De heer JANSSEN, wethouder: Een beslissing over de A4 waarvan de procedure al jaren loopt zou nu wel eens niet zo lang meer op zich hoeven laten wachten, want er is nu in «der,geval een uitaebreide studie verricht door Rijkswaterstaat naar de A4 in combinatie met de A16. Zoals u zult begrijpen wordt West Brabant belast door het verkeer van noord naar zuid en vice veÏÏI Alleen een A16 daarvoor gebruiken is niet mogelijk zeker niet met de toenemende verkeersstroom die kan worden verwacht Het; is niet alleen, dat is door meerderen reeds crezegd een belang voor Nederland in zijn algemeenheid of voor West Brabant. Het is ook een belang voor Bergen op Zoom zelf en zeer zeker in de toekomst, wanneer Halsteren en Bergen op Zoom een eenheid zijn geworden, ook voor Halsteren Er is een enorme verstikking gaande van het regionale wegennet in Weist Brabant. Zeker wanneer er een ongeluk gebeurd is op de Ai6, u heeft dat recentelijk nog diverse malen kunnen slibt onmiddellijk het regionale wegennet hier in de »u helemaal dicht. Dan gaat het niet alleen over de N-weg die dwars door Halsteren gaat, maar gaat het over een wegen die daarop aansluiten. Vandaar dat de A4 gekoppeld wordt aan de A16. Het college is het daar van harte mee eens. Ingaand op de reacties een paar opmerkingen. De heer Dieten constateert in zijn eerste termijn dat wanneer de A4 wordt aangelegd dit betekent dat er extra autokilometers zullen komen. Ik denk dat het niet het geval is zoals hig dat nu stelt. Er is sprake van een autonome toename van het verkeer De heer DIETEN: Naast de autonome toename. De heer JANSSEN, wethouder: Er is sprake van een ^onome toename van het autoverkeer wat op ^chzelf een J^danige belasting gaat geven in deze omgeving, dat om die reden geko zen moet worden voor het systeem van de A4 en de A16 Het zou, volgens de heer Dieten, geen voordeel °P1JV®^ v°f de gemeente Bergen op Zoom. Ik denk dat dit wel het geval is. Als u de geluiden hoort van het bedrijfsleven, die overigens ook in de stichting A4 participeren, dan schreeuwen zij al het ware om aanleg van de A4Zij zeggen in hun reacti in de richting van de minister, dat het bittere noodzaak wordt om een goede verbinding te hebben met de mal.nVor£ of naar het zuiden toe Antwerpen. Als dat niet het geval vrezen zij voor hun zelf problemen m de toekomst. Als he bedrijfsleven problemen heeft, dan heeft Bergen op Zoom zijn totaliteit dat natuurlijk ook. De omleiding om Halsteren is de meest milieuvriendelijk ant, verklaart de heer Dieten, in overweging nemend dat hi] probeert om in ieder geval de overlast m Halsteren te deren. Dat laatste is uiteraard sympathiek en bitter nodig, maar de meest milieuvriendelijke variant sluit toch wee op ons noordelijk randwegenstelsel. Dat betekent onhe^ P lijk dat de scheiding tussen Halsteren en Bergen °P Zo°™ d°°s deze weg wordt vergroot.Dat is niet m het voordee beide. De heer DIETEN: Bij interruptie, kunt u even uitleggen hoe 22 door de westelijke omleiding de scheiding tussen Halsteren en Bergen op Zoom wordt vergroot. Ik zie dat niet. De heer JANSSEN, wethouder: Op het moment dat je meer verkeer op de Randweg Noord ziet verschijnen, betekent dat dat de aansluitingen die tussen noord en zuid plaatsvinden alleen maar bemoeilijkt zullen gaan worden. Dat slibt dicht. Dat betekent onmiddellijk dat de verkeerslichten anders moeten worden geregeld, dat er nog meer kans op congressie is vanuit het noorden of het zuiden. Ik denk dat we dit met zijn allen gewoon niet moeten willen. Een autosnelweg, want dat wordt het dan bijna, dwars door een stad heen is, denken wij, nergens aan te bevelen. De heer Aertssen is in zijn opmerkingen ingegaan op flora en fauna en vraagt het college of zij daar in ieder geval extra zorg voor wil dragen. Dat willen wij uiteraard en dat komt ook vanzelf naar ons terug. Is het niet naar ons dan is het naar Halsteren of in de toekomst naar de eenheid Halsteren/Bergen op Zoom. Bij de daadwerkelijke aanleg van het traject wordt altijd gevraagd naar, als dat nodig is, compensatiemogelijkhe den. Daar dient de gemeente dan onmiddellijk in de richting van, in dit geval Rijkswaterstaat, medewerking aan te verle nen. Overigens is dat al gedaan destijds toen wij getracht hebben met Halsteren een bestemmingsplan vast te leggen voor de omleiding Halsteren. Toen is al gekeken naar compensatiemo gelijkheden. Toen is al gekeken naar de plaats waar we het beste het tracé konden neerleggen. U zult het met mij eens zijn dat de H32A nagenoeg op het tracé ligt wat wij destijds, met zijn allen, dat wil zeggen Halsteren en Bergen op Zoom, in samenwerking met de provincie hebben bekeken. De randweg Oost, daar heeft de heer Aertssen het nog even over. Dat kan ik mij voorstellen.Dat is natuurlijk een punt van zorg. Op dit moment kunnen wij constateren dat de randweg Oost een danige overlast, ondanks de geluidswal, geeft in de achterliggende wijken. Of je nu kiest voor de Moerstraatse variant of de H32A maakt even niet uit. Maar op het moment dat daar extra verkeer overheen komt dan moet daaralthans wat het college betreft, extra aandacht voor gevraagd worden bij het rijk. Extra verkeer betekent natuurlijk extra belasting voor de achterliggende woonwijken. De heer Van de Water wijst nog eens op het knooppunt bij Philip Morris. Dat is niet de eerste keer, want zijn fractie doet dat regelmatig. Ook het college heeft daar zorgen over. Wij hebben al eerder gezegd dat wij zullen proberen om, waar het maar kan, bij Rijkswaterstaat daar aandacht voor te vra gen. Toch, mijnheer Van de Water, wil ik u in overweging geven, u ondersteunt in ieder geval het amendement van D'66, dat als u kiest voor de Moerstraatse variant dat knooppunt alleen maar extra belast wordt. Daar komt dan via de A58 op de randweg Oost het verkeer. Of je daarmee dan het probleem verkleint is de vraag. in de richting van D'66 die het amendement indient. In de commissie zijn wij er uitgebreid op ingegaan en hebben wij een heleboel argumenten genoemd waarom wij daar niet voor kiezen, ik noem ze nog even kort. We hebben destijds een convenant gesloten met Halsteren en de provincie en dat convenant ging 23

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 146