s«rs?sr£s®».'d
van ae t,ij£el 1
ïta 1
^e^rSteSd.^ -S, -Ugk za! I
1 fa staan voor een belangrijk proces van her-I
periode, waarin wig ook J die in de respektievelijke gemeentel
indeling. Waarbij de ^dge beleidsterreinen, expliciet op tafel moeteil
worden besteed aan allerl overgangsfase voor wat betref®
komen. Op de derde plaats ver h-jks0verheid In die fase moeten wij eel
de financiële middelen le cintïnuiteit zo hoog mogelij|
beleid voeren, waarbij de j^ïoelen daarmee dat wij ons nu, I
moeten worden ingeschat en ingezet, w j onstellen.
betreft de wijzigingen, zeer °en kloppende begroting iJ
Natuurlijk is een takstellende bezuiniging^ een^iopp CDA.fr>kt|
en een kloppende me®^"e"raml5® denken dat een groot deel van dl
met het college W1 ber!ikt kan worden door -en laten we zeggen- niet 1
taakstellende opzet ook bereikt zetten op allerlei posten®
fan^Tan jj 4
ob aan een sluitende begroting 1996 te aanbieden en die «1
Nogmaals «oor de CM- raktie is a« ^^'^i^rBoaksprojekten die I
onze mening moet zitten m h doelstelling te realiseren!
overneemt, een ruimte die u kunt pruiken om aan,«rJ
Voor wat betreft de door u in punt CDA-fraktie, bel
door u te verwerken bezuinigingen voo1996. ,Dan vindt^
lijstje volgende, inclusief de *°Jrekwij£elachtige aangelegenheid blijft®
letters, dat punt a. voor het CD^ twijfelachtig ^ijfels hebben I
Wij hebben u in de commissie reeds gezegd J 1996 Wij zijl
de realiseerbaarheid van de bezuinigingen voor ^wroSg! waar wij I
na de behandeling van de »^e®2®*"^ïen op Zoom met andere gemeen®
expliciet hebben goedgekeurd als gemeente w denken dat in de pol
ten daar nog meer van overtuigd. Dat betexen lQm„r,f voor 1996 kal
zorgverzekeraars^ Dus^w^hebben naast'realiseerbaarheidstwijfels «4
houdelijk twijfels. teveel zeggen, maar de CDA-fraktl
Voorzitter, over voorstel b. wil ik nier revee daarover 1
laf^betréft het bezuinigingsvoorstel op punt h^
StS.S.iïj!"l'jrthebben planmatig ook .at ideedn aangedrage» «J
hebben een amendement ondertekend met andere partuen. Dit zal
oïTcDA-Jraktie heeft hiermede de lijst van konkrete »'l
verkt, maar heeft uitdrukkelijk nog een aantal losse beiaangedragen,
over elementen, die weliswaar niet door "w c° dere frakties. En I
erop zouden kunnen rek^l
-21-
opnieuw genoemd te worden, aangezien ik als eerste spreek, wil ik nu alvast
zeggen dat de CDA-fraktie er geen voorstander van is om diensten van de
gemeente taakstellende bezuinigingen op te leggen. Taakstellende bezuini
gingen is een bestuurlijk mechanisme vanuit de raad. Daarom zullen wij als
CDA-fraktie niet meegaan met taakstellende bezuinigingen in de richting van
de gemeentelijke brandweer zonder meer, slechts in een bestuurlijke aanpak
zijn wij daarvoor te vinden.
Ook wat betreft de koffie van de ambtenaren en bestuurders zal de CDA-
fraktie niet meegaan in voorstellen, omdat wij vinden dat dit op de manier
moet worden georganiseerd zoals het nu is.
Voor wat betreft de gemeente-auto. Wij denken dat een zich respekterend
bestuurlijk deel van onze raad en het college, wat ons betreft, gebruik
blijft maken voor zijn funktioneren van een gemeente-auto, omdat wij denken
dat wij daarmede efficiency ten opzichte van de tijd maximaal kunnen invul
len. Wij vragen van bestuurders van deze stad als fraktie erg veel. Wij
vinden dat wij ze dan ook het gereedschap, de middelen moeten bieden om die
funktie dan ook waar te maken. Vandaar dat wij daar geen tegenstander van
zijn maar er voorstander van zijn dat dit niet in de bezuinigingen wordt
opgeroepen.
Dan kom ik terug op een punt, wat de CDA-fraktie binnen de totale behande
ling van de voorjaarsnota apart wil benoemen, vandaar dat ik het als laatste
heb gezet, en dat is het onderscheid wat uw college heeft aangebracht tussen
sectoraal en boven-sectoraal
Voorzitter, als ik zojuist gesproken heb over de CEBEON-rapportage en het
evenwicht wat er in ons bestedingspatroon zit, dan is de sectorale en
boven-sectorale systematiek in deze voorjaarsnota een vondst van uw college.
Dat betekent dat wij door middel van deze sectorale situatie dat evenwicht
ook sterk kunnen bewaken. Slechts wanneer wij met zijn allen vinden dat er
boven-sectoraal iets georganiseerd moet worden, vallen wij terug op de
systematiek van uw beleid. Daarmee wil ik mijn bijdrage besluiten.
De CDA-fraktie blijft u voorstellen om in de meerjarenraming de post Nieuw
Beleid te schrappen. Wij hebben daarvoor de argumenten als volgt.
Nieuw Beleid, voorzitter, is een vrij groot mechanisme om te komen tot een
taakstellend sluitend maken van een begroting, met behoud van ruimte voor
nieuwe bestuurlijke elementen. Dat is weinig discrimentiefWij denken dat
met de huidige cyclus, zoals u die nu op de rol hebt staan, namelijk deze
systematiek van voorjaarsnota, wij zover zijn dat wij af zouden kunnen van
een fenomeen nieuw beleid, ingeboekt op een bedrag. Wij vinden namelijk dat
wanneer u aangeeft in de voorjaarsnota als college, voordat de frakties aan
bod komen, welke bezuinigingen u wenst aan te brengen of welke u ziet als
noodzakelijk, anderzijds uitdrukkelijk aangeeft wat het ambitie-niveau is
van het college voor het volgend boekjaar, dan gaan wij feitelijk dat nieuw
beleid anders instrumenteel behandelen. Het lijkt ons dan ook beter om niet
meer die groffe systematiek toe te passen van een bedrag in de meerjaren
raming zetten, maar dat wij op basis van de beleidscyclus in de voorjaars
nota, op grond van het ambitie-niveau van het college gekoppeld aan de
bezuinigingsopdracht, als raadsfrakties de prioriteiten en post prioriteiten
vaststellen. Op die manier is er een verfijning opgetreden, die denk ik heel
vruchtbaar werkt voor de inhoudelijkheid van ons werk en in de relatie raad
en college.
De heer LINSSEN: Voorzitter, wij hebben ons tijdens het fraktie-overleg van
afgelopen weekend serieus afgevraagd wat we nu moeten denken van de manier
waarop een deel van dit college en de collegepartijen met onderwerpen aan
gaande deze voorjaarsnota menen te moeten omgaan.
De grootste post, voor wat de ombuigingen betreft, namelijk de 130.000,
met betrekking tot de Botte Hommel schijnt pro forma te zijn opgevoerd.