is geweest, dat de zaak in ontwikkeling is. Ik hecht eraan om
hier een beeld weg te nemen als zou Bergen op Zoom een soort
passief milieubeleid voeren. Nee, Bergen op Zoom voert een
actief milieubeleid, maar wel een evenwichtig milieubeleid,
daarbij oog hebbend voor alle andere zaken die op ons breed
beleidsterrein aan de orde komen.
Ik wijs nog maar eens een keer naar de zaken die genoemd zijn
in de nota vanaf pagina 25. Ik denk dat de notitie, dat staat
ook zo verwoord op pagina 41, een belangrijke meerwaarde zal
krijgen bij de uitvoering van dit plan, wat dan gekoppeld kan
worden aan een output-begroting. Per in dit milieu-uitvoe
ringsplan beschreven produkt kan dan ook budgettering plaats
vinden. Ik heb gezegd in de commissie dat wij zonder meer
verplicht zijn rekening en verantwoording af te leggen met
betrekking tot de vier speerpunten die wij gekozen hebben in
het kader van de VOGM-bijdrageDaarnaast vindt in zijn alge
meenheid een verantwoording en verslaglegging plaats over het
gevoerde milieubeleid. Ik heb u gezegd dat het nu een kader
is, een raamwerk waar vervolgens in het kader van de begro
tingsbesprekingen elk jaar opnieuw een programma ondergelegd
wordt. U heeft formeel al de mogelijkheid om als commissie en
raad uw invloed daarop aan te wenden. U weet, u kent mij, dat
als tussentijds daar aanleiding voor is, ik te allen tijde
bereid ben met de commissie op punten over ontwikkelingen op
dit terrein met u in gesprek te gaan.
De heer VAN DER KALLEN: Ik ga wel akkoord met de notitie, want
het is best een goede notitie. Er ontbreken echter toch een
paar dingen aan. Als ik dan praat over de toekomst van agrari
sche bedrijfsgebouwen kan ik wel eens niet bedoelen dat er
duurzaam mee omgegaan moet worden. Dat is een tegenstrijdig
heid en dat is een dilemma. De agrarische bedrijfsgebouwen
kunnen weieens vrijkomen op plekken waar we ze eigenlijke om
landschappelijke redenen of ecologische redenen niet zouden
willen hebben. Ik vind het van belang om als je praat over een
milieu-uitvoeringsplan daar toch een visie op te ontwikkelen,
hoe je daarmee om wenst te gaan. Voor mij hoeft dat niet per
definitie sloop te betekenen, maar het behoeft zeker ook niet
per definitie behoud van gebouwen te betekenen
Dan met betrekking tot de parkeergarages. Parkeergarages
vrijwillig brengen onder de wet Milieubeheer zou een enorme
bijdrage aan het milieu zijn. Wat wil het geval Een parkeer
garage of niet is een puur politieke beslissing, zowel het
bouwen als de ingebruikname. Op het moment dat je dit vrijwil
lig onder de wet Milieubeheer zou brengen zou je je afhanke
lijk stellen van een technische toetsing of het in gebruik
nemen milieutechnisch verantwoord is. Dat is een heel andere
optie. Dat is een technische toets of de zaak in gebruik
genomen zou mogen worden als je daaraan 100% waarde hecht. Dat
is iets heel anders dan de intentie uitspreken enz. Ik hecht
daar in grote mate aan. Ik begrijp het ook als het college
zegt daar willen wij ons niet aan onderwerpen, aan een derge
lijke toetsing. Dan beperk je inderdaad de politieke vrijheid
om te zeggen daar komt er een. Maar het is wel een toetsing
die recht doet als je werkelijk staat voor een goed milieu.
32
De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Twee antwoorden op de
vragen van de heer Van der Kallen. Ik zeg hem toe dat ik ten
aanzien van de agrarische gebouwen met college Janssen in
contact zal treden om te kijken welke rol stadsontwikkeling
daarbij speelt. Ik wijs de heer Van der Kallen ten aanzien van
de realisering van parkeervoorzieningen op de verkeersmilieu-
kaart en^ speciaal de actualisering daarvan als een speerpunt
in ons milieubeleid. Ik denk, mijnheer Van der Kallen, dat met
datgene wat binnen de wet is vastgelegd plus nog eens een keer
uitvoering geven aan een van onze vier speerpunten, de zorg
die u uitspreekt, we die nu voldoende hebben afgedekt in de
zin van de integrale benadering van het beleid dat we voeren.
De VOORZITTER: Ik kom dan tot de afronding. Met de kantteke
ningen die gemaakt zijn, constateer ik toch dat de raad un
aniem met dit voorstel kan instemmen. Dan is conform besloten.
I- Waarborgingleningen aanaeaaan/aan te gaan door toegelaten
instellingen
NR. BD-fIN/27
De heer VAN DER KALLEN: Hoewel dit voorstel mijn zorgen met
betrekking tot de waarborgen die wij tot nu toe geven deels
tegemoetkomt, gaat het voorstel mij echter niet ver genoeg
want ik zou helemaal geen waarborgen willen hebben. Derhalve
vraag ik aantekening tegen dit voorstel
De VOORZITTER: Dan constateer ik dat met aantekening van de
heer Van der Kallen dit voorstel is geaccordeerd.
Wijzigingen gemeentebegroting.
Begroting 1 995
43 Aanpassen watervoorziening sportpark Meilust 16.500
44 Tijdelijke personele maatregelen schouwburg
De Maagd 3.000
45 Opvangen van capaciteitvermindering bij de sectie
landmeten 13.600
46 Invulling contracturen R.M.D. t1v.reserve 196.422
47 Subsidie voor de uitvoering van het bevolkings
onderzoek op borstkanker 6.016
48 Definitieve vaststelling van de afrekening W.T.V.
T.S.M.D. 1994 flat de Warande en flat De Schelde 2.075
49 Overzicht ROA 1994 115.903
50 Personele uitbreiding Bureau JWG/BP 70.000
51 Aanschaf paspoortconfiguratie afd.Burgerzaken 42.147
49
De heer FRANKEN: Een korte opmerking over 49. Allereerst gaat
het over 1994. Dus het kon ook een wijziging zijn die bij het
opmaken van de rekening gepresenteerd zou kunnen worden aan
ons. Frappant is dat er drie oorzaken worden genoemd waarom er
een tekort is, maar de onderlinge verdeling of de ene voor
f-l,~ is en de ander voor f.100.000,- ontbreekt. We hebben in
de commissie Financiën gevraagd of daar nadere toelichting op
33