maken van de weg tot aan Dinteloord zoals die er nu ligt, dan is dat voor ons een alternatief dat in het belang is van het terugdringen van de verkeersmobiliteit en in het belang van de gemeente Bergen op Zoom, zowel in zijn huidige als toekomstige omvang. Om al die redenen zullen wij tegen dit voorstel stem men, dus tegen deze reactie die het college wil gaan leveren. De heer AERTSSEN: De A4Van een streep_ op de kaart is het nu geworden tot een transportas, ontwikkelingsastransportriool doorsnijding van het landschap, en hebben we nu de concrete tracénota. Je merkt dan dat naarmate de concrete oplossingen dichterbij komen en de alternatieven toenemen, de weerstand navenant ook groter wordt. Dat maakt het erg moeilijk en dat leidt bij sommigen tot een soort vluchtgedrag richting bijv. de Moerstraatse variant. Ik verheel niet, we hebben dat ook m de commissie besproken, dat ook de Partij van de Arbeid lang geworsteld heeft met de problematiek rond de A4Moet deze er nu wel of moet deze er nu niet komen. Uiteindelijk kan je misschien stellen dat wij geaccepteerd hebben dat hij er komt, zij het wellicht onder voorwaarden, op de ene plek wel en op de andere plek niet. Ik refereer aan het standpunt van de Provinciale Staten en het standpunt van de gemeenteraadsfrac tie. Ik denk dat daar soms ook nog wel wat licht tussen zit. Het is een feit dat de A4 steeds meer in beleidsnota's voor gaat komen en als een soort realiteit voor pak weg over 10 jaar aanvaard wordt. Wat nu aan de orde is, is te bekijken welk tracé voor de gemeente Bergen op Zoom in eerste instantie het beste uitpakt, van welk tracé kunnen wij het meest Profi teren, of andersom geredeneerd, van welk tracé hebben wij het minste last. Voor Bergen op Zoom bijv. hoe sluit zo'n tracé zo goed mogelijk aan op het toekomstige ruimtelijk beleid. Dat vind ik heel erg interessant om te weten. Wat dat betreft wil ik het college toch nog een vraag stellen. In de commissie ben ik daar eerlijk gezegd nog niet aan toegekomen, omdat ik het stuk nog niet had. Ik wil echter alsnog de vraag stellen. De vraag is in hoeverre de keuze van B&W aansluit op de formule ring in het collegeprogramma dat bedrijfsvestigingen aan de toekomstige A4 bespreekbaar moet zijn. Ik neem aan dat het college dan doelt op ruimte binnen de gemeente Bergen op Zoom.Aan welke locaties denkt dit college dan, in acht nemend de keuze die nu gemaakt wordt ten aanzien van het tracé voor de A4De fractie van de Partij van de Arbeid zal_, na A gezegd te hebben, tegen de Zoomweg ook B zeggen. Dat wil zeggen dat wij dus gewoon een keuze moeten maken. In zijn algemeenheid kunnen wij stellen dat wij het college van G.S. van West- Brabant volgen in de redenering dat je zoveel mogelijk be staande asfalten moet volgen en als het kan misschien zelfs bedekken met nieuw asfalt. Echte knelpunten ontstaan dan naar onze mening bij het lusdorp en vooral bij onze gemeente. Ais mijn fractie kijkt naar de argumenten die het voor ons accep tabel hebben gemaakt, dan zijn dit de elementen van veilig heid, aan de westelijke randweg. Zij volstaan in dit geval. Echter, het college geeft dat in het_ voorstel ook aan, zo n oplossing zal misschien een jaar of tien standhouden, want J kan optimistisch zijn, maar ik denk toch dat de toename va het autoverkeer zodanig is dat de randweg Noord dan ook op 18 duur volslibt en je dan opnieuw naar een andere oplossing moet aaan kijken. Dan komt het tracé oostelijk van Vrederust in beeld. Dan zou ik toch kiezen voor het tracé oostelijk van Vrederust, min of meer gedwongen dat wel,_ met een ernstige aantasting - naar onze mening - van het milieu en het land Daarom vragen wij u ook om, kiezend voor deze oplossing, deze keuze toch te omringen met een aantal waarborgen. Bescherming en in stand houden van flora en fauna is er zo een. Ook de overlast van zo'n weg zoveel mogelijk te beperken. De vraag is eigenlijk of je dat kunt opnemen in het kopje Aanbevelingen in het voorstel. Naast de ernstige aantasting van natuur en landschapvrezen wij ook dat met name de Randweg Oost en de aansluiting bij Philip Morris een ernstige aantasting van de leefbaarheid en een toename van de onveiligheid zal betekenen. Wij denken dat er nog nauwelijks zicht op is wat de effecten zullen zijn °ve£ laten we zeggen 10 jaar over wat dan op ons afkomt. Ik denk dan met name aan de Oostelijke Randweg. De kans is groot dat mijn fractie inderdaad, ik zeg dat in navolging van de heer Dieten, gaat spreken van een echt verkeersrioolHet stinkt en het is onveilig.Als we niet oppassenzullen de voordelen voor Bergen op Zoom dan nog nauwelijks zichtbaar aanwezig blijken te zijn. Daarom wil ik aansluitend op het verzoek van D'66, maar niet zo vergaand, toch er bij u op aandringen om de minister de Moerstraatse variant sterk onder de aandacht te brengen en te verzoeken om deze variant ook in het vervolg van het besluitvormingsproces te betrekken, c.q. er een onderzoek aan te wijden. De VOORZITTER: Ik begrijp dat het amendement dan alleen de steun heeft van de heer Boogaart. De heer AERTSSEN: Voor alle duidelijkheid. Ik kwam hier binnen en toen zei de heer Boogaart dat hij D'66 behulpzaam was geweest om het amendement in te dienen. De VOORZITTER: Misschien dat het u te ver ging, Ik wilde alleen even weten hoe de stand van zaken was. De heer VAN DER KALLEN: Nadat mevrouw Kammeijer uitgesproken was dacht ik, ik kan heel kort zijn, ik zeg dat ik D'66 volle dig ondersteun en daarmee ben ik klaar. De woorden van de heer Dieten en de heer Aertssen vragen echter toch om een reactie. De heer DIETEN: Wilt u voortaan de heer Van der Kallen eerst het woord geven. De heer VAN DER KALLEN: Dan kom ik weer in tweede termijn of met een interruptie, dus dat schiet niets op. Ik vind het altijd heel verheugend als sprekers van landelijke partijen heel nadrukkelijk de belangen van Bergen op Zoom op de eerste plaats stellen. Soms vind ik het wel heel kortzich tig. Juist van landelijke partijen verwacht je ook wel eens die wat bredere blik. Als ik de heer Dieten hoor spreken over de A16 en hij komt dan eigenlijk tot de conclusie dat de A4 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 144