-34- len met betrekking tot de voorjaarsnota een karikatuur van rechts noemt ik ook een probleem heb, net als de heer Dieten, met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking, kan ik wel het totaal van de voorstellen ondi steunen, hoewel ik ze armzalig vind. Als je kijkt naar de doelstelling, i er lag, de opdracht die we als raadsfraktie toch min of meer haii meegekregen om met een forse hoeveelheid bezuinigingen te komen, dan vind het bedroevend dat er zo weinig uiteindelijk zijn uitgekomen. Natuurlijk heb ik het stuk verder gelezen en ben ik me ervan bewust dat nog een aantal onderzoeken lopen, die mogelijk tot efficiencyvoordelen tot kortingen kunnen leiden, maar beter nu reeds een aantal besluit genomen, die ertoe leiden dat er echt geld wordt vrijgemaakt, dan het al maal naar voren schuiven. Kijkend naar de amendementen. Ik vind het jammer dat een aantal fraktiesl nodig heeft gevonden om amendementen in te dienen die feitelijk tot 1 steding van middelen zouden leiden, want we zijn aan het herindelen. 1 vind ik op zich niet leuk, maar ik realiseer me wel dat ik dan als raadsli deel uitmakend van een gemeenteraad van een gemeente die herindeeld wordt korte termijn, terughoudend moet zijn met bestedingen die effekten hebben de begrotingen in de komende jaren. Hoewel een aantal van die amendement verschrikkelijk sympatiek zijn, denk ik toch dat je alleen al simpelweg dat feit terughoudend moet zijn en moet zeggen, dat doen we na de gemeenl lijke herindeling, dat laten we over aan de nieuwe raad. In mijn opti vallen daar beide amendementen van Lijst Linssen onder, ook die van honkbalvereniging. Ik sta heel sympatiek tegenover dat amendement, maar vind dat dat gewoon niet kan hangende de periode dat we aan het herindel zijn en dat nog niet is voldragen. Met betrekking tot het amendement van D66 met betrekking tot de Sticht Kunstuitleen. Kunst zou niet elitair moeten zijn, maar is het heli feitelijk wel. Ik vind niet dat iedereen die kunst wil zien, het dan 11 moet kopen. Daar zijn goede voorzieningen voor, ook in het Markiezenhof dat te bezichtigen, ook als je geen dikke portemonnee hebt. Maar als jei kunst in de privé-sfeer wilt genieten, is mijn fraktie van mening i aankoop, respektievelijk commerciële huur de juiste weg is en ondersteun het voorstel van het college met betrekking tot het schrappen van de si sidie aan de Artotheek. Met betrekking tot het amendement van D66 ten aanzien van de Botte Ho® het volgende. Hoewel ik sympatiek sta tegenover het besluit, vind inleiding, om de subsidie van 130.000,voorlopig nog niet te bezuinig! een verkeerde inleiding en stem ik derhalve tegen het amendement. Ik dat je die subsidie van 130.000,inderdaad moet korten en moet kijl hoe je dan tot samenwerking kan komen om bepaalde elementen uit de Bol Hommel toch in stand te houden, maar eerst de taakstellende bezuinigingen Over de motie van D66 met betrekking tot het honk- en softbalveld hen reeds duidelijk geweest. Hoewel ik met hen ook vind dat er echt een oplj sing moet komen, ben ik van mening dat je dit soort investeringen niet plegen in de situatie waarin wij ons bevinden met het uitzicht op herim ling. Dat soort kosten moeten we dan nu niet als raad aangaan. Met betrekking tot de 2e motie van D66 ben ik het eens met het besluit. 1 als je in de overweging al bij voorbaat een voorschot neemt op een onder» wat nog moet komen, namelijk je vindt dat de Bergse Plaat eigenlijk r{| heeft op een wijkvoorziening, dan zeg ik, je neemt een voorschot op onderzoek en dan vind ik het geen goede motivatie om dat onderzoek a starten. Ik ben voor het onderzoek, maar niet voor deze motie, omdat overweging absoluut niet de mijne is. Het amendement van D66, inhoudende het afschaffen van de gemeente-auto, taakstellende ef f iciencybesparing op de brandweer, respektievelijk he fijtbeginsel bij verstrekking van koffie en thee aan bestuurders en 311 -35- naren, verwerp ik, zij het om heel andere redenen. Ik denk dat de gemeente auto inderdaad een efficiencyvoordeel oplevert in het funktioneren van onze bestuurders. Ik vind ook dat die bestuurders daar recht op hebben met een werkweek die zo dicht mogelijk bij 40 uren zit als dat maar mogelijk is, dus denk ik dat de gemeente-auto daarin een nuttige bijdrage kan leveren. Ik vind dat heel essentieel. Ik ben niet voor niets van nature ook een vak bondsman en ik hecht graag aan dat soort werkweken. Zij zitten er niet voor hun hobby, maar hebben een volle dagtaak. Ik vind dat ze die taak zoveel mogelijk binnen die 40 uren moeten doen. De taakstellende efficiencybesparing bij de brandweer vind ik absoluut de verkeerde weg. Je kunt er best naar kijken of je de efficiency bij de brand weer kunt verbeteren, maar om daar nu al een bedrag voor in te vullen, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Want als ik onze brandweer beschouw en ik kijk naar de situatie rond de rampenbestrijding, dan zeg ik, het zou er best wel eens toe kunnen leiden dat onze brandweer in capaciteit vergroot moet worden om een inhoud te geven aan de taken die ze zou moeten krijgen en hebben formeel bij de rampenbestrijding. Ik denk dat rampenscenario's op ons industrieterrein van een zodanige omvang zouden kunnen zijn dat er echt vraagtekens bij te zetten zijn. Het profijtbeginsel bij de verstrekking van koffie en thee aan bestuurders en ambtenaren. Ik vind het toevoegen van bestuurders daaraan een heel leuke vondst, mijn komplimenten daarbij. Maar ik verwijs dit voorstel toch naar de prullenbak, omdat ik koffie en thee een basisvoorwaarde vind om te kunnen funktioneren in onze maatschappij, hoewel ik het zelf niet gebruik, maar ik ervaar dat bij vele anderen, die niet kunnen funktioneren zonder koffie of thee. Dan zeg ik, het hoort bij de secundaire arbeidsvoorwaarden dat het gratis wordt verstrekt. De heer BOLSIUS: Voorzitter, de verstrekking wordt ook niet aangetast. Het gaat puur om een kleine bijdrage. De heer VAN DER KALLEN: Aan het amendement van de VVD met betrekking tot de A.M.V. heb ik geen behoefte. Het enige voorstel van de frakties tot nu toe, wat ik wel zal steunen, is de studie naar de efficiencyverbetering met betrekking tot de onderhoudsbudget ten. Voorzitter, ik ga akkoord met het totale voorstel. Hoewel ik me ervan bewust ben dat ik vele van mijn suggesties niet in dit voorstel terugvind, vind ik het toch een dappere poging van het college om tot een algemeen gemiddelde te komen. Maar helaas zijn veel partijen niet zo consequent als dat ze zich in hun bijdragen in de voorjaarsnotitie soms lijken te gedragen. Ik vind het jammer dat het bedrag erg klein is. Evenals GB/S ga ik akkoord met dit voorstel. Hoewel wij geen collegepartij zijn, krijgt u daar toch mijn handen voor op elkaar. De heer STUART, wethouder: Voorzitter, als ik de discussie in de gezamen lijke commissie algemene zaken en financiën en de eerste termijn van de raad vanavond in hoofdlijnen probeer samen te vatten, dan komen daar voor mij een paar elementen naar voren. Dat is om te beginnen toch het besef in de raad dat we ons in een periode bevinden van wat ingewikkelde problemen, in het bijzonder de gemeentelijke herindeling natuurlijk. Die je noopt om heel voorzichtig aan te koersen samen met andere gemeenten op een sluitende begroting in 1997. Het tweede hoofdstuk, de financiële verhoudingswet, die gaat wijzigen, speelt daar dan nog als komplicerende faktor doorheen. Ik denk, voorzitter, dat uit de voorstellen van ons college nadrukkelijk blijkt dat wij met die herindeling en de zeggenschap van de nieuwe raad per

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 172