelijk kan worden afgewikkeld. Dat is iets om je nu te realiseren, maar niet meer dan dat. Het is niet zo dat als de sanering is uitgevoerd de prioriteit van de claim op de lijst zal dalen. Zo werkt het bij de provincie echt niet. Dat het op dit moment een lage prioriteit heeft en dat het derhalve lang zal duren voordat de claim verzilverd wordt is duidelijk. 17 De heer VAN DE WATER: Ik wil de commissie niet herhalen, maar in het vorige voorstel, de kwestie met de Kroon, wordt duide lijk gesproken over een locatie ten behoeve van een hotel en drie urban villa's. We trekken nu f. 940.000.- uit voor een hotel en één urban villa. Dat is eigenlijk omdat het toch een totaal bouwblok is. Als Bergen op Zoom toch van plan is dat plan voor het gebied in zijn totaliteit te realiseren heb ik de opmerking gemaakt dat ik het verstandiger en beter zou vinden om het hele blok gelijktijdig bouwrijp te maken. De Bergse bevolking weet dan ook wat men in dat gebied wil. Eerst dit stukje bouwen en dan de andere 50% is in dat gebied na tuurlijk een heel grote ingreep. De onzekerheid m.b.t. de sanering voor de provincie is al eerder aangehaald. Ik zou toch wel van de wethouder willen weten, in de commissie kwamen we er niet helemaal uit, het verschil tussen amoveren en saneren. Ik zou toch wel van hem willen horen wat hij daar nu eigenlijk mee bedoeld. De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Laat ik beginnen met de opmerkingen van een aantal leden van de raad of wij het uit gangspunt de vervuiler betaalt echt inhoud kunnen geven. Wij hebben juridisch laten onderzoeken wat de mogelijkheden daar van zijn. We hebben in het begin van de jaren '70 dit gebied als gemeente van Rijksdomeinen overgekregen. Juristen hebben ons verzekerd dat het uitgangspunt "de vervuiler betaalt" geen begaanbare weg is. Ook op Defensie is dus de vervuiling niet te verhalen. Wat betreft de financiering waar de heer Dieten op duidt kan ik zeggen dat wij heel goede redenen hebben om aan te nemen dat de voorfinancieringsconstructie daadwerkelijk inhoud gegeven zal gaan worden. Ik moet wel zeggen dat we niet binnen een paar maanden het geld op onze bankrekening krijgen. Het zal wel enige tijd duren. We hebben echter heel goede redenen om aan te nemen dat die constructie werkt. Daarin ben ik gesterkt door het recentelijk overleg dat ik gehad heb met gedeputeerde Verheijen in Den Bosch. Ik verwacht daar in ieder geval van datgene wat wij voorgesteld hebben. In die zin, mijnheer Dieten, is het geen papieren claim. De heer DIETEN: Bij interruptie. U gebruikt wat vage termen als niet binnen enkele maanden, maar wel over enige tijd Dat is wat vaag. Kunt u daar iets duidelijker over zijn De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Laten we nu eens aannemen dat dat enkele jaren zou betekenen. We moeten dan inderdaad een forse voorfinanciering laten plaatsvinden. Dat brengt rentelasten met zich mee, daar ben ik me van bewust, maar die rentelasten zouden we dan ten laste van de exploitatie kunnen brengen. In ieder geval, zoals ik net gezegd heb, hebben wij absoluut redenen om aan te nemen dat de constructie inhoud gegeven zal worden. Daarmee denk ik dat ik ook op de opmerking van de heer Van der Kallen ingegaan ben met betrekking tot de lage plaats die dit project op de saneringslijst inneemt op °rt moment. Ten aanzien van de opmerking van de heer Van de Water denk ik dat amoveren een manier van drastisch saneren 2ou kunnen zijn en voor saneren zijn verschillende vormen. Ik laat dat graag over aan de technici. Amoveren is in mijn

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 199