-16- met een artikel 19-procedure deze ingrijpende operatie aan te pakken. De volgorde, die hierbij wordt gehanteerd, deugt ook niet, omdat dit plan veronderstelt dat de woningen daar gesloopt zullen worden, terwijl óe argumentatie daarvoor al een jaar lang opgelepeld zou worden en nog steeds niet voorhanden is. Dus er is geen enkel argument om dit voorstel te steunen, integendeel. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, fraktie Linssen, maar ook andere sprekers konstateren dat dat, wat nu aan ons voor ligt, de artikel 19- procedure met betrekking tot Nettorama, iets te maken heeft met de Oranje- buurt en dat is uiteraard juist. Wij hebben enige jaren geleden met de raad gekonstateerd dat wij hier een voorbereidingsbesluit moesten nemen om in een keer te proberen in deze omgeving iets te maken waar we met zijn allen achter zouden kunnen staan. Daar past in feite deze artikel 19-procedure in. Dat is juist. De heer Linssen zegt verder dat er geen goede oplossing is gevonden voor de los- en laadproblematiek. De allerbeste oplossing is niet gevonden, dat geel ik toe. Er is nog steeds vrachtverkeer, zoals dat op dit moment gebeurt door een deel van de wijk en dat is niet echt aan te bevelen. Daar staat echter tegenover dat wij, nu ook, door het creëren van een beter bereikbare ver keerssituatie aan de voorkant, overigens ook voor een deel van de vracht wagens, een deel van dat vrachtverkeer in ieder geval uit de wijk weren. Dat geldt natuurlijk dan ook voor het personenautoverkeer. Los daarvan maken we het mogelijk om op termijn de laad- en losruimte van Nettorama, die nu achterom bereikt zou kunnen worden, ook via de Antwerpse straatweg te laten bereiken. Wij hebben in ieder geval niet gemeend dat we dat nu als verplichting zouden moeten opnemen, maar dat maakt het in ieder geval mogelijk. De stellingnamezoals die door anderen, de heren Van de Water, Dieten en Aertssen is ingenomen, is er een die volledig overeenkomt met datgene, wat ze verteld hebben met betrekking tot de Oranjebuurt. Dat is, voorzitter, dan eigenlijk een kwestie van op je standpunt blijven staan. Ik denk dat hst weinig zin heeft om daarop op dit moment nog eens in te gaan. Het betrekking tot artikel 19. Ook daar is al eerder over gesproken. Wij denken dat het voor dit soort plannen wel degelijk mogelijk moet zijn. De VOORZITTER: Nog iemand in tweede termijn? De heer VAN DE WATER: Voorzitter, de wethouder startte terecht. Hij zei, een aantal jaren geleden hebben we een voorbereidingsbesluit genomen voor dat gebied met de intentie, dat we daar met zijn allen achter zouden kunnen staan. Ik denk dat, als het gebracht was zoals het nu zou moeten worden, en als we gewoon gefunktioneerd hadden, die mogelijkheid heel groot zou zijn geweest. Maar de manier, waarop het nu gebeurd is, roept protesten op en?" denk terecht. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, voordat er een verkeerd beeld ontstaat, ik was toen ook tegen dat voorbereidingsbesluit, zoals ik tegen alle voorbereidingsbesluiten ben om procedurele redenen. De VOORZITTER: Dames en heren, als niemand in tweede termijn meer het woord wenst, konkludeer ik dat 8 raadsleden tegen dit voorstel zijn. Dat houdt m dat er 16 voor zijn, dus is conform besloten. Voorbereidingsbesluit diverse voormalige schoolpercelen. Nr. SOB/52 De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik vraag om de bekende redenen aantel -li ning tegen dit voorstel. De heer DIETEN: Voorzitter, wij zijn ook tegen dit voorbereidingsbesluit, omdat het slechts een voorbereidingsbesluit is om straks artikel de procedures of artikel 19-procedures mogelijk te maken. Wij zijn van mening dat bij dat soort markante bunders schoolpercelen juist de gemeente zelf initiatieven zou moeten nemen en die ook vanuit een planologisch beleid zou moeten voorbereiden. Als het voorbereidingsbesluit in die context had gestaan, namelijk om ongewenste ontwikkelingen tegen te houden en zelf gewenste ontwikkelingen realiseerbaar te maken, dan hadden wij hiermee in kunnen stemmen, maar zoals het nu ligt absoluut niet. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, ik denk dat op het moment dat de artikel 19-procedure in werking zou treden, zoals bij het vorige raadsvoorstel, het altijd aan de raad is om het aan zich te houden, als ze denkt dat het niet past binnen de visie die op dat moment geldt. Voorzitter, ik denk echter dat datgene, wat het college tot nu toe altijd met de schoolgebouwen heeft gedaan, eerst te kijken of ze er zelf wat mee kunnen, om vervolgens de gebouwen aan te bieden en de koper het mogelijk te maken om er een eigen invulling aan te geven, altijd een goede weg is geweest De VOORZITTER: Ik denk dat ik af kan ronden en kan konkluderen dat met een aantekening van de heren Dieten en Van der Kallen dit voorstel is aange nomen. Regionaal Ontwikkelingskader Volkshuisvesting. Nr. SOB/54. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit agendapunt aangenomen. Wijziging havengelden. Nr. BD-Fin/31." De heer DIETEN: Voorzitter, dit voorstel gaat over de havengelden en de liggelden. Wij hebben er geen behoefte aan om de liggelden kwijt te schelden aan degenen, die hier om toeristische redenen in onze haven komen. Een van de opties van het nieuwe toeristische beleid van Bergen op Zoom is nou juist om daarmee ook inkomsten voor deze gemeente te genereren. De eerste beste gelegenheid, die zich voordoet, geven wij weer weg. Daarom vinden wij dit een slecht voorstel en zijn we ertegen. De VOORZITTER: Nog anderen, die het woord wensen? Neen. We hebben daarover in de commissie met elkaar gesproken. Juist vanwege het stimuleren van deze beginnende aktiviteiten van een aantal ondernemers en wat wij waarnemen, dat het toch op dit moment nog marginaal is, vindt het college dat er alle aanleiding is om dit wel zo voor te stellen. Mag ik konstateren dat, met uitzondering van de heer Dieten, de raad met dit voorstel instemt? Dan is conform besloten. üiiziqincf Leqesverordening 1994. Nr. BD-Fin/32. Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit agendapunt ingenomen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 163