vooral niet moet omdat dat betekent dat ^et totale verkeer
toeneemt en ontlasting van de Al 6 ,en Jhij"et dit toch k
blijkelijk niet als zijn taak, vind ik dat jammer.
De heer DIETEN: Ik zie dat wel tot mijn taak, mijnheer Van der
Kallen.
De heer VAN DER KALLEN: Dan zou die A4 er simpelweg moeten
komen want de A16 is nu een zeer gevaarlijke weg waar keer op
keer buiten de opstoppingen die economische effecten hebben,
SeÜeA van onze bevolking gewoon in gevaar Konen Derhalve vind
ik het jammer dat u zo nadrukkelijk als argument gebruikt voor
de A16 om te zeggen dat de A4 hoeft er mettekom
De heer Aertssen verbaast mij helemaal. Ik vind het prachtig
dat hij vraagt om waarborgen om allerlei zaken te beschermen,
maar de beste waarborg is gewoon dat die weg daar ni
Al die andere waarborgen die de heer Aertssen op papier wil
zetten zijn slechts woorden. Ik als Rotterdammer, daar ben ik
althans geboren, hecht sterk aan daden. Ik hoop tussen haakjes
^n^^t^fk^i-iP U niet. *1. ^n Perso„
*5^ aaïïr ïïïr
ders vallen, dan denk ik dat u dat bent.
De heer AERTSSEN: Ik heb geen enkele illusie wat datJ^reft.
Ik ben het met u eens dat er dan spaanders vallen. Uweet zelf
ook wel dat je een aantal dingen kunt realiseren die d p J
wat verzachten. Daar vraag ik om.
De heer VAN DER KALLEN: U bent dan tevreden met verzachting
van de pijn, ik vind dat die pijn gewoon niet hoeft op te
treden. Natuurlijk, de Moerstraatse variant kent ook ^ïnpun
ten Ik denk echter dat de Moerstraatse variant een aanzien
lijk betere variant is, die een groot deel van de pijn die
voorziet bij het tracé zoals het college wil ondersteunen, kan
He^mag0duidelijk zijn dat ik tegen het voorstel beni zoals het
er nu uitziet en ik ondersteun het amendement van D 66.
De heer VAN DE WATER: In de commissie heeft de heer Van Pul
namens Gemeentebelangen/Stadspartij nog eens nadrukkelijk
aandacht gevestigd op het knelpunt bij Philip Morris. Of het
dan twee of drie rijstroken worden dat zullen we zien wanneer
de ontwikkeling gaat plaatsvinden. De Moerstraatse varum
dat nu straks op Bergen op Zooms grondgebied of[op *°os^afie
grondgebied? Het is natuurlijk van nationaal belang, dus ai
Wi jCUkunnen°0het 0<amenc^ment van D'66 volledig
omdat wij vinden dat men niet zorgvuldig genoegr kan zi}"ito
de keuze van het traject. Wij ondersteunen het dus van harte.
De heer MULLER: Ik denk dat het goed is in eerste termijn een
reactie te geven omdat er een amendement is ingediend. p
is de Moerstraatse variant een heel sympathieke variant. H
college rept daar ook over in haar prae advies. Maar j
20
je afvragen of de realiteitswaarde van de Moerstraatse variant
op dit moment nog zo hoog is. Er is natuurlijk in het verle
den, het heeft een hele geschiedenis, het nodige gebeurd. Er
zijn convenanten afgesloten met gemeentebesturen, er is over
eenstemming met de provincie. Rijkswaterstaat heeft het ook
niet meer nodig gevonden om deze variant op te nemen. Ik denk
dat de realiteitswaarde van dit amendement tot nul is gedaald.
Dat betekent dat wij dit amendement niet zullen steunen. Een
andere waarschuwing die ik zou willen geven..
De heer VAN DER KALLEN: Mag ik de heer Muller wat vragen, want
hij had het over realiteitswaarde. Als hij nu bij de zaken
rond de Lambertijnenhof zo nadrukkelijk de realiteitswaarde
niet ter discussie stelt maar vasthoudt aan zijn principes,
waarom hecht hij dan nu aan de realiteitswaarde.
De heer MULLER: Op het speelveld van deze Zoomweg zitten een
heleboel spelers, waaronder als één van de spelers de gemeente
Bergen op Zoom. Dan kun je als gemeente Bergen op Zoom niet
zomaar zelfstandig een traject gaan tekenen, dat gaat buiten
de realiteitswaarde om. Ik denk dat de heer Van der Kallen dat
heel goed moet zien.
Ik wou tot slot nog iets zeggen. Stel dat wij ver opschuiven
naar het oosten, wat de wens is van D'66, dan moeten we toch
maar eens goed in het achterhoofd houden of als je opschuift
naar het oosten dit niet als gevaar gaat inhouden dat de
machtsstaat Rijkswaterstaat zegt, als jullie zover op gaan
schuiven dan hebben we misschien de A4 niet eens meer nodig en
dan gebruiken we de A17 bij Roosendaal wel als doorvoer. Dat
zou ik willen voorkomen.
De heer PLASMANS: Het bestuurlijke verhaal van de heer Muller
kan mijn fractie volledig ondersteunen.Er is een tracé-keuze
gemaakt. Je kunt dit uit verschillend perspectief bekijken. Je
kunt het internationaal c.q. nationaal bekijken, regionaal en
lokaal. Als je het internationaal-nationaal bekijkt dan gaat
het om realisering van een wegverbinding tussen twee belang
rijke metropools, Antwerpen en Rotterdam. Bekijk je het regio
naal dan biedt de A4 een structurele oplossing voor de ver
keersproblematiek die er op dit moment bestaat in West- en
Midden-Brabant. Het maakt daarmee een einde aan het zoek- en
sluipverkeerHet vormt ook een toekomstige opvang voor het
toenemende autoverkeer. Wij kiezen als WD-fractie bewust voor
de H32A omdat dit lokaal betekent dat onze stad goed bereik
baar wordt. Dat is weer een garantie voor het woon- en werk
klimaat van onze stad. Daarnaast betekent het dat er een
ontlasting plaats gaat vinden van het randwegenstelsel, dat
het komverkeer van de gemeente Halsteren ontlast wordt en dat
de Halsterseweg en de Thoolse weg ontlast worden. Het mag
evident zijn dat met deze ontlasting ook de verkeersveiligheid
toe zal nemen en de milieu-effecten zullen verbeteren.
Wat mijn fractie betreft, wij zijn accoord met het voorstel en
wij ondersteunen ook de aanbeveling van het college om te
komen tot een gefaseerde aanpak van de A4 en de Alözodat er
een evenwichtige verkeersontwikkeling in West en Midden Bra
bant kan plaatsvinden.
21