vooral niet moet omdat dat betekent dat ^et totale verkeer toeneemt en ontlasting van de Al 6 ,en Jhij"et dit toch k blijkelijk niet als zijn taak, vind ik dat jammer. De heer DIETEN: Ik zie dat wel tot mijn taak, mijnheer Van der Kallen. De heer VAN DER KALLEN: Dan zou die A4 er simpelweg moeten komen want de A16 is nu een zeer gevaarlijke weg waar keer op keer buiten de opstoppingen die economische effecten hebben, SeÜeA van onze bevolking gewoon in gevaar Konen Derhalve vind ik het jammer dat u zo nadrukkelijk als argument gebruikt voor de A16 om te zeggen dat de A4 hoeft er mettekom De heer Aertssen verbaast mij helemaal. Ik vind het prachtig dat hij vraagt om waarborgen om allerlei zaken te beschermen, maar de beste waarborg is gewoon dat die weg daar ni Al die andere waarborgen die de heer Aertssen op papier wil zetten zijn slechts woorden. Ik als Rotterdammer, daar ben ik althans geboren, hecht sterk aan daden. Ik hoop tussen haakjes ^n^^t^fk^i-iP U niet. *1. ^n Perso„ *5^ aaïïr ïïïr ders vallen, dan denk ik dat u dat bent. De heer AERTSSEN: Ik heb geen enkele illusie wat datJ^reft. Ik ben het met u eens dat er dan spaanders vallen. Uweet zelf ook wel dat je een aantal dingen kunt realiseren die d p J wat verzachten. Daar vraag ik om. De heer VAN DER KALLEN: U bent dan tevreden met verzachting van de pijn, ik vind dat die pijn gewoon niet hoeft op te treden. Natuurlijk, de Moerstraatse variant kent ook ^ïnpun ten Ik denk echter dat de Moerstraatse variant een aanzien lijk betere variant is, die een groot deel van de pijn die voorziet bij het tracé zoals het college wil ondersteunen, kan He^mag0duidelijk zijn dat ik tegen het voorstel beni zoals het er nu uitziet en ik ondersteun het amendement van D 66. De heer VAN DE WATER: In de commissie heeft de heer Van Pul namens Gemeentebelangen/Stadspartij nog eens nadrukkelijk aandacht gevestigd op het knelpunt bij Philip Morris. Of het dan twee of drie rijstroken worden dat zullen we zien wanneer de ontwikkeling gaat plaatsvinden. De Moerstraatse varum dat nu straks op Bergen op Zooms grondgebied of[op *°os^afie grondgebied? Het is natuurlijk van nationaal belang, dus ai Wi jCUkunnen°0het 0<amenc^ment van D'66 volledig omdat wij vinden dat men niet zorgvuldig genoegr kan zi}"ito de keuze van het traject. Wij ondersteunen het dus van harte. De heer MULLER: Ik denk dat het goed is in eerste termijn een reactie te geven omdat er een amendement is ingediend. p is de Moerstraatse variant een heel sympathieke variant. H college rept daar ook over in haar prae advies. Maar j 20 je afvragen of de realiteitswaarde van de Moerstraatse variant op dit moment nog zo hoog is. Er is natuurlijk in het verle den, het heeft een hele geschiedenis, het nodige gebeurd. Er zijn convenanten afgesloten met gemeentebesturen, er is over eenstemming met de provincie. Rijkswaterstaat heeft het ook niet meer nodig gevonden om deze variant op te nemen. Ik denk dat de realiteitswaarde van dit amendement tot nul is gedaald. Dat betekent dat wij dit amendement niet zullen steunen. Een andere waarschuwing die ik zou willen geven.. De heer VAN DER KALLEN: Mag ik de heer Muller wat vragen, want hij had het over realiteitswaarde. Als hij nu bij de zaken rond de Lambertijnenhof zo nadrukkelijk de realiteitswaarde niet ter discussie stelt maar vasthoudt aan zijn principes, waarom hecht hij dan nu aan de realiteitswaarde. De heer MULLER: Op het speelveld van deze Zoomweg zitten een heleboel spelers, waaronder als één van de spelers de gemeente Bergen op Zoom. Dan kun je als gemeente Bergen op Zoom niet zomaar zelfstandig een traject gaan tekenen, dat gaat buiten de realiteitswaarde om. Ik denk dat de heer Van der Kallen dat heel goed moet zien. Ik wou tot slot nog iets zeggen. Stel dat wij ver opschuiven naar het oosten, wat de wens is van D'66, dan moeten we toch maar eens goed in het achterhoofd houden of als je opschuift naar het oosten dit niet als gevaar gaat inhouden dat de machtsstaat Rijkswaterstaat zegt, als jullie zover op gaan schuiven dan hebben we misschien de A4 niet eens meer nodig en dan gebruiken we de A17 bij Roosendaal wel als doorvoer. Dat zou ik willen voorkomen. De heer PLASMANS: Het bestuurlijke verhaal van de heer Muller kan mijn fractie volledig ondersteunen.Er is een tracé-keuze gemaakt. Je kunt dit uit verschillend perspectief bekijken. Je kunt het internationaal c.q. nationaal bekijken, regionaal en lokaal. Als je het internationaal-nationaal bekijkt dan gaat het om realisering van een wegverbinding tussen twee belang rijke metropools, Antwerpen en Rotterdam. Bekijk je het regio naal dan biedt de A4 een structurele oplossing voor de ver keersproblematiek die er op dit moment bestaat in West- en Midden-Brabant. Het maakt daarmee een einde aan het zoek- en sluipverkeerHet vormt ook een toekomstige opvang voor het toenemende autoverkeer. Wij kiezen als WD-fractie bewust voor de H32A omdat dit lokaal betekent dat onze stad goed bereik baar wordt. Dat is weer een garantie voor het woon- en werk klimaat van onze stad. Daarnaast betekent het dat er een ontlasting plaats gaat vinden van het randwegenstelsel, dat het komverkeer van de gemeente Halsteren ontlast wordt en dat de Halsterseweg en de Thoolse weg ontlast worden. Het mag evident zijn dat met deze ontlasting ook de verkeersveiligheid toe zal nemen en de milieu-effecten zullen verbeteren. Wat mijn fractie betreft, wij zijn accoord met het voorstel en wij ondersteunen ook de aanbeveling van het college om te komen tot een gefaseerde aanpak van de A4 en de Alözodat er een evenwichtige verkeersontwikkeling in West en Midden Bra bant kan plaatsvinden. 21

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 145