De heer JANSSEN, wethouder: Een beslissing over de A4 waarvan
de procedure al jaren loopt zou nu wel eens niet zo lang meer
op zich hoeven laten wachten, want er is nu in «der,geval een
uitaebreide studie verricht door Rijkswaterstaat naar de A4 in
combinatie met de A16. Zoals u zult begrijpen wordt West
Brabant belast door het verkeer van noord naar zuid en vice
veÏÏI Alleen een A16 daarvoor gebruiken is niet mogelijk
zeker niet met de toenemende verkeersstroom die kan worden
verwacht Het; is niet alleen, dat is door meerderen reeds
crezegd een belang voor Nederland in zijn algemeenheid of voor
West Brabant. Het is ook een belang voor Bergen op Zoom zelf
en zeer zeker in de toekomst, wanneer Halsteren en Bergen op
Zoom een eenheid zijn geworden, ook voor Halsteren Er is een
enorme verstikking gaande van het regionale wegennet in Weist
Brabant. Zeker wanneer er een ongeluk gebeurd is op de Ai6, u
heeft dat recentelijk nog diverse malen kunnen
slibt onmiddellijk het regionale wegennet hier in de »u
helemaal dicht. Dan gaat het niet alleen over de N-weg die
dwars door Halsteren gaat, maar gaat het over een
wegen die daarop aansluiten. Vandaar dat de A4 gekoppeld wordt
aan de A16. Het college is het daar van harte mee eens.
Ingaand op de reacties een paar opmerkingen.
De heer Dieten constateert in zijn eerste termijn dat wanneer
de A4 wordt aangelegd dit betekent dat er extra autokilometers
zullen komen. Ik denk dat het niet het geval is zoals hig dat
nu stelt. Er is sprake van een autonome toename van het
verkeer
De heer DIETEN: Naast de autonome toename.
De heer JANSSEN, wethouder: Er is sprake van een ^onome
toename van het autoverkeer wat op ^chzelf een J^danige
belasting gaat geven in deze omgeving, dat om die reden geko
zen moet worden voor het systeem van de A4 en de A16
Het zou, volgens de heer Dieten, geen voordeel °P1JV®^ v°f
de gemeente Bergen op Zoom. Ik denk dat dit wel het geval is.
Als u de geluiden hoort van het bedrijfsleven, die overigens
ook in de stichting A4 participeren, dan schreeuwen zij al
het ware om aanleg van de A4Zij zeggen in hun reacti
in de richting van de minister, dat het bittere noodzaak wordt
om een goede verbinding te hebben met de mal.nVor£
of naar het zuiden toe Antwerpen. Als dat niet het geval
vrezen zij voor hun zelf problemen m de toekomst. Als he
bedrijfsleven problemen heeft, dan heeft Bergen op Zoom
zijn totaliteit dat natuurlijk ook.
De omleiding om Halsteren is de meest milieuvriendelijk
ant, verklaart de heer Dieten, in overweging nemend dat hi]
probeert om in ieder geval de overlast m Halsteren te
deren. Dat laatste is uiteraard sympathiek en bitter nodig,
maar de meest milieuvriendelijke variant sluit toch wee
op ons noordelijk randwegenstelsel. Dat betekent onhe^ P
lijk dat de scheiding tussen Halsteren en Bergen °P Zo°™ d°°s
deze weg wordt vergroot.Dat is niet m het voordee
beide.
De heer DIETEN: Bij interruptie, kunt u even uitleggen hoe
22
door de westelijke omleiding de scheiding tussen Halsteren en
Bergen op Zoom wordt vergroot. Ik zie dat niet.
De heer JANSSEN, wethouder: Op het moment dat je meer verkeer
op de Randweg Noord ziet verschijnen, betekent dat dat de
aansluitingen die tussen noord en zuid plaatsvinden alleen
maar bemoeilijkt zullen gaan worden. Dat slibt dicht. Dat
betekent onmiddellijk dat de verkeerslichten anders moeten
worden geregeld, dat er nog meer kans op congressie is vanuit
het noorden of het zuiden. Ik denk dat we dit met zijn allen
gewoon niet moeten willen. Een autosnelweg, want dat wordt het
dan bijna, dwars door een stad heen is, denken wij, nergens
aan te bevelen.
De heer Aertssen is in zijn opmerkingen ingegaan op flora en
fauna en vraagt het college of zij daar in ieder geval extra
zorg voor wil dragen. Dat willen wij uiteraard en dat komt ook
vanzelf naar ons terug. Is het niet naar ons dan is het naar
Halsteren of in de toekomst naar de eenheid Halsteren/Bergen
op Zoom. Bij de daadwerkelijke aanleg van het traject wordt
altijd gevraagd naar, als dat nodig is, compensatiemogelijkhe
den. Daar dient de gemeente dan onmiddellijk in de richting
van, in dit geval Rijkswaterstaat, medewerking aan te verle
nen. Overigens is dat al gedaan destijds toen wij getracht
hebben met Halsteren een bestemmingsplan vast te leggen voor
de omleiding Halsteren. Toen is al gekeken naar compensatiemo
gelijkheden. Toen is al gekeken naar de plaats waar we het
beste het tracé konden neerleggen. U zult het met mij eens
zijn dat de H32A nagenoeg op het tracé ligt wat wij destijds,
met zijn allen, dat wil zeggen Halsteren en Bergen op Zoom, in
samenwerking met de provincie hebben bekeken.
De randweg Oost, daar heeft de heer Aertssen het nog even
over. Dat kan ik mij voorstellen.Dat is natuurlijk een punt
van zorg. Op dit moment kunnen wij constateren dat de randweg
Oost een danige overlast, ondanks de geluidswal, geeft in de
achterliggende wijken. Of je nu kiest voor de Moerstraatse
variant of de H32A maakt even niet uit. Maar op het moment dat
daar extra verkeer overheen komt dan moet daaralthans wat
het college betreft, extra aandacht voor gevraagd worden bij
het rijk. Extra verkeer betekent natuurlijk extra belasting
voor de achterliggende woonwijken.
De heer Van de Water wijst nog eens op het knooppunt bij
Philip Morris. Dat is niet de eerste keer, want zijn fractie
doet dat regelmatig. Ook het college heeft daar zorgen over.
Wij hebben al eerder gezegd dat wij zullen proberen om, waar
het maar kan, bij Rijkswaterstaat daar aandacht voor te vra
gen. Toch, mijnheer Van de Water, wil ik u in overweging
geven, u ondersteunt in ieder geval het amendement van D'66,
dat als u kiest voor de Moerstraatse variant dat knooppunt
alleen maar extra belast wordt. Daar komt dan via de A58 op de
randweg Oost het verkeer. Of je daarmee dan het probleem
verkleint is de vraag.
in de richting van D'66 die het amendement indient. In de
commissie zijn wij er uitgebreid op ingegaan en hebben wij een
heleboel argumenten genoemd waarom wij daar niet voor kiezen,
ik noem ze nog even kort. We hebben destijds een convenant
gesloten met Halsteren en de provincie en dat convenant ging
23