s«rs?sr£s®».'d van ae t,ij£el 1 ïta 1 ^e^rSteSd.^ -S, -Ugk za! I 1 fa staan voor een belangrijk proces van her-I periode, waarin wig ook J die in de respektievelijke gemeentel indeling. Waarbij de ^dge beleidsterreinen, expliciet op tafel moeteil worden besteed aan allerl overgangsfase voor wat betref® komen. Op de derde plaats ver h-jks0verheid In die fase moeten wij eel de financiële middelen le cintïnuiteit zo hoog mogelij| beleid voeren, waarbij de j^ïoelen daarmee dat wij ons nu, I moeten worden ingeschat en ingezet, w j onstellen. betreft de wijzigingen, zeer °en kloppende begroting iJ Natuurlijk is een takstellende bezuiniging^ een^iopp CDA.fr>kt| en een kloppende me®^"e"raml5® denken dat een groot deel van dl met het college W1 ber!ikt kan worden door -en laten we zeggen- niet 1 taakstellende opzet ook bereikt zetten op allerlei posten® fan^Tan jj 4 ob aan een sluitende begroting 1996 te aanbieden en die «1 Nogmaals «oor de CM- raktie is a« ^^'^i^rBoaksprojekten die I onze mening moet zitten m h doelstelling te realiseren! overneemt, een ruimte die u kunt pruiken om aan,«rJ Voor wat betreft de door u in punt CDA-fraktie, bel door u te verwerken bezuinigingen voo1996. ,Dan vindt^ lijstje volgende, inclusief de *°Jrekwij£elachtige aangelegenheid blijft® letters, dat punt a. voor het CD^ twijfelachtig ^ijfels hebben I Wij hebben u in de commissie reeds gezegd J 1996 Wij zijl de realiseerbaarheid van de bezuinigingen voor ^wroSg! waar wij I na de behandeling van de »^e®2®*"^ïen op Zoom met andere gemeen® expliciet hebben goedgekeurd als gemeente w denken dat in de pol ten daar nog meer van overtuigd. Dat betexen lQm„r,f voor 1996 kal zorgverzekeraars^ Dus^w^hebben naast'realiseerbaarheidstwijfels «4 houdelijk twijfels. teveel zeggen, maar de CDA-fraktl Voorzitter, over voorstel b. wil ik nier revee daarover 1 laf^betréft het bezuinigingsvoorstel op punt h^ StS.S.iïj!"l'jrthebben planmatig ook .at ideedn aangedrage» «J hebben een amendement ondertekend met andere partuen. Dit zal oïTcDA-Jraktie heeft hiermede de lijst van konkrete »'l verkt, maar heeft uitdrukkelijk nog een aantal losse beiaangedragen, over elementen, die weliswaar niet door "w c° dere frakties. En I erop zouden kunnen rek^l -21- opnieuw genoemd te worden, aangezien ik als eerste spreek, wil ik nu alvast zeggen dat de CDA-fraktie er geen voorstander van is om diensten van de gemeente taakstellende bezuinigingen op te leggen. Taakstellende bezuini gingen is een bestuurlijk mechanisme vanuit de raad. Daarom zullen wij als CDA-fraktie niet meegaan met taakstellende bezuinigingen in de richting van de gemeentelijke brandweer zonder meer, slechts in een bestuurlijke aanpak zijn wij daarvoor te vinden. Ook wat betreft de koffie van de ambtenaren en bestuurders zal de CDA- fraktie niet meegaan in voorstellen, omdat wij vinden dat dit op de manier moet worden georganiseerd zoals het nu is. Voor wat betreft de gemeente-auto. Wij denken dat een zich respekterend bestuurlijk deel van onze raad en het college, wat ons betreft, gebruik blijft maken voor zijn funktioneren van een gemeente-auto, omdat wij denken dat wij daarmede efficiency ten opzichte van de tijd maximaal kunnen invul len. Wij vragen van bestuurders van deze stad als fraktie erg veel. Wij vinden dat wij ze dan ook het gereedschap, de middelen moeten bieden om die funktie dan ook waar te maken. Vandaar dat wij daar geen tegenstander van zijn maar er voorstander van zijn dat dit niet in de bezuinigingen wordt opgeroepen. Dan kom ik terug op een punt, wat de CDA-fraktie binnen de totale behande ling van de voorjaarsnota apart wil benoemen, vandaar dat ik het als laatste heb gezet, en dat is het onderscheid wat uw college heeft aangebracht tussen sectoraal en boven-sectoraal Voorzitter, als ik zojuist gesproken heb over de CEBEON-rapportage en het evenwicht wat er in ons bestedingspatroon zit, dan is de sectorale en boven-sectorale systematiek in deze voorjaarsnota een vondst van uw college. Dat betekent dat wij door middel van deze sectorale situatie dat evenwicht ook sterk kunnen bewaken. Slechts wanneer wij met zijn allen vinden dat er boven-sectoraal iets georganiseerd moet worden, vallen wij terug op de systematiek van uw beleid. Daarmee wil ik mijn bijdrage besluiten. De CDA-fraktie blijft u voorstellen om in de meerjarenraming de post Nieuw Beleid te schrappen. Wij hebben daarvoor de argumenten als volgt. Nieuw Beleid, voorzitter, is een vrij groot mechanisme om te komen tot een taakstellend sluitend maken van een begroting, met behoud van ruimte voor nieuwe bestuurlijke elementen. Dat is weinig discrimentiefWij denken dat met de huidige cyclus, zoals u die nu op de rol hebt staan, namelijk deze systematiek van voorjaarsnota, wij zover zijn dat wij af zouden kunnen van een fenomeen nieuw beleid, ingeboekt op een bedrag. Wij vinden namelijk dat wanneer u aangeeft in de voorjaarsnota als college, voordat de frakties aan bod komen, welke bezuinigingen u wenst aan te brengen of welke u ziet als noodzakelijk, anderzijds uitdrukkelijk aangeeft wat het ambitie-niveau is van het college voor het volgend boekjaar, dan gaan wij feitelijk dat nieuw beleid anders instrumenteel behandelen. Het lijkt ons dan ook beter om niet meer die groffe systematiek toe te passen van een bedrag in de meerjaren raming zetten, maar dat wij op basis van de beleidscyclus in de voorjaars nota, op grond van het ambitie-niveau van het college gekoppeld aan de bezuinigingsopdracht, als raadsfrakties de prioriteiten en post prioriteiten vaststellen. Op die manier is er een verfijning opgetreden, die denk ik heel vruchtbaar werkt voor de inhoudelijkheid van ons werk en in de relatie raad en college. De heer LINSSEN: Voorzitter, wij hebben ons tijdens het fraktie-overleg van afgelopen weekend serieus afgevraagd wat we nu moeten denken van de manier waarop een deel van dit college en de collegepartijen met onderwerpen aan gaande deze voorjaarsnota menen te moeten omgaan. De grootste post, voor wat de ombuigingen betreft, namelijk de 130.000, met betrekking tot de Botte Hommel schijnt pro forma te zijn opgevoerd.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 165