is geweest, dat de zaak in ontwikkeling is. Ik hecht eraan om hier een beeld weg te nemen als zou Bergen op Zoom een soort passief milieubeleid voeren. Nee, Bergen op Zoom voert een actief milieubeleid, maar wel een evenwichtig milieubeleid, daarbij oog hebbend voor alle andere zaken die op ons breed beleidsterrein aan de orde komen. Ik wijs nog maar eens een keer naar de zaken die genoemd zijn in de nota vanaf pagina 25. Ik denk dat de notitie, dat staat ook zo verwoord op pagina 41, een belangrijke meerwaarde zal krijgen bij de uitvoering van dit plan, wat dan gekoppeld kan worden aan een output-begroting. Per in dit milieu-uitvoe ringsplan beschreven produkt kan dan ook budgettering plaats vinden. Ik heb gezegd in de commissie dat wij zonder meer verplicht zijn rekening en verantwoording af te leggen met betrekking tot de vier speerpunten die wij gekozen hebben in het kader van de VOGM-bijdrageDaarnaast vindt in zijn alge meenheid een verantwoording en verslaglegging plaats over het gevoerde milieubeleid. Ik heb u gezegd dat het nu een kader is, een raamwerk waar vervolgens in het kader van de begro tingsbesprekingen elk jaar opnieuw een programma ondergelegd wordt. U heeft formeel al de mogelijkheid om als commissie en raad uw invloed daarop aan te wenden. U weet, u kent mij, dat als tussentijds daar aanleiding voor is, ik te allen tijde bereid ben met de commissie op punten over ontwikkelingen op dit terrein met u in gesprek te gaan. De heer VAN DER KALLEN: Ik ga wel akkoord met de notitie, want het is best een goede notitie. Er ontbreken echter toch een paar dingen aan. Als ik dan praat over de toekomst van agrari sche bedrijfsgebouwen kan ik wel eens niet bedoelen dat er duurzaam mee omgegaan moet worden. Dat is een tegenstrijdig heid en dat is een dilemma. De agrarische bedrijfsgebouwen kunnen weieens vrijkomen op plekken waar we ze eigenlijke om landschappelijke redenen of ecologische redenen niet zouden willen hebben. Ik vind het van belang om als je praat over een milieu-uitvoeringsplan daar toch een visie op te ontwikkelen, hoe je daarmee om wenst te gaan. Voor mij hoeft dat niet per definitie sloop te betekenen, maar het behoeft zeker ook niet per definitie behoud van gebouwen te betekenen Dan met betrekking tot de parkeergarages. Parkeergarages vrijwillig brengen onder de wet Milieubeheer zou een enorme bijdrage aan het milieu zijn. Wat wil het geval Een parkeer garage of niet is een puur politieke beslissing, zowel het bouwen als de ingebruikname. Op het moment dat je dit vrijwil lig onder de wet Milieubeheer zou brengen zou je je afhanke lijk stellen van een technische toetsing of het in gebruik nemen milieutechnisch verantwoord is. Dat is een heel andere optie. Dat is een technische toets of de zaak in gebruik genomen zou mogen worden als je daaraan 100% waarde hecht. Dat is iets heel anders dan de intentie uitspreken enz. Ik hecht daar in grote mate aan. Ik begrijp het ook als het college zegt daar willen wij ons niet aan onderwerpen, aan een derge lijke toetsing. Dan beperk je inderdaad de politieke vrijheid om te zeggen daar komt er een. Maar het is wel een toetsing die recht doet als je werkelijk staat voor een goed milieu. 32 De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Twee antwoorden op de vragen van de heer Van der Kallen. Ik zeg hem toe dat ik ten aanzien van de agrarische gebouwen met college Janssen in contact zal treden om te kijken welke rol stadsontwikkeling daarbij speelt. Ik wijs de heer Van der Kallen ten aanzien van de realisering van parkeervoorzieningen op de verkeersmilieu- kaart en^ speciaal de actualisering daarvan als een speerpunt in ons milieubeleid. Ik denk, mijnheer Van der Kallen, dat met datgene wat binnen de wet is vastgelegd plus nog eens een keer uitvoering geven aan een van onze vier speerpunten, de zorg die u uitspreekt, we die nu voldoende hebben afgedekt in de zin van de integrale benadering van het beleid dat we voeren. De VOORZITTER: Ik kom dan tot de afronding. Met de kantteke ningen die gemaakt zijn, constateer ik toch dat de raad un aniem met dit voorstel kan instemmen. Dan is conform besloten. I- Waarborgingleningen aanaeaaan/aan te gaan door toegelaten instellingen NR. BD-fIN/27 De heer VAN DER KALLEN: Hoewel dit voorstel mijn zorgen met betrekking tot de waarborgen die wij tot nu toe geven deels tegemoetkomt, gaat het voorstel mij echter niet ver genoeg want ik zou helemaal geen waarborgen willen hebben. Derhalve vraag ik aantekening tegen dit voorstel De VOORZITTER: Dan constateer ik dat met aantekening van de heer Van der Kallen dit voorstel is geaccordeerd. Wijzigingen gemeentebegroting. Begroting 1 995 43 Aanpassen watervoorziening sportpark Meilust 16.500 44 Tijdelijke personele maatregelen schouwburg De Maagd 3.000 45 Opvangen van capaciteitvermindering bij de sectie landmeten 13.600 46 Invulling contracturen R.M.D. t1v.reserve 196.422 47 Subsidie voor de uitvoering van het bevolkings onderzoek op borstkanker 6.016 48 Definitieve vaststelling van de afrekening W.T.V. T.S.M.D. 1994 flat de Warande en flat De Schelde 2.075 49 Overzicht ROA 1994 115.903 50 Personele uitbreiding Bureau JWG/BP 70.000 51 Aanschaf paspoortconfiguratie afd.Burgerzaken 42.147 49 De heer FRANKEN: Een korte opmerking over 49. Allereerst gaat het over 1994. Dus het kon ook een wijziging zijn die bij het opmaken van de rekening gepresenteerd zou kunnen worden aan ons. Frappant is dat er drie oorzaken worden genoemd waarom er een tekort is, maar de onderlinge verdeling of de ene voor f-l,~ is en de ander voor f.100.000,- ontbreekt. We hebben in de commissie Financiën gevraagd of daar nadere toelichting op 33

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 151