liike variant, de Hll variant of H11A variant om Halsteren Üen daarvan zie ik niet in hoe dat leidt tot een extra aantrekking op de noordelijke randweg. Bovendien moet, wat ons betreft, in ogenschouw genomen worden dat wi] die wegomleiding om Halsteren niet beschouwen als een onderdeel van een noorde ïïjke zoomweg maar dat wij die beschouwen als een omleiding om Halsteren, punt. Voor het overige zijn wig van da* de weg zoals die verder langs Steenbergen naar Dinteloord loopt juist verkeersonvriendelijker gemaakt moet worden in plaats van verkeersvriendelijkeromdat wig van J^ning zign dat er twee gelijkwaardige wegen op dit moment tussen A^wer pen en Rotterdam lopen met de A16 enerzijds en aan de andere kant de A4/A17/A59/A4 die een prima verbinding vormt en ook een zelfstandige verbinding tussen het Antwerpse havengebied en het Rotterdamse havengebied Europoort. Dit gaar ben ik een frequent gebruiker van die route geworden. De treedt niet op op de route die ik telkens genoemd heb maar die treedt slechts op of in hoofdzaak op op de A16-stuk is een probleemstuk. En passant antwoordend op de opmerkingen van deP heer Van der Kallen wil ik zegg,an da-1 het standpunt van Groen Links landeligk en provinciaal, dat laa ste weet hij zeker zeer goed, is dat wij in afweging van alles vinden dat die A16 dan naar verbreed moet worden. Dat even tonrhdeab ikPnoV niet gereageerd op het amendement, wij zijn natuuiTlijk best bereid om enig opportunisme te betrachten als hit gaat om te voorkomen dat de noordelijke Zoomweg wordt aangelegd. Het amendement veroorzaakt vertraging volg diegenen die het amendement bestrijden. Dat «bil natuurlijk erg aantrekkelijk over. Er is een bekend "ederlands spreekwoord dat luidt: Van uitstel komt afstel. Bovendien heeft de heer Muller aangegeven dat het in de betrekken van de Moerstraatse variant ertoe leidtdat het -door opschuiven naar oostelijker kant het zover oostelijk wordt dat de oostelijke variant samenvalt met de bestaande A17- klinkt mij ook niet al te onaantrekkeligk in de oren. naast heeft de heer Janssen nog aangegeven dat Jet aannemen van het amendement het risico in zich heeft dat de Al6 jers verbreed zal worden en dat wellicht dan aan de orde komt dat de A4 dan niet als autosnelweg aangelegd zal worden, aantrekkelijk wordt dat amendement! Toch houdt hetamendeme in dat er onderzocht wordt of er sprake kan Zi]n ran e autosnelweg als verbindingsstuk tussen Dinteloord en Bergen °P Zoom. Dat opportunisme zou ons alleen maar van pas komen onze stem doorslaggevend zou zijn om het amendement van aangenomen te krijgen en de door ons gewenste vertragi 9 stand te brengen. Gehoord de reacties van de andere Pjrtil^ denken wij dat dat niet zo is en zullen wij dus onze stem het amendement onthouden. De heer VAN DER KALLEN: Misschien dat de heer Dieten toch spijt krijgt, want luister eens naar De heer BOLSIUS: Voorzitter, wil de wethouder van f zich met zijn zakrekenmachine en de boetepot melden Hij er binnen de minuut zijn. 26 De heer VAN DER KALLENLuisterend naar het CDA in eerste instantie over het feit dat het amendement zo sympathiek voorkwam, wil ik het CDA toch een wijsheid van mijn moeder meegeven die ze mij vaak meegaf en waarvan zij zei dat hij bijbels geïnspireerd was nl. onderzoek alles en behoud het goede De heer PLASMANS: De WD-fractie heeft nog niet gereageerd op het amendement dat door D'66 is ingediend. De VOORZITTER: Maar het was wel duidelijk, dacht ik. De heer PLASMANS: Wij ondersteunen het niet. Ik steloverigens wel vast dat de D'66 fractie de deskundigheid van Rijkswater staat in twijfel trekt. De heer JANSSEN, wethouder Ik ging even denken dat de heer Dieten misbruik ging maken van de positieve bedoelingen van het amendement van D'66, maar uiteindelijke bleek uit zijn verhaal dat hij dat allemaal weer inslikte. In de richting van Gemeentebelangen/Stadspartij wil ik zeggen dat ik in eerste termijn eigenlijk heb willen beweren dat uiteraard het knooppunt bij Philip Morris een groot probleem is. Dat heeft altijd onze aandacht. In de ogen van het college is het echter zo dat, zou je voor de Moerstraatse variant kiezen, je het probleem daar eigenlijk alleen maar vergroot, wat dus extra aandacht van onze zijde zou moeten gaan vragen. Overigens, die aandacht blijft het hebben. Mevrouw Kammeijer zegt dat een aantal argumenten die wij hebben gebruikt waar of niet waar kunnen zijn. Wij denken toch aan de trajectnota zoveel argumenten ontleend te hebben dat de argumenten die wij net naar voren hebben gebracht door die zaken worden gesteund. De heer Aertssen vroeg zich af wat het college nu_ eigenlijk met het amendement wil. Ik dacht toch dat ik in mijn eerste termijn vrij duidelijk was geweest. Gezien de overwegingen en gezien de argumenten die ik zelf op tafel heb gelegd, wijzen wij dit amendement af. In de richting van de heer Dieten.. De heer AERTSSEN: Als interruptie. Dat heb ik als fractie niet bedoeld te zeggen. Ik heb proberen duidelijk te maken en dat is niet gelukt, dat naast de keuze van onze fractie voor dit tracé het college ook nog eens een keer bij de minister onder de aandacht kan brengen dat er een Moerstraatse variant be staat. Je kunt daarvan stellen dat dat op heel korte termijn naar voren is gekomen, dat het zeer de moeite waard is naar de opvatting van het college om dat bij de studies verder te betrekken. Dat is niet zo sterk als het amendement van D'66 maar toch zeker de moeite waard, denk ik, om in het hele verhaal mee te nemen. De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk dat je helder moet zijn. Je komt bij de minister met één verhaal, dat is het verhaal te kiezen binnen de tracé-nota voor die ene variant, de H3 2A. Als ie dan vervolgens nog iets anders in overweging geeft, dan 27

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 148