liike variant, de Hll variant of H11A variant om Halsteren
Üen daarvan zie ik niet in hoe dat leidt tot een extra
aantrekking op de noordelijke randweg. Bovendien moet, wat ons
betreft, in ogenschouw genomen worden dat wi] die wegomleiding
om Halsteren niet beschouwen als een onderdeel van een noorde
ïïjke zoomweg maar dat wij die beschouwen als een omleiding
om Halsteren, punt. Voor het overige zijn wig van da*
de weg zoals die verder langs Steenbergen naar Dinteloord
loopt juist verkeersonvriendelijker gemaakt moet worden in
plaats van verkeersvriendelijkeromdat wig van J^ning zign
dat er twee gelijkwaardige wegen op dit moment tussen A^wer
pen en Rotterdam lopen met de A16 enerzijds en aan de andere
kant de A4/A17/A59/A4 die een prima verbinding vormt en ook
een zelfstandige verbinding tussen het Antwerpse havengebied
en het Rotterdamse havengebied Europoort. Dit gaar ben ik een
frequent gebruiker van die route geworden. De
treedt niet op op de route die ik telkens genoemd heb maar
die treedt slechts op of in hoofdzaak op op de
A16-stuk is een probleemstuk. En passant antwoordend op de
opmerkingen van deP heer Van der Kallen wil ik zegg,an da-1 het
standpunt van Groen Links landeligk en provinciaal, dat laa
ste weet hij zeker zeer goed, is dat wij in afweging van alles
vinden dat die A16 dan naar verbreed moet worden. Dat even
tonrhdeab ikPnoV niet gereageerd op het amendement, wij zijn
natuuiTlijk best bereid om enig opportunisme te betrachten als
hit gaat om te voorkomen dat de noordelijke Zoomweg wordt
aangelegd. Het amendement veroorzaakt vertraging volg
diegenen die het amendement bestrijden. Dat «bil
natuurlijk erg aantrekkelijk over. Er is een bekend "ederlands
spreekwoord dat luidt: Van uitstel komt afstel. Bovendien
heeft de heer Muller aangegeven dat het in de
betrekken van de Moerstraatse variant ertoe leidtdat het -door
opschuiven naar oostelijker kant het zover oostelijk wordt dat
de oostelijke variant samenvalt met de bestaande A17-
klinkt mij ook niet al te onaantrekkeligk in de oren.
naast heeft de heer Janssen nog aangegeven dat Jet aannemen
van het amendement het risico in zich heeft dat de Al6 jers
verbreed zal worden en dat wellicht dan aan de orde komt dat
de A4 dan niet als autosnelweg aangelegd zal worden,
aantrekkelijk wordt dat amendement! Toch houdt hetamendeme
in dat er onderzocht wordt of er sprake kan Zi]n ran e
autosnelweg als verbindingsstuk tussen Dinteloord en Bergen °P
Zoom. Dat opportunisme zou ons alleen maar van pas komen
onze stem doorslaggevend zou zijn om het amendement van
aangenomen te krijgen en de door ons gewenste vertragi 9
stand te brengen. Gehoord de reacties van de andere Pjrtil^
denken wij dat dat niet zo is en zullen wij dus onze stem
het amendement onthouden.
De heer VAN DER KALLEN: Misschien dat de heer Dieten toch
spijt krijgt, want luister eens naar
De heer BOLSIUS: Voorzitter, wil de wethouder van f
zich met zijn zakrekenmachine en de boetepot melden Hij
er binnen de minuut zijn.
26
De heer VAN DER KALLENLuisterend naar het CDA in eerste
instantie over het feit dat het amendement zo sympathiek
voorkwam, wil ik het CDA toch een wijsheid van mijn moeder
meegeven die ze mij vaak meegaf en waarvan zij zei dat hij
bijbels geïnspireerd was nl. onderzoek alles en behoud het
goede
De heer PLASMANS: De WD-fractie heeft nog niet gereageerd op
het amendement dat door D'66 is ingediend.
De VOORZITTER: Maar het was wel duidelijk, dacht ik.
De heer PLASMANS: Wij ondersteunen het niet. Ik steloverigens
wel vast dat de D'66 fractie de deskundigheid van Rijkswater
staat in twijfel trekt.
De heer JANSSEN, wethouder Ik ging even denken dat de heer
Dieten misbruik ging maken van de positieve bedoelingen van
het amendement van D'66, maar uiteindelijke bleek uit zijn
verhaal dat hij dat allemaal weer inslikte.
In de richting van Gemeentebelangen/Stadspartij wil ik zeggen
dat ik in eerste termijn eigenlijk heb willen beweren dat
uiteraard het knooppunt bij Philip Morris een groot probleem
is. Dat heeft altijd onze aandacht. In de ogen van het college
is het echter zo dat, zou je voor de Moerstraatse variant
kiezen, je het probleem daar eigenlijk alleen maar vergroot,
wat dus extra aandacht van onze zijde zou moeten gaan vragen.
Overigens, die aandacht blijft het hebben.
Mevrouw Kammeijer zegt dat een aantal argumenten die wij
hebben gebruikt waar of niet waar kunnen zijn. Wij denken toch
aan de trajectnota zoveel argumenten ontleend te hebben dat de
argumenten die wij net naar voren hebben gebracht door die
zaken worden gesteund.
De heer Aertssen vroeg zich af wat het college nu_ eigenlijk
met het amendement wil. Ik dacht toch dat ik in mijn eerste
termijn vrij duidelijk was geweest. Gezien de overwegingen en
gezien de argumenten die ik zelf op tafel heb gelegd, wijzen
wij dit amendement af.
In de richting van de heer Dieten..
De heer AERTSSEN: Als interruptie. Dat heb ik als fractie niet
bedoeld te zeggen. Ik heb proberen duidelijk te maken en dat
is niet gelukt, dat naast de keuze van onze fractie voor dit
tracé het college ook nog eens een keer bij de minister onder
de aandacht kan brengen dat er een Moerstraatse variant be
staat. Je kunt daarvan stellen dat dat op heel korte termijn
naar voren is gekomen, dat het zeer de moeite waard is naar de
opvatting van het college om dat bij de studies verder te
betrekken. Dat is niet zo sterk als het amendement van D'66
maar toch zeker de moeite waard, denk ik, om in het hele
verhaal mee te nemen.
De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk dat je helder moet zijn.
Je komt bij de minister met één verhaal, dat is het verhaal te
kiezen binnen de tracé-nota voor die ene variant, de H3 2A. Als
ie dan vervolgens nog iets anders in overweging geeft, dan
27