16
graag van de portefeuillehouder daar een antwoord op krijgen.
De heer DIETEN: Het gaat natuurlijk eigenlijk over^ hetzelfde
als het vorige agendapunt. De grond moet bouwrijp gemaakt
worden op dat gedeelte van Kijk in de Pot. Daarover zijn we,
denk ik, voldoende duidelijk geweest. Dat is op zich een
argument om tegen dit voorstel te zijn. Wij hebben de indruk
dat de meerderheid van de raad dit voorstel zal steunen. In
dat licht is nog een andere benadering van groot belang en dat
heeft te maken met de financiële paragraaf. Het bouwrijpmaken
van een gedeelte van die locatie kost bijna een miljoen gul
den. De exploitatie van dat gebied, waarbij zo'n klein gedeel
te al belast wordt met een bedrag van een miljoen gulden,
lijkt ons een heel hachelijke financiële aangelegenheid voor
de gemeente. Nu wordt er gesteld dat een groot gedeelte van
dat geld afgewenteld kan worden op de provincie omdat het voor
een groot gedeelte te maken heeft, ik dacht 4 of 5 ton, met
het saneren van de kogelvangers en het verwijderen van de
loodvervuiling aldaar. Dat kan zo zijn, maar dat is natuurlijk
voor een overzienbare periode een papieren claim, omdat de
verwachting, zeker op het moment dat wij dat zelf al gesaneerd
hebben, dat de provincie daar prioriteit aan zal geven en snel
de financiering daarvan over zal nemen. Dit is een erg grote
illusie in onze ogen. Dat betekent dus dat, hoewel er een
papieren claim van enkele tonnen zal staan tegenover die 9,5
ton die er staat, de werkelijk toch zal zijn dat wij de ex
ploitatie van dat gebied belasten met de kosten van 9,5 ton.
Wij kunnen ons niet voorstellen dat in de vorm van verkoop of
in de vorm van erfpacht een dergelijk bedrag terug zal komen.
Wij maken ons dus ernstige zorgen over de financiële aspecten
van dit verhaal. Wij zouden het er al niet mee eens kunnen
zijn vanwege de planologische aspecten, maar we willen dit
aspect van financiële aard toch ook nadrukkelijk onder uw
aandacht brengen.
De heer VAN DER KALLEN: Ik wil allereerst aangeven dat ik
aantekening vraag tegen dit voorstel als logisch vervolg op
het eerdere voorstel. Ik wil toch nog wat aanvullen op voor
gaande sprekers. De heer van Es van lijst Linssen sprak over
Defensie. Ik wil ook eventuele claims bij Spanje, Frankrijk en
Duitsland onder uw aandacht brengen, want zij hebben daar ook
geschoten, zowel oefeningsgewijs als belegerendgewijsIk zeg
dat alleen om duidelijk te maken dat de vervuiler betaalt in
dit geval een zeer moeilijke zaak is. Mocht u eraan beginnen,
misschien historisch wel aardig, dan geef ik dat advies toch
mee. Met betrekking tot het kostenaspect dat de heer Dieten
naar voren heeft gebracht merk ik op, dat het inderdaad zo is
dat de betrokken locatie op de provinciale saneringslijst een
zeer lage prioriteit geniet. Het zal dus zeer lang duren voor
de betrokken claim feitelijk kan worden afgewikkeld. Dat is
iets om je nu te realiseren, maar niet meer dan dat. Het is
niet zo dat als de sanering is uitgevoerd de prioriteit van de
claim op de lijst zal dalen. Zo werkt het bij de provincie
echt niet. Dat het op dit moment een lage prioriteit heeft en
dat het derhalve lang zal duren voordat de claim verzilverd
wordt is duidelijk.
17
De heer VAN DE WATER: Ik wil de commissie niet herhalen, maar
in het vorige voorstel, de kwestie met de Kroon, wordt duide
lijk gesproken over een locatie ten behoeve van een hotel en
drie urban villa's. We trekken nu f. 940.000.- uit voor een
hotel en één urban villa. Dat is eigenlijk omdat het toch een
totaal bouwblok is. Als Bergen op Zoom toch van plan is dat
plan voor het gebied in zijn totaliteit te realiseren heb ik
de opmerking gemaakt dat ik het verstandiger en beter zou
vinden om het hele blok gelijktijdig bouwrijp te maken. De
Bergse bevolking weet dan ook wat men in dat gebied wil. Eerst
dit stukje bouwen en dan de andere 50% is in dat gebied na
tuurlijk een heel grote ingreep. De onzekerheid m.b.t. de
sanering voor de provincie is al eerder aangehaald. Ik zou
toch wel van de wethouder willen weten, in de commissie kwamen
we er niet helemaal uit, het verschil tussen amoveren en
saneren. Ik zou toch wel van hem willen horen wat hij daar nu
eigenlijk mee bedoeld.
De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Laat ik beginnen met de
opmerkingen van een aantal leden van de raad of wij het uit
gangspunt de vervuiler betaalt echt inhoud kunnen geven. Wij
hebben juridisch laten onderzoeken wat de mogelijkheden daar
van zijn. We hebben in het begin van de jaren '70 dit gebied
als gemeente van Rijksdomeinen overgekregen. Juristen hebben
ons verzekerd dat het uitgangspunt "de vervuiler betaalt" geen
begaanbare weg is. Ook op Defensie is dus de vervuiling niet
te verhalen. Wat betreft de financiering waar de heer Dieten
op duidt kan ik zeggen dat wij heel goede redenen hebben om
aan te nemen dat de voorfinancieringsconstructie daadwerkelijk
inhoud gegeven zal gaan worden. Ik moet wel zeggen dat we niet
binnen een paar maanden het geld op onze bankrekening krijgen.
Het zal wel enige tijd duren. We hebben echter heel goede
redenen om aan te nemen dat die constructie werkt. Daarin ben
ik gesterkt door het recentelijk overleg dat ik gehad heb met
gedeputeerde Verheijen in Den Bosch. Ik verwacht daar in ieder
geval van datgene wat wij voorgesteld hebben. In die zin,
mijnheer Dieten, is het geen papieren claim.
De heer DIETEN: Bij interruptie. U gebruikt wat vage termen
als niet binnen enkele maanden, maar wel over enige tijd
Dat is wat vaag. Kunt u daar iets duidelijker over zijn
De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Laten we nu eens aannemen
dat dat enkele jaren zou betekenen. We moeten dan inderdaad
een forse voorfinanciering laten plaatsvinden. Dat brengt
rentelasten met zich mee, daar ben ik me van bewust, maar die
rentelasten zouden we dan ten laste van de exploitatie kunnen
brengen. In ieder geval, zoals ik net gezegd heb, hebben wij
absoluut redenen om aan te nemen dat de constructie inhoud
gegeven zal worden. Daarmee denk ik dat ik ook op de opmerking
van de heer Van der Kallen ingegaan ben met betrekking tot de
lage plaats die dit project op de saneringslijst inneemt op
°rt moment. Ten aanzien van de opmerking van de heer Van de
Water denk ik dat amoveren een manier van drastisch saneren
2ou kunnen zijn en voor saneren zijn verschillende vormen. Ik
laat dat graag over aan de technici. Amoveren is in mijn