-40-
aan het vertalen van wat u als raadsleden hebt aangegeven. Dan zegt de meer
derheid van uw raad, wij zouden het heel jammer vinden als door de volledige
bezuiniging van het bedrag ook de bijdrage van de stad Roosendaal en ook de
bijdrage van de provincie zou vervallen. Wij verzoeken het college met de
artotheek opnieuw rond de tafel te gaan zitten om te kijken wat de mogelijke
bezuiniging is en dan kom ik in dat kader, ik neem aan dat u dat zo geïnter
preteerd hebt, met een voorstel naar u terug, wat de maximale bezuiniging is
en hoe dat in te boeken valt. Zo heb ik het opgepakt en als dat niet zo is
dan hoor ik dat graag in tweede termijn.
De VOORZITTER: Dan ga ik naar amendement 4, het amendement van D66 wat be
treft de Botte Hommel. Daar heeft de wethouder financiën al van gezegd hoe
wij tegen dit voorstel aankijken. Tegen de formulering zoals die er nu ligt,
omdat dan het hele bezuinigingsbedrag weg zou vallen, hebben wij bezwaar.
Mochten de indieners bereid zijn de tekst te wijzigen dan heeft het college
geen bezwaar. Maar dan luidt het in die zin dat besluit punt 3.h. van voor
noemd voorstel niet wordt gewijzigd, maar wordt aangevuld, en dat komt er
op neer t.a.v. wat hier in het voorstel staat: "beëindigen van de subsidie
Botte Hommel ten laste van het budget Sociaal Kultureel Werk en het college
op te dragen te onderzoeken op welke wijze het sociaal culturele deel van"
etc., dan gaat het weer verder.
Als het zodanig zou worden aangevuld dan is het standpunt van het college,
geen bezwaar, maar tegen de tekst, zoals die nu ligt, heeft het college
wel bezwaar.
Dan amendement 5, het amendement i.,j. en k.. Het afschaffen van de gemeen
teauto ontraadt het college, omdat daardoor de tijdsbesteding van college
leden zeer in het gedrang komt. Zoals de heer Van der Kallen al aangaf, neen
ik aan dat u van ons gelooft dat het zijn van collegelid meer dan een norma
le dagtaak is. Alternatieven zouden zijn, zelf rijden, maar dan kun je niet
werken. Of de trein nemen, maar dan verlies je ook aanzienlijke tijd met
voor- en natransport, want o.a. provinciehuizen staan niet altijd direkt
naast stations. Je zit met zaken in Den Haag ook met wachttijden op
stations. We realiseren ons dat dit een kostbare voorziening is, maar dit
niet meer doen, heeft konkreet gevolgen voor collegeleden waar ze zich mee
bezig kunnen houden of waarin ze, ook namens de raad, in kunnen participe
ren. Ik heb begrependat u het belangrijk vindt dat wij in adviesorganen van
de VNG of besturen buiten de gemeente participeren. Als u deze voorziening
beëindigt, dan zullen we keuzes moeten maken en zal dat minder zijn.
Wat betreft punt j., taakstellende efficiencybesparing bij de brandweer, ooi
dat onderdeel ontraadt het college. Wij sluiten niet uit dat in het ka er
van samenwerking met de duo-stad en herindeling efficiencyverbetering moge
lijk is. Maar om daar, zonder onderzoek, nu een taakstelling op te leggen
tegen de achtergrond van de risico's, die er zijn gezien het type bedrijvig
heid wat we hebben, vinden we iets te snel. Wij zijn niet de gemiddel e
gemeente als je kijkt naar de aard en omvang van de bedrijvigheid. Laat ons
eerst de zaak onderzoeken en dan met onderbouwde voorstellen met u komen.
Dan punt k., het profijtbeginsel toepassen wat betreft koffie en thee.
Ik zou daar de reaktie in twee delen willen splitsen. De één inhoudelijk e
de ander procedureel. Waar we hier over praten als we dit doorvoeren ti
ongeveer 500 gemeentelijke medewerkers, dan hebben we het over 120,-- P®
medewerker per jaar en dat is 10,per maand. Dit is een secun ai
arbeidsvoorwaarde, die al jaren bestaat. Als je dat nu terugdraai,
denken wij dat dit niet zo motiverend werkt, terwijl de komende jaren
mensen een heleboel voor de kiezen krijgen, zoals herindeling, J
plan en een aanzienlijk ambitieniveau, dat we met elkaar he
vastgelegd in het collegeprogramma. Er is echt sprake van een forse we
druk. U moet ook niet onderschatten wat het betekent als je aan
soort zaken gaat beginnen, wat betreft de praktische uitvoering
-41-
aanzien van koffie voor bezoekers e.d.. Wat de procedure betreft, als u
denkt aan een voorstel in deze richting, het college is daar inhoudelijk
geen voorstander van, maar gezien het feit dat wij afspraken hebben met de
bonden over gelijkwaardig overleg en gezien het feit dat er instemmings
recht is op secundaire arbeidsvoorwaarden, dan zouden wij u in overweging
willen geven er een motie van te maken, waarin u het college verzoekt het
profijtbeginsel bij de bonden bespreekbaar te maken. Dan kunnen we er op
een goede manier over praten. Als u nu al een definitief besluit neemt,
denk ik dat dat niet de manier is waarop wij dat zouden moeten doen, gezien
de afspraken die we hebben over gelijkwaardigheid.
Ik kom dan aan amendement 6, het amendement over A.M.V., en geef daarbij het
woord aan de portefeuillehouder.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Voorzitter, het is een geluid wat de VVD al op
verschillende tijden in verschillende jaren heeft laten horen, dus ik moet
zeggen dat dit geen verrassend amendement is. Ik zou u toch als partij
willen ontraden om dit amendement in te dienen en u verzoeken om in de
schorsingsperiode even na te denken over het volgende.
Waar wij op dit moment mee bezig zijn, is te kijken in hoeverre de kosten,
die op dit moment bij de muziekschool liggen, in een vraag- en aanbodsitua
tie teruggebracht kunnen worden. Wat bedoel ik daarmee? Nu is het gebruike
lijk dat de consulent, want daar praten we op dit moment over als we het
over A.M.B.V. hebben, naar scholen gaat en daar ook een stuk bijscholing
geeft, zoals u ook verwoord in uw amendement. Terwijl de scholen daar op dit
moment nog geen bijdrage voor doen. Er zijn scholen, die te kennen hebben
gegeven dat bij hen het muziekonderwijs op een uitstekende manier vervuld
wordt en hier ook geen behoefte aan hebben. Daar tegenover staat dat er
scholen zijn die juist wel te kennen hebben gegeven behoefte te hebben aan
een stuk ondersteuning.
In de bijdragen, die de scholen krijgen per leerling in het onderwijsplan
maar ook in de bijscholingsmogelijkheden die het onderwijzend personeel
hebben, zijn bedragen opgenomen die daarvoor aangewend zouden kunnen worden
worden. Het idee is nu om daar een consulentschap van te maken in die vorm,
dat scholen op verzoek, als ze dat nodig achten, of op basis van de wens een
stuk begeleiding kunnen krijgen op de muziekschool en daarvoor ook een
bijdrage doen. Waardoor aan de ene kant de kennis die er is, en die ook heel
waardevol is, -en ik ben blij dat verschillende frakties daar met nadruk op
gewerzen hebben- kan blijven bestaan en dat scholen er, als ze er behoefte
aan hebben, gebruik van kunnen maken tegen betaling. Dus aan de andere kant,
in de begrotingstechniek, komt dat in de inkomstensfeer iets terug waardoor
het bedrag in zijn totaliteit verlaagt. We kunnen dus puur op basis van
vraag en aanbod deze mogelijkheid aanbieden.
De heer SMITS: Voorzitter, naar mijn idee pleit de wethouder ervoor om dit
amendement aan te nemen.
De VOORZITTER: Mijnheer Smits, u heeft in tweede termijn de gelegenheid om
daar verder op in te gaan.
Dames en heren, ik ga dan naar de moties.
De heer WITHAGEN: Voorzitter, bij interruptie. Het voorlaatste amendement,
wat doet u daarmee?
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Het amendement betreffende de A.M.V.? Dat
ontraad ik u.
Da VOORZITTER: Motie I, betreffende het honk- en softbalveld. Wethouder