8 stuur, maar als op een gegeven moment het bestuur ook uitge legd wordt als het huidige bestuur en haar rechtsvoorgangers dan kom je op een probleem als de rechtsvoorgangers meerdere scholen onder haar bestuur hebben. Ik denk dat de formule inderdaad recht doet aan de mensen die op dit moment werkzaam zijn aan het huidige Scheldecollegemaar als de_benoeming bij het bestuur ook geldt voor degenen die op dit moment bij andere scholen werkzaam zijn die niet bij dit fusieproces betrokken zijn, dan denk ik dat dat nooit de bedoeling kan zijn van de gewijzigde formule. Ik denk dat het goed is dat we hier de formule L O 6 B moeten lezen als de benoeming bij de scholen die bij dit fusieproces betrokken zijn geweest. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Het was op zich heel fijn dat de heer Franken de vraag herhaalde hier in de raad, want wij hebben naar aanleiding van zijn vraag er nog eens heel kri tisch naar gekeken. Het is zeker zo dat hier bedoeld wordt, daarom is het goed in deze notulen die aan dit raadsvoorstel gebonden zijn dit alsnog te verklaren dat het inderdaad^ alleen die MAVO-school betreft van dat bestuur en dat het niet van toepassing is op het basisonderwijs. Ook al staat het er hier wel in, je zou vraagtekens kunnen zetten bij de tekst. Ik erken exact het probleem dat de heer Franken aangeeft. Ik bevestig nogmaals zijn mededeling dat het alleen de MAVO- school betreft en niet het basisonderwijs. De VOORZITTER: Ik concludeer dat conform dit raadsvoorstel is besloten 11Voorzieningen gymzaal 't Fort. Lourdesolein 12. Nr. WE/27 Zonder beraadslagingen en stemming wordt dit voorstel aangeno men. De VOORZITTER: Zoals u heeft kunnen lezen in een brief aan de leden van de Raad van 30 augustus 1995 heeft het college, in overleg, besloten dit raadsvoorstel van de agenda af te voe ren. 13 Voorstel tot instemmen met fusietussendeStichtingMaat: schappelijk Werk en het Instituut voor Zorg en Dienstverle ning Nr. SO/10. Zonder beraadslaging en stemming wordt dit voorstel aangeno men. 14. Ontwerp-iaarrekening 1994 en ontwerp-iaarverslag1994Werkr voorzieningsschap West Noord-Brabant. Nr. SO/11 Mevrouw KAMMEIJER: We gaan accoord met dit voorstel, maar we willen hierbij wel opmerken dat we uw zorg delen omtrent de 9 financiële situatie bij het werkvoorzieningsschap, eigenlijk in het bijzonder de gevolgen die het kan hebben voor de ge meentelijke begroting. In die zin vragen wij ons af of het niet verstandig is een risicoparagraaf op te nemen in de gemeentebegroting, omdat echt heel duidelijk uit het raadsbe sluit blijkt dat gemeenten in de toekomst grote en ook reële risico's lopen. De heer DIETEN: Dit besluit gaat over het financieel verslag van 1994. Op zich denk ik dat mevrouw Kammeijer gelijk heeft dat we voor de begroting 1996 en dit soort zaken de discussie hier eens terug zouden moeten laten komen. Waar de fractie van Groen Links een opmerking over wil maken is de terughoudendheid die hier weer aan het daglicht komt wat betreft de verzelfstandiging van de ARBO-dienst. Wij hebben geen behoefte aan die terughoudendheid. Om te zeggen dat wij om die reden niet met dit voorstel in kunnen stemmen zou wat ver gaan, maar wij willen toch dat dit geluid ook vanuit de Bergse raad de ronde kan blijven doen. De heer STUART, wethouder: Als er aanleiding toe zou bestaan dan dienen wij, denk ik, in de risicoparagraaf van de gemeente Bergen op Zoom een dergelijk risico te behandelen. Daar is op zichzelf naar aanleiding van deze rapportage nog geen reden voor. Aan de andere kant is het duidelijk dat met een wetswij ziging die op komst is, de duimschroeven die aangedraaid worden door het rijk voor wat betreft uitgaven en inkomsten, dat best ingewikkeld kan worden. We zullen daar goed op moeten letten. Wij kunnen met elkaar in de raad van september discus siëren over de begroting 1996, want een verzoek van onze kant aan het bestuur van de werkvoorzieningsschap om de begroting niet in september in het algemeen bestuur te behandelen maar in oktober is gehonoreerd. Dat betekent dus dat wij nog in de commissie en raad van september de begroting 1996 van het Werkvoorzieningsschap kunnen bespreken. Met betrekking tot de ARBO-dienst is een voorstel onzerzijds door het algemeen bestuur overgenomen, nl. dat er niet zonder 100 kennis over alle ins en outs van wel of niet doen gespro ken zal worden. Er komt dus een volledig uitgewerkt voorstel aan de orde in het algemeen bestuur. Voordat het in het alge meen bestuur aan de orde is kunnen wij dus ook met elkaar in commissie en raad hierover spreken. Pas dan kunnen wij een standpunt innemen of wij ervoor of ertegen zijn, omdat we dan alle argument pro en contra op een rijtje hebben. We hebben dus geen principieel standpunt vooraf ingenomen op dit moment, zoals sommige anderen wel gedaan hebben. De heer DIETEN: Ik ben tevreden met de beantwoording en die zin dat het voorbehoud kennelijk niet een tegen is, maar nog een nader te bepalen standpunt. Dat vinden wij een verstandige houding op dit moment. De VOORZITTER: Ik constateer dat de raad met dit voorstel kan instemmen &ëtliserincr eerste fase aeleidsroutes voor visueel aehandicap-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 195