-40- aan het vertalen van wat u als raadsleden hebt aangegeven. Dan zegt de meer derheid van uw raad, wij zouden het heel jammer vinden als door de volledige bezuiniging van het bedrag ook de bijdrage van de stad Roosendaal en ook de bijdrage van de provincie zou vervallen. Wij verzoeken het college met de artotheek opnieuw rond de tafel te gaan zitten om te kijken wat de mogelijke bezuiniging is en dan kom ik in dat kader, ik neem aan dat u dat zo geïnter preteerd hebt, met een voorstel naar u terug, wat de maximale bezuiniging is en hoe dat in te boeken valt. Zo heb ik het opgepakt en als dat niet zo is dan hoor ik dat graag in tweede termijn. De VOORZITTER: Dan ga ik naar amendement 4, het amendement van D66 wat be treft de Botte Hommel. Daar heeft de wethouder financiën al van gezegd hoe wij tegen dit voorstel aankijken. Tegen de formulering zoals die er nu ligt, omdat dan het hele bezuinigingsbedrag weg zou vallen, hebben wij bezwaar. Mochten de indieners bereid zijn de tekst te wijzigen dan heeft het college geen bezwaar. Maar dan luidt het in die zin dat besluit punt 3.h. van voor noemd voorstel niet wordt gewijzigd, maar wordt aangevuld, en dat komt er op neer t.a.v. wat hier in het voorstel staat: "beëindigen van de subsidie Botte Hommel ten laste van het budget Sociaal Kultureel Werk en het college op te dragen te onderzoeken op welke wijze het sociaal culturele deel van" etc., dan gaat het weer verder. Als het zodanig zou worden aangevuld dan is het standpunt van het college, geen bezwaar, maar tegen de tekst, zoals die nu ligt, heeft het college wel bezwaar. Dan amendement 5, het amendement i.,j. en k.. Het afschaffen van de gemeen teauto ontraadt het college, omdat daardoor de tijdsbesteding van college leden zeer in het gedrang komt. Zoals de heer Van der Kallen al aangaf, neen ik aan dat u van ons gelooft dat het zijn van collegelid meer dan een norma le dagtaak is. Alternatieven zouden zijn, zelf rijden, maar dan kun je niet werken. Of de trein nemen, maar dan verlies je ook aanzienlijke tijd met voor- en natransport, want o.a. provinciehuizen staan niet altijd direkt naast stations. Je zit met zaken in Den Haag ook met wachttijden op stations. We realiseren ons dat dit een kostbare voorziening is, maar dit niet meer doen, heeft konkreet gevolgen voor collegeleden waar ze zich mee bezig kunnen houden of waarin ze, ook namens de raad, in kunnen participe ren. Ik heb begrependat u het belangrijk vindt dat wij in adviesorganen van de VNG of besturen buiten de gemeente participeren. Als u deze voorziening beëindigt, dan zullen we keuzes moeten maken en zal dat minder zijn. Wat betreft punt j., taakstellende efficiencybesparing bij de brandweer, ooi dat onderdeel ontraadt het college. Wij sluiten niet uit dat in het ka er van samenwerking met de duo-stad en herindeling efficiencyverbetering moge lijk is. Maar om daar, zonder onderzoek, nu een taakstelling op te leggen tegen de achtergrond van de risico's, die er zijn gezien het type bedrijvig heid wat we hebben, vinden we iets te snel. Wij zijn niet de gemiddel e gemeente als je kijkt naar de aard en omvang van de bedrijvigheid. Laat ons eerst de zaak onderzoeken en dan met onderbouwde voorstellen met u komen. Dan punt k., het profijtbeginsel toepassen wat betreft koffie en thee. Ik zou daar de reaktie in twee delen willen splitsen. De één inhoudelijk e de ander procedureel. Waar we hier over praten als we dit doorvoeren ti ongeveer 500 gemeentelijke medewerkers, dan hebben we het over 120,-- P® medewerker per jaar en dat is 10,per maand. Dit is een secun ai arbeidsvoorwaarde, die al jaren bestaat. Als je dat nu terugdraai, denken wij dat dit niet zo motiverend werkt, terwijl de komende jaren mensen een heleboel voor de kiezen krijgen, zoals herindeling, J plan en een aanzienlijk ambitieniveau, dat we met elkaar he vastgelegd in het collegeprogramma. Er is echt sprake van een forse we druk. U moet ook niet onderschatten wat het betekent als je aan soort zaken gaat beginnen, wat betreft de praktische uitvoering -41- aanzien van koffie voor bezoekers e.d.. Wat de procedure betreft, als u denkt aan een voorstel in deze richting, het college is daar inhoudelijk geen voorstander van, maar gezien het feit dat wij afspraken hebben met de bonden over gelijkwaardig overleg en gezien het feit dat er instemmings recht is op secundaire arbeidsvoorwaarden, dan zouden wij u in overweging willen geven er een motie van te maken, waarin u het college verzoekt het profijtbeginsel bij de bonden bespreekbaar te maken. Dan kunnen we er op een goede manier over praten. Als u nu al een definitief besluit neemt, denk ik dat dat niet de manier is waarop wij dat zouden moeten doen, gezien de afspraken die we hebben over gelijkwaardigheid. Ik kom dan aan amendement 6, het amendement over A.M.V., en geef daarbij het woord aan de portefeuillehouder. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Voorzitter, het is een geluid wat de VVD al op verschillende tijden in verschillende jaren heeft laten horen, dus ik moet zeggen dat dit geen verrassend amendement is. Ik zou u toch als partij willen ontraden om dit amendement in te dienen en u verzoeken om in de schorsingsperiode even na te denken over het volgende. Waar wij op dit moment mee bezig zijn, is te kijken in hoeverre de kosten, die op dit moment bij de muziekschool liggen, in een vraag- en aanbodsitua tie teruggebracht kunnen worden. Wat bedoel ik daarmee? Nu is het gebruike lijk dat de consulent, want daar praten we op dit moment over als we het over A.M.B.V. hebben, naar scholen gaat en daar ook een stuk bijscholing geeft, zoals u ook verwoord in uw amendement. Terwijl de scholen daar op dit moment nog geen bijdrage voor doen. Er zijn scholen, die te kennen hebben gegeven dat bij hen het muziekonderwijs op een uitstekende manier vervuld wordt en hier ook geen behoefte aan hebben. Daar tegenover staat dat er scholen zijn die juist wel te kennen hebben gegeven behoefte te hebben aan een stuk ondersteuning. In de bijdragen, die de scholen krijgen per leerling in het onderwijsplan maar ook in de bijscholingsmogelijkheden die het onderwijzend personeel hebben, zijn bedragen opgenomen die daarvoor aangewend zouden kunnen worden worden. Het idee is nu om daar een consulentschap van te maken in die vorm, dat scholen op verzoek, als ze dat nodig achten, of op basis van de wens een stuk begeleiding kunnen krijgen op de muziekschool en daarvoor ook een bijdrage doen. Waardoor aan de ene kant de kennis die er is, en die ook heel waardevol is, -en ik ben blij dat verschillende frakties daar met nadruk op gewerzen hebben- kan blijven bestaan en dat scholen er, als ze er behoefte aan hebben, gebruik van kunnen maken tegen betaling. Dus aan de andere kant, in de begrotingstechniek, komt dat in de inkomstensfeer iets terug waardoor het bedrag in zijn totaliteit verlaagt. We kunnen dus puur op basis van vraag en aanbod deze mogelijkheid aanbieden. De heer SMITS: Voorzitter, naar mijn idee pleit de wethouder ervoor om dit amendement aan te nemen. De VOORZITTER: Mijnheer Smits, u heeft in tweede termijn de gelegenheid om daar verder op in te gaan. Dames en heren, ik ga dan naar de moties. De heer WITHAGEN: Voorzitter, bij interruptie. Het voorlaatste amendement, wat doet u daarmee? Mevrouw DEMMERS, wethouder: Het amendement betreffende de A.M.V.? Dat ontraad ik u. Da VOORZITTER: Motie I, betreffende het honk- en softbalveld. Wethouder

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 175