-34-
len met betrekking tot de voorjaarsnota een karikatuur van rechts noemt
ik ook een probleem heb, net als de heer Dieten, met betrekking tot
ontwikkelingssamenwerking, kan ik wel het totaal van de voorstellen ondi
steunen, hoewel ik ze armzalig vind. Als je kijkt naar de doelstelling, i
er lag, de opdracht die we als raadsfraktie toch min of meer haii
meegekregen om met een forse hoeveelheid bezuinigingen te komen, dan vind
het bedroevend dat er zo weinig uiteindelijk zijn uitgekomen.
Natuurlijk heb ik het stuk verder gelezen en ben ik me ervan bewust dat
nog een aantal onderzoeken lopen, die mogelijk tot efficiencyvoordelen
tot kortingen kunnen leiden, maar beter nu reeds een aantal besluit
genomen, die ertoe leiden dat er echt geld wordt vrijgemaakt, dan het al
maal naar voren schuiven.
Kijkend naar de amendementen. Ik vind het jammer dat een aantal fraktiesl
nodig heeft gevonden om amendementen in te dienen die feitelijk tot 1
steding van middelen zouden leiden, want we zijn aan het herindelen. 1
vind ik op zich niet leuk, maar ik realiseer me wel dat ik dan als raadsli
deel uitmakend van een gemeenteraad van een gemeente die herindeeld wordt
korte termijn, terughoudend moet zijn met bestedingen die effekten hebben
de begrotingen in de komende jaren. Hoewel een aantal van die amendement
verschrikkelijk sympatiek zijn, denk ik toch dat je alleen al simpelweg
dat feit terughoudend moet zijn en moet zeggen, dat doen we na de gemeenl
lijke herindeling, dat laten we over aan de nieuwe raad. In mijn opti
vallen daar beide amendementen van Lijst Linssen onder, ook die van
honkbalvereniging. Ik sta heel sympatiek tegenover dat amendement, maar
vind dat dat gewoon niet kan hangende de periode dat we aan het herindel
zijn en dat nog niet is voldragen.
Met betrekking tot het amendement van D66 met betrekking tot de Sticht
Kunstuitleen. Kunst zou niet elitair moeten zijn, maar is het heli
feitelijk wel. Ik vind niet dat iedereen die kunst wil zien, het dan 11
moet kopen. Daar zijn goede voorzieningen voor, ook in het Markiezenhof
dat te bezichtigen, ook als je geen dikke portemonnee hebt. Maar als jei
kunst in de privé-sfeer wilt genieten, is mijn fraktie van mening i
aankoop, respektievelijk commerciële huur de juiste weg is en ondersteun
het voorstel van het college met betrekking tot het schrappen van de si
sidie aan de Artotheek.
Met betrekking tot het amendement van D66 ten aanzien van de Botte Ho®
het volgende. Hoewel ik sympatiek sta tegenover het besluit, vind
inleiding, om de subsidie van 130.000,voorlopig nog niet te bezuinig!
een verkeerde inleiding en stem ik derhalve tegen het amendement. Ik
dat je die subsidie van 130.000,inderdaad moet korten en moet kijl
hoe je dan tot samenwerking kan komen om bepaalde elementen uit de Bol
Hommel toch in stand te houden, maar eerst de taakstellende bezuinigingen
Over de motie van D66 met betrekking tot het honk- en softbalveld hen
reeds duidelijk geweest. Hoewel ik met hen ook vind dat er echt een oplj
sing moet komen, ben ik van mening dat je dit soort investeringen niet
plegen in de situatie waarin wij ons bevinden met het uitzicht op herim
ling. Dat soort kosten moeten we dan nu niet als raad aangaan.
Met betrekking tot de 2e motie van D66 ben ik het eens met het besluit. 1
als je in de overweging al bij voorbaat een voorschot neemt op een onder»
wat nog moet komen, namelijk je vindt dat de Bergse Plaat eigenlijk r{|
heeft op een wijkvoorziening, dan zeg ik, je neemt een voorschot op
onderzoek en dan vind ik het geen goede motivatie om dat onderzoek a
starten. Ik ben voor het onderzoek, maar niet voor deze motie, omdat
overweging absoluut niet de mijne is.
Het amendement van D66, inhoudende het afschaffen van de gemeente-auto,
taakstellende ef f iciencybesparing op de brandweer, respektievelijk he
fijtbeginsel bij verstrekking van koffie en thee aan bestuurders en 311
-35-
naren, verwerp ik, zij het om heel andere redenen. Ik denk dat de gemeente
auto inderdaad een efficiencyvoordeel oplevert in het funktioneren van onze
bestuurders. Ik vind ook dat die bestuurders daar recht op hebben met een
werkweek die zo dicht mogelijk bij 40 uren zit als dat maar mogelijk is,
dus denk ik dat de gemeente-auto daarin een nuttige bijdrage kan leveren. Ik
vind dat heel essentieel. Ik ben niet voor niets van nature ook een vak
bondsman en ik hecht graag aan dat soort werkweken. Zij zitten er niet voor
hun hobby, maar hebben een volle dagtaak. Ik vind dat ze die taak zoveel
mogelijk binnen die 40 uren moeten doen.
De taakstellende efficiencybesparing bij de brandweer vind ik absoluut de
verkeerde weg. Je kunt er best naar kijken of je de efficiency bij de brand
weer kunt verbeteren, maar om daar nu al een bedrag voor in te vullen, daar
ben ik het absoluut niet mee eens. Want als ik onze brandweer beschouw en
ik kijk naar de situatie rond de rampenbestrijding, dan zeg ik, het zou er
best wel eens toe kunnen leiden dat onze brandweer in capaciteit vergroot
moet worden om een inhoud te geven aan de taken die ze zou moeten krijgen en
hebben formeel bij de rampenbestrijding. Ik denk dat rampenscenario's op ons
industrieterrein van een zodanige omvang zouden kunnen zijn dat er echt
vraagtekens bij te zetten zijn.
Het profijtbeginsel bij de verstrekking van koffie en thee aan bestuurders
en ambtenaren. Ik vind het toevoegen van bestuurders daaraan een heel leuke
vondst, mijn komplimenten daarbij. Maar ik verwijs dit voorstel toch naar de
prullenbak, omdat ik koffie en thee een basisvoorwaarde vind om te kunnen
funktioneren in onze maatschappij, hoewel ik het zelf niet gebruik, maar ik
ervaar dat bij vele anderen, die niet kunnen funktioneren zonder koffie of
thee. Dan zeg ik, het hoort bij de secundaire arbeidsvoorwaarden dat het
gratis wordt verstrekt.
De heer BOLSIUS: Voorzitter, de verstrekking wordt ook niet aangetast. Het
gaat puur om een kleine bijdrage.
De heer VAN DER KALLEN: Aan het amendement van de VVD met betrekking tot de
A.M.V. heb ik geen behoefte.
Het enige voorstel van de frakties tot nu toe, wat ik wel zal steunen, is de
studie naar de efficiencyverbetering met betrekking tot de onderhoudsbudget
ten.
Voorzitter, ik ga akkoord met het totale voorstel. Hoewel ik me ervan bewust
ben dat ik vele van mijn suggesties niet in dit voorstel terugvind, vind ik
het toch een dappere poging van het college om tot een algemeen gemiddelde
te komen. Maar helaas zijn veel partijen niet zo consequent als dat ze zich
in hun bijdragen in de voorjaarsnotitie soms lijken te gedragen. Ik vind het
jammer dat het bedrag erg klein is. Evenals GB/S ga ik akkoord met dit
voorstel. Hoewel wij geen collegepartij zijn, krijgt u daar toch mijn handen
voor op elkaar.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, als ik de discussie in de gezamen
lijke commissie algemene zaken en financiën en de eerste termijn van de raad
vanavond in hoofdlijnen probeer samen te vatten, dan komen daar voor mij een
paar elementen naar voren.
Dat is om te beginnen toch het besef in de raad dat we ons in een periode
bevinden van wat ingewikkelde problemen, in het bijzonder de gemeentelijke
herindeling natuurlijk. Die je noopt om heel voorzichtig aan te koersen
samen met andere gemeenten op een sluitende begroting in 1997.
Het tweede hoofdstuk, de financiële verhoudingswet, die gaat wijzigen,
speelt daar dan nog als komplicerende faktor doorheen.
Ik denk, voorzitter, dat uit de voorstellen van ons college nadrukkelijk
blijkt dat wij met die herindeling en de zeggenschap van de nieuwe raad per